Data - tester i Norsk Golf

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Data - tester i Norsk Golf

Post by Golffreak »

Denne blir vel rettet direkte mot deg Furu.. :) .

Leste balltesten din i NG, og har også lest utstyrstesten i forrige nr. Veldig bra jobbet, og forstår at du har lagt ned mye tid og har mye materiale som ikke nødvendigvis får plass i bladet. Eller ville interessert alle for den saks skyld... ;) . Du skriver at dere har brukt Trackman, samt spilt på bane og gjort målinger med GPS og laser i balltesten. Du nevner også flere andre som var med i testen, og regner da med at du og personene fra Danmark også testet ballene når dere testet utstyr.

Hadde det vært mulig å publisere Trackman- og øvrig data fra testene? For oss som er litt over middels interessert, så er det jo litt interessant.

Når det gjelder baller så har jeg lest i et utenlandsk blad for 1-2 år siden, at robot- og personlig testing viste ekstremt liten forskjell mellom premiumballene. Forskjellen mellom baller generelt var at premiumballene hadde mer spin på wedgeslag (og kanskje littegrann på de lange slagene). Ergo, så hjelper dyre baller først og fremst på nærspillet.

Hvorfor var TM utelatt fra balltesten forøvrig? Ballene de selger idag er jo tilgjengelig i proshop, så hvis de ikke ville sponse så kunne dere jo bare kjøpt et dusin? Jeg bunkret opp med "Lethal" ballene etter siste USA-besøk, og synes de har funket bra for meg men vet jo ikke om Nike, Titleist eller noen andre strengt talt er littegrann bedre....
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Data - tester i Norsk Golf

Post by furu »

Det stemmer at det var DG + NG i testingen. Hovedvekten i balltest fra tee ble lagt på vår danske pro.

Forskjellen i ballene ligger i nærspill. Jeg blir sikkert upopulær hos dem som vil at vi skal velge ball etter svinghastighet, men jeg har ikke tro på denne metoden for ballfitting. At en supermyk ball som Supersoft er like bra fra tee som alt annet for en spiller som driver 300+ meter sier litt.

TMs nye TP og TPX var ikke for salg i butikkene på tidspunktet vi trengte dem. TM valgte å sende baller, men de sendte 1 - en - TP og 2 - to - TPX. Det er ikke nok for å ha et grunnlag. Det er gode baller som jeg skal komme tilbake til så snart som mulig. Jeg bruker 10-12.000,- fra egen lomme hvert år for å utstyr til testing. Når TM skal sende baller må vi jo tenke at de sender en pakke slik at vi sparer noen kroner der :) Flere av ballene i testen var kjøpt for egne penger. Men altså - TM var ikke for salg i butikkene.

Skal se hva jeg har av data som kan legges ut. Har ikke lenger tilgang til alt da det ble lagret på proens pc og nok trolig er slettet nå. Har kanskje noen pdf filer tilgjengelig.

Vi har for øvrig valgt å trekke ut tydelige avvik hele tiden.

Når det gjelder balltesten har jeg allerede fått tilbakemelding fra en av produsentene :) Ikke helt fornøyd med oss, men sånn er det. Når vi først har bestemt oss for en måte å gjøre det på og den gir oss det vi mener er realistiske resultater må vi forholde oss til det. Vi kan ikke bare si at "nei, det kan ikke stemme for akkurat den ballen" og overse resultatet.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Data - tester i Norsk Golf

Post by Golffreak »

Dere må jo ha en journalistisk frihet til å skrive om de funnene og konklusjonene dere selv står inne for! Kan jo ikke ha produsenter (les også annonsører) som vil at deres produkter (og dermed alle) blir skrevet snilt om.... Da har jo disse testene null verdi. Med mindre man har Iron Byron, trackman, egen range og uendelig med tid og testspillere så vil det alltid være feilkilder. Lev med det er vel budskapet dere må gi tilbake ;) .

Googlet litt, og de lærde strides vel litt hvor mye betydning kompresjon av ballen har. Hvis dere testet ballene med en pro som sikkert har relativt høy svinghastighet, så vil jo han slå både premium- og mykere/"distance" baller omtrent like langt. Det er vel først og fremst for de som ikke har høy nok hastighet til å komprimere en "premium" ball som bør gå for en litt mykere ball..? Dette for å maksimere lengde da selvsagt, det er jo naturligvis en del andre parametere som er like viktig (spin på nærspill, følelse, ballbane etc). Det er mulig dere burde testet baller med en gjennomsnitts-hobbygolfer også, men forstår absolutt at dere ikke har mulighet til ALT! :)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Data - tester i Norsk Golf

Post by furu »

Vi har gjennomsnittsgolferen med i testen. Det er først og fremst dem vi skriver for, derfor tar vi hensyn til det. Tallene vi ser på lengde viser ingen betydningsfull gevinst på lengde ved valg av baller som skal være "riktig" for svinghastighet. Det er dermed ikke sagt at dette alltid er tilfelle. Noen kan selvsagt få utbytte av riktig kompresjonsvalg.
Instagram @christianfuru
Post Reply