Fiasko bestilt! Erre mulig???

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Snowman »

Pepper wrote:Denne tråden har vel tidvis sklidd litt ut dessverre, men ser ut til å ta seg inn igjen.

For ordens skyld, det var Jon Karlsen og ikke Espen selv som kom sa at målsettingen var å bli best i verden.

Jeg sliter imidlertid fortsatt med hvorfor det er helt greit å ha som målsetting å bli nr. 20 eller 50 i verden er helt greit, men at en målsetting om å bli verdens beste er fiasko bestilt, nærmest tåpelig, ødeleggende og annet ille. Men det er vel meg....
Grunnen til at jeg argumenterer for at det å ha som målsetting om å bli topp-50 i verden er bedre, det er at det er veldig mye mer realisme i det. Sammenlignet med det å bli verdensener, så er det ekstremt mange flere som klarer å ligge kortere eller lengre perioder inne på topp-50.

Ingen nordiske har vært verdensener ennå, men bøttevis med svensker, et visst antall dansker og nå også en finne har vært på topp-50. Det er så det går an å tro på at Kofstad også kan klare det, med en positiv utvikling de neste årene. Det vil i så fall være veldig stort! Og kommer han dit, da bør han kunne oppfattes offentlig som at han har realisert karrieremålet sitt og dermed "gått hele veien". Trener og utøver bør legge opp til dette gjennom hvordan de snakker nå.

Topp-50, da spiller man bl.a. alle majors, WGCs og andre store turneringer. Da er man i golfens internasjonale ypperste eliteklasse. Det vil være så stort å få en nordmann dit at det ikke bør omtales bare som et delmål på veien. Det vil nemlig være å bryte en historisk barriere.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Lawinth
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 383
Joined: 11 May 2011, 23:36
Hcp: 12
Hjemmeklubb: TYGK
Has thanked: 28 times
Been thanked: 1 time

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Lawinth »

Dette blir rett og slett for tidkrevende og henge med i, ikke minst å forstå alle tolkninger og hva hvem synes om hvem, og ikke minst hvorfor.
TYGK er åpen med flere spillere på baner nettopp nå, og uten spor av snø på banen. Tror faktisk alle som har deltatt her kunne gjennomført en 18 hulls golfturnering i god GOLFSNAKK ånd på kortere tid en det tar å lese denne tråden. :lol:
Phuuu....
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Snowman »

Du syns det tar lang tid å lese tråden, Lawinth? Tenk da hvor lang tid det da har tatt å skrive den:)

Kjørte for øvrig E18 sørover forbi Holmestrand i dag. På skiltet ved Solum sto det "Åpen".
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Lawinth
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 383
Joined: 11 May 2011, 23:36
Hcp: 12
Hjemmeklubb: TYGK
Has thanked: 28 times
Been thanked: 1 time

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Lawinth »

Og du bare kjørte forbi :?: :shock: :oops:
Slår ut ca 10:00 på TYGK i morgen. Årets første runde :lol:
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Snowman »

furu wrote:Inntil de ikke har blitt det kan alle bli verdens beste golfer.

Hvem går rundt og tenker "jeg skal bli helt ok"?

Mål for en golfer som Kofstad kan se slik ut.

- Bli sterkere fysisk
- Få ned antall putter
- Chippe bedre
- Topp 10 i større ET turnering
- Topp 3 i større ET turnering
- Beholde kortet på ET
- Vinne på ET
- Vinne stor turnering på ET
- Kvalifisere seg til PGA Tour
- Topp 10 PGA Tour
- Topp 3 PGA Tour
- Vinne på PGA Tour
- Topp 50 i verden
- Vinne WGC turnering
- Vinne Major
- Topp 10 i verden
- Best i verden

Alle mindre mål du gir deg selv vil føre videre til et neste, større mål. Det er meningsløst å stoppe opp denne videreføringen. Da sier du selv at mulighetene din er begrenset. De skal ikke være det.
Furu, jeg har jo poengtert flere ganger at jeg liker dette innlegget ditt, med en type utviklingstrapp. For det er mye konstruktivt ved det. Men det er noe med de øverste trinnene som vel kanskje er litt typisk norsk og litt historieløst for golf. Eller hva tror du? Jeg tenker på dette med hva som er mest karrieredefinerende av majors og ranking.

Noen spørsmål jeg har tenkt på:

- Ville Luke Donald eller Lee Westwood heller hatt en major-seier på CV'n sin enn det å ha vært verdensener på rankingen?
- Ville Padraig Harrington ha byttet ut sine majors for det å ha vært verdensener?
- Hva ville Phil Michelson foretrekke av å bli verdensener på rankingen og det å vinne U.S. Open for å ha seier i alle fire majors?
- Hva ville vært viktigst for Henrik Stenson å oppleve; bli nr.1 på OWGR eller vinne en major?
- Hva vil være viktigst for Tiger i år; toppe rankingen igjen eller vinne en major til?

Jeg tror nok svarene hele veien ville vist at majors er viktigere enn ranking for utøvere fra land med golftradisjoner. Tar gjerne motforestillinger på det, men jeg tror faktisk det. Jeg mener at å vinne majors, det er som å ta OL- og VM-titler i andre idretter, og de er viktigere enn årsrankinger og World Cup-lister.

Dette perspektivet mangler i Norge, f.eks. også i dekningen av Tutta. Hvis hun kunne vinne de majors hun ikke har vunnet ennå, dvs gå mot en sånn karriere-grand-slam, det ville nok internasjonalt vært sett på som større enn å toppe Rolex-rankingen en stund.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by furu »

Jeg er ikke uenig i det. Målsetninger kan være annerledes basert på geografi eller andre faktorer. For spillere som Bae og Noh fra Sør-Korea står medale i OL ekstremt høyt, siden de da slipper militærtjeneste :)
Instagram @christianfuru
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Freud »

Helt enig med Snowman, enda en gang.
Majorseier blir aldri glemt og blir stående i statistikkene "til evig tid". Hvem som er verdensener at any time er fort glemt.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by furu »

Det var et eksempel på mål. Ikke en fasit.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Snowman »

furu wrote:Det var et eksempel på mål. Ikke en fasit.
Ingen av oss har vel fasiten, så vi kan jo resonnere sammen og evt. utvikle synspunktene våre etter hvert:)

Hvis vi går tilbake til der denne tråden startet, nemlig med sitatet: "Bli best! Begge de to har klare ambisjoner om å bli best i verden, og jobbe hardt mot det. Ingenting under det er aktuelt for de to."

Hvis vi kunne velge å tolke det sitatet annerledes enn hittil i tråden her, dvs. ikke knyttet det til rankingen, men til å vinne en major, da kjøper jeg det faktisk som helt ok. Så kan vi tolke sitatet slik?

"Bli en majorvinner! Begge de to har klare ambisjoner om å vinne minst en major, og jobbe hardt mot det. Ingenting under det er aktuelt for de to."

For hvis vi sier at en major i golf er som et VM- eller OL-gull i andre idretter, da kan vi jo velge å tolke sitatet sånn(?).

... men hvis det skal funke i markedsføring, da gjelder det å få folk til å skjønne at så stort er faktisk en major! Det skortet en del på det under fjorårets idrettsgalla da folk snakket om Tutta, for alle snakker om rankingen som begrunnelse for utmerkelsene på idrettsgallaen. Egentlig burde det holdt som begrunnelse at hun vant en major det året, nemlig Evian Championship 2013.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Freud »

Det har vært litt frem og tilbake her om det er Karlsen eller EK og TD som har uttalt at målet deres er å bli best i verden. Slik som Snowman nå siterer uttalelsen på TV2, så er det de to som selv har satt seg dette målet, ikke Karlsen. Da er det ille.

Tutta er forøvrig en av de nominerte til Idrettsgallaen som "Årets kvinnelige utøver" i 2014. For hva?
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Snowman »

Freud wrote:Det har vært litt frem og tilbake her om det er Karlsen eller EK og TD som har uttalt at målet deres er å bli best i verden. Slik som Snowman nå siterer uttalelsen på TV2, så er det de to som selv har satt seg dette målet, ikke Karlsen. Da er det ille.

Tutta er forøvrig en av de nominerte til Idrettsgallaen som "Årets kvinnelige utøver" i 2014. For hva?
Karlsen kunne jo ikke ha uttalt det han gjorde hvis han ikke hadde hatt innholdsmessig dekning for det hos utøverne. Jeg tar det derfor som en selvfølge at han fortalte hva utøverne selv mener. Men om utøverne likte at han sa det offentlig på landsdekkende TV, det vet vi jo ikke.

Det med nominasjoner til idrettsgallaen, det er jo like tullete som enkelte fredsprisutdelinger. Beste mannlige utøver 2014 burde jo stått mellom Kristoff og Zuccarello, men ingen av dem er nominert en gang. Når det gjelder Tutta, så var hun saklig sett best av alle kvinnelige utøvere i 2013, men nå i 2014 burde hun jo ikke vært aktuell. Hun hadde mye mer å vise til i 2013 enn nå for 2014, særlig det at hun i 2013 vant en major.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Freud »

I Aftenposten i dag sier Kofstad: " jeg håper jeg kan vinne en vinne en turnering eller to". Det står ikke noe om dette håpet er for 2015 eller på lengre sikt. Han sier heller ikke at dette er målet, bare at han "håper". Greit nok, for "håpe" gjør jo alle. Hvor realistisk håpet er, er noe annet.

Jeg har en mistanke om at nominasjonen til Tutta er et alibi for å tekkes det store golffolket. Hvorfor er hun ellers med? I en sesong uten seire og med nedrykk på WR. Hva er det de tenker i NIF?

Ellers uenig med Snowman i hans favorisering av Zuccarello og Kristoff. Zuccarello fordi han ikke har blitt mester i noe, og Kristoff fordi han "bare" har vunnet tre flate ritt. Noe helt annet å vinne en fjelletappe. Eller hele TdF. Det hadde vært noe det!! Hvor høyt ranket er Zuccarello i NHL?

Min favoritt er Martin JS. Seier i både Tour de Ski og WC. Men prisen går garantert til en som tok OL-gull.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Snowman »

Se på denne, Freud:

http://www.nhl.com/ice/playerstats.htm? ... me=summary

Mats ble altså beste poengplukker på et lag som gikk til Stanley Cup-finale. Det holder mot hvem som helst!

Hockey er verdens i særklasse viktigste vinteridrett. Golfspillere bør i hvert fall ikke være blant dem som snakker ned hockey. Viktige idretter internasjonalt har det til felles at de her hjemme ofte nedvurderes når de settes opp mot skiidrettene.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply