Hva tenker du en golfklubb er Pepto, noe du kan ta del i og nyte godt av uten å måtte være med å dele kostnadene?Pepto wrote:Det som forundrer meg litt er at årsmøter holdes langt over nyttår. Rimelig standardsak på disse møtene er fastsetting av medlemskontingenter.
Hvis man ikke melder seg ut innen 31/12 så skal medlemmet enten beholde den kategorien de er i, eller bevege seg opp i en dyrere kategori. Det er ikke mulig å f.eks gå fra fullt til greenfee medlemskap pga dette er rimeligere.
Hvordan kan det være mulig å kreve slikt når vi som medlemmer ikke aner hva neste år vil koste?
Sjelden at det er ekstreme oppjusteringer, men dog. Jeg melder meg derfor ut hvert år og satser på at jeg blir medlem i moderklubben igjen ved ny sesong.
Dette gjør at jeg eksempelvis ikke kan spille golf i utlandet januar-mars pga manglende klubbtilhørighet.
Den er i utgangspunkt et idrettslag som ikke mottar støtte, og hvor medlemmer betaler utvikling og bygging av banen for deretter å betale som et spleiselag, alle årlige utgifter for å holde banen i drift.
Tror kanskje dette er den eneste form for idrettslag i Norge som ikke får støtte til sine anlegg i idrettslig sammenheng, og samtidig er i det absolutt øvre sjikt av hva en arena av en viss kvalitet koster.
Tror du ditt lokale idrettslag hadde hatt sin arena om den ikke var finansiert av kommune og tilskudd?
En golfklubb er en ren bedrift, som med få unntak ikke gir noen form for utbytte og må sørge for å gå i balanse ved hvert år?
Med ytterst få unntak får en golfklubb støtte til sin drift, og om, er dette er i de fleste tilfeller en svært liten andel i forhold til driftsbudsjett og som i enhver annen bedrift foreligger årsresultatet først etter at året er slutt.
Og så lurer jeg på hvilket forhold du har til "din golfklubb"? Jeg sliter med å se deg som stolt medlem av klubben, miljøet der, dens utforming og kvaliteter og veldig gjerne viser denne frem for egne gjester.
Å stille til dugnad i klubben vil jeg tro er helt uaktuelt, for du betaler antagelig alt for mye som du gjør. Om Kontingenten i "din klubb" skulle endre seg utover 100,- kr så vurderer du om naboklubben som vil koste deg 500,- mer i bensinpenger, har beholdt sin kontingent urørt siden i fjor.
Du betaler din kontingent og lar oppslått torv være oppslått og lar divot og nedslagsmerker være, som en naturlig del av den slitasje og patina banen naturlig må få, som golfbane.