Min merkelige sving

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
zolhaz
Rookie
Rookie
Posts: 30
Joined: 22 Aug 2010, 23:32
Hcp: 11,6
Hjemmeklubb: Skjeberg golfklubb

Min merkelige sving

Post by zolhaz »

Jeg har sikkert mange feil i svingen min, men det er spesielt noen ting jeg trenger å få rettet på først.

Under adressering har jeg ballen midt på køllebladet, men det er heller skjeldent at jeg treffer slik, som regel treffer ballen på hælen med det resultat at ballen skrur voldsomt ut til høyre med jerna. Hva gjør jeg galt? Kompenserer for dette med å trekke meg noen cm lenger vekk fra ballen, men av og til skjer det jo at bladet treffer som adressert og da havner ballen på tåen.
I tillegg er jeg i perioder duffer av rang med jerna, store torvklumper flyr lenger enn ballen. Kjenner i nedsvingen at jeg kommer til å duffe, men klarer ikke stoppe slaget da.. Heller klarer jeg ikke setter fingeren på hva jeg gjør feil der.

Med korte jern treffer jeg som regel på venstre side av målet mens med lange på høyre. Noen som kjenner seg igjen? Med driver,wood og hybrider slår jeg stort sett rett og uten å duffe, blir ikke klok på dette..
I bagen:
TM RBZ 10,5
Callaway Diablo Edge 3w
TM Burner 3 og 5 hybrid
Titleist AP1 710
Titleist Vokey 50, 56 og 60 gr wedge
TM xFT TP wedge 52 gr
Scotty Cameron
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Min merkelige sving

Post by Grønne greener »

Det høres ut som at det er noe feil i baksvingen din. Stå foran et speil og sjekk. Bøyer du deg ned, kanskje?
zolhaz
Rookie
Rookie
Posts: 30
Joined: 22 Aug 2010, 23:32
Hcp: 11,6
Hjemmeklubb: Skjeberg golfklubb

Re: Min merkelige sving

Post by zolhaz »

Dårlige muligheter med speil hjemme.. Kan nevne at problemet med å treffe på hæl ble verre etter å fått nye køller med stål skaft. Hadde grafitt og de var litt lengere i skaftene.
I bagen:
TM RBZ 10,5
Callaway Diablo Edge 3w
TM Burner 3 og 5 hybrid
Titleist AP1 710
Titleist Vokey 50, 56 og 60 gr wedge
TM xFT TP wedge 52 gr
Scotty Cameron
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Min merkelige sving

Post by furu »

Ut i fra det du sier så er det mulig at du bruker armene for mye i nedsvingen. Det høres ut som det jeg slet - og sliter - med. Svinger greit bak, så kommer armene altfor kjapt nedover, høyre skulder faller ned og jeg kommer utenfra og inn.

Mitt råd er å prøve og starte nedsvingen med hoftene. Få en rytmisk og fin baksving. Prøv gjerne å gjøre den litt kortere.

Det ligger masse videoer på nettsiden min. Tror jeg har lagt ut noen med Shawn Clement om hvordan man bør/skal starte nedsvingen.

Du trenger forøvrig ikke et speil. Et vindu, terrassedør e.l. fungerer fint for meg :D
Instagram @christianfuru
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Min merkelige sving

Post by Long-Hit-Wonder »

Du står ikke for nærme ballen da, siden du har en tendens til å treffe på hælen?
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
PlayerG
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 318
Joined: 08 Aug 2010, 17:40
Hcp: 8
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Stavanger
Has thanked: 19 times
Been thanked: 4 times

Re: Min merkelige sving

Post by PlayerG »

Kan også være du har for mye vekt frampå tærne, og dermed "faller framover" i nedsvingen.
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Min merkelige sving

Post by eaglebooger »

En lure måte å sjekke balanse i svingen på er å stå oppå et skaft når du svinger. Du skal ikke falle hverken forover eller bakover i finnishen. Dersom man står stabilt gjennom hele svingen har man god balanse.
Det neste er jo armene som man sier. Derom du "trekker" armene til deg når du slår ballen er det ofte at kore jern gir en pullhook, mens lange køller kan provosere frem en høyre-skru i ballen som gir slice. Deromed treffer man venstre med korte jern, og høyre med lange jern/woods
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
zolhaz
Rookie
Rookie
Posts: 30
Joined: 22 Aug 2010, 23:32
Hcp: 11,6
Hjemmeklubb: Skjeberg golfklubb

Re: Min merkelige sving

Post by zolhaz »

Takk for alle tips! :)

Vært på turnering i helga og dummet meg ut, men det slo endel bøtter på rangen i ettertid og har funnet endel av problemene. For det første hadde jeg nok vekten på tærne, står mere "flatt" nå så duffingen er stort sett borte. Bøyer meg også mere ned og treffer ikke så mye på hælen mer heller. Og endelig har jeg klart å roe ned svingen, går mye roligere opp i baksvingen og klarer også å bruke hoftene på rett måte.. Utrolig hvor mye små endringer har å si :)
I bagen:
TM RBZ 10,5
Callaway Diablo Edge 3w
TM Burner 3 og 5 hybrid
Titleist AP1 710
Titleist Vokey 50, 56 og 60 gr wedge
TM xFT TP wedge 52 gr
Scotty Cameron
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Min merkelige sving

Post by furu »

Det er en evig kamp mot kropp og naturkrefter :lol:

Man dummer seg ikke ut i turnering zolhaz. Det er bare de andre som spiller litt bedre akkurat på den dagen :D
Instagram @christianfuru
zolhaz
Rookie
Rookie
Posts: 30
Joined: 22 Aug 2010, 23:32
Hcp: 11,6
Hjemmeklubb: Skjeberg golfklubb

Re: Min merkelige sving

Post by zolhaz »

hehe, vet nå ikke det.. man føler seg ganske på tryne når man står der gang på gang med mulighet for GIR og det vakre slaget som man så for seg flyr rett i skogen fra 100 meter..
Men det skal nu være sagt at til tider var jeg slett ikke alene der inne ;)

Men det er vann under broen, runden i dag gikk jo virkelig bra, begynner å se lyset igjen :D
I bagen:
TM RBZ 10,5
Callaway Diablo Edge 3w
TM Burner 3 og 5 hybrid
Titleist AP1 710
Titleist Vokey 50, 56 og 60 gr wedge
TM xFT TP wedge 52 gr
Scotty Cameron
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Min merkelige sving

Post by Grønne greener »

Når det gjelder å dumme seg ut i turneringer...
Jeg kan ikke komme på en eneste èn som har "dummet seg ut" pga dårlige slag.
Selvfølgelig skjer det ofte, både med meg selv og andre.
Men det som sitter igjen i ettertid er de som bryter turneringen fordi ikke alt går akkurat slik som de vil.
Og en som har jukset.
Det er de to sistnevnte som har dummet seg ut! Og det er også de som blir husket. ;)
zolhaz
Rookie
Rookie
Posts: 30
Joined: 22 Aug 2010, 23:32
Hcp: 11,6
Hjemmeklubb: Skjeberg golfklubb

Re: Min merkelige sving

Post by zolhaz »

Vel, må nok si meg enig der grønne greener, og desverre ser man begge deler skje..

hc tatt i betraktning så skal det vel være noen skogsturer i ny og ne :lol:

golf er en fasinerende og til tider frustrerende sport, det går fra totalt håpløs til det nesten briliante.. er det rart man elsker spillet?!! :D
nå plutselig sitter det meste, 15 over på gårdagens runde og 7 over i dag.. :mrgreen: ( lett par 60 bane vel og merke )
I bagen:
TM RBZ 10,5
Callaway Diablo Edge 3w
TM Burner 3 og 5 hybrid
Titleist AP1 710
Titleist Vokey 50, 56 og 60 gr wedge
TM xFT TP wedge 52 gr
Scotty Cameron
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Min merkelige sving

Post by furu »

Hcp tatt i betraktning er noe de aller fleste må tenke på litt oftere. Som proguruen min vel sa til meg i vinter - "På par 3 hull skal du egentlig bomme på greenen, chippe og så 2-putte". Jeg har veldig lett for å glemme at jeg egentlig ikke er så veldig god........ :oops:
Instagram @christianfuru
zolhaz
Rookie
Rookie
Posts: 30
Joined: 22 Aug 2010, 23:32
Hcp: 11,6
Hjemmeklubb: Skjeberg golfklubb

Re: Min merkelige sving

Post by zolhaz »

Hehe, vel talt furu :P
I bagen:
TM RBZ 10,5
Callaway Diablo Edge 3w
TM Burner 3 og 5 hybrid
Titleist AP1 710
Titleist Vokey 50, 56 og 60 gr wedge
TM xFT TP wedge 52 gr
Scotty Cameron
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Min merkelige sving

Post by Long-Hit-Wonder »

zolhaz wrote:Takk for alle tips! :)

Vært på turnering i helga og dummet meg ut, men det slo endel bøtter på rangen i ettertid og har funnet endel av problemene. For det første hadde jeg nok vekten på tærne, står mere "flatt" nå så duffingen er stort sett borte. Bøyer meg også mere ned og treffer ikke så mye på hælen mer heller. Og endelig har jeg klart å roe ned svingen, går mye roligere opp i baksvingen og klarer også å bruke hoftene på rett måte.. Utrolig hvor mye små endringer har å si :)
På alle de turneringene jeg har spilt, har jeg aldri hørt noen si "at i dag gikk det strålende!". Det beste man hører er at "det gikk vel greit nok...". Vinneren er ofte han som tilfeldigvis hadde sin lykkedag på turneringsdagen. Det er bare snakk om å ha stang-inn.

Jeg har dummet meg ut på turneringer maaaaaange ganger, men det bryr ikke meg. Forøvrig kjenner jeg absolutt ingen som har for vane å gjøre det godt på turneringer. De fleste golferne i Norge er såkalte "søndagsgolfere", altså selskapsgolfere som spiller best uten press.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
Post Reply