Kort på innspill

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Kort på innspill

Post by furu »

Hvor ofte skjer det? At man kommer opp kort på innspillet altså. Ganske ofte for meg. Når jeg i høst har funnet tilbake til svingen så har jeg etter hvert også begynt å skjerpe meg med dette. Jeg skal ikke være kort hele tiden. Av og til er greit. Jeg velger oftere en kølle mer enn den første tanken som slår meg.

Jeg har tenkt på hvorfor man kommer opp kort;
- Den åpenbare årsaken er at man overvurderer seg selv. Man slår ikke så langt som man tror. Rene treff på range er noe annet enn når man ligger i litt tykt, vått gress. Jeg har stort sett sluttet å overvurdere meg selv og har et realistisk syn på lengde.

- Den andre årsaken er selvsagt at den gjennomsnittlige golfer rett og slett ikke klarer å være jenvt like lang med et jern.

- Den tredje årsaken.....her begynner sikkert mange å lure på hva som surrer rundt i hodet mitt..... :oops: I 9 av 10 tilfeller er du ferdig dersom du slår for langt. Bak de aller aller fleste greener finner man absolutt ingenting. Man blir så hardt straffet at man lærer seg at langt er farlig, kort er greit (for da får man en grei chip). Jeg har ikke grunnlag for å hakke på norske golfbaner, men ser man de jeg har spilt i forhold til dem jeg har spilt i Portugal så er det stor forskjell. I Portugal fant man på de aller fleste oppsamlingsområder med helt grei rough å slå fra bak green. Her finner man 2-3 meter max med dårlig underlag og knapt nok gress.

Eksempel er #9 på Fana. Fin og stor green, bak har man 1 meter rough før man møter 1 meter høye busker og fjellveggen.
#2 Bjørnefjorden, mange er sikkert uenig. Slår du litt langt så er det ob rett bak green samt ekstremt dårlig mulighet for å få en bra chip fra kjempedårlig underlag.
#3 Fana. Par 5, liten green med vann i forkant og veldig veldig lite å jobbe med bak.

Poenget mitt er at man rett og slett lærer seg til å velge kort framfor langt fordi banene er laget slik de er. Dårlig teori? Er jeg for kravstor når jeg sier at flere greener bør ha noen meter til med spilleområde bak der man faktisk kan redde seg inn hvis man slår litt langt. Jeg snakker ikke om 10 meter, problemet er at det oftest er kun 1-3 meter å jobbe med.
Instagram @christianfuru
bjermis
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 301
Joined: 05 Dec 2008, 11:57
Hcp: 3
Hjemmeklubb: Ålesund GK
Location: Ålesund

Re: Kort på innspill

Post by bjermis »

Jeg har eller hadde det samme problemet selv.. Jeg snakket med min trener om saken, han sa at jeg skulle begynne å angripe flagget så får det gå som det går :) hehe kanskje ikke akkurat sånn men noe i den retningen. For hvis den har gåt for langt så har du ihvertfall gitt et forsøk :) vet ikke om det var noe hjelp men jeg sier ihvertfall det jeg tenker om saken :)

jeg er veldig enig med deg anngående det med at vi ikke har mye å gå på etter greenen.. jeg tror det har seg slikt at for mange klubber "rusher" seg med å få ei komplett 18 hullsbane at de rett og slett blir dårlig planlegging av hullet.. blir lliksom bare halvferdig.. Jeg merker det veldig når jeg spiller i utlandet og ihvertfall i USA.. Når jeg spilte i florida så merkt jeg at jeg hadde mange valg når det gjaldt innspillet og det var ikke døden hvis jeg gikkfor langt.. kanskje en bunker osv. Ballen er ihvertfall i spill..
R11 TP 10.5 Nickname "Tonje" :)
R11 15 grader
Titleist 906 F4 18.5 grader
Ping S57 X-stiff, 3 jern skaft på 4 jernet osv
Titleist vokey 52, 56 go 60 grader
Titleist Newport 2.0 putter
titleist Pro V1 4ever:)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kort på innspill

Post by furu »

Sant det du sier bjermis - man må i hvert fall gi den en sjanse. Er litt trøst for meg de gangene jeg slår for langt at jeg faktisk slår et bedre slag en forventet :D
Instagram @christianfuru
bjermis
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 301
Joined: 05 Dec 2008, 11:57
Hcp: 3
Hjemmeklubb: Ålesund GK
Location: Ålesund

Re: Kort på innspill

Post by bjermis »

ja ikke sant :) Jeg ble ihvertfall betraktlig flinkere på innspilla mine ;) kanskje det er noe i det de sier "NO GUTS; NO GLORY" :P
R11 TP 10.5 Nickname "Tonje" :)
R11 15 grader
Titleist 906 F4 18.5 grader
Ping S57 X-stiff, 3 jern skaft på 4 jernet osv
Titleist vokey 52, 56 go 60 grader
Titleist Newport 2.0 putter
titleist Pro V1 4ever:)
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Kort på innspill

Post by JanB »

Jeg tror nå at når man har passert omlag 30 i HCP så må man kjenne lengdene sine sånn nogenlunde. I alle fall på 10 meters nøyaktighet. Denne lengden på køllene vil selvsagt variere ettersom man blir bedre og sikrere.
De fleste jeg ser har alt for dårlig avstandsbedømmelse.
Ball i tykt gress, oppoverbakke, nedoverbakke, vind, .... forhold man må kalkulere inn.
Forstår egentlig ikke problemet med å slå for langt. Har man lært seg at x-jernet går y meter så gå ut fra det da. Ikke gå runde etter runde og kjør for langt. Da er det avstandsbedømmelse det er noe galt med.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kort på innspill

Post by furu »

Problemet med å slå for langt er at man havner i dritt bare man slår 1-3 meter for langt. Derfor fristes man hele tiden til å sikre seg ved å heller være kort. Enklere å chippe fra fairway til front av green enn å lobbe opp fra noen klumper med jord bak greenen.
Instagram @christianfuru
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Kort på innspill

Post by JanB »

Skal innrømme at jeg ikke har satt meg inn i hvor små greenene er på nordvestlandet (Møre), men jeg vil fremhevde at dersom du ikke kjenner jerna dine så er det der det ligger.

Står du 70 meter fra green og du kjenner wedgene dine, flagget står 5 meter fra greenkant, så spiller du ikke ballen 5 meter bak green. Den går jeg ikke på.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kort på innspill

Post by furu »

Skjønner hva du mener JanB.

Med 30 i hcp, eller over 20 for den del, så kjenner man lengdene men jeg tror faktisk at det store flertallet allikevel varierer voldsomt i lengde.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17374
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Kort på innspill

Post by kevin »

Tror nok mye av det ligger i ustabilt balltreff. Jeg har ca.15 i hcp nå og kjenner lengdene mine brukbart. Men opplever at jeg slår minst 10m lengre enn snittet mitt når jeg treffer virkelig bra. F.eks på Borre sist søndag hvor jeg står få cm fra lokket som viser 100m til midten av green på hull 12. Det er en ravine mellom,og greenen ligger litt opphøyd. Tar fram 52 graders wedge,og planlegger å lande 5-0m fra flagget(hvis rettningen er ok). Flagget står på øverste nivå,altså litt bak midten. Lander jeg den oppå der blir det perfekt.
Men får et perfekt drømmetreff(kjenner det med en gang),og ballen lander 1m utenfor fringen bak,ruller ikke noe særlig videre. Nå er jeg altså i lett rough ca.10m bak flagget,og chipper og 2-putter.

Jeg opplever dette endel med wedgene mine,uavhengig om det blåser. Og av det jeg kan forstå så slår jeg en god del lengre når balltreffet er optimalt,noe det altså ikke alltid er.
Med de lange jernene kan også balltreffet også mye å si,men jeg merker ikke så stor forskjell her,da det ofte er avhengig av landingsted og rull osv.
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Kort på innspill

Post by JanB »

De aller fleste golfere på amatørnivå spiller for hardt. Med dette mener jeg at de tar i for mye på vei ned og satser på en knall rotasjon. Dette innebærer en sving som jeg karakteriserer som mer enn 90% av mulig power. Med power fra 90% eller mer er det umulig å gjøre en lik sving fra gang til gang.

Med 100% power definerer jeg det du gjør når du tar i "alt hva remmer og tøy kan holde".

Kom ned i 75-80% power og du skal se du klarer å gjenta svingen uten anstrengelse gang på gang. Det er her du har lengdekontroll når du kan gjøre det om og om igjen.

Det hele går ut på å finne sin optimale svinghastighet som samtidig er koordinert med nedsvingen. Hvordan gjør man så det.
Start med en svært kort sving. Venstre arm er ikke engang kommet opp til vannrett stilling. Slå 3 baller og kjenn at hofte og arm er i synk.
Øk så opptrekket av armene gradvis og kjør hver gang du øker litt en 3 baller slik at du kjenner du henger med.

Øk videre helt til du ikke klarer å få synkroniseringen med nedsvingen. Da har du funnet ut 2 ting.

1.) Din maksimale baksving
2.) Din maksimale power

Husk endelig en ting når du jobber med dette. Du skal ikke bruke en tøddel av en muskel for å få armene til å falle ned fra toppen av baksvingen. Du skal heller ikke bruke så mye som en fjær av en muskel for å forsøke å få den til å være der oppe, ikke engang et brøkdel av et sekund.

Jeg pleier å demonstrere dette for mine elever ved å si at jeg skal bruke like mye krefter på toppen av baksvingen som når jeg nå kaster denne golfballen opp i lufta og får den til å komme ned til hånda mi igjen. Jeg kaster opp og venter rolig med hånda. Oj, den kom ned til hånda mi uten at jeg anstrengte meg det minste. Så mye krefter skal også du bruke på toppen av baksvingen når nedsvingen starter.!!
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Post Reply