Leserbrev i Norsk Golf nr.6

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Leserbrev i Norsk Golf nr.6

Post by furu »

Noen som har lest siste nummer av Norsk Golf? Fått med dere leserbrevet fra Solfrid Foseide?

Solfrid fra Stavanger skulle spille Meland og satt seg opp i Golfbox sammen med noen medlemmer fra Meland. Hun opplevde at begge de to gruppene hun booket seg inn med skiftet tid. Til slutt fikk hun satt seg opp og gikk ut med en mann og dame med høyt handicap. Damen gikk tidlig av og mannen gikk av etter ni hull. Da gikk også Solfrid av fordi hun ikke hadde noen å spille med :lol: Hun er oppgitt og sjokkert over medlemmene på Meland og kaller innlegget sitt "Fremmedfrykt på Meland"!!! Hun klarer også å kalle Melands medlemmer "uoppdragne, etiketteignorante mennesker" :lol:

Det er noe galt med Solfrid, det er for meg helt åpenbart. Jeg måtte bare skrive et svar til Norsk Golf - som forøvrig klarte å gjøre dette makverket til månedens leserbrev!!

Jeg skrev dette i en mail.
Dette er et svar til leserinnlegget "Fremmedfrykt på Meland" i utgave 6, 2010.

Solfrid Foseide er åpenbart både sjokkert, oppgitt og forbannet etter å ha opplevd at noen spillere på Meland valgte å ikke spille med henne.
Er dette berettiget? Nei, absolutt ikke. Det er direkte latterlig å komme med slike utbrudd. Det kan da ikke være så vanskelig for Solfrid å finne en løsning?

Hvis man spiller en ny bane og vil ha selskap så er den åpenbare og beste løsningen for alle at man kontakter klubben og blir satt opp sammen med noen som de anbefaler.
Den man snakker med hos klubben vet sikkert hvem som liker å spille med andre og kan hjelpe gjester rundt på en fin måte.

Det er nemlig ikke slik at alle liker å spille med ukjente. I hvert fall ikke ukjente med lavt handicap.
Vel Solfrid, aksepter andre menneskers ønsker. Du tar så feil når du sier at dette er dårlig etikette. Man kan jo faktisk snu det rundt og si at det er dårlig etikette å sette seg opp sammen med mennesker man ikke kjenner, så vær snill å ikke bland inn dette. Det er for meg helt klart her at godeste Solfrid prøver å skryte litt av sitt eget handicap og hennes sosiale, omgjengelige og åpne natur.

Gikk du virkelig av banen etter ni hull fordi du var alene? Var det ingen andre på banen som du kunne henge deg på?
Alle problemstillingene i dette innlegget virker ekstremt konstruerte. I stedet for å finne løsninger så velger altså Solfrid å kontakte Norsk Golf! Og henge ut Meland og medlemmene!
Hele leserbrevet er like håpløst som det er å kåre det til "Månedens beste". Norsk Golf skriver i sitt svar;" Slike opplevelser er ikke hyggelig. Vi håper at du fortsetter å besøke andre baner, og vi håper at mange leser innlegget ditt. Golf er et sosialt spill."

Er det sosialt på Solfrids vilkår? Eller Norsk Golfs? Finn løsninger - ikke problemer.


--
Mvh
Christian Furu
Hva syns dere om Solfrids problem på Meland? Hadde det ikke vært forsvinnende lett å enten løse det eller gjøre det på en slik måte at det aldri ble et problem?
Instagram @christianfuru
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Leserbrev i Norsk Golf nr.6

Post by Knut »

Jeg synes det er meget spesielt at dette ble månedens leserbrev i Norsk Golf.
Jeg kjenner saken godt da jeg var på jobb denne dagen da Foseide var på Meland.
Hvis Furu trenger min mening om saken må jeg ta den på en PM, for å si det sånn....
golferen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 146
Joined: 10 Feb 2010, 23:24
Hcp: 9.9

Re: Leserbrev i Norsk Golf nr.6

Post by golferen »

Synes du skal skrive det her. Er på tide med noen morsomme tråder på golfsnakk.no.
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Leserbrev i Norsk Golf nr.6

Post by Grønne greener »

Jeg husker godt da jeg tok opp golfen igjen og skulle spille ukjente baner som Fana, Meland og andre baner.
Det var ikke noe morsomt å stå på tee uten noen å spille med. Dette enda jeg hadde booket tid sammen med andre.
Men jeg spilte aldri alene. Ventet alltid på en ledig flight, selv om det tok en time.
Jeg har ikke lest Norsk Golf men etter det som skrives her, forstår jeg godt Solfrids frustrasjon. Solfrid bør også vite og forstå at situasjoner oppstår og at man noen ganger må forandre på planer. Å klage sin nød til hele golfnorge er å ta seg selv LITT for høytidelig
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Leserbrev i Norsk Golf nr.6

Post by furu »

Frustrasjon kan man nok oppleve, men på dette nivået er jo helt hinsides.

Som du sier GG så fant du noen å spille med. Det må jo ha vært noen andre på banen? Kunne ikke damen henge seg på andre grupper underveis? Komplett overdramatisering av situasjonen.

Det største problemet her er at hun henger ut en hel klubb - med hjelp av Norges største og eneste golfblad. De har ukritisk tatt alt hun skriver for god fisk. Og på toppen av det hele så gir de vel henne et par Footjoys..........
Instagram @christianfuru
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Leserbrev i Norsk Golf nr.6

Post by Knut »

Solfrid valgte også vekk en spillepartner den dagen.
Hele historien hennes faller helt gjennom.

Jeg skal sende inn et leserinnlegg om at jeg blir så enormt forbanna på alle disse ekornene som er på Stavanger GK.
Får nok gjerne premie for det og.....
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Leserbrev i Norsk Golf nr.6

Post by Long-Hit-Wonder »

Slike tilfeller som Solfrid beskriver er da ingen nyhet. De fleste klubber har det litt på samme måten, og man må regne med at det ikke er alle som er interessert i å ha med en "outsider" i flighten. Det er absolutt ingen automatikk i at alle skal ta i mot alle med åpne armer.

Personlig er jeg veldig åpen for å spille med nye folk. Så for min del er det bare hive seg på til skuta er full.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Leserbrev i Norsk Golf nr.6

Post by Golffreak »

Litt spesielt å henge ut de som da ville spille med sine venner uten "outsidere" (fritt land er det ikke det?), hele Meland GK og attpåtil på et par golfsko ja.. Jeg synes ofte det er greit med nye folk i ballen, andre ganger vil jeg helst bare spille med en kompis da jeg ikke føler for å blir "kjent" med nye akkurat da. Er jo greit å komme rundt på 4-4,5t synes jeg, og ettersom jeg og de jeg pleier å spille med har spilt noen år så har vi jo en viss rytme/flyt. Har havnet i ball med noen som jeg av og til har lurt på om vi klarer å komme runddt før frokost neste morgen.. Er relativt tålmodig, men det blir ofte bare stress for begge "parter". Pleier å anbefale nybegynnere å starte med 9-hulls baner/runder, samt de som er litt lettere forsåvidt. Det er jo ikke slik at nybegynnere i skibakken bør kaste seg utfor utforløypa i Kvitfjell med den gang heller..

Forstår at denne personen ville ha en spillepartner, og ser frustrasjonen men hadde vel bare vært å vente på hull 10 til neste ball kom? Storm i vannglass vil nå jeg kalle det..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Leserbrev i Norsk Golf nr.6

Post by furu »

Solfrid slipper nok en gang til i Norsk Golf. I dette nummeret svarer hun meg og NG avslutter med å sette strek for diskusjonen uten at jeg får svare for meg. Herlig :D
De slipper til løgneren Solfrid når de vet hva sannheten er. Nydelig arbeid av Norsk Golf :lol: Latterlig blad. Jeg er ferdig med det for all fremtid.
Instagram @christianfuru
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Leserbrev i Norsk Golf nr.6

Post by sumo »

er du seriøs, furu? jeg har ikke fått nyeste utgaven ennå, så har ikke fått lest dette.
hvis dette er tilfelle så må jo NG være helt inhabile. det kan da ikke være mulig og favorisere slike folk, når de i tillegg vet sannheten, for så bare og utelukke andre som kritiserer de.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Leserbrev i Norsk Golf nr.6

Post by Keyser »

NG er kanskje redd for at dette skal ende i en endeløs rekke med leserinnlegg med person/klubb-angrep.

Det første leserinnlegget til Solfrid skulle aldri vært trykket. Hun hadde en dårlig opplevelse på Meland i en situasjon der andre kanskje ikke ville hatt en dårlig opplevelse, men vi er alle forskjellige, og opplever situasjoner ulikt. Å skrive et innlegg for å fortelle om en "dårlige" opplevelse av en enkeltsituasjon på en enkelt bane, er sutring etter min mening. NG burde ikke trykke sutring.

Istedetfor å angripe klubben og klubbens medlemmer, så burde det kommet et innlegg som tok opp dette på generell basis. Hvordan bør en enkeltstående gjest booke spill på en klubb når man ønsker noen å spille med? Hvordan bør en klubbs medlemmer takle at noen ukjent har booket seg inn med dem? Dette er interessante problemstillinger.
</Keyser>
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Leserbrev i Norsk Golf nr.6

Post by hanso87 »

Keyser wrote:NG er kanskje redd for at dette skal ende i en endeløs rekke med leserinnlegg med person/klubb-angrep.

Det første leserinnlegget til Solfrid skulle aldri vært trykket. Hun hadde en dårlig opplevelse på Meland i en situasjon der andre kanskje ikke ville hatt en dårlig opplevelse, men vi er alle forskjellige, og opplever situasjoner ulikt. Å skrive et innlegg for å fortelle om en "dårlige" opplevelse av en enkeltsituasjon på en enkelt bane, er sutring etter min mening. NG burde ikke trykke sutring.

Istedetfor å angripe klubben og klubbens medlemmer, så burde det kommet et innlegg som tok opp dette på generell basis. Hvordan bør en enkeltstående gjest booke spill på en klubb når man ønsker noen å spille med? Hvordan bør en klubbs medlemmer takle at noen ukjent har booket seg inn med dem? Dette er interessante problemstillinger.
Det sies jo å være et kjent problem at flere booker fulle flighter og senere når utgangstiden nærmer seg avbestille to slik at sannsynligheten for å gå alene er større på en ganske trafikkert bane
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
Post Reply