Øker avstanden til våre naboland?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Øker avstanden til våre naboland?

Post by Franz »

Freud presenterer i en annen tråd en påstand om at avstanden til våre naboland øker. Vi snakker her om nivået på proffgolf, ikke geografisk avstand. Den geografiske avtanden til Sverige om Finland kan vel strengt tatt ikke øke, da vi deler grense, men Danmark og Island, ja der kan det faktisk være en reell diskusjon...nok om det, tilbake til poenget:

Kevin prøvde å presentere faktiske tall, men Freud bet ikke på den.
Hva tenker golfsnakkerne?
Øker avstanden?

Både synsing, føleri og faktiske fakta er lov i denne tråden, selv om jeg innrømmer at jeg har en slags forkjærlighet for sannheten, slik som kevin forsøkte seg. Vi har altså flere plasser og bedre resultater på Nordic League, men vi trenger andre argumenter enn dette. Kjør debatt!

(*edit: Jeg hoppet over Russland, da temaet for tråden er Nordic League. Vet de kan være med, men de er vanligvis ikke med i disse diskusjonene.)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Øker avstanden til våre naboland?

Post by Freud »

Jeg ledet dette inn på feil spor, da jeg presenterte denne teorien i samband med rekrutteringen til NL. Beklager det. Dette er et blindspor i den diskusjonen.
Avstanden til S, F og DK må naturligvis måles ut fra enten 1) plasseringer på OWGR, eller 2) antall spillere på CT, ET og PGA (de to siste går gjerne litt om hverandre, da noen deltar begge steder).
Ukens turneringer viser disse tallene:
CT: S+DK+F = 14, N = 1
ET: S+DK+F = 18, N = 0

Jeg vet ikke om disse tallene er representative for styrkeforholdet mellom de fire landene. Jeg kjenner heller ikke tilsvarende tall for tilfeldige turneringer for 5, 10 og 15 år siden. Først da kan vi se om avstanden har økt eller minket.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Øker avstanden til våre naboland?

Post by Snowman »

Jeg sjekket OWGR topp-200.

For 10 år siden hadde SWE+DEN+FIN 14 spillere der, mens Norge hadde null.
Nå i dag, 10 år senere, har SWE+DEN+FIN 14 spillere der, mens Norge har null.

Til forveksling ganske likt?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Øker avstanden til våre naboland?

Post by Freud »

Jeg sjekket oktober-turneringen på CT i 2010 og 2005.
2010: S+DK+F = 17. N= 1 (Thorp)
2005: S+DK+F = 18. N = 3 (Brovold, Larsen, Hagen)

Avstanden har økt. Se tallene for 2015 ovenfor.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Øker avstanden til våre naboland?

Post by kevin »

Talte du opp hvor mange spillere fra hvert land som var i hver enkelt turnering???
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Øker avstanden til våre naboland?

Post by Freud »

Ja, summen av deltagerne fra SWE, DEN og FIN.
Gidder ikke å gå tilbake for å telle hvert enkelt land.

Tall for ET, for den turneringen som pågår nå:
2010: S+DK+F = 22. N = 0
2005: S+DK+F = 28. N = 0

Hvis med "avstand" også inkluderer at våre nordiske naboer har gått tilbake i antallet spillere (dominert fullstendig av svenskene på den tiden), mens vi har stått stille, så har avstanden minket. Alfred Dunhill er nok ikke et riktig eksempel, da den er vanskelig å komme med i.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Øker avstanden til våre naboland?

Post by kevin »

Hvem som stiller i hver enkelt turnering sier lite om hvem som spiller de forskjellige tourene. Det blir mer riktig å se på hvor mange som har en kategori på de forskjellige tourene, men ikke helt eksakt vitenskap det heller. For det er ikke sikkert man spiller på den touren man har kategori til.

For 2015 sesongen er det 1 nordmann(Kofstad) som har kategori på ET, og 2 stk(Bertheussen og Tage) som har kategori på CT

Og ja, det er himmelvid forskjell mellom de nordiske landene, det har det alltid vært.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Øker avstanden til våre naboland?

Post by Snowman »

Det er hundre måter å regne på. Her er en som gjør det verre og verre, dvs en slem regnemåte.

Sverige har 99 ET-seire, Danmark har 31, Finland har 6, og Norge har null.

Så lenge de andre tar nye seire og Norge aldri vinner, så "øker avstanden til våre naboland".
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Øker avstanden til våre naboland?

Post by Freud »

Jeg har gjort som Kevin foreslo, og talt opp antall nordiske spillere i de forskjellige kategoriene på CT og ET. Jeg har tatt med kategorier t.o.m. den kategori der nordmenn er, da dette stort sett er den laveste, uten garanti for å spille.
CT, kategori t.o.m. 13: S+DK+F= 24, N = 1
ET, kategori t.o.m. 15: S+DK+F = 24, N = 1

Utviklingen fra tidligere år tror jeg er så vanskelig å finne ut at jeg ikke orker.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Øker avstanden til våre naboland?

Post by Freud »

Siden det ikke er noen overlappinger her mellom CT og ET, så blir summen av de to europeiske turneringene:
S+DK+F = 48
N = 2

Noen av spillerne på ET har også spillerett på PGA.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Øker avstanden til våre naboland?

Post by Franz »

På hvilken måte tenker du at dette var et bidrag til debatten?
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Øker avstanden til våre naboland?

Post by Freud »

Bare informasjon, som jeg håper du også setter pris på. Jeg har ikke registrert at noen tidligere har gjort en slik opptelling.
Men som svar på om avstanden har økt eller ikke, er naturligvis mitt innlegg ubrukelig. Jeg anser det for bortimot umulig å rekonstruere hvem som var i de forskjellige kategoriene for 5 og 10 år siden. Kanskje du vil prøve?

Har du forresten bidratt med noen svar til ditt eget spørsmål?
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Øker avstanden til våre naboland?

Post by Franz »

Jeg har bidratt til å synliggjøre at en del av det du skriver er negativt ladet bullshit, som mange her på forumet syns er ødeleggende. Det hjelper ikke andre deg selv at du forkler dritten som "informasjon". Alt er informasjon, og du bidrar ikke med noe nytt. Proffgolf i Norge er ikke spesielt bra, det er nok alle enige i, men det er allikevel mulig å holde en konstruktiv tone på et forum som tross heter "golfsnakk", og ikke "rikets tilstand" e.l.

Når det gjelder spørsmålene i denne tråden...jeg har en klar følelse av at situasjonen totalt sett er bedre enn for ti år siden. College-golf, minitour-golf og topp amatørgolf har en viss bredde. Det er vanskelig å tallfeste dette, og jeg tror nettopp dette er grunnen til at folk her inne mener det er grunn til å holde en nøktern, men positiv tone på debattene.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Øker avstanden til våre naboland?

Post by Freud »

Bullshit, Franz. Positiv tone, liksom. Det var da svært til prektige krav du setter til en debattside. Dersom alle er enige, blir det jo ingen debatt.
Hvorfor skal tonen absolutt være positiv, kan du svare på det? Er vi pingler alle sammen, inkl. våre toppgolfere?

Det er faktisk "rikets tilstand" vi snakker om. Du har ikke bidratt med noe som helst til svar på ditt eget spørsmål. Det holder ikke med "jeg har en følelse av".
Når det gjelder collegegolfen, så minner jeg om at ingen av de som har vendt hjem har vist noe som helst av betydning. De har forsvunnet etter hvert.
Vår eneste topp, Kofstad, har ikke gått på college.

Min info om 48 svensker, dansker og finner med kategori på ET + CT, og 2 nordmenn, er en nyhet. Bruk den til hva du vil. Om det var større eller mindre avstand enn 46 spillere for 5-10-15 år siden, får andre finne ut av.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Øker avstanden til våre naboland?

Post by kevin »

Sukk... Hvor lite opplyst går det an å bli
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Øker avstanden til våre naboland?

Post by Franz »

Jeg er enig i at det innlegget ikke var spesielt positivt ladet - beklager det. Man må knuse noen egg...

Dette handler ikke om å være enige. Det forstår du naturligvis, sånn egentlig. Det handler om å diskutere innenfor omtrent samme rammer og med samme debattkultur som resten av forumet.

Jeg forstår ikke koblingen mellom positivitet og det å være pingle. Jeg tror du har misforstått noe i begrepet positivitet. Du har kanskje lite erfaring med fenomenet, men jeg ser ingen motsetning mellom positivitet og mot.

Espen Kofstad har grad fra college i Denver. Hvorfor sier du at han ikke har gått på college?

Jeg har ikke svaret. Jeg tror ikke det lar seg gjøre å svare klart på dette. Jeg stilte spørsmålet, og jeg har lyst til å debattere det. Hvordan kan vi vurdere noe sånt? Hva kan vi sammenligne med? Hva tror vi?
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Øker avstanden til våre naboland?

Post by Franz »

Må bare få legge til at Kofstad var best på collegelaget sitt siste året, og at ISM har med hans skolerekord for laveste 54-hullsscore på presentasjonen av ham på nettsidene sine.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Øker avstanden til våre naboland?

Post by Snowman »

Jeg syns det er greit med negativitet og kritikk, dersom det ligger et ekte engasjement under fra folk som ærlig talt bryr seg. Jeg syns også det er greit med positivitet og optimisme, bare den ikke går over i ren selvgodhet uten bakkekontakt. Denne kronikken fra en kritisk Brann-supporter sier mye om hvilket engasjement og følelser som kan følge toppidretten:

http://www.bt.no/meninger/debatt/Nei_-T ... 28178.html

17.284,tilskuere mot Nest Sotra !!? Ja, det er imponerende!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Øker avstanden til våre naboland?

Post by Freud »

Beklager feilen med Kofstad. Leste det et annet sted, som altså var feil info. Men alle de andre har forsvunnet. Og vi har hatt og har mange på golf-college. I år er det vel 20-30 stk. der? Det er et ressursgrunnlag uten like, men erfaringene er jo at de ikke blir noe toppgolfere internasjonalt når de kommer hjem.
Lasse Gerhardsen har vendt hjem og blir proff. Han klarte såvidt å kvale inn til finalen i NL-kvalet. Har noen tro på ham?

Når det gjelder svaret på hvordan man skal finne ut om avstanden til våre naboland har økt eller minsket, så har den alltid kloke og velinformerte Kevin gitt svaret: Se på hvor mange spillere fra hvert land som har spillekategori på CT og ET. Det har jeg gjort for 2015. Andre får sjekke tidligere år, f.eks. Franz.

Den som følger med og deltar i debatter på andre nettsteder - ikke spesielt om golf - ser at det ikke er noen "positiv tone" som preger disse debattene. Det er harde diskusjoner med mye kritikk av hverandre og andres meninger, men uten person-karakteristikker. Det er slik det skal være i debatter; man er uenige. Det er jo hele vitsen!
Men når temaet er norsk toppgolf så skal spillerne beskyttes og forsvares for enhver pris. Alle de valg de gjør er i prinsippet riktige. Tilstanden for norsk herregolf er miserabel, men det skal ikke snakkes om. Da sårer man noen. Men dette er ikke spillernes skyld! De gjør jo så godt de kan. Årsakene ligger på andre mer grunnleggende plan. Hva kan vi f.eks. lære av finnene, som får opp flere CT/ET-spillere etter hvert?

Dette dreier seg om "rikets tilstand". Den er dessverre bedrøvelig. Alle vet det, men ingen snakker om det. "Elefanten i rommet".
Jeg vet hovedårsaken til denne tausheten. Alle debattanter er selv golfspillere, mange av dem meget gode amatører og selskapsgolfere. Da vet man selvsagt hvor vanskelig golf er, og man vegrer seg for å kritisere proffene. "Gå ut og gjør det bedre sjæl, da vel" er mottoet. Det kan man ikke, så i stedet tier man.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Øker avstanden til våre naboland?

Post by Snowman »

Vi er vel flere her inne som er kritiske til diverse ting i norsk golf, men uten at vi av den grunn er generelt kritiske eller generelt negative.

Både Norges golfforbund, klubber, forskjellige trenere og ledere, og også spillere, de har vel det til felles med de fleste av oss at de tenker smart om noe og mindre smart om noe annet, lykkes med noe og mislykkes med noe annet, er gode på noe og dårlige på noe annet, osv.

Det er altså flere enn deg, Freud, som ser problemer og ting som gjøres feil. Men de fleste av oss ser også ting vi kan tro på, i hvert fall håpe på. Verre er det ikke, i hvert fall ikke for meg. Derfor går det fint å veksle mellom å være kritisk og støttende til ting man ser og leser om.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply