På vei mot Bro Hof og Nordea Masters

Har du vært på reise, eller skal på en tur til utlandet? Ta turen innom dette forumet for å se andres erfaringer fra banene du skal besøke.
Post Reply
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

På vei mot Bro Hof og Nordea Masters

Post by kevin »

På veien mot Bro Hof og Europatour-turneringen,Nordea Masters, spiller vi noen runder golf på diverse baner i nærheten av der vi bor.

Første ut er Skövde Gk. Da er vi 85km nord for Jönköping, mellom Vättern og Vänern.

Banen er designet av Peter Nordwall og det kan man lett se. Småkupert bane med onduleringer og høydeforskjeller. Svære og dype bunkere. Store og ondulerte greener.
17 av 20 poeng i Peugeot golf guide -08/-09. I 2000 ble den kåret til beste bane som har blitt bygget de 10 siste årene, av Svensk golf

Image

Hull 4, par 5 470m. Høye bunkere på begge sider av fairway
Image

Hull 6, par 3 160m. Et nydelig par 3 (bildet er tatt fra rød tee)
Image

Hull 10, par 5 530m. Et seigt og langt par 5
Image

Hull 11, par 3 125m. Avoid bunker, avoid bunkers...i said, avoid :lol:
Image

En veldig flott bane. Perfekte greener med 8.5-9 på stimp. Utrolig bra fairways. En jeg kjenner sa at det rullet like bra på fairway som på greenene, det var iallefall ikke langt unna :D

Her får man også Viasat rabatt på 40% og da blir greenfee latterlig billig på en så bra bane. Det finnes også en 9-hullsbane på anlegget
Last edited by kevin on 14 Jul 2011, 22:33, edited 1 time in total.
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: På vei mot Bro Hof og Nordea Masters

Post by TinCup »

Ser ut som en kongebane! Litt misunnelig når jeg ser sånne bilder :-) God tur Kevin!
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: På vei mot Bro Hof og Nordea Masters

Post by kevin »

Takk TinCup :)

I dag har vi vært og spillt på Ryfors Gk, en av Sveriges absolutt eldste baner.
rr
De første hullene ble bygget i 1888 :!: 6 korthull fikk Ida Sager bygget den gang. Og senere har Peter Nordwall bygget en fullverdig 18-hullsbane i dette kulturhistoriske området
Image

Banen er virkelig bygget inn i naturen på en flott måte, med sine høydeforskjeller, hellinger, vannhinder, skogen og den tjukke roughen.

Greenene er store og ondulerte og i dag ble de nok spillt på 9-9.5 på stimp ihvertfall, kanskje opp på 10. Opplevdes som raske og man skal helst ligge ganske nærme på innspillet for å sette puttene. Men nydelige å putte på. Selv om det ble litt mange putter i dag så hadde jeg en helt rå putt i dag hvor jeg hadde misset rett nivå og lå litt oppe til høyre mens hullet var helt nede til venstre. Slo putten helt på tvers 4m bortover ryggen og lot ballen falle ned 90gr derfra. Den fikk opp farten og rullet de 5m ned mot hullet og i koppen for par :D

Green hull 1
Image

Utsikt fra tee hull 9 (det er ca.160m ned til treet), par 5
Image

Fra noen utslag er det et stykke fram til fairway og er man kort der sliter man. Fairways var veldig bra, men ikke helt på Skövde`s nivå, men litt annen type fairways også. Men flotte å spille fra. Roughen var tøffere og tyngre å spille fra. Sleit med å treffe greenene i dag og ble mye chipping fra det litt tjukke gresset utenfor greenene

Noen litt kjedelige hull kanskje, starter med par 3 og avslutter med par 3 som ikke er altfor spennende. Men det er mange bra hull og en flott bane. Spillet ble bra på backnine og scoren helt grei på en svært vindfull dag.

Litt dårlig med toaletter og vannpåfylling rundt banen. Man går innom klubbhuset etter 9,

Et absolutt hyggelig bekjentskap. Banen er også med på Golfköping samarbeidet som har gode pakkepriser
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: På vei mot Bro Hof og Nordea Masters

Post by kevin »

Har spillt Falköpings Gk i dag.

Banen er designet av Nils Sköld og 18-hullbanen ble bygget ferdig i 1974. De første 9 ble bygget i 1965. i 2006 bygget de 9 nye hull i tillegg som utgjør en egen 9-hullsbane. Banen ble ranket som nest best i Västergötland i fjor av Golf Digest, etter Vara-Bjertorp. Og foran Skövde. Jeg synes Skövde var mye bedre

Det er en klassisk parkbane, ganske åpen og mange steder er det kun trær som skiller hullene fra hverandre. Man finner stort sett ballen sin med mindre man slår veldig sjevt.
Noen av hullene, som hull 6 og 18, har fryktelig stigning fra fairway og opp til green. Slike litt blinde innspill liker ikke jeg noe særlig. Spesielt ikke når greenene er så små som her. Ødelegger litt av helhetsinntrykket synes jeg.

Hull 18, sett fra bak green
Image

Teestedene var litt slitte og med litt høyt gress. Fairways var veldig bra, greenene var flotte men med litt dårligere speed enn de andre vi har spillt. Kanskje 8-8.5 på stimp, ikke mer. De var veldig små og jeg sleit med å sette innspillene på de. Er kun bunkret på sidene de steder det er bunker

Hull 3, langt par 3
Image

Hull 10, par 4, et av banens vanskeligste hull
Image

Banen er med på Viasat kortet og med en greenfee på ca.230,- sek så er den absolutt verdt pengene.

Spillet var rævva dårlig, nye sjanser og ny bane i morra :D
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: På vei mot Bro Hof og Nordea Masters

Post by Yorkie »

Flott rapport Kevin, Skövde sto allerede på planen men nå ser det ut til at jeg må legge til Ryfors og Falköping også :) God tur videre, har en følelse av par, birdie, par, birdie av en eller annen grunn :)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: På vei mot Bro Hof og Nordea Masters

Post by kevin »

Var på Hökensås Gk i går. Den ligger 7km fra byen Hjo og ikke langt unna Vättern.

Anlegget ligger i et skrånende terreng og mange av hullene har fantastisk utsikt mot Vättern.

Image

Image

Det finnes 3x9 hull som de skifter på å ha som 18-hullsbane og 9-hullsbane. De kalles rød, blå og gul bane. Vi spillte alle 27 hullene og de er stort sett like av karakter. Den røde opplevdes som den letteste og mest åpne synes jeg og den gule var kanskje den som var det motsatte. Men ganske små forskjeller. Det er skog/park bane alt sammen. Med noen veldig bra hull og noen mindre bra.

Image

Teesteder var stort sett bra. Fairways var kortklippet men langt unna kvaliteten på de andre banene vi har spillt. Brunsvidd endel steder, endel kløver og litt annet rusk. Men var greie å slå fra stort sett. Greenene var veldig myke og relativt trege. Det har nok noe med at det har regnet endel. Ble litt spor etter skoa når vi gikk på greenene. De er mellomstore, litt hellende hele veien, som terrenget. Bunkerne var ganske våte og tunge å slå fra

Hull 9 rød sløyfe, greenen gjemt litt bak trærna
Image

Dette var nok den dårligste banen vi har spillt på denne turen sålangt, mest pga kvaliteten på fairways og greener. Men morsom bane å spille, ikke altfor vanskelig hvis man holdt utslaga i spill. Jeg spillte min beste runde på en stund og er godt fornøyd. Her var det mange birdiemuligheter men dessverre gjorde jeg ingen. Men var veldig nærme mange ganger
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: På vei mot Bro Hof og Nordea Masters

Post by sumo »

herlig lesning, kevin :). jeg er sterkt misunnelig.
høres og ser ut som du har det knallfint på tur mot nordea masters.
flotte banerapporter og bilder!
gleder meg til det kommer rapport og bilder fra turneringa.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: På vei mot Bro Hof og Nordea Masters

Post by kevin »

Takker Sumo:)

Når det gjelder bilder fra turneringen får vi se hvordan det blir, det er i utgangspunktet ikke lov til å ta bilder...;)

For de som vurderer golf i området mellom Vänern og Vättern så finnes det en greenfeepakke a la Vänern rundt. Det heter Skaraborg greenfeepakke og koster 990,- sek for 4 runder golf. Banene man kan velge da er Skövde, Falköpings, Hökenesås og Billingens. Sistnevnte har jeg ikke spillt. Men en pakke på 4 greenfee til ca.860,- norske kroner må sees på som et kupp spør du meg. Ellers så er Sk¨vde og Falköping med på Viasat golf kortet som gir hyggelig rabatt også hvis man ikke kjøper en slik pakke.

Noen baner har hytter til utleie på området eller oppstillingsplass for campingbil/vogn. Vi har bodd privat denne gangen

I morgen venter Kallfors Gk, ranket som nr.19 i Sverige i fjor :D
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: På vei mot Bro Hof og Nordea Masters

Post by kevin »

Kallfors Gk ligger like utenfor Södertälje. Det er et fantastisk anlegg med 27 hull, flott klubbhus og restaurant. Samt golfhotell helt inntil banen. Hele banen er inngjerdet av et villsvinsgjerde til 2mill sek,- fortalte en av medspillerne. Foreløpig har de ikke vært plaget av villsvin men gjerdet skal forhindre "invasjonen" :)

Det er en kupert skogs- og parkbane, flere opphøyde teesteder. Utrolig flotte vannhinder, store og ondulerte greener. Mange av de var svært tøffe. Her finnes det rom for flere forskjellige spillestrategier. Banen har holdt Nordea Tour turneringer og fått mye skryt av spillerne. Den ble ranket som nr.19 av Golf Digest i fjor og har en oppadgående trend på den rankingen. Banen er designet av Sune Linde, som også har designet Frösåkers GK, Forsgårdens GK, Arlandastad GK

Da vi hadde spist lunsj og funnet oss til rette bar det ut på den svære treningsgreenen foran klubbhuset. Den ga en pekepinn på hva som ventet. Den var veldig rask og hadde mange onduleringer, små og store.

Banen åpner med et åpent og ganske lett par 5. Var lett inne på 3 slag men tre-puttet på den raske greenen og gikk av med bogey

Image

Så går man videre og møter den første lange motbakken opp, og litt ned, til tee 2. Da er man inne i et fantastisk skogsområde hvor man resten av runden nyter denne utrolige banen

Hull 4, et par 4 på 364, høyt fra tee. Innspillet er mot en opphøyd green som er meget ondulert

Image

Hull 5 er banens vanskeligste, ikke for langt par 4 men en ufattelig vanskelig green i minst 3 nivåer :!: Jeg slo en flott drive midt i gata og inn med et 9`er jern til det midterste nivået hvor flagget stod. Satte en 2m putt for birdie til applaus fra medspillerne :D

Image

Hull 10, med et tre som kan volde problemer for innspillet....

Image

Etter hull 11 er det en lang og bratt bakke opp til hull 12. Der har de en transportordning, man betaler 10,- og sparer masse energi og mange minutters tur

Image

Hull 12, kort par 3

Image

Hull 18 er en perle som fortjener mange bilder. Restauranten har en flott terrasse til høyre litt opp fra greenen hvor man kan sitte å se dramatikken på nært hold

Image

Image

Image

Kallfors er en superbane med flotte fairways og fantastiske greener. De var nærme 11 på stimp og svært tøffe. Noen steder kan den ligne litt på Kongsvinger men er noen hakk vassere. Og den har de greenene som Kongsvinger burde hatt.

Etter kl.14 var det 1/2 greenfee og vi betalte 250,- sek....den er verdt myyyyyye mer :D
Post Reply