Puttestatistikk

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Puttestatistikk

Post by JanB »

Et spørsmål som ofte dukker opp er hvordan man fører putter om man gjør som følger:
Man lander på green og gjør en putt. Den går utenfor green og ligger på fringe. Derfra setter man ballen i hullet.

Er dette en "null" putt eller en 2 putt ??
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Puttestatistikk

Post by furu »

Vil si 2. Syns det er en riktig vurdering når man ligger på fringe.

Ikke for å ødelegge emnet, men hva hvis man putter fra fairway? Altså at man ikke har vært på green, men som det ofte gjøres på f.eks. Turnberry og andre linksbaner. Skal det telles som putt hver gang man bruker putter? Jeg personlig mener at bruke av putter = føres som putt.
Instagram @christianfuru
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Puttestatistikk

Post by JanB »

Først: Fringe er utenfor green og skal ikke regnes som putt. Green er green og ferdig med det.
All statistikk i golf bygger på at antall putt regnes fra green.

Mitt eksempel var om man hadde vært på green og slått seg utenfor.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Goofy
Forumvant
Forumvant
Posts: 50
Joined: 10 Jan 2009, 15:57

Re: Puttestatistikk

Post by Goofy »

I mitt hode har du i ditt eksempel utført 1 putt, dvs den som gikk for langt og endte opp i fringen. Jeg forutsetter da at ballen lå på greenen før slaget ble utført.
-g-
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Puttestatistikk

Post by JanB »

Ja da er det faktisk 3 alternativer på mitt spørsmål.
1: To putt. Fordi man startet med putting på green
2: En putt. Fordi man hadde vitterlig bare en putt fra green
3: Null putt. Fordi man satt ballen i hullet utenfra green (selv om man hadde vært på green)

Jeg venter flere kommentarer.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Puttestatistikk

Post by furu »

JanB wrote:Først: Fringe er utenfor green og skal ikke regnes som putt. Green er green og ferdig med det.
All statistikk i golf bygger på at antall putt regnes fra green.

Mitt eksempel var om man hadde vært på green og slått seg utenfor.
Selv om all statistikk som de garantert absolutt aller fleste (om ikke alle) bruker så må det vel være lov å være uenig. Man kan gå et hull med null putter selv om man tar fram putteren på fringe og setter en putt som er kortere enn man kunne fått dersom man lå på green. Da er det i mine øyne en putt. Par 4 - utslag, innspill lander på fringe, putt fra fringe i koppen :arrow: tre slag og null putter? Selv om man putter? Hva amerikanere og tv-selskap registrerer blir like vesentlig som redningsstatistikk til håndballkeepere. Personlig ville jeg skrevet opp en putt på min statistikk, samme hva PGA fører på JB Holmes. Ja, jeg vet at det sikkert ikke er riktig av meg

Spør du hva som er "regelen" for hvordan statistikk føres? Eller spør du hvordan man personlig oppfatter og fører det? Hvorfor spør du dersom det ikke er lov å ha andre oppfatninger enn den som åpenbart er riktig?

Ut i fra dine alternativ så kan du utelukke 1. Du har avskrevet den fordi green er green, som du sier.

Du skriver "All statistikk i golf bygger på at antall putt regnes fra green". Da må alternativ 2 være riktig. Man har puttet en gang på/fra green. Null putter er det absolutt ikke da all statistikk i golf bygger på at antall putt regnes fra green.

Hvis green er green, fringe er fairway og fairway er fringe, da kan jo strengt tatt ikke spørsmålet dukke opp så ofte vel. Da må det være forferdelig enkelt å vite dette.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Puttestatistikk

Post by kevin »

Jeg ville også sagt 1-putt. Jeg teller aldri de fra fringe eller foregreen som putt,selv om jeg bruker putteren svært ofte der. Det blir en chip på min statistikk
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Puttestatistikk

Post by JanB »

furu wrote:
JanB wrote:Først: Fringe er utenfor green og skal ikke regnes som putt. Green er green og ferdig med det.
All statistikk i golf bygger på at antall putt regnes fra green.

Mitt eksempel var om man hadde vært på green og slått seg utenfor.
Selv om all statistikk som de garantert absolutt aller fleste (om ikke alle) bruker så må det vel være lov å være uenig. Man kan gå et hull med null putter selv om man tar fram putteren på fringe og setter en putt som er kortere enn man kunne fått dersom man lå på green. Da er det i mine øyne en putt. Par 4 - utslag, innspill lander på fringe, putt fra fringe i koppen :arrow: tre slag og null putter? Selv om man putter? Hva amerikanere og tv-selskap registrerer blir like vesentlig som redningsstatistikk til håndballkeepere. Personlig ville jeg skrevet opp en putt på min statistikk, samme hva PGA fører på JB Holmes. Ja, jeg vet at det sikkert ikke er riktig av meg

Spør du hva som er "regelen" for hvordan statistikk føres? Eller spør du hvordan man personlig oppfatter og fører det? Hvorfor spør du dersom det ikke er lov å ha andre oppfatninger enn den som åpenbart er riktig?

Ut i fra dine alternativ så kan du utelukke 1. Du har avskrevet den fordi green er green, som du sier.

Du skriver "All statistikk i golf bygger på at antall putt regnes fra green". Da må alternativ 2 være riktig. Man har puttet en gang på/fra green. Null putter er det absolutt ikke da all statistikk i golf bygger på at antall putt regnes fra green.

Hvis green er green, fringe er fairway og fairway er fringe, da kan jo strengt tatt ikke spørsmålet dukke opp så ofte vel. Da må det være forferdelig enkelt å vite dette.
Selvsagt er det lov å være uenig. Mitt spørsmål hva hvordan leserne her førte sin statistikk. Noen ville ført 1 putt, enkelte 0 og enkelte 2.
Personlig ville jeg gått for 1, men det dukker opp flere spørsmål også i forbindelse med denne tenkte situasjonen. (hentet fra gårsdagens runde).
Man legger ballen på green på et par 3 hull og får dermed GIR. Birdiputten går utenfor green. Slag tre går i koppen.
Spørsmålet med antall putter har som du ser sammenheng med GIR også. Er det GIR og 2 putt eller er det bare par og 1 putt, eller er det par og 0 putt.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Puttestatistikk

Post by Kaffekannen »

Jeg ville nok satt GiR og 2 putt. Gir på par 4 er å komme på green på 2 slag. Om man så slår ballen 40 meter vekk på 3. slaget så var den fremdeles på green på to slag. jeg teller også putter fra jeg starter å putte. en treputt kan godt involvere en fringe underveis. Hvis jeg slår ballen så langt vekk at jeg må bytte kølle for å komme meg inn igjen vil jeg nok sette 1putt og chip i cup.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Puttestatistikk

Post by spiderboy »

Jeg ville ført dette som GIR og 2-putt. Har man vært på greenen og så klart å putte seg av, ville jeg ført også neste putt fra fringen som en putt. Rett og slett fordi man allerede har vært på greenen på dette hullet.

Green er green, er enig i det. Og putter jeg fra utenfor greenen, og setter den, fører jeg det ikke i puttestatistikken. Men om jeg allerede har vært på greenen på hullet, ville jeg ført det. Kanskje er dette inkonsekvent? Om jeg skulle puttet meg i en bunker og så hullet ut derfra med en sandwedge, ville jeg selvsagt ha ført 1 putt på hullet.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Post Reply