Golfpresidenten stiller plassen til disposisjon

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Jan E. Espelid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 113
Joined: 04 Oct 2011, 17:34
Contact:

Golfpresidenten stiller plassen til disposisjon

Post by Jan E. Espelid »

Det er Golfting i Bergen i neste måned, og mange har lurt på om golfpresident Jon Kåre Brekke ville gå på en periode til. På Golferen.no i dag avslører han at han overfor valgkomiteen, som møtes mandag, har sagt at han stiller plassen til disposisjon dersom de har en bedre kandidat.

Hva vil et presidentskifte føre til? Og er det noe vi ønsker? Brekke har blant annet funnet penger til challengeturnering i tre år, noe forgjengeren ikke klarte. Han har også klart å finne penger til en markedsføringskampanje. Mens det muligens har skortet litt på ønsket om å være aktiv og synlig i det politiske miljøet.
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Golfpresidenten stiller plassen til disposisjon

Post by Knut »

Vi får vel inderlig håpe at det kommer opp et bedre alternativ enn Brekke.
Norsk golf ligger med brukket rygg og trenger en gallionsfigur som kan få golfen på rett spor.
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Golfpresidenten stiller plassen til disposisjon

Post by Smilende Sam »

Brekke har sittet i styret i 11 år. Det er i de fleste sammenhenger for lenge og langt mer enn kontinuitet krever. Bare av den grunn burde han gå av. Jeg er enig i at det var sterkt å skaffe finansiering til CT tre år på rad, men i et rikt land urørt av krisen så skulle det kanskje bare mangle? Portugal, Italia, Spania er i krise og greide å stable hver sine CT og ET på beina.... Lille Irland arrangerer diverse turneringer etc etc. I Portugal er det rundt 10.000 medlemsskap - og mange av dem er utlendinger registrert i Portugal...I Norge har vi 100.000 medlemmer (få utlendinger...)

Jeg er langt på vei enig med både Mørk og Waagø - fokus på idrettspolitikk og idretten golf (i tillegg til rekruttering).

Jeg tror en ny president bør inn. En yngre person uten bagasje fra 11 år og med mer engasjement enn Brekke. En som tør å ta tak i Scheies gruppe og de som jobber med turneringer etc. En som kan få fart i organisasjonen.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Golfpresidenten stiller plassen til disposisjon

Post by veggiss »

Smilende Sam wrote:Jeg tror en ny president bør inn. En yngre person uten bagasje fra 11 år og med mer engasjement enn Brekke. En som tør å ta tak i Scheies gruppe og de som jobber med turneringer etc. En som kan få fart i organisasjonen.
Jeg nominerer: deg!
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Golfpresidenten stiller plassen til disposisjon

Post by Smilende Sam »

veggiss wrote:
Smilende Sam wrote:Jeg tror en ny president bør inn. En yngre person uten bagasje fra 11 år og med mer engasjement enn Brekke. En som tør å ta tak i Scheies gruppe og de som jobber med turneringer etc. En som kan få fart i organisasjonen.
Jeg nominerer: deg!
Det hadde tatt seg ut :-)
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Golfpresidenten stiller plassen til disposisjon

Post by veggiss »

Det tror jeg faktisk!
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
kevin
Guru
Guru
Posts: 17377
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Golfpresidenten stiller plassen til disposisjon

Post by kevin »

Har ikke fulgt så mye med at jeg kjenner til han som er i dag og evt kandidater.

Men er enig med Peder Mørk ang idrettspolitikk. Golf må få en skikkelig posisjon i idrettspolitikken. Samt MÅ vi få til et skikkelig turneringstilbud her hjemme hvis vi skal få frem flere talenter, samt at de skal få god matching. Svenskene har sin Nordea Tour, danskene har Ecco Tour og finnene har Finnish Tour. Vi har ingen tour, det er rett og slett ganske pinlig og vi vil forbli en lilleputt-nasjon i golf hvis vi ikke utvikler oss på det området.

Nå har vi jo fått "innpass" hos Nordea og Ecco Tour ved å arrangere en turnering av hver her i år. Det er en god start og viser at vi kan arrangere sånne turneringer. Vi arrangerer også Challenge tour. Kanskje kan man bruke samme modellen som Nordea Tour har. Men det krever også at man må få inn sponsor og friske penger
Vagrant
Rookie
Rookie
Posts: 34
Joined: 11 Jun 2011, 08:01
Hcp: 26,0
Location: Nesodden

Re: Golfpresidenten stiller plassen til disposisjon

Post by Vagrant »

I dag treffes valgkommiteen for å legge kabalen. Våger de å tenke nytt og friskt? De mangler ikke kandidater så vidt jeg kjenner til. Jeg krysser fingrene for dette er et viktig valg.

Kevin: MÅ vi ha en egen Tour i Norge? Jeg tror faktisk at miljøet er så lite at vi foreløpig er bedre tjent med å henge oss på den svenske og danske touren. De er allerede inne med turneringer i Norge, og jeg tror ikke det er vanskelig å få dem til å legge enda flere til norske baner. Riktignok vil det nok bli baner på østsiden av landet som blir favorisert, men bedre det enn at de ikke er her i det hele tatt. Dette er velsmurte maskineri som år ut og år inn har vist seg å fungere. Forhåpentligvis blir det så mange norske proffer etterhvert at det er grunnlag for en egen norsk proff-tour. Den tid den glede.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17377
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Golfpresidenten stiller plassen til disposisjon

Post by kevin »

Ja, jeg tror det. Slik det er nå så spiller folk Norgescup hvis de gidder og har tid. Og det finnes ingen link mellom norsk turneringspill og de nordiske tourene, annet enn at noen av de beste fikk wild card til challenge tour på Hauger. Det finnes lite som inspirerer til å satse, annet enn å prøve seg direkte på de nordiske tourene.

De fleste vet at dette er en svært lang vei å gå for å kunne leve av golfen. Og det koster. Startavgiften på Nordea/Ecco er ikke avskrekkende, men så kommer reise, hotell, mat ++ og da blir det endel tusen. Og klarer man å få plass i endel turneringer så blir det et ganske stort budsjett for en spiller som ikke spiller inn så store premier. Jeg har snakket med flere spillere på det nivået og det er økonomien i det som er problemet. Det blir rett og slett for dyrt. Selv om de er flinke til å dele på reise og bo-kostnader, snur på hver krone for å få det til å gå rundt. Og noen gir opp fordi de rett og slett ikke har råd. De har kanskje en sponsor som hjelper til 1 år, men så tar kanskje det slutt.

Der kommer det med en norsk tour inn. Hvis norske spillere skal ha en sjanse til å kjempe om de 5 Challenge tour kortene som gis gjennom Nordic League, så må forholdene legges til rette for det. Dvs at det må finnes turneringer her hjemme som gir NL ranking poeng og pengepremier, slik at de slipper å måtte reise til Sverige/Danmark hver uke gjennom sommeren. Det vil også gjøre det lettere økonomisk. Spillere i enkelte deler av Sverige kan f.eks delta i turneringer uten å ha spesielt store reisekostnader, fordi de kan bo hjemme

Og så er litt forskjell på å reise ut og spille, det ligger en annen type press på en. Mens det kanskje er litt lettere å prestere på "hjemmebane". Se bare på resultatene fra Nordea Tour på Drøbak. Der var et veldig bra startfelt i nordisk sammenheng, allikevel har vi Nilbrink i omspill om seieren, 4 unge norske lovende innenfor topp-22 og flere bra norske resultater. Jeg tør påstå at så lenge de ikke matches på det nivået oftere, så ville de ikke prestert så bra i en turnering i Skåne f.eks.

Hvis det blir slik at Nordea Tour og Ecco Tour vil ha flere turneringer i Norge så er det jo veldig positivt, og en god start

Det er på satelitt-tourene de store stjernene blir født. Jeg har stor tro på at en slik norsk tour vil være med å løfte norsk golf og at vi vil få frem bedre spillere gjennom en sånn tour.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Golfpresidenten stiller plassen til disposisjon

Post by Pepper »

Det er helt nødvendig at vi nå får en golfpresident med tyngde. En person som selvfølgelig brenner for golf, men som også er initiativrik, handlekraftig, dyktig til å lede en organisasjon, får folk med seg, en type som folk lytter til og som politikere og myndighetspersoner både i departement, kommuner etc. hører på. Jeg har begrenset kjennskap til de nåværende styremedlemmene, men jeg er allikevel trygg på at vi må ha en ny person inn som ikke har bindinger til noen i systemet i dag. Hvis en slik person finnes håper jeg valgkomiteen har blitt tipset og innstiller vedkommende!

Og jeg er helt enig med Peder Mørk i at det må settes mer fokus på det sportslige. Det er tragisk at vi ikke en gang har en skikkelig sponsor til Norgescup slik at det proffene tjener på en seier er gavekort til SMD etc. Det er knapper og glansbilder, og fører til en utarming av turneringstilbudet i Norge. De som ønsker å satse må til Sverige og Danmark for skikkelige tilbud og god konkurranse og for å få best mulig inspirasjon. Jeg tror det kanskje er en stund til Norge er klare for og modne nok som golfnasjon til å få en egen turnering på linje med Nordea Tour og Ecco, men hvis jeg tar feil er det bare bra. I mellomtiden er det imidlertid nødvendig at Norgescup forbedres. Hvis det er riktig at det også er en Finnish Tour på linje med de andre er det et skikkelig tankekors for golfnasjonen Norge.

Det er mye å gripe fatt i for en ny golfpresident. I det ligger det også en klar formening om hva NGF skal gjøre, hvilke oppgaver som skal prioriteres, hvilke ressurser som kreves for å nå de målene og gjøre det arbeidet, og som en naturlig konsekvens av det en best mulig strukturering av organisasjonen. Golfen som en helsemessig faktor av betydning er særdeles viktig, og selv om mye er gjort på dette området er det garantert mye ugjort også. I det ligger også en forbedring av dialogen og samarbeidet med myndigheter for å legge forholdene best mulig til rette.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17377
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Golfpresidenten stiller plassen til disposisjon

Post by kevin »

Hvis det er riktig at det også er en Finnish Tour på linje med de andre er det et skikkelig tankekors for golfnasjonen Norge.
Finnishtour er en del av Nordic League og arrangeres av PGA Finland og golfforbundet. I sommer hadde de blant en stor turnering som var sponset av Europatour-spiller Mikko Ilonen og "svenske-klubben" Black Mountain i Thailand. Der var alle de beste nordiske spillerne med og mange finske spillere hevdet seg helt oppe i toppen.

Og Gant Open som er turnering på Nordea Tour arrangeres i Finland. Og Paltamo Open som gikk i september er også en del av NL

Det er pengepremier i Finland, men ikke like store summer som i Sverige og Danmark. Men turneringene som er med på NL har like stor pott
Post Reply