Kølletilpasning

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Kølletilpasning

Post by mciljoy »

Siden det skrives en del om kølletilpasning her inne... hvordan ser oppsettet på jernene deres ut? Er det noen som aldri har sjekket?

Jeg kan starte:

2 grader upright
1 tomme forlenget
1 runde tape under grepet (Golf Pride MultiCompound)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kølletilpasning

Post by furu »

Jeg hadde fitting med Nike og med mine gamle Adams A4 trengte jeg egentlig 2* den ene eller andre veien (husker ikke hvilken.......) mens Machspeed var helt glimrende slik de var. Trengte ingen justering. Det skjer faktisk det også, at rett fra hyllen passer.

Jeg har standard, standard, standard :D Og Itomic tacki mac med helst to lag tape på 6i og 5i.
Instagram @christianfuru
User avatar
bentzen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 168
Joined: 26 Feb 2011, 20:54
Hcp: 8ish
Hjemmeklubb: Stiklestad GK

Re: Kølletilpasning

Post by bentzen »

Har kjøpt 3W, hybrid, jern og wedger uprøvd via nett, alt i standard utgave. Driveren og putteren kjøpte jeg brukt av noen i klubben, så de testet jeg noen slag før jeg kjøpte. Har også nettopp kjøpt 8 dusin baller jeg aldri har spilt på før, så det blir moro å se hvordan de oppfører seg.

Om utstyret er optimalt for min sving og mine behov vet jeg ikke, har knapt tatt bort i andre køller, men jeg kommer meg rundt banen og er fornøyd med bagen. Men hvem vet, mulig jeg hadde spilt bedre med tilpasset utstyr.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Kølletilpasning

Post by mciljoy »

Spesielt hvis du jobber med svingen er det lurt å sjekke med jevne mellomrom, spesielt lie-vinkel. Jeg skal få mine bøyd litt tilbake igjen nå, pga endret sving :-) Går fra 2* til 1* upright.

Furu: Har du bare ekstra tape på de to køllene?? Det hørtes sært ut... :-)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kølletilpasning

Post by furu »

To køller med to lag ja. De to lengste jernkøllene i bagen, 5 og 6i. Har hatt en tendens til å ta i litt for mye med disse to, med litt tykkere grep slapper jeg mer av. Med kortere køller og hybrid er det ikke noe problem, der har jeg ett lag.
Instagram @christianfuru
Ichbin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 245
Joined: 13 Jan 2011, 21:32
Hcp: 4,7
Hjemmeklubb: Randaberg

Re: Kølletilpasning

Post by Ichbin »

Standard lie, standard Lengde. Midsize grep med 1 lag heldekkende og 2 ekstra under høyre hånd.

Burde egentlig oppsummere min setup.
Acer XF Leggera, GD Aura Red Stiff.
Ping G10, 18grader
Mizuno MP-60 3-pw
Ping Tour w 50,
Acer XB 56, 60
Ping Redwood ZB.
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Kølletilpasning

Post by spiderboy »

Standard lie, 1 tomme kortere lengde, 1 runde tape, standard størrelse grep.

Ved en statisk måling på høyde, armlengde osv skal jeg ha 1 tomme forkortet, 2 grader flat. Så lie-board er din beste venn. :-)
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Kølletilpasning

Post by TinCup »

Alt standard. Har tanker om å bli fittet i løbet af denne sesongen..
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Kølletilpasning

Post by Sticho »

Hadde fitting på de gamle R7 CGB MAX-køllene mine. 1" forlenget, men standard lie.
Lenge siden nå, så burde ta en ny runde. Spiller nå med R7 forlenget 1". Skal vurdere fitting på jern når Titleist kommer med ny jernserie.
Har hatt fitting på driver og det ga veldig mersmak. Jeg hadde ikke tenkt at jeg skulle ha stiff skaft og 9.5gr loft på driveren. Tallene lyver ikke, og resultatet har vært svært bra.
Har tenkt å anskaffe ny 3-wood, og det blir nok ifm med fitting.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Kølletilpasning

Post by Golffreak »

2 grader upright, standard lengde, midsize grep (Golfpride multi-compound) og et lag tape. Project X 6.0 skaft på jernene, og 8.5 stiff på driveren. Kjørte "custom-fit" når jeg kjøpte ny driver ifjor, og gikk ned fra 10.5 til 8.5 loft..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Kølletilpasning

Post by veggiss »

Sticho wrote:Hadde fitting på de gamle R7 CGB MAX-køllene mine. 1" forlenget, men standard lie.
Lenge siden nå, så burde ta en ny runde. Spiller nå med R7 forlenget 1". Skal vurdere fitting på jern når Titleist kommer med ny jernserie.
Har hatt fitting på driver og det ga veldig mersmak. Jeg hadde ikke tenkt at jeg skulle ha stiff skaft og 9.5gr loft på driveren. Tallene lyver ikke, og resultatet har vært svært bra.
Har tenkt å anskaffe ny 3-wood, og det blir nok ifm med fitting.
Hvor høy er du? Jeg er 1,94", og har gått fra +1,5" og nå ned til +0,25". (38,25" 5-jern). Grei tommelfingerregel er å ha så korte køller du kan ha.

Mine "specs" er som sagt 0,25" i jern, og +0,5" i wedger, 2 grader upright på alt...men skal sjekke dette igjen nå da jeg mistenker at jeg bør ha 3 eller 4 i jerna hvert fall. Alle køller er X-Stiff. Woodene har standard lengde. Driveren skal ned på 44,5" så fort jeg gidder. Jeg har sydd sammen bagen uten fokus på lengde i det hele tatt, så derfor er det tunge x-stiff skaft i alle køller.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Kølletilpasning

Post by sumo »

foreløpig standard lengde og lie. skiftet grep med 2 lag med teip. standard strs grep.
jeg har aldri tatt en slik lie test, men burde vel strengt tatt gjort det for lenge siden..
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Kølletilpasning

Post by Sticho »

veggiss wrote:Hvor høy er du? Jeg er 1,94", og har gått fra +1,5" og nå ned til +0,25". (38,25" 5-jern). Grei tommelfingerregel er å ha så korte køller du kan ha.

Mine "specs" er som sagt 0,25" i jern, og +0,5" i wedger, 2 grader upright på alt...men skal sjekke dette igjen nå da jeg mistenker at jeg bør ha 3 eller 4 i jerna hvert fall. Alle køller er X-Stiff. Woodene har standard lengde. Driveren skal ned på 44,5" så fort jeg gidder. Jeg har sydd sammen bagen uten fokus på lengde i det hele tatt, så derfor er det tunge x-stiff skaft i alle køller.
Er 192cm. Føler lengden er riktig, men det er vel kanskje litt individuelt. Ble plutselig litt usikker på om jeg har 1" eller 0,5" forlenget. Kanskje på tide å måle litt.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Kølletilpasning

Post by mciljoy »

I tillegg til å gå over lie før sesongen starter har jeg tenkt å bytte grep på alle køllene mine.

Har alltid følt at det har vært litt trangt om plassen på grepet mitt, så jeg målte hånden min og fant ut at jeg "bør" ha midsize. I hvertfall i følge denne charten http://www.golfgrips-direct.com/acatalo ... izing.html

Skal teste midsize neste gang på golfsenteret, men mye taler for bytte til tykkere grep. Alternativt 3 ekstra lag med tape
User avatar
Boris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 167
Joined: 02 Aug 2010, 18:27
Hcp: 23,7

Re: Kølletilpasning

Post by Boris »

Jeg tenkte å få tilpasset mine køller nå. Hvem er rimeligst og best i Oslo-området? Det dreier seg altså om køller jeg har, om ikke en test viser at de i utgangspunktet er helt feil da.. loft/lie + kutting ser jeg for meg at det blir. mulig jeg skifter grep og kutter køllene selv. Grep finner jeg jo til noen få dollar på nett, mens de skal ha 150 (per stk?) for å skifte rundt omkringi Norge?
Treputt
Rookie
Rookie
Posts: 4
Joined: 18 Oct 2011, 00:13
Hcp: 7

Re: Kølletilpasning

Post by Treputt »

Var på clubfitting i dag, og fikk noen overraskende tilbakemeldinger.
Mine S300 skaft var etter svingen altfor myke, målte bl.a 97 mph på 7`er jernet, noe som visstnok var veldig høyt.

Fikk testet noen x100(?) skaft, samme som flex som Tiger visstnok bruker. Dette føltes som å holde et tungt jernrør, men skrudd på et Razr Hawk hode (spiller selv cleveland) slo jeg heftige lengder. Samlingen var det vel så som så med.

Jeg innså vel for siste gang i dag at svinghastigheten må ned. Etter justeringer og god veiledning roet jeg svingen, økte smash-verdiene, minimerte spredningen og allikevel slo jeg 7`er jernet godt over snittet. Jeg trenger dermed ikke å gjøre noe med køllene (flex), bortsett fra en anbefaling på en grad eller to upright.

Meget interessant å teste svingen med radar, kamera osv... Fikk meg noen aha opplevelser samt gode tips.

Anbefales varmt, var hos Martin Grythe på Borre. Han holder studioet sitt åpent hele året.
Jumper
Legende
Legende
Posts: 596
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 127 times
Been thanked: 160 times

Re: Kølletilpasning

Post by Jumper »

Jeg var på full sjekk hos Tom på Losby for et par uker siden. Han er utrolig dyktig og har en haug av skaft og hoder å teste på deg.

Jeg ender opp med et Nike Pro Combo CB sett med Nippon Modus 3 Stiff skaft, 0,5" forlenget og +1 i lie. Disse blir bestilt så fort de kommer i Norge.

Driver ble Titleist 910 D2, 9,5 grader med Fubuki Alpha 70 skaft. Om dette blir en realitet er jeg vel heller skeptisk til. Driveren kommer på 5000kr, noe jeg synes er rimelig drøyt for ei kølle. Spiller ikke nok til at dette kan forsvares i heimen.

Det kan absolutt anbefales en tur til Tom. Han har erfaring fra Europatouren, og er veldig behjelpelig.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Kølletilpasning

Post by veggiss »

Treputt wrote:Var på clubfitting i dag, og fikk noen overraskende tilbakemeldinger.
Mine S300 skaft var etter svingen altfor myke, målte bl.a 97 mph på 7`er jernet, noe som visstnok var veldig høyt.

Fikk testet noen x100(?) skaft, samme som flex som Tiger visstnok bruker. Dette føltes som å holde et tungt jernrør, men skrudd på et Razr Hawk hode (spiller selv cleveland) slo jeg heftige lengder. Samlingen var det vel så som så med.

Jeg innså vel for siste gang i dag at svinghastigheten må ned. Etter justeringer og god veiledning roet jeg svingen, økte smash-verdiene, minimerte spredningen og allikevel slo jeg 7`er jernet godt over snittet. Jeg trenger dermed ikke å gjøre noe med køllene (flex), bortsett fra en anbefaling på en grad eller to upright.

Meget interessant å teste svingen med radar, kamera osv... Fikk meg noen aha opplevelser samt gode tips.

Anbefales varmt, var hos Martin Grythe på Borre. Han holder studioet sitt åpent hele året.
S300 og X100 veier akkurat det samme, og skal gi helt lik svingvekt, så det må være hodet som gjør at de "føles som et tungt jernrør".

Rart at du slår lengre og med mer spredning med X100, da stivere skaft = kortere og rettere. Kanskje du bare ga på litt ekstra når du visste du hadde Tiger-skaft?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Treputt
Rookie
Rookie
Posts: 4
Joined: 18 Oct 2011, 00:13
Hcp: 7

Re: Kølletilpasning

Post by Treputt »

Ok, mener han sa det var tyngre, de føltes i hvert fall sånn!

Det jeg mente med lengre lengder var henspeilet på Razr Hawk modellen, slo den 10-15 meter lenger enn en Nike Pro Combo jeg prøvde med samme skaft.

Tror uansett ikke "jernrøra" er riktige veien å gå for en hobby-spiller, tenker de er fine å jobbe med en kald og fin høstgolf-morgen;)
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Kølletilpasning

Post by radar1 »

Noen her som har grep som er like tykke hele veien ned?
Lyst til å prøve et slikt, men hvor?

Vil et 1tomme lengre skaft ha samme flex som et som er standard lengde?
Post Reply