Besøk hos "Nerd" i Danmark

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
TaylorMadeGolfer
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 17 Dec 2011, 18:15

Besøk hos "Nerd" i Danmark

Post by TaylorMadeGolfer »

Skriver her litt om mitt besøk hos Lars, aka "Nerd" her på forumet.

Hadde lenge lest hans poster på GolfWRX, og nå også her, så visste at han kan det han driver med. Så når jeg nylig skulle på ferie i området der han holder til, bestemte jeg meg for å booke en dag med gjennomgang av baggen.
Jeg møtte opp på stedet han holder til kl 10, og blir tatt med gjennom hans kommende butikk og verksted, fullt av Mitchell utstyr(alle køllemakeres drøm, spesielt for sånne hobbyfolk som meg) og videre inn på teststedet. Her ble det benyttet Trackman koblet opp til projektor så vi raskt kan se slagene. Etter oppvarming slo jeg tre-fire slag med alle køller, og Lars så flere ting fra start, aller først at Pw spinner for lite i forhold til resten av settet, og at noen jern var "hottere"(gikk lengre) enn andre. Vi kom også frem til at jeg ikke var stabil nok med 2- og 3-jern.

Etter å ha analyser resultatene, og funnet ut lengder på køllene bar det videre til justering, og alle specs ble sjekket på køllene, og om det var godt tilpasset meg. Et par av jernene hadde stor forskjell fra standard, men Lars så at det var noe rart med tanke på hvor langt jeg slo køllene og lofts. Derfor tok vi dem videre for å måle CPM, og det var her overraskelsene kom, da stivheten ikke var jevn fra kølle til kølle, spesielt mellom 8-9-Pw, hvor Pw var MYE stivere enn resten av settet. Det forklarte hvorfor den spant lite, og trackman-tallene på slagene mine med alle køller ga mer mening. Lars forklarte alle målinger han gjorde underveis og hvordan alt hang sammen(kjempespennende :D ). Jeg trodde før jeg kom dit at det ikke var noe å klage på med settet mitt, iom at det var bygd av en av de mest annerkjente køllemakerne her i Norge(oppgir ikke navn), men Lars fikk litt sjokk over alt sjusket som var blitt utført. Lengde var feil, ikke FLOet/Spinet, grep satt på sjuskete, ujevn svingvekt og som nevnt CPM. Han forklarte hvordan hosel-dybde, FLO/Spine og CPM henger sammen, og kom med eksempler(mine jern begynte å gå i sirkelbevegelse fra start ved CPM-måling). Han fortalte også om hvordan skaft som True Temper Monaco( :shock: ) krever enormt med arbeid, og ofte skaft fra flere sett for å skape denne jevne stivheten i settet, ALT skal stemme.

Deretter begynte Lars å gjøre endringer, ved å tweake lofts for å få lenge-gaps til å stemme i hvertfall. Mens han drev på med det gikk jeg rundt og siklet på alt av Mitchell-utstyr, Scratch-køller, og forskjellige skaft: True Temper Monaco, Dynamic Golf Tour Issue og Dynamic Gold Tour X7(Noe for Veggiss?). Så fort køllene var klare med nye lofts var det tilbake til testing, for å se om det nå hadde blitt jevnere. Litt frem og tilbake med loftene, og en time senere hadde vi oppnådd jevne 10m gap mellom 52*- 4jern, noe som helt sikkert kommer til å gjøre det lettere å spille fremover. Vi tok en rask kikk på putteren, og den ble bøyd mer flat, da jeg adresserte på helen.

Så kom det aller mest spennende, nemlig favorittkøllen, 58*-graderen. Jeg elsker å prøve alt mulig med wedger(har før skrevet om grinding og det jeg prøver tror jeg), og Lars har også wedger som sitt spesialfelt, sammen med Master-grinder tittelen fra Scratch. Han spiller selv en Lobwedge uten riller, og forklarte hvordan spin dannes og hvordan flere forskjellige grinds virker. Etter å ha sett min svingstil med jernene kunne han se at jeg er en såkalt Driver/Slider eller Nøytral spiller, og utifra snakk om hvor wedgen skal benyttes(for meg alt fra steinharde spaniafairways til klissvåte forhold her i nord, i bunker, og i all slags rough). Min gamle wedge hadde en elendig universal såle ;) . Lars kom frem til at en wedge med liten bounce fra start, med leading edge-, P- og M-grind kanskje ville være tingen(Forklaringer på grinds finnes på blant annet vokey.com). Han brukte derfor en wedge med Slider/Sweeper grind som utgangspunkt(lav bounce) og utførte de andre grinds( Scratch 8620). Vi kom også fram til at et homemade-spinner skaft, 8# -skaft, ville være tingen, og wedgen ble boret opp til .370. Han kappet den til lengde, FLOet, justerte til ønsket svingvekt, grep bygd opp uten "taper", og med hurtigtørkende epoxy og grip-solvent var den raskt klar for test. Først på trackman, og så ute i hans hage(Vi sparte turen til nærmeste golfbane 5-10 min unna pga dårlig vær). Wedgen satt ganske bra fra start, og etter å ha brukt den en del etter at jeg har fått den tror nesten ikke det kunne vært bedre; den bouncer lett ut av bunker, og kan samtidig lobbes rett opp.

Alt i alt er jeg kjempefornøyd med besøket, utrolig lærerikt og gøy, med stor virkning på spillet mitt. Får litt lyst til å kjøpe nye køller bare for å oppleve den sjelen Lars putter i å bygge golfkøller med presisjon! :D
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Besøk hos "Nerd" i Danmark

Post by Friedman »

Uten nerden stopper verden.

Denne køllemakeren det er snakk om kan jo ha hatt en dårlig dag på jobben for jeg har bare hørt positive tilbakemeldinger. Synd det gikk ut over dine køller, men du fikk truffet Nerd om ikke annet :lol:
No laying up
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 462
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Besøk hos "Nerd" i Danmark

Post by norrbaggen »

TaylorMadeGolfer wrote:Masse text
Og hva kostade kalaset?
BillyJoe
Rookie
Rookie
Posts: 31
Joined: 06 May 2012, 19:51

Re: Besøk hos "Nerd" i Danmark

Post by BillyJoe »

Good stuff, TMG:-)

Eneste veien er å finne riktig utstyr, ikke det stadige maset om "ka e best av Razr ditt og Wilson datt".
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Besøk hos "Nerd" i Danmark

Post by CharlieB »

Takk til @nerd og @tmg for informativ lesning :-) Hverken er, eller vil bli interessert i å bygge egne køller sjøl - men jeg er interessert i verktøyet jeg bruker og hvordan det virker. Så får vi se etterhvert om jeg noensinne får god nok sving til å passere 10.0 i hpc og ha nytte av det som kan gjøres. (Fair enough, alle kan bli singel, kun ett spørsmål om nok trening .. ).
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Besøk hos "Nerd" i Danmark

Post by Nerd »

@CharlieB

Ditt utstyr setter begrensningen for hvor god du er, og slik er det bare.
- Utstyr med "missfit" hindrer deg i og spille til dit eget beste, så selv om mange tror det hele er opp til dem selv, kan man ikke prestere sitt beste om utstyret ikke vil være med på leken. Utallige "misshits" kan begrenses og ofte elimineres helt, når utstyret passer, så med mindre man har et talent utover det sedvanlige er det kombinasjonen av utstyr som passer, samt undervisning og trening som gir resultater.
- Går du til proen og betaler for undervisning, men har utstyr som ikke passer er det spill av penger. Ingen kan løpe med sko som ikke passer, og slik er det også med Golfutstyr. Ikke forstå det slik at noe er bedre enn annet, men noe passer bedre til noen enn til andre, så @BillyJoe har "sett lyset", for det handler ikke om Wilson eller Callaway, men hva som passer til DEG, og det har ikke noe med varemerker (eller pris) og gjøre.
TaylorMadeGolfer
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 17 Dec 2011, 18:15

Re: Besøk hos "Nerd" i Danmark

Post by TaylorMadeGolfer »

norrbaggen wrote:
TaylorMadeGolfer wrote:Masse text
Og hva kostade kalaset?

Tar det over PM, usikker om Nerd er glad for slikt offentlig.
TM SuperTri TP 9.5 Accra TourZ+ M4 75
TM RBZ Tour 3w 14.5* ProForce V2 96S
TM MB TP Shimada Tour S 2-P
Titleist Vokey 252.08 Oil Can DG TI X100
Scratch 8620 Custom DG X100 Spinner
Byron Morgan 006 Custom
ProV1
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Besøk hos "Nerd" i Danmark

Post by yuran »

Nerd wrote:@CharlieB

Ditt utstyr setter begrensningen for hvor god du er, og slik er det bare.
- Utstyr med "missfit" hindrer deg i og spille til dit eget beste, så selv om mange tror det hele er opp til dem selv, kan man ikke prestere sitt beste om utstyret ikke vil være med på leken. Utallige "misshits" kan begrenses og ofte elimineres helt, når utstyret passer, så med mindre man har et talent utover det sedvanlige er det kombinasjonen av utstyr som passer, samt undervisning og trening som gir resultater.
- Går du til proen og betaler for undervisning, men har utstyr som ikke passer er det spill av penger. Ingen kan løpe med sko som ikke passer, og slik er det også med Golfutstyr. Ikke forstå det slik at noe er bedre enn annet, men noe passer bedre til noen enn til andre, så @BillyJoe har "sett lyset", for det handler ikke om Wilson eller Callaway, men hva som passer til DEG, og det har ikke noe med varemerker (eller pris) og gjøre.

Slik jeg leser det er dette noe du anbefaler enhver. Men hvor går man så for en fitting hvis man er høy-hcp'er med litt ambisjoner? Selv er jeg 30,8 nå etter å ha tatt kurs tidligere i vår. Jeg vurderer fortløpende alt som er, men sikler jo veldig på Mizuno sine jern og kunne tenkt meg en tur over dammen neste år for en kombinert fitting/golf/ferie-tur :)

Men så spørs det om ikke de har jern som er litt over det jeg behersker.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Besøk hos "Nerd" i Danmark

Post by veggiss »

Han jobber ikke med spillere med høyere hcp enn 10, så er vel målgruppen ham snakker om her.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Besøk hos "Nerd" i Danmark

Post by CharlieB »

@nerd, hører hva du sier. Jeg er ikke i tvil om at du har rett.


Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Besøk hos "Nerd" i Danmark

Post by Nerd »

yuran wrote:
Nerd wrote:@CharlieB

Ditt utstyr setter begrensningen for hvor god du er, og slik er det bare.
- Utstyr med "missfit" hindrer deg i og spille til dit eget beste, så selv om mange tror det hele er opp til dem selv, kan man ikke prestere sitt beste om utstyret ikke vil være med på leken. Utallige "misshits" kan begrenses og ofte elimineres helt, når utstyret passer, så med mindre man har et talent utover det sedvanlige er det kombinasjonen av utstyr som passer, samt undervisning og trening som gir resultater.
- Går du til proen og betaler for undervisning, men har utstyr som ikke passer er det spill av penger. Ingen kan løpe med sko som ikke passer, og slik er det også med Golfutstyr. Ikke forstå det slik at noe er bedre enn annet, men noe passer bedre til noen enn til andre, så @BillyJoe har "sett lyset", for det handler ikke om Wilson eller Callaway, men hva som passer til DEG, og det har ikke noe med varemerker (eller pris) og gjøre.

Slik jeg leser det er dette noe du anbefaler enhver. Men hvor går man så for en fitting hvis man er høy-hcp'er med litt ambisjoner? Selv er jeg 30,8 nå etter å ha tatt kurs tidligere i vår. Jeg vurderer fortløpende alt som er, men sikler jo veldig på Mizuno sine jern og kunne tenkt meg en tur over dammen neste år for en kombinert fitting/golf/ferie-tur :)

Men så spørs det om ikke de har jern som er litt over det jeg behersker.

Mitt råd til alle som har ambisjoner er, gjør en langvarig avtale med en trener du regelmessig har oppfølging av. De fleste PGA trenere har en egen shop, og de har som oftest en loft og lie maskine, vis ikke har de avtale med noen som har. Treneren vil lære deg godt og kjenne over tid, og han ser både ditt potensiale, og dine svakheter. Han står i en særstillig til og veilede deg for utstyr, om han har egen interessen for utstyr som gjør at han er "Up to date".
- CLUET er og stille krav. Langt de fleste er ikke flinke nok og stille krav til de som de handler med. Prisen er liksom det viktigste, men det er feil fokus.
Gjør du en langsiktig avtale med en trener, og varsler han at der underveis skal byttes utstyr når treningen gir progresjon, er jeg sikker på at du både får en riktig god pris når du kjøper utstyr, men du vil nyte godt av løpende trening OG kundepleie iforhold til det nivåer som gjør det aktuelt og gjøre noe med utstyret. Still også krav til at utstyret skal tilpasses deg, og at dette inkluderer Loft og lie vinkler, slik at de slår sine lengder.

STILL KRAV til utstyret du har. De fleste har jo fylt opp baggen med de 14 mulige, men ofte med noe som ikke egentlig burde være med der ut.
- Den som er smart, og vil oppnå en god score og få en flott Golf opplevelse, kan med fordel starte med en "Razzia" i sin egen Golf bag.
Være BRUTALT ærlig med deg selv, mens du tar opp en og en kølle, og spør deg selv følgende spørsmål :
Hvor mange % av de slag du slår med denne kølle som gir et godt resultat. - Er Scoreprosenten lavere enn 70% , ut med den, den er for risikabel og bruke om du vil sikre en god score, så sett igjen der hjemme. Det og gå med kun 8-9 køller i sum behøver slettes ikke være noen ulempe, tvert i mot, for nå er dine odds for og lykkes med dine slag de beste.

Course management, er for mange et fremmed ord, men en planlegning av hvordan du enklest og sikrest kommer deg fra Tee til green kan du bli tvunget til, når du ikke har alle 14 køller. Sørg også for og han en safe "Go to" kølle, som du VET du nesten aldri misser, selv om du ikke har helt dagen. Gav Razziaen en helt ekstremt resultat, eller du ser åpenbare hull du er nødt til og dekke inn, åpner det før dit neste køllekjøp, men da har du kanskje innkassert noen slanter for de som ikke passet deg. På det vis kan man bygge opp sin bag riktig, så man slipper og sette igjen flere feilkjøp der hjemme.- Ikke kjøp et jernsett, uten at du også har fått prøve det lengste jernet du vil spille, så det kan konstateres om det har noen verdi for deg og kjøpe dette. Langt flere burde IKKE spille jern lenger enn #5, for de mestrer de alt for dårlig, og langt dårligere enn 70% av slagene. Pris differansen kan med fordel brukes som del betaling av en passende hybrid.

Derfor, har du ambisjoner, legg en liten plan for hvordan du vil at din egen progresjon skal være, og ta en seriøs snakk med din lokale Pro, slik at han kan bistå deg i realiseringen av dette, eller finn en som kan.
Post Reply