Kunstgress på tee

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Kunstgress på tee

Post by furu »

Hva syns dere om kunstgress på tee?

Jeg spiller stort sett på Fana og Bjørnefjorden. Begge klubbene sliter med gresset på utslagsstedene og bruker i perioder matter. De bruker dem selvsagt om vinteren dersom banen er åpen men også når du må vente på at gresset skal bli bedre eller det blir skadet i løpet av sesongen. Disse små, harde mattene er ikke gode å slå fra. De er stort sett av dårligere kvalitet enn det man finner på rangen og ofte svært ustabile.

Hvorfor benytter ikke flere klubber seg av skikkelig kunstgress på tee? Kunstgress har utviklet seg enormt de siste årene og har i dag utrolig gode egenskaper som må være godt nok på en golftee. I stedet for å ha kunstgress velger klubber å legge dyre datastyrte vanningssystemer og under utslagssteder som er dyre å bygge. Argumentet kan umulig være at det er billigere å bruke naturgress. Vedlikeholdet ved bruk av kunstgress må være minimalt.

Oslobedriften Kringsjå Golf har lagt kunstgress på noen norske baner.
Instagram @christianfuru
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Kunstgress på tee

Post by sumo »

kunstgress på tee må jo være helt perfekt egentlig.
hvis kunstgress har utviklet seg såpass mye som du sier, og da fått særdeles gode egenskaper, så må jo dette være et billigere, enklere og ikke minst bedre alternativ enn vanlig gress, for de fleste klubber og gjennomføre. matter på utslag er humbug spør du meg. harde som fy, rett og slett ubehagelig og slå fra.
og bruke gud vet hvor mange tusen på eget vannings sytem for utslags stedene er bare tull. waist of money. få inn artificial grass.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
johbir
Forumvant
Forumvant
Posts: 55
Joined: 16 May 2010, 20:54
Hcp: 15
Location: Drammen, Buskerud

Re: Kunstgress på tee

Post by johbir »

Kunstgress er no noe av det beste, men har hørt at det råttner slik an man må legge nytt hvert år? (de fineste)
Covn
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 110
Joined: 23 Apr 2009, 23:04
Location: Porsgrunn

Re: Kunstgress på tee

Post by Covn »

Kjempepositivt. Mtp hvor dårlige greener vi har i Grenland i år kunne jeg til og med gått med på KG der..
King Cobra Speed LD
Callaway X-18 4-pw i
Titleist Spin Milled Wedge Vokey Design (54, 60)
Cobra Baffler TWS 3,4
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kunstgress på tee

Post by furu »

johbir wrote:Kunstgress er no noe av det beste, men har hørt at det råttner slik an man må legge nytt hvert år? (de fineste)
De kan nok ikke slurve med forarbeidet og kunstgress trenger sikkert litt arbeid underveis. Allikevel blir det trolig ubetydelig i forhold til naturgress. En god base for kunstgresset på tee med god drenering under vil sikkert gi luft slik at det ikke blir ødelagt.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kunstgress på tee

Post by Kaffekannen »

Jeg er så lite puritansk at jeg mener kunstgress, såfremt kvaliteten er god nok, bør vurderes på greener også. Etter å ha spilt noen runder i utlendighet ser jeg at vi aldri kommer til å oppnå i nærheten av god nok kvalitet på en del av banene i nærområdet. Golf er et spill hvor integritet og "gentlemanship" fremheves. En bakgrunn for at det fungerer er rettferdigheten i spillet som følge av reglene. Spill ballen som den ligger. Unngå hindre for best mulig forhold. fridropp fra urimelige forhold som vanningsanlegg, veier o.l.. Dessverre er tilstanden på norske greener for ofte urettferdig. Humper, sand, "døde" flekker etc. gjør at et glimrende slag kan gi deg en nesten umulig putt. I california skjedde ikke det på noen av de 6 banene(public) jeg forsøkte. Alle greenene var jevne og de var klippet som de 17 andre greenene på banen. Dette får man rett og slett ikke til i Norge med få unntak. Derfor mener jeg at baner som år etter år sliter med forholdene bør sterkt vurdere kunstgress på tee og green. Dette vil utvide sesongen, sørge for rettferdige forhold og spare store kostnader. Dette forutsetter selvsagt at kunstgresset føles og oppfører seg rimelig likt ekte gress.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Covn
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 110
Joined: 23 Apr 2009, 23:04
Location: Porsgrunn

Re: Kunstgress på tee

Post by Covn »

Dårlige greener har fratatt meg mye mye poeng hittil i år. Når greenene varierer med nærmere 7-8 poeng på stimpen i løpet av en runde, er jeg helt for KG.
King Cobra Speed LD
Callaway X-18 4-pw i
Titleist Spin Milled Wedge Vokey Design (54, 60)
Cobra Baffler TWS 3,4
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Kunstgress på tee

Post by kevin »

Til ære for en god diskusjon skal jeg teste ut en bane i morgen som har både kunstgress tees og kunstgress greener her i Malmø. Les mer på hjemmesiden til Oxie GK. Har tenkt på det flere ganger,og da passer det fint å ta det mens jeg er her :D
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kunstgress på tee

Post by Kaffekannen »

kevin wrote:Til ære for en god diskusjon skal jeg teste ut en bane i morgen som har både kunstgress tees og kunstgress greener her i Malmø. Les mer på hjemmesiden til Oxie GK. Har tenkt på det flere ganger,og da passer det fint å ta det mens jeg er her :D

Kanon!! Hadde vært helt topp hvis du har muligheten til å ta en filmsnutt av ball som ruller på green. Ser frem til tilbakemeldingene :)
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kunstgress på tee

Post by furu »

Flotte greier kevin! Er jo ikke mulig å få bedre info :D

Her er noen bilder fra banen du skal spille.
Image
Image
Image

I fjor spurte jeg greenkeeper på BJGK om de hadde vurdert kunstgress på tee men han var motstander av det. Han kunne i hvert fall aldri se for seg det på greenen. Fullstendig unaturlig sprett og følelse sa han. Vet ikke jeg, det er mulig at framskrittene har vært så store at til og med motstandere etter hvert må bite i gress. I hvert fall tee-gresset. På green er til og med jeg skeptisk.

"Skikkelige" golfbaner som f.eks. Meland bør beholde gressgreener men det kunne sikkert passet bra for baner som Herdla og Bjørnefjorden.
Instagram @christianfuru
johbir
Forumvant
Forumvant
Posts: 55
Joined: 16 May 2010, 20:54
Hcp: 15
Location: Drammen, Buskerud

Re: Kunstgress på tee

Post by johbir »

wtf gjør du med puttern der furu? satser på pull?
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kunstgress på tee

Post by Kaffekannen »

johbir wrote:wtf gjør du med puttern der furu? satser på pull?
Det er ikke Furu...
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kunstgress på tee

Post by furu »

:lol: Bildene er fra klubbens hjemmeside. Det er ikke meg nei 8-)
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Kunstgress på tee

Post by kevin »

Jeg liker IKKE de gamle rangemattene,og dessverre er det slik at endel baner også har brukt slike til teesteder. Man må bruke gummipegg stort sett og slagene blir stort sett gjort fra samme sted hver gang,noe som medfører stor slitasje akkurat der. Så kan man selvfølgelig rotere mattene og bruke alle sider,men har knapt sett ei matte som er slitt på alle 4 "sider".

I dag finnes det helt andre type matter,litt mer likt naturgress og som har mulighet for å bruke "vanlige" pegger som man kan sette ned hvor som helst. Kringsjå golf har også driving range tee line med sånt kunstgress. Jeg har prøvd slike matter både på Eiker og på rangen i Sande. Det er mye bedre enn de gamle mattene. Tee-stedene på Eiker er også endel større enn de tradisjonelle mattene,noe som sikrer at man kan stå litt forskjellig. Jeg liker utviklingen svært godt og synes at de baner som sliter med teestedene,eller som vil kanskje konsentrere vedlikeholdet på andre deler av banen,å investere i slike skikkelige kunstgress-tees.

For å ha litt mer info om kunstgress så valgte jeg å spille Oxie GK utenfor Malmø i går. De har 12 hull med kunstgress-tees og kunstgress greener,samt en treningsgreen med kunstgress.

Tee-steder: ca.7x3m store,ser nesten ut som vanlige gresstees(litt mørkere grønn). De var fint lagt,noen skjøter men ingen problemer,gode og myke å gå på. MEN,
det var ikke mulig å sette ned vanlige pegger hvor som helst,dvs nesten ikke noe sted. Vet ikke om det er meningen at man skal legge all sin kraft for å få de ned,men det virka ikke sånn. Det stod også info ved klubbhuset om å ha flere forskjellige lengder med gummipegger,og at de hadde det til salgs. Nå var jeg lenge før åpningstid så det var bare meg der. Men gummipegger er ikke spesielt godt å slå fra,og ikke hadde jeg med meg noen. Men fikk tre-peggene til å stå til slutt

Greener: Som dere kan se av bildene over her som Furu la ut fra hjemmesiden så er det veldig fine. De er pent lagt,ingen skjøter som man merker. Det er mulighet for å flytte hullene også,her finnes det en liten firkant rundt hullet på 30x30cm ca. Og der er det selvfølgelig "skjøter" men merket ikke noe til det,påvirket ikke ballen.
Det var endel onduleringer på greenene,bra at man får til det selv med sånt kunstgress. De var myke og gode å gå på. De er meget raske greener,iflg hjemmesiden deres står det 9-9.5 på stimp. Jeg følte at de var svært raske,litt raskere enn det. Kanskje 10. Jeg putta aldri for kort :lol:
Men noen av innspillene mine spratt av greenene,så her gjaldt det å treffe på rett sted. Nå var det mye vind i tillegg så det var ikke de enkleste forholdene. Leste noe info om at man må spille slike greener litt som linksgolf,slå ned på ballen,treffe foran greenen og rulle inn eller lande ballen helt i forkant. Straks ballen starter å rullle så kan det gå langt :D

Alt i alt en meget positiv opplevelse å spille de greenene. Teestedene var også ok,men kunne tenkt meg å kunne sette ned peggene "normalt" og "hvor som helst".

Skal få lagt ut noen bilder når jeg finner kabelen til kameraet,tok også en kort videosnutt men usikker på hvordan den blir

Image

Image

Image
Last edited by kevin on 02 Jun 2010, 10:32, edited 1 time in total.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kunstgress på tee

Post by Kaffekannen »

Spennende tilbakemelding Kevin. Hvordan føltes greenene. Fikk du følelsen av ordentlig golf, eller var det mer plastgolf? Når det gjelder tee-ene så må det definivt være mulig å pegge overalt. Prøvde du å slå direkte fra gresset?
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Kunstgress på tee

Post by hanso87 »

Angående utslagene, så er problemet at kunstgresset er "hardt" i bånn og ingen steder til å sette ned pegger, noe de enkelt kan gjøre er å gjøre ett lite utsnitt i på begge sider (for links, og vanlig) og der skal det pegges.
På jernslag har jeg selv følelse at det er bedre uten peg. Så er vel viktigst med tanke på om det er par 3 eller par 4. Men heller bra kunstgress på Tee, enn forferdelig naturgress
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kunstgress på tee

Post by furu »

God info kevin.

Problemene med pegging høres ut som noe som kan løses på mange måter. Kan tenke meg en boks med sand under matten på venstre og høyre siden dersom problemet er at underlaget er fast. Dersom det er matten som er så solid at det ikke er mulig å presse gjennom så kan det sikkert også fikses. Så du hvilket underlag det var under kunstgresset?

Høres ut som fine forhold for putting men kanskje litt utfordrende på innspill. Nå spiller vi jo på alt fra ekstremt myke til knallharde greener her hos oss så kunsgressgreen med samme egenskap under alle forhold skulle jeg klart å leve med.

Må innrømme at jeg helst kun vil ha kunstgress på tee. Er gresstilhenger både når det gjelder fotball og golfgreener.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Kunstgress på tee

Post by kevin »

Har lagt til bilder i det andre innlegget. Fikk ganske god følelse av golf,ikke "plastgolf". Prøvde ikke å pegge utenfor mattene nei. Når jeg slå ut med rescue eller jern så pegget jeg ikke. Mens når jeg brukte driveren så fant jeg sted å få ned peggen litt etterhvert. Sjekket ikke under teestedene nei,men det så ut til å være sand under. Men disse nye mattene som jeg snakket om så er det ingen problem med å sette ned peggen hvor som helst.

Fordelen med å ha en slik bane i et sånt område er vel at den er nesten helårsbane. Nå var det snø der nede i vinter,men den åpnet først og er normalt sett nesten alltid åpen.

Nå har jeg puttet på raske grenner der nede tidligere og liker det,så det gikk greit å bli vant til det. Men det er veldig raskt,og kanskje litt uvant. Men veldig imponert over hvordan det er lagt og at det er med onduleringer også,blir ganske naturlig.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Kunstgress på tee

Post by kevin »

Fra hull 18,filmet med et samsung fotoapparat,ikke beste kvalitet

User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kunstgress på tee

Post by Kaffekannen »

Fin chip ;)

Så ut som hastigheten var svært bra. Jeg holder fast ved at noen baner skal ha gress på tee og green(eks. Meland), noen bør vurdere KG på tee(eks. Fana), mens andre igjen seriøst bør vurdere KG på tee og Green(eks. Bjørnefjorden). Tenk hvordan fokus og antall arbeidstimer kan brukes på andre områder og samtidig forbedre banen. For ikke å snakke om hvilken merverdi KG kan skape fra green-fee spillere som vil spille offseason eller ved dårlige forhold
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Post Reply