WOV, heroin og golf

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

WOV, heroin og golf

Post by Keyser »

Har en ex-kollega som også driver på med litt kreativ skriving, stort sett på fb. Tar sjansen og deler denne perlen(?!) fra ham
=======================

Det fins ting eg aldri komme te å våga meg på å prøva. Tre av de e dataspillet «World of Warcraft», heroin og golf. Særlig det med golf e skummelt, og eg har sett styggedommen riva gode heimer i stykker og få sunne mennesker te å forfalla totalt.

I den grad golfarane overhode møte opp på jobb, sitte de konstant og drømme seg bort te forblåste grasbaner langt uti huttaheita, og i lunchen snakke de ikkje om ant enn puttere og drive’ere. Etter ei stund vil de benytta seg av etkvert påskudd for å reisa ut på golfbanen, og både vennar, familiemedlemmer og kollegaer vil oppleva at den golf-avhengige e bortimot umulig å få fatt i. Når de planlegge helger og ferier, blir alltid høgaste prioritet å få lagt inn bare «ein liten runde på banen», å få «slått noen puttare» og å kanskje testa ut ein ny bane de aldri har prøvd før. Ektefeller vil merka at ting bjynne å forfalla i heimen, kanskje med unntak av plenen, som blir fint klipt og ser latterlig velstelt ut. I denna fasen e alltid ekteskapet bjynt å hangla, då golfaren totalt har mista begrep om kor mye tid og peng som blir kasta bort på avhengigheten sin. Bilen kjøre på vinterdekk heile året, bikkjo komme seg sjelden meir enn rett over gato for å pissa, og ungane henge etter på skulen.

I det siste stadiumet, den såkalte «idiot-fasen», e all dømmekraft brutt ned. Stakkaren kan no finna på å visa seg offentlig iført teite skinnsko og merkelige knebukser med rare rutemønster. Han prøve kanskje til og med å dra kollegaer og naboer med på turneringer og helgeturar te Skottland. No e alt håp ute, og ungane har allerede for lengst bjynt på egehånd å leita etter ein ny farsfigur i nabolaget.

Sjøl har eg bare prøvd golf såvidt ved ein anledning. Det va et utdrikningslag for ein kompis, og vi skulle bare prøva oss på noen utslag. Eg va veldig bevisst på at eg ikkje måtte bjynna å lika detta her, og anstrengte meg ikkje noe særlig for å læra meg teknikken. Men plutselig fikk eg et treff på 150 meter likavel. Det kom et «zing» i køllo i det ballen flaug ut mot horisonten, og det va nett som om det kitla litt nedover ryggmargen, og at ballen og køllo og heile kroppen min i et lite microsekund va ein enhet. Det va ein deilig følelse. Det hende eg våkne om natta og drømme om det slaget. Eg tenke på det ruglete køllemetallet mot håndflatene, og eg lure på koss det vil væra å slå 200 meter og kanskje 300 meter om eg får ein skikkelig treff. Dryla godt te og gjøra den rette lille svaien i hoftene mens den eine skotuppen gjør ein ørliten rotasjon i gresset. Men eg veit at eg kan aldri tillata meg å gå ut på den banen igjen. Det e for farlig. Eg har alt for mange mennesker eg e glad i.

Har du ein kamerat som har bjynt å slita med golf? Har du merka faresignalene? Kanskje det ikkje e for seint! Begynn med å gi han ein solid bjørneklem neste gang du ser han. Klem han sånn hardt i mange minutter og ikkje slipp taket. Fortell at du e glad i han og at det e mye bra fotball på TV. Kanskje kan du lokka han med på noen pils ein lørdagskveld? Kanskje kan du tilby han å hjelpa med å mala husveggen? Snakk om kor fin kåna han har og kor heldig han e som har så herlige ungar. La han få augene opp for alt det vakre i livet og la han lova å holda seg unna golfkøllene i noen månters tid. Få han til å innse at han har et problem og at det ikkje e for seint å snu.

Det kan gå. Det e verd å prøva. Eg har til og med hørt om ein som leverte køllene og golfbuksene til Fretex. Der blei utstyret tatt hånd om av profesjonelle. De tok i mot med gummihanskar og la alt ein svart plastsekk og fikk innholdet resirkulert som filleryer og stakittgjerder. Gud velsigne de!
-- Yngve Dyvik
</Keyser>
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: WOV, heroin og golf

Post by stooy »

:lol: :mrgreen:
Post Reply