Vänern rundt golf

Har du vært på reise, eller skal på en tur til utlandet? Ta turen innom dette forumet for å se andres erfaringer fra banene du skal besøke.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17370
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Vänern rundt golf

Post by kevin »

Sammen med min golfspillende sambo har jeg bestillt Vänern rundt golfpasset. Dette kortet inneholder 5 greenfee på 19 forskjellige golfbaner rundt Vänern,for 1100,- svenske kr.
Noe som med dagens kurs skulle bli ca.900,- norske kr. For 5 greenfee :!:

Vi har bestemt oss for å spille Forsbacka (nr.40 i sverige på GD ranking),Hammarö (nr.1 i värmland på GD ranking), Karlstad (nr.4 i värmland på GD ranking), Törreboda og en bane til. Vi kommer til å ha 1 overnatting i Trollhättan og 2 i Karlstad. 2 av 3 overnattinger betales med bonuspoeng på Scandic,den siste overnattingen er til 790,- sek.

Svært billig tur,masse golf søndag-onsdag første uka i juli

Les mer om kortet her http://www.vanerland.com/files/pdf/golf ... 0%20sv.pdf (fikk ikke linken til å funke)

Hull 11 Forsbacka
Image
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Vänern rundt golf

Post by Solaar »

Skal bli gøy å lese. Holdt på å ta den turen ifjor sammen med noen kompiser. Det du skriver her blir kanskje avgjørende om vi reiser i år i stedet :) Spesielt interessert i å høre om Forsbacka.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
kevin
Guru
Guru
Posts: 17370
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Vänern rundt golf

Post by kevin »

Lover at det kommer utfyllende rapporter fra turen når den er underveis eller unnagjort :D
kevin
Guru
Guru
Posts: 17370
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Vänern rundt golf

Post by kevin »

Da er reiseruten og golfruten planlagt. Vi starter med å spille Ekarnas GK i Grästorp søndag. Forflytter oss til Vänersborg for overnatting. Neste morgen kjører vi til Åmål og spiller Forsbacka GK. Reiser så videre til Karlstad og overnatter der. Tirsdag morgen spiller vi Hammarö GK og på ettermiddagen spiller vi Karlstad GK. Neste morgen kjører vi ned mot Töreboda og spiller der før vi avslutter golfreisen i nærheten av Skövde. Så reiser vi hjem neste morgen.

5 runder med golf på 4 dager,gjør godt for kropp og sjel. Glad vi begynner på søndagen,lørdag er det meldt ca.30 grader i dette området :o

PS! Ja,alle de merkene på kartet er baner i området.......maaaaaaaange baner :D
Vänern rundt.JPG
(137.81 KiB) Not downloaded yet
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Vänern rundt golf

Post by Solaar »

Gleder meg til å lese om Forsbacka.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
kevin
Guru
Guru
Posts: 17370
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Vänern rundt golf

Post by kevin »

Da er vi ferdige med vår rundtur rundt Vänern og skal reise hjem i dag. Vi startet med golfspillingen søndag ettermiddag i bra sommervær. Skal fortelle litt om anleggene og banene og diverse :D

Ekarnas GK :
Anlegget ligger like ved Grâstorp,etter Trollhättan. De har 18 hullsbane,golfmotell/hotell,bra treningsmuligheter. Golfmotellet ligger knapt 10m fra tee 1. De selger også golfpakker fra 540,- sek,for overnatting,frokost og greenfee. Det er latterlig :lol: billig spør du meg.
Banen var en blanding av skog og parkbane,mest park. Ganske åpen og fin,selv om det var noen trange utslag enkelte steder. Snill rough,flat bane,fine bunkere. Banen var i veldig bra stand,flotte og raske greener,meget bra fairways. Vi ble positivt overrasket faktisk. Det er langtfra noen mesterskapsbane med fantastisk layout,men den er variert,morsom,mange flotte hull. Flere av par 5 hullene er lett å nå på 3 slag,og sikkert 2 for de langstlående. Et sjarmerende kort par 3 hull som avslutningshull,over en elv mot en elevert og ondulert green.

Det er en liten hytte ved hull 10 hvor man tar en liten pause etter 9 hull,kiosk hvor man kan kjøpe diverse drikke og mat.

En morsom sak er at banen ligger like ved veien et par steder og lokalbefolkningen(eller svenskene generelt) har en tendens til å bruke hornet på bilen når de passerer,ikke så kult når man skal slå ut eller putte. Litt harry spør du meg :lol:

Skal legge inn noen bilder etterhvert,og skrive mer om de andre banene også :D

Ekarnas GK Hull 18
Image
kevin
Guru
Guru
Posts: 17370
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Vänern rundt golf

Post by kevin »

Mandag morgen reiste vi videre til Åmål(kjent fra filmen "Fucking Åmål),og til Forsbacka GK. Den er ranket som nr.40 i Sverige av Golf Digest,og regnet for å være en av de vakreste banene i Sverige,så forventningene var høye.

Anlegget består av en 18-hullsbane,treningsfelter/range og en 6 hulls korthullsbane. Mye gamle bygninger,som blant huser proshop(fjøs!),restaurant og et overnattingshus. Alt så litt slitt ut spør du meg,men helt ok. Restauranten hadde bra og billig mat,og fra terrassen kan man se spillerne komme inn på det flotte hull 9 og man har utsikt mot store deler av front-nine og innsjøen.
Image

Banen åpner med et kort par 4,ned mot vannet. Ut med et jern og inn med wedge. Utrolig idyllisk beliggende green nede ved vannet. Så går man over en bro og fortsetter hullene bortover litt i overkant av vannet,så svinger banen i enden og tilbake helt nede ved vannkanten. Mye vann i spill,noen skikkelig tricky hull. Etter å ha overvunnet et utrolig flott hull 8,par 3 på ca.160m med vann foran,så må man innom peg-trollet og sette opp en peg(ja,satte en golfsnakk.no peg der :lol: )
Image

Image

Man runder inne bak restauranten som nevnt med et kort par 4 slakt oppover. Så er det en liten pauseplass hvor man kan få noe å drikke og spise. Deretter fortsetter en ganske annerledes del av banen. Mer inn i skogen,litt trangere,noen ganske vanskelige hull,men også noen veldig morsomme. Det avsluttes med et ganske merkelig hull 18 hvor man slår ut og bort til en bakke,med mindre man slår veldig langt og opp på bakketoppen,får man et veldig blindt innspill. Var vel eneste hullet jeg ikke likte spesielt godt

Greener: stort sett veldig fine,bittelitt tregere enn Ekarnas synes jeg.
Fairways: også veldig fine,noen få var litt tørre
Rough: ikke spesielt høy,men krevende nok
Bunkere: veldig fine

Siden jeg ikke hadde spillt her før er det en bane jeg gjerne kommer tilbake og revansjerer meg på. Jeg tok litt for store sjanser og ble straffet kraftig. Slo vel bort 7 baller,de fleste i vann,men også et par i skog tror jeg. Front-nine er utrolig vakkert,back-nine ganske annerledes. Men absolutt et hyggelig bekjentskap
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Vänern rundt golf

Post by Kaffekannen »

Veldig bra Kevin!! :D Det er ikke så mange tilbakemeldinger nå i sommermånedene, men jeg leser i alle fall med stor iver! Kanskje en slik tur må inn i kalenderen min...
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Vänern rundt golf

Post by Solaar »

Kult Kevin. Tror det er stor sjanse for at jeg tar den turen før eller senere.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
kevin
Guru
Guru
Posts: 17370
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Vänern rundt golf

Post by kevin »

Hammarö GK

Tirsdag morgen dro vi ut til Hammarö,ca.15min fra Karlstad. Banen ligger flott til i skogen,ned mot Vänern. Men jeg trodde den faktisk lå nærmere Vänern.

Anlegget har en 18-hullsbane,range/treningsområder og en korthullsbane. Flott klubbhus,proshop og restaurant i ett. De har golfbiler til utleie og vi gjorde det siden vi skulle spille en runde til senere på dagen,for å spare rygg og føtter. Men vi fikk den siste,bensindrevet og med choke :!: Den var ikke spesielt bra,vanskelig å få til å gå...ble nesten litt komisk,men vi kom oss alltids avgårde. Men kosta bare 200,- sek å leie.

Banen er en lettkupert skogs- og parkbane. Høye furutrær,lite kratt etc. Noen hull er ganske trange,gjelder å holde ballen i fairway. Pen bane absolutt. Siden den er ranket som beste bane i sitt område av GD så forventet jeg at den var veldig bra. Og fairways var stort sett veldig bra,men et par unntak. Men greenene var under pari. Flere hadde mye soppskader og var ruglete. Kanskje burde hullene vært satt på andre steder av greenene hvor det var bedre gress og rull. Litt skuffende dette,synd for en såpass flott bane ellers.

Flott avslutningshull,et flott stort vann foran greenen. Hullet spilles inn mot klubbhuset og spillet kan sees fra terrassen ved restauranten. Hull 9 er også meget flott,par 5 som likner litt på hull 18,med vann i spill på innspillet mot en kraftig ondulert green. Etter det kan man ta 5min pause,kjøpe mat og drikke i den selvbetjente kioskhytta.
Et ekstra pluss med banen er at det var mange toaletter på banen,noe som var mangelvare på Forsbacka f.eks.

Tok ingen bilder her dessverre,men ligger mange fine bilder på hjemmesiden deres,under baneguiden
kevin
Guru
Guru
Posts: 17370
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Vänern rundt golf

Post by kevin »

Karlstad GK:

Senere på dagen dro vi videre til Karlstad GK som ligger ganske nærme sentrum av Karlstad. Anlegget består av 27 hull,3 stk nihullssløyfer som de varierer med og setter opp som 18 hullsbane og 9 hulls. De er inndelt i farger,rød,blå og gul. Det finnes også nå en korthullsbane som ferdigstilles snart. Det var meningen den skulle ha flombelysning,men ombygging av hull 6 på blå sløyfe har blitt dobbelt så dyrt,og derfor er det ikke penger til belysningen til korthullsbanen ennå.
Stor flott driving range,flere puttinggreener og egne chippinggreener. Flott restaurantbygg,med god mat og drikke,flott terrasse. Meget bra proshop med stort utvalg

Da vi skulle spille var 18 hullsbanen bestående av rød og blå sløyfe. Alle 27 hull har en åpen layout og karakter,parkbane og mesterskapspreg hvis man kan kalle de det.
I fjor var det store problemer med greenene,som var helt brune visstnok og ikke noe gress. I år er det mye bedre,men på rød sløyfe kunne man fortsatt se noen soppskader og føle litt ujevnhet. Men de har jobbet mye med greenene siste tiden og det var begynt å bli riktig bra.

Greener: noen soppskader altså på rød sløyfe,ellers bra. Meget bra greener på blå sløyfe. 8.6 på stimp i snitt iflg oppslag som fortalte om dagens forhold. Klippet på 3.6mm

Fairways: veldig flotte,kortklippte og flott gressvekst. Men noen var litt tørre enkelt steder,grunnet langvarig varmt og fint vær :D

Rough: relativt snill,dvs ikke så høy,men nokså saftig. Men små problemer med å finne ballene.

Hull 6 blå sløyfe har vært under ombygging og det har kostet 6mill svenske kroner visstnok,mye dyrere enn ventet. De vi spillte med mente at det hullet skulle åpnes i dag,det så veldig bra ut. Har vært et provisorisk par 4 hull ved siden av,komplett med tee,fairway og green.

Totalinntrykk: veldig flott anlegg,veldig flott bane. Jeg likte layouten og karakteren best her,av alle 5 banene vi spillte. Med enda bedre greener på rød sløyfe er dette en fantastisk bra bane

Image
kevin
Guru
Guru
Posts: 17370
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Vänern rundt golf

Post by kevin »

Onsdag var siste dag for turen vår,og teetime var booket på Töreboda golf. Har lest og hørt at det er en utrolig vakker bane,og ville teste den ut. Et stykke å kjøre fra Karlstad,brukte navigasjonsystemet til å finne fram. Når det var 10km igjen svingte vi av veien og inn på en grus vei,da lurte vi en stund på om vi hadde kommet riktig. Kjørte en stund på smal,svingete grusvei og til slutt passerte vi faktisk noe som ligna på en golfbane,på begge sider av veien :!: Oj,sa jeg spontant...her tror jeg faktisk man spiller over veien :shock: Et sikkerhetsissue jeg kommer tilbake til.

Töreboda GK

Anlegget ligger svært landlig til altså. Det finnes en 18 hullsbane,en driving range med store søppeldunker i plast som siktemål....med lokkene åpne :lol:
Samt at det finnes et par fine treningsgreener. Klubbhus,restaurant,proshop er av den enkle sorten,i gamle gårdsbygninger,men helt ok. De har også noen bra hytter til utleie,og har golfpakker med hytte,greenfee og lunsj for litt over 500,- sek! Også oppstillingsplasser for bobil og campingplasser. Var masse turister her
Merket allerede på treningsgreenen at den var svært bra,helt perfekt gress og god hastighet. Banen er en kombinasjon av seaside og skogsmiljø,veldig trang til tider. Ikke spesielt lang,kort avstand mellom greener og neste teested noen steder. Og ikke mindre enn 4 steder hvor man altså spiller over veien inn til anlegget :o
Det gjør man allerede på hull 1. Ble litt skeptisk når jeg stillte meg opp der,kort par 4....veien...hmmm,kommer det biler tro :?: Samme på hull 2 blant annet. Og hull 9 som vi passerte da vi ankom. Men ser man litt bort i fra sikkerhetsissuene og faktum at banen er presset inn på et lite området flere steder,så er den virkelig en perle. Det er fantastiske hull ned mot vannet,nydelige omgivelser. Se bare på hull 10 f.eks,bildet tatt fra pauseplassen rett ved tee. Kort par 3 på ca.120m. Legg merke til den spesielle bunkeren foran green

Image

Eller hull 4,kort par 4
Image

Hull 12,kort par. Eneste hullet jeg gjorde par på
Image

Greener: fantastisk bra gress,meget bra hastighet. Meget varierte i utformingene,noen med kraftige onduleringer. Derav alle 3-puttene mine :lol:

Fairways: iogmed at banen ligger i denne type landskap så "formes" de mye av vær og vind,veldig faste og fine. Ganske tørre,litt linkspreg. Ga veldig god rull

Rough: snill,her er vel heller skog og vann problemet

Et meget hyggelig bekjentskap. Egentlig en bane som burde passe mitt jernspill meget bra,men var ikke helt i slag den dagen,litt sliten tror jeg. Slo bort litt for mange baller,samt at jeg putta altfor dårlig. Ble en elendig runde. Men opplevelsen var fantastisk,og her vil jeg gjerne spille igjen :D
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Vänern rundt golf

Post by furu »

Fine bilder og omtaler kevin. Veldig bra bidrag til forumet :!:

Jeg er grønn av misunnelse! Svenskehandel på golfmåten er noe alle på Østlandet må ta seg tid til :D
Instagram @christianfuru
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Vänern rundt golf

Post by Solaar »

Du få flytte til gal del av landet du også Furu ;) Det er bare å gi etter.

Igjen, fine omtaler Kevin. Blir veldig sugen på å prøve banene selv.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Vänern rundt golf

Post by AkE »

Frister til kopiering dette her Kevin, hadde egentlig tenkt på en Danmarkstur i løpet av sommern. Men overhengende fare for at du har "overtalt" meg til noe annet her!
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Vänern rundt golf

Post by Yorkie »

Fra Vänern rundt for ett par år siden. Linken under hvert bilde gir en liten beskrivelse og link til klubbens hjemmeside

Forsbacka
Image
Forsbacka 19/07/2009 by Jan_Nor, on Flickr

Onsjö
Image
Onsjö 20/07/2009 by Jan_Nor, on Flickr

Läckö
Image
Läckö 21/07/2009 by Jan_Nor, on Flickr

Mariestad
Image
Mariestad 22/07/2009 by Jan_Nor, on Flickr

Forshaga
Image
Forshaga 23/07/2009 by Jan_Nor, on Flickr

Arvika
Image
Arvika 24/07/2009 by Jan_Nor, on Flickr

Årjäng
Image
Årjäng 25/07/2009 by Jan_Nor, on Flickr

Vanskelig å finne noe bedre tilbud enn Vänern rundt, http://www.vanerland.com/pages/default. ... ionID=1447, anbefales på det varmeste
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Vänern rundt golf

Post by Friedman »

Nice! Er det Geoff Ogilvy på det siste bildet? :lol:

Image
No laying up
kevin
Guru
Guru
Posts: 17370
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Vänern rundt golf

Post by kevin »

gode tips for meg som skal ta Vänern rundt i år også. Muligens blir det Onsjö,Mariestad,Arvika,Årjäng og Läckö da. Vi får se
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Vänern rundt golf

Post by Yorkie »

Du har jo fått med deg Hammarö, Töreboda og Karlstad allerede Kevin (som jeg mangler:) de sto faktisk på den opprinnelige planen, men det var "golf-vecka" og greier så vi måtte justere litt. Dog, justeringen fungerte greit den (med unntak av Forshaga, greit nok forsåvidt, men når det andre bedre baner i nærheten...) Har også hørt at Kil skal være bra. Forsbacka tåler jo også å spilles flere ganger, herreminhatt for en nydelig bane:)

Jeg funderer på Kalmar, Öland og Gotland faktisk for sommeren, ikke noe pakke men skal vel klare å grine meg til litt billig greenfee
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
kevin
Guru
Guru
Posts: 17370
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Vänern rundt golf

Post by kevin »

Ja Forsbacka tåler flere runder:) Men er vel litt som deg,vil prøve nye baner og legge de til lista mi. Men vi får se,det blir ikke før i juli. Etter Nordea Scandinavian Masters på Bro Hof som jeg skal overvære:)
Post Reply