Nytt puttergrep fra Profound

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Nytt puttergrep fra Profound

Post by furu »

Profounds nye puttergrep ble brukt av Stenson under PGA Championship.

Hva syns dere? Er det bare en liten videreutvikling av 2-thumb grepet? Rett og slett evolusjon og ikke direkte nyhet? Stjålet ide?

Syns personlig det virker som en god ide. Kommer nok ikke til å bruke det selv, ser for meg at min far liker det.

"Grepet vil tidligst komme i salg 2010." Det vil altså si 2011, og vel så det. Hvorfor i all verden skal det ta så lang tid? De har jo tydeligvis grepet klart? Noen kommer dem i forkjøpet med en liknende ide så blir det krangling og rettssak om patenter samtidig som Profound ikke får solgt mer enn 30 stykker til deal.no. Håper virkelig de kan få til noe. Liker putterne deres, dvs. har kun prøvd Dark Ace men vil gjerne teste Ingenieur.

Nike gjør samme tabben for tiden. Str8 driveren ble slått av R9 FCT. Method putteren til Nike gjør det skarpt med seier til Glover og Cink men kommer ikke får neste vår. Har du det så klart som Profound grepet og Nike Method putteren så må du få det ut til markedet. Sjansen er stor for at en god ide ender opp som gammelt nytt.

Image
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Nytt puttergrep fra Profound

Post by kevin »

Jeg er bare kjent med de ordinære grepene og vet ikke hva dette eller 2-thumb grepet egentlig skal gi meg. Må sikkert prøve for å ha en mening om det.
Enig i at de ikke kan vente for lenge hvis de skal satse på dette grepet. Det kan vel tyde på at de ikke har noen til å produsere det ennå,og kanskje ikke det er ferdig patentert ennå. Men uansett spennende at de viser seg fram på tourene,at de for toppspillere til å prøve produktene deres. Nå har vel Dark Ace putteren solgt ganske mye i Norge,men hvordan det har gått utenlands vet jeg ikke. Men putterne deres har vært brukt av flere svenske kvinnelige LET-vinnere. Og Goosen har også prøvd ut putteren deres en periode.
Problemet i denne sporten er at spillerne bytter putter ganske ofte,de er på leting etter den ultimate følelsen. Den ultimate putteren. Og avogtil funker det bra med en,og så ikke. Så funker det bra med en annen...osv osv. Stenson bytta vel fra Odyssey tidligere i år,til en Yes putter. Og det var vel Yes putteren dette grepet satt på i helgen.

Men spennende at det kommer nye ting,hadde vært morsomt om de hadde klart å etablere seg skikkelig som utstyrsleverandør blant de store.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt puttergrep fra Profound

Post by furu »

Litt off-topic men jeg må bare nevne noe. Det står i artikkelen;"ProFound omsatte puttere i Norge for 3 millioner kroner i fjor og stod for omtrent 30% av markedet med sin Dark Ace modell."

Kan dette virkelig stemme? 30% av de solgte putterne i Norge er Dark Ace? Eller er det målt i kroner (omsatt totalt puttere for 10 mill.)?

Liker Profound og putterne deres men forstår ikke alltid alt som gjøres. Som f.eks. hvorfor nettsiden deres er håpløst dårlig uten info om hverken grepet eller Ingenieur-putteren.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Nytt puttergrep fra Profound

Post by kevin »

Enig ang hjemmesiden,ser ut som det skjer lite der. Har ingen peiling ang økonomien eller tallene de presenterer. Men ser Stenson spiller med samme putter/-grep denne uka i Køln,Tyskland.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt puttergrep fra Profound

Post by furu »

Stenson bruker fremdeles grepet. Ikke lett å si om det har noen effekt. Trengs sikkert litt tilvenning og Stenson er ikke akkurat i toppform for tiden. Han har i hvert fall droppet 2-thumb til fordel for dette og det er jo en tillitserklæring. Representantene for 2-thumb og Yes! er visst nok de samme, noe som også viser at Stenson har tro på produktet.

Har fått med meg at grepet kommer i butikkene så snart som mulig, trolig tidlig 2010. Håper de har skjønt at de må smi mens jernet er varmt.

Teorien med grepet er at man skal kunne holde veldig løst slik at man unngår å bruke håndledd når man putter. Høres ut som noe min far kunne trengt. Har vurdert 2-thumb til ham men kommer trolig til å kjøpe Compact (eller hva det kommer til å hete).
Instagram @christianfuru
ProFounder
Rookie
Rookie
Posts: 5
Joined: 31 Mar 2010, 19:22

Re: Nytt puttergrep fra Profound

Post by ProFounder »

Hei.
Litt sen oppdatering, men tenkte jeg skulle kommentere et par ting her.

CompactGrip er allerede patentert i USA og Japan.
CompactGrip har ikke noe med Profound å gjøre, og er et eget varemerke.
Teorien og konseptet for CompactGrip er at man skal holde grepet med mindre trykk med fingrene, men helle holde grepet i de store delene av hendene, med håndbakene rett under håndleddet.
Dette for at man skal bevege "triangelen" i en bevegelse, og dermed ta vekk håndleddbevegelse og flippyness.
http://www.compactgrip.com blir en mulig nettside for dette konseptet, om ikke en større aktør kjører dette.


Stenson jobber tett med YES, som også kjører 2-Thumb på touren med ders Tour Reps.
Stenson har hatt prototyper som ikke holder lenge og produksjon er klar til å kjøres.
Det er nok riktig det som hevdes her, at en bør kjapt komme til marked, men det var viktig å se an proffenes respons, før den endelige versjonen går i produksjon.
Det blir forøvrig 3 størrelser.
En annen årsak til at dette ikke er satt i produksjon er at flere større interessenter fra Japan har vært i dialog for muligens å kjøre dette, derfor er ting satt litt i vent.
Stenson bruker nå tynt grep igjen med sin YES Face Balanced putter!
Grunnen til at han la vekk 2-thumb, var at han ble veldig flippy i håndleddene med det.
Det er uvant å tilpasse seg til et større grep, selv med alle de fordeler som man får ved bruk av slike.
Tidligere var problemet at disse større grep veide så mye mer, men nå veier de det samme som vanlige grep, pga. bruk av spesielle materialer.


Når det gjelder oppdatering på nettsiden, så er også der årsaken at de nye modellene er under modifisering og enda ikke lagt i vanlig salg, selv om en del prøveserier er solgt i Japan.
Ingenieur blir også modifisert og jeg har ikke villet legge den ut før den er klar for produksjon, selv om den gamle har vært solgt ca. ett års tid.

Ting tar tid er det noe som heter, også "smi mens jernet er varmt" er at annet uttrykk.
Men å drive agressiv produktutvikling og etablere distribusjons nett verden over tar lengre tid for en liten aktør uten 50 mill på bok til markedskampanjer, noe enhver sikkert forstår.
Det er alltid lett å sitte på utsiden og fortelle og vite hve en bør gjøre til enhver tid.
Vi vet også nøyaktig hva en bør gjøre, men alt lar seg ikke gjøre uten penger.
Det drives agressiv produktutvikling i Profound, og flere generasjoner av puttere er allerede ferdig utviklet og klar for sampling/produksjon.
Men alt til sin tid, og til produktsyklusen for de første modellene gir rom for nye modeller.

På verdensmessen i Orlando i januar 2011 vil 3 nye modeller blir vist fram for første gang, deriblandt en putterwedge, som er konstruert for å hjelpe spillere som ofte hanver i gresset rett off green.
Dette vil ikke bare fungere som, og være en "Texas Wedge", men en mye mer anvendelig sak.


Dark Ace har solgt meget godt i Norge, men omsetning for puttere solgt i Norge lik 3 mill stemmer ikke helt, men det er bra tall for Norge.


Det har nå vært store omstruktureringer i organisasjonen, og en ny struktur blir nå organisert av en samlet investorgruppe.
Webshopselskapet er meldt konkurs. Jeg kan ikke gå inn i detaljer men omstruktureringen er en sterk indikator på årsaken, som jeg ikke kan fortelle her.
Tidligere ledelse er byttet ut, det er alt jeg kan si.


Da er det deilig å se at det grønne stikker litt fram, så det kan bli litt fart på sakene.

Ønsker alle en God Påske.
Dersom enkelte har spørsmål, så svarer jeg gjerne på bernt@profoundputters.com.

Med vennlig hilsen
Bernt Stellander
Founder & Designer
Styreleder
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt puttergrep fra Profound

Post by furu »

Takk for infoen Stellander. Hyggelig at vi kan ha et nøytralt nettsted der du kan diskutere produktene dine.

La merke til at Stenson byttet grep. Tenkte umiddelbart på at Compact var ute men at de heller ikke var uventet. Han har jo vært litt ustabil og testet forskjellige grep. Er vel ikke umulig at han går tilbake når han har prøvd andre grep. Personlig så syns jeg han heller bytte ut Donna med en Squareback :D

På verdensmessen i Orlando i januar 2011 vil 3 nye modeller blir vist fram for første gang, deriblandt en putterwedge, som er konstruert for å hjelpe spillere som ofte hanver i gresset rett off green.
Dette vil ikke bare fungere som, og være en "Texas Wedge", men en mye mer anvendelig sak.
Blir putterwedgen noe i stil med Cleveland Niblick?
Instagram @christianfuru
ProFounder
Rookie
Rookie
Posts: 5
Joined: 31 Mar 2010, 19:22

Re: Nytt puttergrep fra Profound

Post by ProFounder »

Hei Furu.
Stenson brukte grepet i ca. 7 mnd, og det var rett og slett utslitt og måtte skiftes uansett.
Dessuten vil nok ikke YES gutta han jobber med ,at han bruker compact, når de pusher 2-thumb.
Så da ble det tynt grep igjen.
folk som sliter, hører gjerne mer på andre, særlig om en sliter med puttingen, slik jeg mener Stenson gjør, ved sine ivrige håndledd.
Litt håndledd kan være bra for fell på lengre putter, at man ikke blir for låst i stroket, men han er vel mye håndledd, også på de korte puttene.
Jeg forklarte han under SAS Masters ifjor at 2-thumben øker denne uønskede bevegelsen. Neste turnering byttet han til Comact, tror det var Bridgestone Invitational, deretter PGA Championship og ca. 7 mnd til.
Protoen er ikke av den kvalitet som endelig modell blir.
Dessuten vil den endelige modellen ha vektinnlegg inni butt-delen.

Putterwedgen blir ikke i nærheten av Niblicken, som bare er en wedge med bred såle.
Putterwedgen blir en putterwedge:) Sorry, det er alt jeg kan si så langt.
Modellnavnet blir 38 SPECIAL, da er vel loften avslørt, om ikke annet.

Donna er grei den, hadde det ikke vært for de groovsene som ikke er særlig gunstig ved off center treff, spesielt om ikke angrepsvinkelen er perfekt. Lar den der også ligge hehe
Squareback er flott den.
Litt artig at Cameron en tid tilbake sa han aldri kom til å lage Face Balanced puttere hmmm
Lar den også ligge :)
ProFounder
Rookie
Rookie
Posts: 5
Joined: 31 Mar 2010, 19:22

Re: Nytt puttergrep fra Profound

Post by ProFounder »

Deal ville kjøpe 1000, men vi solgte bare 300 til dem.
De har visstnok 3 stykker igjen, men vil ikke få kjøpe flere fra Profound:)

Når det gjelder NIKE Method putterne, gjett hvor de har tatt idéen om polymer bak slagflaten ifra? ;)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt puttergrep fra Profound

Post by furu »

Har hatt en Tracy og er helt enig i vurderingen.

Og når det gjelder Scotty Cameron så er det vel ikke verdens mest prinsippfaste bedrift :lol:

Skal følge med men håper du husker å legge inn info her når de nye produktene kommer på marked og messer.
Instagram @christianfuru
ProFounder
Rookie
Rookie
Posts: 5
Joined: 31 Mar 2010, 19:22

Re: Nytt puttergrep fra Profound

Post by ProFounder »

Will do.
God Påske.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt puttergrep fra Profound

Post by furu »

Siste spørsmål denne påsken - hva syns du om Nike Method?
Instagram @christianfuru
ProFounder
Rookie
Rookie
Posts: 5
Joined: 31 Mar 2010, 19:22

Re: Nytt puttergrep fra Profound

Post by ProFounder »

Furu.
Generelt kan en si at NIKE virkelig har slitt med å få til noe på puttersiden.
De har vel vært igjennom 6 eller 7 forskjellige "serier", der de t osiste er IC (I see)-serien, der de har kjørt et visuelt konsept med alt på putteren grønn utenom "siktetrakten".
som synsfaglig trent, skal jeg ikke kommentere den trakten, annet enn at fjerning av visuell "støy" på den serien, virker for meg gunstig. Men markedsmessig og salgsmessig, så er det umulig å få suksess med en helgrønn putter.
Når det gjelder innovasjoner og Method-serien, så er det for det første designmessig kopier av Scotty Newport, eller mer korrekt, kopier av PING anser.
Som man kan ane fra mønsteret på slagflaten, så er dette en mer kantete variant av YES sine konsentriske sirkler på slagflaten. Det virker nesten som NIKEs advokater har sittet og diskutert med designteamet (Tom Stites) om hvor nære de kan bevege seg, uten å risikere søksmål fra YES. De er patentmessig langt nok unna, men deter lett å ane et mønster i midten der som ligner noe.
At de har brukt min idé, ubeskyttede sådann, angående polymer bak slagflaten, og la den komme igjennom disse åpningene i mønsteret på slagflaten, er uansett litt innovativt, den skal de ha. Men de ser ikke ut til å komme med noe unikt og eget, hvilket skal være sagt ikke er lett i denne bransjen, uten å komme med noe fjas som ikke funker da, det går an, men det er NIKE for gode til å gjøre mot seg selv....jaja, man vet aldri hva som kommer neste år osv....

Når NIKE betaler Tiger en milliard, og de samtidig lager tro kopier av Newport 2, og samtidig hevder de har en ny slagflateteknologi, ja da finner jeg det meget underlig at ikke Tiger bytter til deres Method.
Det er direkte skadelig for NIKE at Tiger, deres Top Man, ikke benytter deres putter, spesielt med tanke på at de lager identiske puttere, sett fra et design perspektiv.

Det at Tiger er lojal mot Cameron og Titleist er bare tull.

Jeg tror vi vil få se Tiger med Method putter snart!
Men da UTEN den slagflateteknologien de har på serien.
Det er mine tanker om saken.
Nå har NIKE mislyktes så mange ganger med puttere, men de har nå begynt å få sine spillere til å skifte fra Scotty, som Paul Casey.
De har dessuten brukt mye tid på denne serien, og jeg tenker de virkelig vil prøve å få til noe nå, og det klarer de neppe uten Tiger.
NIKE har i tillegg vært lojale mot Tiger i den vanskelig situasjonen han har satt seg i, og jeg tror han vil vise dem takk ved å bare bruke deres produkter.

Det eneste jeg kan se for meg som hinder for at dette skjer, er at det ligger noe bakenfor som vi ikke kan se, f.eks. at Tiger sitter på en langtidskontrakt med Titleist hva gjelder putter, og som er hemmelig.
Det er det eneste hinder jeg ser for at vi ikke skulle se Tiger med NIKE putter snarest, og da i form av en spesialbygd Method, identisk med Newport 2 som han har brukt siden han ble proff og la vekk sin gode gamle PING Anser.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Nytt puttergrep fra Profound

Post by kevin »

Bumper denne tråden igjen. Er det noen som vet hvordan det går med norske Profound? Det ble sagt for lenge siden at de hadde ting på gang, men har ikke fått med meg at det har kommet noe nytt. Sjekket utstillerlista på PGA merchandise også, så ikke navnet deres der heller.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt puttergrep fra Profound

Post by furu »

Hvis de er med fremdeles så tror jeg at et større firma har kjøpt patenter og ideer. De hadde en sjanse med dette grepet. Puttergrep har blitt en veldig mye større greie det siste året. Nye produsenter (f.eks. Feeltec og Premio) og enormt mange nye modeller.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Nytt puttergrep fra Profound

Post by kevin »

Tenkte på puttere også. Har lagt merke til at Veggiss har en prototype i bagen sin, trodde kanskje den skulle komme på markedet også snart.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt puttergrep fra Profound

Post by furu »

Tror Ingenieur kan kjøpes men er jo ikke å finne i noen butikker........
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Nytt puttergrep fra Profound

Post by veggiss »

kanskje jeg skal selge min proto? er jo brukt av goosen og greier, burde lett kunne få noen daler for den :D
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt puttergrep fra Profound

Post by furu »

Jeg har sagt det før, jeg har faktisk lyst til å prøve en Ingenieur. Ville rullet noen baller med den først og det er jo problemet.

Profound har/hadde gode ideer. Grepet deres kunne sikkert solgt bra. Siktesystem er ikke dumt, se på Seemore og nå Wilson Vizor. Sistnevnte bruker visst nok et veldig spesielt system for å sikte korrekt.
Dark Ace må vel sies å være en suksess for Profound men det er litt kjedelig og overraskende at det ikke har "tatt av".
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Nytt puttergrep fra Profound

Post by Grønne greener »

Det er noe jeg ikke forstår med alle disse siktegreiene...
Man skal stå rett over ballen når man putter, ikke sant?
Og så vil alle at vi skal se BAKover på putteren pga alle siktemekanismene.
Hvorfor i all verden er ikke siktesystemet rettet FREMover???
Med en "jernstang" pekende fremover over ballen så ser du med èn gang om du står riktig i forhold til ballen og du kan sikte i putteretningen. Er det kanskje ikke lovlig å ha sikteinnretninger som peker forover?
Post Reply