Nasjonenes tiende beste spillere

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Franz »

Freud wrote:Bare en liten oppklaring til slutt. Med uttrykket "sosiale medier" mener jeg alt innen IT. Mobilen, nettbrett, TV-spill, Playstation, Skype, DVD ++++
Norske tenåringer bruker i snitt 3-4 timer hver dag på slike aktiviteter. Så kommer leksene i tillegg.... Alt dette stjeler tid, og koster konsentrasjon. Norske tenåringer er rastløse!
Men dersom golfungdommene er annerledes, så er det jo flott.
Akkurat. DVD går under sosiale medier. Og både TV-spill OG PlayStation. Nettopp. Jeg noterer meg at man lærer noe nytt hver dag.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Snowman »

Freud, du kan umulig ha opplevd hardt satsende idrettsungdom på nært hold. For det du skriver om at idretssatsingen deres lider under tidsbruk til sosiale medier, det er bare sprøyt. De som har viljen og trua på at de skal lykkes i idrett, da er det ikke de idrettslige aktivitetene som lider i tilfelle av overload. Derimot kan det variere mye i hvilken grad de samtidig har kapasitet til å følge opp skolen.

Ganske mange klarer å henge bra med på skolen på toppen av idretssatsingen. Heldigvis! Andre klarer dessverre ikke det. Men de sistnevnte, da er det oftest ikke idretten de nedprioriterer tids- og konsentrasjonsmessig, men derimot skolen. Det er jo selvsagt heller ikke bra, for man ønsker jo at de skal klare å kombinere idrett og skole på en bra måte. Men når de har et brennende indre ønske om å lykkes i idrett, og når de samtidig opplever fremgang som stimulerer til videre satsing, da står de aller fleste hardt på i idretten sin for å se hvor langt de kan nå. Men når de deretter på et eller annet tidspunkt opplever motgang og manglende utvikling idrettslig, da får de gjerne noen vanskelige tanker på om det er verd det. Og det har vært vondt å se. For da er det mange som gir opp idrettsdrømmen sin, samtidig som de ikke er der de burde vært skolemessig. Det er altså noen etiske dilemmaer her. Men kom ikke og prat om at norsk idrettsungdom i toppidrettsmiljøer generelt sett slurver med treningsarbeidet, pga sosiale medier eller andre ting, for det stemmer bare ikke.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Snowman »

Jeg startet denne tråden med et innlegg hvor jeg omtalte "10 mann på topp-1000, til enhver tid fra og med f.eks 2020" som et mulig mål. Vel, 2020 høres tidlig ut, hvis forutsetningen (som jeg også selv tror) er å bygge mye bredere fra bånn, i barne- og ungdomsidretten. Men jeg ser ingen avgjørende motforestillinger mot at det skal være mulig. Anleggene ligger der, stort sett landet rundt. Antallet golfbaner er vel ca 5x antall ishaller. Det det kommer til å stoppe på, er viljen og evnen til å prioritere.

For hvis det skal bli mange barn og unge som rekrutteres til golf, for så å skape grunnlag for bedre elite, da handler det om en stor snuoperasjon i hele mentaliteten. Og den tror jeg dessverre ikke kommer, for den oppleves ikke som "nødvendig". Av mange grunner.

For det første er det jo bekvemt for oss voksne mosjonister at golf-Norge er laget for oss. Klubbene lever av oss, og det er oss de legger til rette for. Vi har det bra! Vi slipper at barn, ungdom og elite stenger for tilgangen til anleggene i primetime, slik mosjonister i andre idretter må finne seg i.

For det andre er det også bekvemt for de som er gode juniorer og elitespillere i dagens system. Det er lettere å være best i klubben og best i Norge, med den støtte og oppfølging dette gir. De fleste spillerne på topp norsk nivå, enten det er juniorer eller proffer, ville gått helt under radaren, uten støtte fra forbundet sitt, i en større golfnasjon.

For det tredje er det bekvemt for klubbene, hvor de fleste av dem (med noen hederlige unntak) ikke tenker på barn, ungdom og elite som sitt ansvar. Greit for klubbene at alle roper på forbundet. Men i normale idretter lager forbundet stort sett strategier, strukturer, materiell, opplegg og modeller, mens aktiviteten i all hovedsak skjer ute i klubbene.

Jeg klarer rett og slett ikke å få øye på hvem som skal være drivende i en utvikling i retning av golf tilrettelagt for barn, ungdom og elite, mer enn for mosjonister i herre-, dame-, seniorgrupper og for hvermannsens selskapsrunder.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Freud »

Dersom alt det du her har skrevet om dine erfaringer med "ungdomsidrett" baserer seg på ishockey, så er jeg ganske sikker på at dine konklusjoner er feil.
Golf og ishockey er som natt og dag, i tillegg til at det ene er lagidrett og det andre en individuell idrett.
Men dersom du har arbeidet med tenårings-golfere over lengre tid, så vil det være interessant å høre om dine erfaringer derfra.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by veggiss »

Kanskje på tide med en kronikk i Dagens Næringsliv igjen Freud?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Snowman »

Natt og dag? Eller to måter å ha det gøy på ...

https://www.youtube.com/watch?v=78wQg0d4moM

... eller evt to måter å bli frustert på?

https://www.youtube.com/watch?v=Vc2DHKaRAbc

... og uansett, det handler om skills:

https://www.youtube.com/watch?v=hvHshW20Odw
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
PlayerG
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 318
Joined: 08 Aug 2010, 17:40
Hcp: 8
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Stavanger
Has thanked: 19 times
Been thanked: 4 times

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by PlayerG »

Snowman wrote:... eller evt to måter å bli frustert på?

https://www.youtube.com/watch?v=Vc2DHKaRAbc
:D
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Snowman »

PlayerG wrote:
Snowman wrote:... eller evt to måter å bli frustert på?

https://www.youtube.com/watch?v=Vc2DHKaRAbc
:D
Og han har 2 i hcp, hehe :D
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Franz »

Freud wrote:Dersom alt det du her har skrevet om dine erfaringer med "ungdomsidrett" baserer seg på ishockey, så er jeg ganske sikker på at dine konklusjoner er feil.
Golf og ishockey er som natt og dag, i tillegg til at det ene er lagidrett og det andre en individuell idrett.
Men dersom du har arbeidet med tenårings-golfere over lengre tid, så vil det være interessant å høre om dine erfaringer derfra.
Hvem er du til å avgjøre at erfaring fra hockey ikke er relevant? Hva mener du er så veldig annerledes? Hvilke idretter KAN man låne erfaring til golfsatsing fra?

Som tidligere møter du faktiske argumenter med din egen synsing. Jeg velger erfaring fra ungdom og toppidrett fremfor synsing fra en hacker nårsomhelst.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Freud »

Ingen idretter, Franz!
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Franz »

Freud wrote:Ingen idretter, Franz!
Haha, er du helt pasient?! INGEN idretter kan sammenlignes med golf? Har du noen gang møtt noen, noe sted, noen gang som deler dette synet med deg?

Ikke bowling en gang?
Bueskyting?
Baseball?
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Freud »

Nå tuller du?
Bowling: samme slagsted hver gang, samme redskap, samme avstand, innendørs
Bueskyting: det samme, utendørs, men avstandene varierer fra øvelse til øvelse
Baseball: "lagidrett", sterkt avhengig av enkeltprestasjoner. Samme kasteavstand, samme redskap.

Golf: 4-5 timer "alene" på en 8-10 km. lang bane. Fire dager etter hverandre. Utfører ca. 70 slag hver dag, tilsammen ca. 280 slag, alle med forskjellig redskap, forskjellige avstander, forskjellig underlag, forskjellig vær og ulike hindringer underveis.

Ingen annen idrett kan sammenlignes med golf!
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Snowman »

Freud wrote:Nå tuller du?
Bowling: samme slagsted hver gang, samme redskap, samme avstand, innendørs
Bueskyting: det samme, utendørs, men avstandene varierer fra øvelse til øvelse
Baseball: "lagidrett", sterkt avhengig av enkeltprestasjoner. Samme kasteavstand, samme redskap.

Golf: 4-5 timer "alene" på en 8-10 km. lang bane. Fire dager etter hverandre. Utfører ca. 70 slag hver dag, tilsammen ca. 280 slag, alle med forskjellig redskap, forskjellige avstander, forskjellig underlag, forskjellig vær og ulike hindringer underveis.

Ingen annen idrett kan sammenlignes med golf!
Jeg syns du argumenterer for at golf er veldig vanskelig, visstnok så vanskelig at ingenting annet kan sammenlignes? "Forskjellig redskap, forskjellige avstander, forskjellig underlag, forskjellig vær og ulike hindringer underveis"! Så da er det kanskje ikke så rart at selv verdens beste misser noen slag?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Gundersen »

Freud
You walked right into that one.:twisted:
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Franz »

Snowman wrote:
Freud wrote:Nå tuller du?
Bowling: samme slagsted hver gang, samme redskap, samme avstand, innendørs
Bueskyting: det samme, utendørs, men avstandene varierer fra øvelse til øvelse
Baseball: "lagidrett", sterkt avhengig av enkeltprestasjoner. Samme kasteavstand, samme redskap.

Golf: 4-5 timer "alene" på en 8-10 km. lang bane. Fire dager etter hverandre. Utfører ca. 70 slag hver dag, tilsammen ca. 280 slag, alle med forskjellig redskap, forskjellige avstander, forskjellig underlag, forskjellig vær og ulike hindringer underveis.

Ingen annen idrett kan sammenlignes med golf!
Jeg syns du argumenterer for at golf er veldig vanskelig, visstnok så vanskelig at ingenting annet kan sammenlignes? "Forskjellig redskap, forskjellige avstander, forskjellig underlag, forskjellig vær og ulike hindringer underveis"! Så da er det kanskje ikke så rart at selv verdens beste misser noen slag?
Hihi, nydelig. Argumenterer både for og mot :)

Jeg forstår også at de idrettene som er nevnt her ikke er nøyaktig de samme som golf. Da ville de blitt kalt golf. Men at man ikke kan hente inspirasjon, metoder, systemer o.l. fra en idrett til en annen er naturligvis bare tull. Det kan man gjøre med golf, som med alle andre idretter. Man kan lære av skiløpernes dedikasjon og nidkjærhet, av svømmernes treningsmengde, av fotballspillernes evne til å balansere teknikk mot fysikk, osv.

For meg fremstår det som komplett idioti å tenke at man akkurat med golf må gjøre alt annerledes enn all annen toppidrett. Spesielt når golf som toppidrett blir mer og mer likt andre toppidretter. Og så kan du selvfølgelig mene at Spieth, Stenson, McIlroy og co er for dårlig på innspill, men de er altså best i en global idrett. Best blant tusenvis av spillere som satser absolutt alt. Så om det nå er slik at innspillene er for dårlig, så holder det i hvertfall til å tjene en 20-200 millioner dollar i året.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Snowman »

Jeg er veldig enig med det du skriver her, Franz, men det paradoksale er at golfpresidenten litt for ofte har tenkt mer som Freud. Jeg har reagert på hvordan han flere ganger har snakket ned dette med felles kompetanse og erfaringsdeling mellom idretter, dvs. snakket ned særlig Olympiatoppen, fordi han i stedet har villet ha rene penger til golfens egne ekspertmiljøer. Noen sitater:

"NGF er motstander av en utvidelse av Olympiatoppen, både sentralt og regionalt, og ønsker i stedet at de ulike særforbund skal få tilført større ressurser slik at de kan utvikle større idrettsspesifikk kompetanse, samt drive utvikling av toppidrettsutøvere mest mulig ressurseffektivt i forhold til idrettens egenart og organisering."

"Jeg håper at det nye idrettsstyret holder Olympiatoppen i ørene og sørger for at retningslinjene som ble vedtatt på idrettstinget etterleves. Hvis så skjer, håper jeg at golf skal få noe mer å rutte med når våre beste skal gjøres enda bedre. Men jeg er i tvil om at det utviklingsløpet bør skje på Sogn. De beste miljøene er nok å finne andre steder. Og med statlige kroner i lommen, bør det gi uttelling – selv om det er en lang vei før medaljene kan hentes."

Så hvis vi skal ha litt kontinuitet i golf-Norge nå når Andreassen går av, da er det bare en ting å jobbe for: "FREUD FOR PRESIDENT!!!"
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Franz »

Jaja, hva tenker du Freud? Høres ikke dette bra ut? Resultatene er jo unektelig meeeget gode :)

Er det noen som kjenner bakgrunnen for at man tenker på denne måten? For meg er det helt ufattelig at man kan tenke at man ikke har noe å lære av f eks alpingutta. Eller skiskytterne. Evt bruke ressursene på Sogn på sin egen måte. Kanskje kunne man skapt rygger som tåler mer enn 18 hull av gangen til og med.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Freud »

Ja, golf er antagelig verdens vanskeligste idrett. Den krever så mye av teknikk, taktikk, presisjon, konsentrasjon, tålmodighet og mental styrke at den ikke kan sammenlignes med andre individuelle idretter. Og den utøves i all slags vær, over fire lange dager. Minst en av dagene må man opp i otta. Konkurrentene ser man ikke særlig mye.
Likevel er det mulig å si at noen slag er "enkle" og utføres for dårlig, uten annen forklaring enn slurv.

Jeg mener fortsatt at golfsporten ikke kan lære noe av andre idretter. Det med "miljø" har jeg ikke noen tro på. Golf er en "ensom" idrett. Kondisjon/utholdenhet og god fysikk er særdeles viktig i mange andre idretter. Ikke i golf. Der kan "tjukkaser" tilhøre verdenstoppen. Og teknikken med forskjellige golfslag har ikke noe å gjøre med teknikken til andre utøvere. Der er den mer stereotyp, men den i golf varierer mye.
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Gundersen »

Man kan mene mye om Freuds meninger og tilnærming til golfsporten. Men en ting skal han ha, han bidrar i høyeste grad til en viss aktivitet og temperatur på forumet. Håper virkelig han blir å se i Golfsnakk Invitational 2016.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Nasjonenes tiende beste spillere

Post by Snowman »

Franz wrote:Er det noen som kjenner bakgrunnen for at man tenker på denne måten? For meg er det helt ufattelig at man kan tenke at man ikke har noe å lære av f eks alpingutta. Eller skiskytterne. Evt bruke ressursene på Sogn på sin egen måte.
Hvorfor de tenker at de ikke har noe å lære av andre? Selvgodhet og selvtillit, skulle jeg tro. De er vel overbevist om at de selv har all den kompetansen de trenger, slik at de når toppen uten hjelp bare de får nok penger.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply