Hvor langt slår du?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 462
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Hvor langt slår du?

Post by norrbaggen »

Snakker vi carry eller med rull?
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Hvor langt slår du?

Post by CharlieB »

1. 4 jern - ca 165 - 170 meter
2. 3h, (20 grader), 180 meter
3. 5 wood 190 meter / 3 wood ca 200
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Hvor langt slår du?

Post by sirandrew214 »

Det bør vel være Carry? Rull er relativt ubestemmelig å måle... Hvis jeg tar alle slag på mikla i år, så vil jeg faktisk tro jeg får negativt resultat på rull. Seriøst! :roll:
igolfnorge
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 28 Apr 2011, 12:52
Hcp: 5,5
Hjemmeklubb: Mørk GK

Re: Hvor langt slår du?

Post by igolfnorge »

Takk for fabelaktig mange svar. Kjenner jeg gjerne skulle hatt litt med hastighet med noen av lengdene som nevnes.
Egne mål:
4 jern: Forholdsvis god kontroll opp til 180 m
Hybrid: Har ikke. Ganske tryg med 5w på 195 m
3W: Ganske stabil opp til 210.

Har hatt en interessant samtale med baneeier Peder Mørk på Mørk (!) i dag. Han kunne fortelle at Evje har hatt veldig suksess med å endre fra fargemarkeringer på tee til nr (59, 61 etc). Og at det har medført at veldig mange menn nå spiller fra det som tidligere var blå tee. Har fått Mørk til å vurdere å anlegge flere utslagssteder for å gjøre banen mer tilgjengelig for massene.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Hvor langt slår du?

Post by Kaffekannen »

igolfnorge wrote:Takk for fabelaktig mange svar. Kjenner jeg gjerne skulle hatt litt med hastighet med noen av lengdene som nevnes.
Egne mål:
4 jern: Forholdsvis god kontroll opp til 180 m
Hybrid: Har ikke. Ganske tryg med 5w på 195 m
3W: Ganske stabil opp til 210.

Har hatt en interessant samtale med baneeier Peder Mørk på Mørk (!) i dag. Han kunne fortelle at Evje har hatt veldig suksess med å endre fra fargemarkeringer på tee til nr (59, 61 etc). Og at det har medført at veldig mange menn nå spiller fra det som tidligere var blå tee. Har fått Mørk til å vurdere å anlegge flere utslagssteder for å gjøre banen mer tilgjengelig for massene.
Jeg kjenner det igjen fra baner jeg spilte sist jeg var i USA. I stedet for å automatisk gå for herretee slik jeg gjør her hjemme hadde man i stedet en samtale med proshoppen eller medspillere hvor man kom frem til noenlunde lengder man slår og dermed fikk anbefalt tee. Er fryktelig mange menn, meg selv når jeg hadde GK inkludert, som på død og liv skal spille fra gul tee. Har en godt voksen onkel som slår knappe 150 meter med driveren som spiller fra gul tee på Fana. Da har han minst to hull hvor han bare kan gå rett til droppesonen fordi han rett og slett ikke kommer over vannet.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hvor langt slår du?

Post by veggiss »

Slik har jo bl.a. Miklagard hatt det i flere år.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Hvor langt slår du?

Post by TinCup »

3jern: 190 - 195 m
Hybrid: N / A
Wood : N / A
igolfnorge
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 28 Apr 2011, 12:52
Hcp: 5,5
Hjemmeklubb: Mørk GK

Re: Hvor langt slår du?

Post by igolfnorge »

Vet jo at Miklagard med flere har hatt det slik i flere år, men det er først og fremst de "designede" banene som har hatt det.
Tror mange "vanlige" klubber kan ha godt av å lage noen nye teesteder. Ser egentlig to positive utfall:
1. Kan nok fort hjelpe både på hvor fort rundene går unna. Mindre leting. Færre slag.
2. Flere høyhandicapere vil føle mestring. Det er kanskje det viktigste i forhold til om man skal fortsette med noe - uansett hva det måtte være her i livet.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Hvor langt slår du?

Post by CharlieB »

igolfnorge wrote:Vet jo at Miklagard med flere har hatt det slik i flere år, men det er først og fremst de "designede" banene som har hatt det.
Tror mange "vanlige" klubber kan ha godt av å lage noen nye teesteder. Ser egentlig to positive utfall:
1. Kan nok fort hjelpe både på hvor fort rundene går unna. Mindre leting. Færre slag.
2. Flere høyhandicapere vil føle mestring. Det er kanskje det viktigste i forhold til om man skal fortsette med noe - uansett hva det måtte være her i livet.
Helt klart, Fana innførte grønn tee i år for å ha ett tilbud til de med Klubbhandicap ol. Tidligere så har gjerne nybegynnere blitt henvist til rød tee, uten at mange har tatt videre hensyn til det. Sannsynligvis med veldig dårlige erfaringer. Ser dog ikke at Fana kommer med svart tee med det første... (Selv om fargekoder godt kunne vært byttet ut med tallkoder).
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 462
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Hvor langt slår du?

Post by norrbaggen »

1. Jern 4 170m
2. Hybrid 3 180m
3. 3 Wood 205m

Jag syns det er festlig og se hur långt en del på forumet slår. 15-20 handicappare med 190 meter carry med jern 4 er imponerande. Snittet på PGA Tour er 180 meter med jern 4.
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Hvor langt slår du?

Post by Keyser »

1. Jern 5 - ca 165
2. 3H - ca 180
3. 3W - har ikke

Heldigvis er ikke golf en sport der det nødvendigvis gjelder å slå lengst....
</Keyser>
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Hvor langt slår du?

Post by Yorkie »

igolfnorge wrote:Har hatt en interessant samtale med baneeier Peder Mørk på Mørk (!) i dag. Han kunne fortelle at Evje har hatt veldig suksess med å endre fra fargemarkeringer på tee til nr (59, 61 etc). Og at det har medført at veldig mange menn nå spiller fra det som tidligere var blå tee. Har fått Mørk til å vurdere å anlegge flere utslagssteder for å gjøre banen mer tilgjengelig for massene.
I Sverige har de banene som har lengde som markeringer ofte også en anbefalt tee på scorekortet man får skrevet ut (er på sånn fryktelig plastpapir som er vrient å skrive på, men det er ett annet topic ;) Det som jeg også har sett at man også legger opp flere tee's, for klubbhcp, og også for klubbhcp damer. Mange baner blir jo litt kjedelige fra rød (typisk 4800m) tee iom at mange damer da ofte får veldig lange innspill og som regel må dele opp, har sett flere baner med en ny 44 tee.
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Hvor langt slår du?

Post by Long-Hit-Wonder »

TomShanks wrote:3-jern: 215

hybrid: har ikke

3:wood: 240
Image
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
Lawinth
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 383
Joined: 11 May 2011, 23:36
Hcp: 12
Hjemmeklubb: TYGK
Has thanked: 28 times
Been thanked: 1 time

Re: Hvor langt slår du?

Post by Lawinth »

1. Jern 4 - ca 160
2. 3H - Har ikke
3. 5W - 180. Har ikke 3w

Drømmer om å kunne slå det dobbelte, men har vel innsett at det må bli med rull på en veldig lang green :-)
Boogieman
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 29 Jul 2009, 12:05

Re: Hvor langt slår du?

Post by Boogieman »

1. Jern 4 - 140, 30 til sidene
2. 5h - 150 fremover, 40 til venstre
3. 3-wood - 160 fremover, 60 til høyre
Titleist AP-1 4i-PW
Yamato CPI-60 5w, 3w, SW
Taylormade Burner Superfast 2010
King Cobra TWS #5
Profound Dark Ace
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hvor langt slår du?

Post by kevin »

Etter å ha vært på Fornebu og testet med Trackman kan jeg konkludere med at hvis jeg bruker de tallene så slår jeg mye kortere enn antatt

De har nye range-baller men de går ikke spesielt langt. 20-30m kortere med de lengste jern/woods kunne man regne med sa han i shopen.

Og det stemte ganske bra, alt fra LW til 7`er jern stemte noenlunde med det jeg er vant til. Men etter det ble det markant forskjell fra ute.

Men det var interessant å se spinntallene, launch angle og diff sideveis fra target. Hadde også litt for mange dårlige balltreff til at det skulle bli optimalt. Skal teste flere ganger gjennom vinteren tenker jeg.
mully
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 28 Apr 2011, 13:25
Hcp: 4.6
Hjemmeklubb: Haga

Re: Hvor langt slår du?

Post by mully »

norrbaggen wrote:1. Jern 4 170m
2. Hybrid 3 180m
3. 3 Wood 205m

Jag syns det er festlig og se hur långt en del på forumet slår. 15-20 handicappare med 190 meter carry med jern 4 er imponerande. Snittet på PGA Tour er 180 meter med jern 4.
amen to that! Er mange som liker å legge på litt her:)
TaylorMade
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvor langt slår du?

Post by furu »

mully wrote:
norrbaggen wrote:1. Jern 4 170m
2. Hybrid 3 180m
3. 3 Wood 205m

Jag syns det er festlig og se hur långt en del på forumet slår. 15-20 handicappare med 190 meter carry med jern 4 er imponerande. Snittet på PGA Tour er 180 meter med jern 4.
amen to that! Er mange som liker å legge på litt her:)
Nei, det er ikke mange som gjør det men noen. Og det som spillere med lavt hcp ikke skjønner er at lengde og hcp har absolutt null sammenheng. Det er ingen direkte forbindelse mellom det å slå langt og det å ha lavt hcp. Jeg klarer ikke å fatte og begripe at folk ikke skjønner det :roll:
Instagram @christianfuru
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 462
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Hvor langt slår du?

Post by norrbaggen »

furu wrote:
mully wrote:
norrbaggen wrote:1. Jern 4 170m
2. Hybrid 3 180m
3. 3 Wood 205m

Jag syns det er festlig og se hur långt en del på forumet slår. 15-20 handicappare med 190 meter carry med jern 4 er imponerande. Snittet på PGA Tour er 180 meter med jern 4.
amen to that! Er mange som liker å legge på litt her:)
Nei, det er ikke mange som gjør det men noen. Og det som spillere med lavt hcp ikke skjønner er at lengde og hcp har absolutt null sammenheng. Det er ingen direkte forbindelse mellom det å slå langt og det å ha lavt hcp. Jeg klarer ikke å fatte og begripe at folk ikke skjønner det :roll:
Nej. Du har helt riktig, man kan ikke si at lavt hcp innebär att man slår långt og tvertom. Men generellt så är det ett samband mellan hcp och längd. Med vissa undantag. Att slå långt handlar inte bara om köllehastighet utan framför allt en stabil bollträff, något hög handicappare sliter mera med än låg handicappare. Därför blir man förundrad när folk med högt handicap påstår att dom snittar 190 m carry med jern 4. De allra flesta saknar självinnsikt, se på var folk ligger med sina inspel under en runda. De flesta ligger kort om flaggan på sina inspel på grunn av at de trur at de slår lengre än de gjör. :roll:
User avatar
wahwah
Forumvant
Forumvant
Posts: 69
Joined: 13 Oct 2010, 13:54

Re: Hvor langt slår du?

Post by wahwah »

Også glemmer folk at "4 jern" ikke sier så veldig mye ettersom man ikke vet graderne
Post Reply