Når bør en gå vekk fra lettspilte jern?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Ruben
Rookie
Rookie
Posts: 4
Joined: 30 Mar 2012, 19:49
Hcp: 22,4
Hjemmeklubb: Jæren GK

Når bør en gå vekk fra lettspilte jern?

Post by Ruben »

Har vurdert å skifte ut jerna mine med noen nye forran denne sesongen da jeg har hatt mine et par år nå. Problemet er at det er litt mye å velge mellom. Det jeg er mest usikker på er om jeg bør fortsette med relativt lettspilte jern, eller bør jeg gå over til jern som er mindre tilgivende og da få andre egenskaper? Ligger selv på 22 i handicap og har spilt i 3 år så nivået er ikke så veldig høgt, men har mine dager. Er derimot litt ustabil pga det ikke alltid blir så veldig mye spilling pga skole osv...

Er som nevt student så økonomien er ikke all verden, så har ikke tenkt å kjøpe det dyreste som fins, men et heilt greit sett.
Har sett på noen ulike jernsett:
- http://www.onlinegolf.no/product/acprod ... pid=04CW24 ( Callaway Golf RAZR X HL Jern)
- http://www.onlinegolf.no/product/acprod ... pid=04NK20 (Nike VR_S Jernkøller)
- http://www.onlinegolf.no/product/acprod ... pid=04PN16 (PING G20 Jern)

Dette er alle slik jeg har forstått det, lettspilte jern, men er de "for" lettspilte. I den forstand at det blir sett som er bereknet på skikkelig nybegynnere, eller er de sett som vil passe bra til en som ligger på det nivået jeg har?

For å oppsumere:
- Bør jeg som en spiller med handicap på ca. 22 gå vekk fra de mest lettspilte køllene, viss ikke når bør en gå vekk fra de?
- Hvilket av de som jeg har lagt ved link ville dere anbefalt?

Takk for svar, og beklager viss jeg har laget et nytt topic viss det er eksisterende allerede. Søkte men fant ingenting.

mvh. Ruben
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Når bør en gå vekk fra lettspilte jern?

Post by furu »

Se på "vanlig" Razr X framfor de du har listet opp her. TM RBZ og Cobra AMP er også alternativ for en på ditt nivå. Alt handler riktig nok mye om hvor godt man slår ballen, ikke kun hcp. Der vet du bedre enn oss hvordan nivået ditt er. De tre jeg nevner er veldig tilgivende men litt mer attraktive enn de tre du listet opp. Jeg mener også at de fungerer bedre på forskjellige typer slag, også rundt green til chipping, enn Super Game Improvement som G20, X HL osv.

Du kan også se på forgjengerne deres - TM Burner 2.0 og Cobra S3. Er gjerne bedre pris på dem og de er supre køller fremdeles.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Når bør en gå vekk fra lettspilte jern?

Post by veggiss »

Ruben wrote:- Bør jeg som en spiller med handicap på ca. 22 gå vekk fra de mest lettspilte køllene, viss ikke når bør en gå vekk fra de?
Nei, aldri.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Når bør en gå vekk fra lettspilte jern?

Post by furu »

Det er egentlig rett og slett veldig riktig veggiss. Det er ikke vits i å gjøre golf vanskeligere enn nødvendig. De jernsettene jeg nevnt er fremdeles godt innenfor å være veldig tilgivende så de bør gå greit.
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Når bør en gå vekk fra lettspilte jern?

Post by mciljoy »

Ruben wrote: - Bør jeg som en spiller med handicap på ca. 22 gå vekk fra de mest lettspilte køllene, viss ikke når bør en gå vekk fra de?
Jeg har et lettspilt sett og et sett blades og bruker begge. Når jeg spiller bra er det morsomst å spille med blades'ene, men det hjelper jo ikke scoren min uansett hvor god dag jeg har...

Men det er vel det eneste argumentet for blades; at det er morsomt når du treffer ballen okey. Det andre argumentet jeg kan tenke på er hvis du er så god at du treffer ballen i sweet spot hver gang kan du like godt velge blades siden de ser bedre ut og er enklere å manipulere. Men da snakker vi i hvertfall hcp rundt scratch og bedre.
Ruben
Rookie
Rookie
Posts: 4
Joined: 30 Mar 2012, 19:49
Hcp: 22,4
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Når bør en gå vekk fra lettspilte jern?

Post by Ruben »

Takk for veldig raske svar :)
Var innom å sjekka på onlinegolf.no og der låg det et cobra s3 max billig, men er det mye forskjell fra cobra s3?
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Når bør en gå vekk fra lettspilte jern?

Post by mciljoy »

Tror jeg ville valgt vanlig S3 om jeg var deg. Kjenner ikke til det settet så mye men jeg vil si at S3 er game improvement, mens S3 max virker som et super game imporvement sett. Hvis du trener sving og ønsker å bli bedre enn du er i dag, tror jeg kanskje du blir for lei av max-settet fordi de er store og klumpete. Men, som sagt, jeg har aldri prøvd det så jeg skal ikke være bastant. Furu har sikkert peiling på det.

Har selv Cobra AMP jern og de er veldig like S3. Har ikke slått de mye ennå, men de virker utrolig bra og S3 fikk også skryt over alt
User avatar
Thkarlson
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 282
Joined: 15 Jun 2011, 18:04
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Nøtterøy Golfklubb

Re: Når bør en gå vekk fra lettspilte jern?

Post by Thkarlson »

Kan bare si en ting:
Callaway Razr Black... Første runden på Nøtterøy idag, fra 30 til 26,5 i hcp
Nydelig jern, føltes som om jeg slo i smør...
In the bag
Taylormade SLDR mini driver 12'
Callaway XHot 4wood
Cleveland 588 Hybrid 20,5'
Titleist AP2 4-W
Titleist SM4 54' 58'
Scotty Cemeron newport 2.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Når bør en gå vekk fra lettspilte jern?

Post by furu »

S3 Max er SGI og på samme linje som Razr X HL. S3 er supre køller. AMP er sikkert veldig lik S3. Jeg er litt skuffet over at de kuttet ut Nippon skaftet.
Instagram @christianfuru
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Når bør en gå vekk fra lettspilte jern?

Post by Franz »

Man BØR aldri gå bort fra lettspilte køller. Man KAN, hvis man absolutt vil, men man bør ikke. Er det problematisk å spille med GI-køller er det deg det er noe feil med. Sjekk hvor mange som spiller f eks Ping G-serie på tour'ene.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Når bør en gå vekk fra lettspilte jern?

Post by Golffreak »

Litt off-topic, men hvem er det egentlig som spiller med G20 jern på tourene? Tok en kjapp kikk på Ping sine sider, men det står ikke listet opp hva de bruker (man kan derimot se igjennom mange intervjuer kanskje men..).

Det er ikke alle tour-spillerne som bruker blades, men tror de fleste bruker "players irons" eller hva man skal kalle de..

Det betyr jo ikke at vi vanlige dødelige nødvendigvis skal bruke det samme utstyret som disse gutta (og jentene).
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Når bør en gå vekk fra lettspilte jern?

Post by Franz »

Mange bytter ofte, f eks KJ Choi, som spilte G15 i forfjor, Miura i fjor og Cleveland 588 i år.

Ellers spilte Chris Couch, Billy Mayfair, Chris Riley og Garrett Willis G15 i fjor. Kanskje G20 nå. Det er fler også, men dette er de jeg kommer på. Kenny Perry spiller Adams Redline. Immelman vant Masters med den støpte versjonen av CCi - definitivt GI.

Dette er de jeg kommer på av ekstremt lettspilte køller på PGA-tour
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Når bør en gå vekk fra lettspilte jern?

Post by Golffreak »

Joda, det er nok noen men vil jo tro at 90% bruker players irons/blades, og disse gutta har jo naturligvis testet alt i hue og rævva og bruker hva de får best score med.

Det er jo selvfølgelig slik at disse gutta/jentene er jævlig gode og har litt andre krav enn oss vanlige dødelige, så enig i at det egentlig ikke er noen rasjonell grunn til å ikke spille med så lettspilte køller som mulig. Derimot så kommer personlig preferanse inn i bilde også og hvis man faktisk spiller dårligere med GI, enten det er pga tekniske/fysiske eller mentale årsaker, så velger jo noen litt andre køller også.

Skulle jeg kjøpt nye jern idag så hadde jeg vurdert Nike Pro combo eller tilsvarende sett, det beste av to verdener:-).
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Når bør en gå vekk fra lettspilte jern?

Post by mciljoy »

Enig med Golffreak, personlig preferanse spiller en viktig rolle. I tillegg så spiller vel alle her på forumet for å ha det gøy, ikke BARE for å score så lavt som mulig?

Jeg har kjøpt meg GI-sett, men kommer til å fortsette å spille mye med blades'ene mine fordi det er morsomt selv om jeg taper slag på det.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Når bør en gå vekk fra lettspilte jern?

Post by Franz »

Mange bytter ofte, f eks KJ Choi, som spilte G15 i forfjor, Miura i fjor og Cleveland 588 i år.

Ellers spilte Chris Couch, Billy Mayfair, Chris Riley og Garrett Willis G15 i fjor. Kanskje G20 nå. Det er fler også, men dette er de jeg kommer på. Kenny Perry spiller Adams Redline. Immelman vant Masters med den støpte versjonen av CCi - definitivt GI.

Dette er de jeg kommer på av ekstremt lettspilte køller på PGA-tour'en, men det er mange fler. I kategorien vi ville kalt "mellom-hcp-køller" er det hundrevis.
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Når bør en gå vekk fra lettspilte jern?

Post by Sharky »

Ser ingen grunn til ikke å spille med såkalte "player irons" hvis du synes dette ser/føles bedre ut.

Det beste er å teste et par køller og velg det som du synes passer best til deg, samme om det er blades eller jernkøller på størrelse med hybrider. Game improvement køller er laget for å hjelpe spilleren til å få ballen opp i luften og kommer ofte med et litt "hardere" slagflate for å gi mer lengde, samtidig som at de blir levert med en sterkere loft.

Hvis du er typen spiller som føler at du må slå lengst mulig med hver enkelt kølle, eller føler at du trenger mer lengde så burde du kanskje gå for et game improvement sett. Men dersom det ikke har så mye å si for deg om du slår et 8i eller et 6i på et 150m par 3 hull, så ville jeg gått for noe i kategorien "players iron".

Kan gi deg et eksempel der pitchen på mitt gamle sett er 45* mens en std pitch vil ligger rundt 47/48*.
Det er også andre faktorer som spiller inn bla. hvor tilgivende køllene er osv. Men jeg råder deg til å teste litt forskjellig og velg det som du synes passer best til deg!
"The more i practice, the luckier i get"
1Putt
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 30 Mar 2012, 09:26
Hcp: 7
Hjemmeklubb: Nøtterøy

Aldri!!!

Post by 1Putt »

Glem utseende og kjøp game improvment køller hvis du prøver å spille god golf. Utrolig mange som scorer dårlig pga fasinasjonen for "pene" køller og gjerne feil skaft. Golf er vanskelig, hvorfor ikke prøve å gjøre det litt enklere?
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Når bør en gå vekk fra lettspilte jern?

Post by Franz »

@Sharky

Mener du at ballen går lenger hvis slagflaten er hardere? Hardere enn hva?
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Når bør en gå vekk fra lettspilte jern?

Post by Sharky »

var ikke det jeg mente....
"hardere enn hva?" Les hva jeg skrev så kanskje du forstår, snakker om player irons vs GI.

Det jeg mente er at GI jern ofte blir levert men en mer "eksplosiv" slagflate (for å si det på en annen måte), som igjen kan føles "hardere" ved impact.

slag som treffer sweetspot vil føles bra, samme om det er blades eller GI-jern, men du merker forskjellen på hvor hard slagflaten føles i treffet. der de aller fleste blade/cavity/player irons vil føles mykere enn GI - jern, mens GI jern kan føles som om du får mer kraft overført til ballen (eksplosiv)
"The more i practice, the luckier i get"
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Når bør en gå vekk fra lettspilte jern?

Post by veggiss »

hvis du treffer tynt med en blade-kølle så føles IKKE den myere enn en spade fra Callaway...
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Post Reply