Skal handle mitt første golfsett

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Enzo
Rookie
Rookie
Posts: 12
Joined: 27 Apr 2009, 17:45

Skal handle mitt første golfsett

Post by Enzo »

Jeg driver og skal ta grønt kort for tiden og regner med å begynne å spille i Mai , jeg har absolutt null peiling på dette med golf og regner med at jeg får tips fra Proen om hvilket utstyr som passer til meg , jeg spiller på www.vgk.no og der er det en proshop.
Jeg er ikke akkurat over middels interessert i å betale mer enn nødvendig for dette utstyret.
Er det noen her som vet hvordan proshoppen på vestfold golfklubb har lagt seg i pris , bør jeg styre unna å handle der ?
Har forstått det slik at det er forskjellig lengde på skaftene og forskjellig "flex" osv , jeg er 172cm høy , kan jeg på egenhånd finne ut hvilke køller som vil passe meg ?
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Skal handle mitt første golfsett

Post by stooy »

Velkommen som ny bruker hos oss i golfsnakk.no! :)

Dersom du tar en prat med proen vil han/hun nok komme med et tilbud om køller som vil passe for en nybegynner. Tipper prisene på proshopper rundt om i landet er stort sett de samme.

Skafter finnes i forskjellige lengder og med forskjellig stivhet. Antagelig har en nybegynner som du en svinghastighet som passer bra med normal stivhet i skaftene (Regular Flex). Med tanke på lengde kan du sikkert ha standard lengde, men hør med proen i shoppen om dette.
Enzo
Rookie
Rookie
Posts: 12
Joined: 27 Apr 2009, 17:45

Re: Skal handle mitt første golfsett

Post by Enzo »

Takk for svaret , joda jeg tror nok Proen kommer med et forslag til et sett for meg og de ligger kanskje på samme pris som andre Proshopper i landet men priser proshopper seg generelt høyere enn "varehus"??
Nå er det slik at datra mi jobber hos XXL og dermed får jeg gode rabatter der så jeg lurer vel egentlig bare på om prisnivået på proshoppen ligger mye over f.eks XXL der jeg gjerne minimum får 25% rabatt.

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=83454 dette f.eks
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Skal handle mitt første golfsett

Post by furu »

Regular flex og standard lengde er sikkert riktig for deg ja. Wilson settet er sikkert greit. Det er jo et spørsmål om hvor mye du vil legge ut på dette. Cobra SZ som de har på XXL skal være bra for begynnere og middelsnivå. Blir en helt annen prisklasse med en gang.

Hvor mye vil/skal du spille? Skal du satse på å bli ganske flink etter hvert? Eller vil du kun spille en runde av og til?

På min bane spiller de langt fleste med rimelige helsett de enten har kjøpt gjennom klubben eller i sportsbutikk. Mulig du kan få tilbud gjennom klubben i forbindelse med at du tar grønt kort.
Instagram @christianfuru
Enzo
Rookie
Rookie
Posts: 12
Joined: 27 Apr 2009, 17:45

Re: Skal handle mitt første golfsett

Post by Enzo »

Jeg har mye fritid så om jeg blir "hektet" så blir jeg å spille flere ganger i uken , dette vil jo vise seg etterhvert.
Jeg er venstrehendt så utvalget er kanskje ikke like stort som for de som er høyrehendt.
Dette for eksempel http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=14256603 virker jo veldig billig men merket er vel ikke så kjent ? nå vet jeg ikke om det har så mye å si da.
Så er det dette med å kjøpe halvsett eller fult sett , er vel liten vits å dra med seg 14forskjellige køller om man er så dårlig til å spille at man uansett ikke reelt får bruk for mer enn 4-5forskjellige
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Skal handle mitt første golfsett

Post by hanso87 »

Når jeg først skulle kjøpe mitt første ordentlige sett lurte jeg på om jeg skal kjøpe halvt eller hel-sett.
Jeg endte på helsett og fornøgd med det. For ved start så holder det i masse vis på en måte med ett jern å starte å slå rett og jevnt med det.
MEN når du har fått til det. så kommer og jevn lengde og du vil trenge de fleste køllene i baggen. Så jeg vil anbefale deg og legge i de ekstra kronene i helsett.. (Når jeg så på sett var det bare veldig enkle halvsett som ikke er noe å satse på i lengden heller).

Når du snakker om pris sier du ingen spesiell en. Regner vel med at du da ønsker full pakke når du kjøper noe. (Bag, jern, putter) Dette holder i massevis i å starte med mener jeg. Ettersom Driver + wood er litt mer vanskligspilte.

Så veit ikke hvor mye rabatt du snakker om på XXL. Men prisen på XXL på Callaway X22 er ganske så ok sett opp imot norske priser. Men er jo 5000kr.
Dog prisen er jo 5000kr bare for settet, men der har du sett du kan spille på i flere år og da har du bra køller å starte med. Dette er kanskje noe du ser på som en del, ikke vet jeg.
Ang proshopper har jeg en følelse av at Proshoppene er en del dyrere enn for eksempel XXL osv. MEN fordelen med proshopper er utvalget, de har ofte bedre utvalg enn kjedene som XXL. Men har XXL det. så er det å regne med at du sparer penger på det.


Miklagard golfklubb selger X22 for 5995,- så XXL pris på 4999 er ikke så dumt.

Skulle du bli hekta på golf har du da mye å glede deg til. Og med slike køller så har du masse potensiale:)
Siden du har tatt/tar grøntkort så regner jeg med at du har interessen, men spørs på lommeboka da. Men blir det en del spilling og tror jeg du nokså snart blir å bytte ut ditt evt billige sett da med noe bedre.

Evt kan jeg vise til en finn anonse på X20 (forgjengeren til x22. Meget bra køller det og)

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16575796

Så håper noe kommer til hjelp her å lykke til med kurset. Håper å få en ny kar på fairwayen og;) Det trengs
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Skal handle mitt første golfsett

Post by furu »

www.onlinegolf.no (som er Bergen Golfsenter) kjører utrolig bra pris på Callaway X20. 2.995,- + frakt hadde jeg helt klart slått til på. http://www.onlinegolf.no/product/acprod ... pid=04CW03

Du trenger selvsagt putter, bag, hybrid eventuelt driver + woods også. Dyrere blir det men utrolig mye for pengene med X20 for denne prisen.

Når jeg begynte kjøpte jeg jernsett, putter, tre wedger og en hybrid. Ventet med driver og har aldri kjøpt woods. Kun to nye hybrider. Er du komfortabel med å shoppe online fra utlandet så får du utrolig billig utstyr hos rockbottomgolf.com. Anbefaler å handle fra ham. Beregn selvsagt 25% mva.

Var nettopp innom XXL og så litt på Wilson settet. Virker helt ok. Ingenting galt med det. Eneste jeg er skeptisk til er putteren, en mallet type som virket veldig lett. Altfor lett etter min smak.
Instagram @christianfuru
User avatar
Goofy
Forumvant
Forumvant
Posts: 50
Joined: 10 Jan 2009, 15:57

Re: Skal handle mitt første golfsett

Post by Goofy »

Hei der !
Jeg er faktisk uenig med Hanso her. Min erfaring er at det første golfsettet man kjøper blir hurtigst byttet ut (jeg forutsetter da at du blir sånn passe hektet på sporten).
Etter 1-2 år får du mer innsikt i utstyr osv og du vil selv kunne ta noen fornuftige valg.

Jeg anbefaler deg å kjøpe et halvt sett, gjerne brukt. Spander på deg en god putter som du liker,etter å ha testet flere.

Har du et romselig budsjett så er det jo bare å kjøpe i vei :D

PS: det er garantert en venstrehendt spiller i din nye klubb som har køller til salgs, alle som har spilt golf mer en 4-5 år har køller til salgs ;)
-g-
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Skal handle mitt første golfsett

Post by furu »

Sjekk Nickent 3DX RC hos rockbottomgolf.com. $199 + frakt og mva. Da får du to hybrider + seks jern.

http://www.rockbottomgolf.com/nickent-g ... steel.html

Så kan du hive med noen wedger http://www.rockbottomgolf.com/ben-hogan ... e-set.html og en putter http://www.rockbottomgolf.com/nike-golf ... utter.html + noen billige baller http://www.rockbottomgolf.com/maxfli-go ... balls.html
Instagram @christianfuru
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Skal handle mitt første golfsett

Post by hanso87 »

Ja. Kanskje enig i at golfsettet byttes ut fort. Men personlig er det fordi det settet var enkelt.
Men selv er jeg VELDIG glad i få noe nytt hele tia, så kan vel si meg enig i det å kjøpe billig å bytte fort ut.

Men med en pris på 2995 for X20 vil jeg anbefale deg det.
Kjøpe en bag + en putter så har du mer enn nok til å starte med å så kan du ta det der etter
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
Enzo
Rookie
Rookie
Posts: 12
Joined: 27 Apr 2009, 17:45

Re: Skal handle mitt første golfsett

Post by Enzo »

For å si noe kort om budsjett så er jeg så kliss ny innen denne sporten at jeg ikke hadde den fjærneste peiling på hva disse tingene kostet for en uke siden og jeg vet det vel faktisk ikke enda. Jeg kan betale 10000.- for et sett om det er det riktige for meg men jeg ser null interesse i å kjøpe så kostbart sett om jeg alikevel spiller minst like bra med et enkelt sett til 3000.-
Jeg er seiler og i seiling er det slik at man ikke kan kjøpe seg en seier ved å kjøpe den raskeste båten pågrunn av at det er seileren som vinner en regatta , ikke båten.
Når vi da kommer over til Golf så er det vel som i seiling at det finnes håpløst dårlig redskap ,riktig redskap og redskap som er så "pro" at en amatør som meg vil spille dårligere med det enn et mer tilgivende redskap. Så jeg er vel egenlig ute etter å kjøpe et sett som er godt nok men om jeg spiller mye og er heldig og kommer meg over på hvitt kort om et års tid så vil jeg ikke sitte med et sett jeg føler hemmer meg.

Hva om jeg kjøper litt bedre kvalitet enn dette 2500.- settet på XXL men dropper å kjøpe absolutt alt på en gang.
Hybrid vet jeg ikke hva er men om jeg kjøper en bra putter , et sett med ok jernkøller , trenger jeg da å kjøpe flere wood og drivere i tillegg da ? hva er forskjellen på wood og driver ?

Beklager at dette blir litt mye spørsmål som kanskje er litt rare for dere som har spilt en stund.

Jeg har ikke noe imot å handle fra utlandet på nett.

Dette X20 settet + en putter og en bag , har jeg da det jeg trenger ?
På den linken så var det er høyresett , jeg er venstrehendt så jeg sendte de en mail for å høre om de har det i links

Er det grafitt eller stål skaft man skal ha ?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Skal handle mitt første golfsett

Post by furu »

Ring onlinegolf.no i morgen og hør om de får inn sett i venstre.

Grafitt er dyrere enn stål. Stål er mer enn godt nok. Min far på 63 foretrekker grafitt fordi det er mer behagelig med tanke på vibrasjoner. Hybrid og woods kommer stort sett alltid med grafitt.

En hybrid er en kølle som erstatter de lange jernene. Svært mange erstatter 3'er og 4'er med hybrid. Jeg har til og med en 5'er hybrid. Hybrider er lettere å bruke enn de lange jernene. Får ballen opp i luften. Kan også brukes til chipping rundt greenen og egner seg godt fra roughen. Slår man godt med lange jern så er det selvsagt ikke nødvendig med hybrid. En proshop i nærheten av deg har sikkert en demohybrid du kan prøve for å se forskjellen.

Jeg mener at du ikke absolutt trenger en driver men dette er selvsagt avhengig av hvilken bane du spiller.

Jeg er sikker på at du blir fornøyd og får mye golfglede ut av Wilsonsettet hos XXL. Ville bare gi deg noen alternativ. Tenk på at det er andre ting du også trenger. Baller forsvinner på mystisk vis, rene Bermudatriangelet disse golfbanene.... Du bør kjøpe gode sko (XXL har noen veldig behagelig Nike sko på tilbud til 499,-, prøvde dem i kveld). Greenfee eller spillerett koster.

Kanskje det er best å gjøre det enkelt og greit i starten? Kjøp Wilson hos XXL, plukk med deg noen baller og finn et par behagelige sko. Du kommer til å nyte hvert eneste sekund.
Instagram @christianfuru
User avatar
Goofy
Forumvant
Forumvant
Posts: 50
Joined: 10 Jan 2009, 15:57

Re: Skal handle mitt første golfsett

Post by Goofy »

Enzo: Mitt klare råd er:

Kjøp ikke alt med en gang. Hvis du vil ha nytt utstyr kjøp gjerne Callaway x-20 settet (lett å selge som brukt senere). Kjøp deg en putter som du liker (feeling er viktig her).

Vent med hybrider/woods/driver - dette er køller som du kan kjøpe enkeltvis senere. Du har mye igjen for å kun spille med jernkøller i starten. Bruk av driver fra dag 1 er som å benytte spinnaker på første seiletur, kult men det går dårlig...

Woods er en betegnelse på køller som tidligere ble laget i tre, nå lages de i helt andre materialer. Benyttes til lange slag og de kommer med ulike loft (vinkel på slagflaten). Nummeres 1w (driver) 2w, 3w, 4w, 5w osv. I en normal bag finner man normalt driver, 3w og 5w.
-g-
Enzo
Rookie
Rookie
Posts: 12
Joined: 27 Apr 2009, 17:45

Re: Skal handle mitt første golfsett

Post by Enzo »

Ok takk for alle svar , nå har jeg hatt 3x50minutter med Pro og så har jeg trent på egenhånd et par timer i tillegg.
Etter dagens økt der vi trente på sving (har vel trent på den et par timer tilsammen) så begynte jeg så smått å få til noen slag i dag , utrolig hvor mye små detaljer har å si på resultatet og jeg har vært frustrert men etter å ha fått til noen slag til slutt så er motivasjonen på topp igjen nå :)
Hvilke køller jeg kjøper har jeg sluttet å stresse med , jeg får trene litt til og så bestemme meg når jeg føler at jeg faktisk har grunnlag for å vite hva jeg gjør når jeg handler.
Det er vanskeligere å spille golf enn jeg trodde men det er vel desto morsommere når man begynner å få det til da

God helg
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Skal handle mitt første golfsett

Post by stooy »

Golf er ofte vanskelig, og det er når du slår ditt første helt rene treff du blir hektet. Den følelsen er helt syk! :)

Du kommer også til å merke at når du begynner å skrive deg nedover i handicap blir du helt gal i hue og spiller hele tiden! :)

God helg!
Enzo
Rookie
Rookie
Posts: 12
Joined: 27 Apr 2009, 17:45

Re: Skal handle mitt første golfsett

Post by Enzo »

Da har vi kommet så langt at Proen har begynt å finne et sett til meg , han anbefalte et fullsett med jernskaft fra Wilson i dag , leste det sto X-31 på køllene ?
Prisen på det settet i proshoppen er 3995.-

Wilson Ultra DGC settet fra XXL (veil 2499.-) får jeg for 1300.- , prøvde å søke på nett på edwin watts men fant hverken Ultra DGC eller X-31.

Er det noen som vet steder jeg kan søke opp disse 2 settene for å sammenligne de mot hverandre for å se om det er stor forskjell , evnt om det kanskje er samme køllene

XXL settet får jeg jo for en røtent lav pris men er det så mye dårligere enn det settet Proen anbefalte det vet jeg ikke , er redd for å kjøpe drit som jeg ikke blir fornøyd med.

Eneste andre alternativ for venstrespillere som de har i proshoppen var jernsett callaway X22 til ca 7lapper.

Forvirringen er ikke total men jeg kjenner den melder seg :)
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Skal handle mitt første golfsett

Post by hanso87 »

Prismessig får du nok veldig gode køller om du går for det på XXL til å starte med.
Mitt første sett var ikke mye å skryte av, selvom jeg betalte 4000kr for det.

Søkte litt på nettet og fant lite info om: Wilson Ultra DCG og Wilson X31. Så kan være eldre modeller
Men Wilson lager jo golfsett og veit nok hva de driver med. Så til å starte med, se om golf er noe for deg. Vil jeg kanskje tro at det på XXL er bra nok til å starte med

Proshoppen har vel ett lettspilt og enkelt sett til 4000kr. Men jeg har ikke noe å sammenligne med, så blir bare gjetting..
Så på bildet av DCG. Og utseende messig, med tanke på Størrelse på bladene og sånt ser køllene helt kurante ut til å starte med.
Og får du det settet med: Bag, Driver, Putter og settet for 1300 Så må jeg si at du skal lete lenge etter tilsvarende tilbud så vil kanskje si det er det beste. For hos proshop får du vel bare Settet.

Så min anbefaling er det fra XXL siden du får en så bra deal på det!
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Skal handle mitt første golfsett

Post by furu »

Ville gått for settet fra XXL. Tviler på at det er store forskjeller her, om noen som helst (annet enn på pris selvsagt). Å lete etter info om disse er som å lete etter tv kjøpte på Elprice. Parallelimport, samme køller under forskjellige modellnavn osv. XXL er spesialist på dette innen sportsbransjen. Har mye varer som du ikke finner andre steder. Men at du uansett blir fornøyd regner jeg med. Hvis du etter hvert spiller mye og blir bedre så vil du nok bytte dem ut, men ett sted må man begynne.
Instagram @christianfuru
Enzo
Rookie
Rookie
Posts: 12
Joined: 27 Apr 2009, 17:45

Re: Skal handle mitt første golfsett

Post by Enzo »

Fant noe om wilson x-31 på nett og det sto 2004 som lanseringsdato om jeg forsto det rett , da er det vel ikke akkurat av nyeste sort.
Ja jeg tror det må være XXL som blir alternativet siden datra mi har så gode rabatter der men det åpner jo også for andre gode tilbud , om jeg forsto rabattopplegget rett så får jeg et X22 jernsett for 3000 (veil 5499.-) http://www.xxl.no/templates/ProductCate ... 33&level=3 men da må jeg vel ha noen køller i tillegg + en bag og da ryker jeg vel fort på 4-5lapper.
På den annen side så blir jeg muligens ikke noe bedre til å spille om køllene er bedre ? men siden prisene er så gode så er det jo fristende
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Skal handle mitt første golfsett

Post by furu »

3.000m- for X-22 er et godt kjøp. Ingen tvil om det. Som du sier så blir det en del du må/bør ha i tillegg.

Bag;
Billig Nike

Kjempefornøyd med min Callaway Warbird Hot . Rimelig og bra.

Wood/Driver/Hybrid;
Kjøper du X-22 så mener jeg det holder å supplere med en hybrid. En 3 eller 4 hybrid er nok.

Callaway Diablo gjør det brukbart i tester og er rimelig.

Cobra Baffler er min favoritt men er litt dyrere.

Skal du ha en driver så kjøp gjerne rimelig, som f.eks. denne fra Wilson.

Putter;
Hold det gjerne rimelig her også. Wilson nok en gang?

MacGregor Bobby Grace har fått svært gode tilbakemeldinger. Får ikke opp finn.no for øyeblikket, men søk og du finner annonsen der inne. Litt over 800,- inkl. frakt for en super putter. Vurderer å kjøpe en selv.

Valgte med vilje en del utstyr fra XXL. Vet de har gode personalrabatter.
Instagram @christianfuru
Post Reply