Vurderer å kjøpe nytt jernsett (gratis med pokerpenger =D )

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Simmyr
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 23 May 2012, 21:03
Hjemmeklubb: Holtsmark
Location: Lier

Vurderer å kjøpe nytt jernsett (gratis med pokerpenger =D )

Post by Simmyr »

Jeg begynte først å spille i fjor, og er ikke kommet lengere enn 36 i hcp... Kjøpte et nybegynnersett fra Olyo for å prøve golf for første gang og ble selvfølgelig helt hekta =P Har allerede kjøpt ny driver og rescue (Taylormade burner 2.0 og RBZ)....

Nå hadde jeg ikke tenkt egentlig å kjøpe noe nytt jernsett på en stund, men så kjedet jeg meg litt her om dagen og satte inn litt penger på pokern.. Var lenge siden sist, men klarte å lure meg opp til en profitt på 1000 USD. Så med gratis penger så frister tanken å kjøpe et nytt jernsett siden det er så mye vintertilbud på nettet for tiden.... Jeg studerer i Polen så har aldri betalt moms på noe jeg har bestilt hit fra nettet, så tenker på å bestille fra www.golfonline.co.uk .

Jeg prøver å ikke spontankjøpe denne gangen som sist og tenkte jeg skulle høre om litt tips her inne. Hva burde jeg gå etter med mitt handicap (håper jo å forbedre det en del til sommeren). Er litt keen på enten noe Titelist eller muligens Taylormade Rocketbladez. Er dette helt umulige jern å spille med på mitt ræva handicap, eller er det mulig for meg å bruke de og fortsatt få en grei fremgang?

Jeg legger budsjettet på rundt 400-500£ (altså kun profitt fra pokeren, så vil ikke koste meg en krone.

Er dette helt tullete å gjøre, eller skal jeg bare kjøre på? Kunne jo alltids brukt pengene på strømregninger og øl, men er jo golfen som står mest i hodet for tiden :mrgreen:

Takker for innspill og tips!
Simmyr
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 23 May 2012, 21:03
Hjemmeklubb: Holtsmark
Location: Lier

Re: Vurderer å kjøpe nytt jernsett (gratis med pokerpenger =

Post by Simmyr »

http://www.golf.com/equipment/golf-maga ... 2012-irons

Fant denne som hjelper litt som pekepinne ihvertfall... Trenger jo noe som er veldig game improving for å si det sånn =p
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Vurderer å kjøpe nytt jernsett (gratis med pokerpenger =

Post by furu »

Hvilke køller du velger handler også om hvor bra du slår ballen. Hvorfor har du 36? Fordi du ikke klarer å få ballen opp i luften og framover? Eller fordi det renner på med chipper og putter?

RocketBladez er sikkert helt greie for deg. Det finnes mer tilgivende køller men du klarer deg helt fint med rakettene. Du kan også vurdere fjorårets Cobra AMP. 2012-modeller er billigere og like bra. Kanskje Callaway Razr X? Eller Cleveland CG16?
Instagram @christianfuru
Simmyr
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 23 May 2012, 21:03
Hjemmeklubb: Holtsmark
Location: Lier

Re: Vurderer å kjøpe nytt jernsett (gratis med pokerpenger =

Post by Simmyr »

Har vel vært en kombinasjon av ustabilt spill med jern og opp og ned i puttingen... Jeg spilte meg ned fra klubbhandicap til 36 iløpet av sommeren, men så kom desverre høsten og vinteren før jeg rakk å komme meg noe videre. Er litt ute etter et sett jeg kan ha glede av i ihvertfall et par år mens jeg jobber meg nedover i handicap.

Så både på RAZR X, og Titelist AP1 i går kveld. Det står litt mellom de to og rocketbladez egentlig... Jeg burde jo absolutt fått en svinganalyse, så jeg skal se om det er mulig å få booket en time på senteret her i byen etter vinterferien :)
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Vurderer å kjøpe nytt jernsett (gratis med pokerpenger =

Post by ShooterMacgavin »

Titleist ap1 er gode køller. All in...
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
Kinnis
Rookie
Rookie
Posts: 9
Joined: 30 Dec 2012, 20:32

Re: Vurderer å kjøpe nytt jernsett (gratis med pokerpenger =

Post by Kinnis »

Vurder burner 2.0 jern. Tøffe og gode jern. Mye billigere enn ap1. Så kan du kjøpe deg en ny putter også;)
TaylorMade JetSpeed10.5* Driver
Callaway Octane 15* 3 wood
Taylormade RBZ 19* 3 Hybrid
PING KarsTen 22* 4 Hybrid
Mizuno JPX 825 5-pw irons
Cobra Tour Trusty 50* gap wedge
Cobra Tour Trusty 56* Sand wedge
YeS! Callie -12 putter
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Vurderer å kjøpe nytt jernsett (gratis med pokerpenger =

Post by spiderboy »

Burner 2.0 er gulle gode, og skikkelig value for money! Hvis du vil ha noe dyrt som er like bra er AP1 flott, Rakettbladene likeså.

Uansett ville jeg gått for de køllene jeg syntes var kulest og så best ut og som FØLES best å slå med. Vi er alle forskjellige, noen liker at kølla føles litt død, noen liker følelsen av at ballen spretter av hodet. Noen liker smidde køller best - andre støpte. Det er ikke enorme forskjeller fra kølleHODE til køllehode uansett, så lenge du holder deg innenfor samme kategori jern ihvertfall (altså GI, SGI, Players osv). Små forskjeller i vekting og en del forskjell i feel fra hode til hode og merke til merke.

Det viktigste er å finne skaft som er riktige for deg - det er nå min mening da :)

Tourspillere bytter gjerne til de nye kølle(hodene) som kommer på markedet. Men bytte skaft gjør de ikke. Luke Donald har sagt at han har spilt på DG S300 stålskaft så lenge han kan huske, men han bytter stadig til de nyeste køllene fra Mizuno.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Vurderer å kjøpe nytt jernsett (gratis med pokerpenger =

Post by Hagean »

Jeg ville sagt Ping g20. Er ikke verdens peneste jern, men de får jobben gjort :-)
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Vurderer å kjøpe nytt jernsett (gratis med pokerpenger =

Post by Franz »

Hagean wrote:Jeg ville sagt Ping g20. Er ikke verdens peneste jern, men de får jobben gjort :-)
Bifalles.
Ping holder seg fine veldig lenge.
Litt dyre i innkjøp, men Ping bruker veldig bra stål, så du har knallgode køller i årevis.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Vurderer å kjøpe nytt jernsett (gratis med pokerpenger =

Post by furu »

Franz wrote:
Hagean wrote:Jeg ville sagt Ping g20. Er ikke verdens peneste jern, men de får jobben gjort :-)
Bifalles.
Ping holder seg fine veldig lenge.
Litt dyre i innkjøp, men Ping bruker veldig bra stål, så du har knallgode køller i årevis.
Støtter Ping G20. De kan sikkert kjøpes litt rimeligere nå når G25 er ute.

Men Ping bruker ikke bedre stål enn de andre merkene. Produsentene bruker samme typer stål men gjør det ofte på forskjellige måter. AMP Cell er f.eks. 431 "kropp" og 17-4 slagflate. G20 er 17-4 i hele hodet. At Ping bruker bedre stål og støper bedre er i mine øyne i dag en myte. Det var sikkert riktig for noen år siden.
Instagram @christianfuru
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Vurderer å kjøpe nytt jernsett (gratis med pokerpenger =

Post by Franz »

furu wrote:
Franz wrote:
Hagean wrote:Jeg ville sagt Ping g20. Er ikke verdens peneste jern, men de får jobben gjort :-)
Bifalles.
Ping holder seg fine veldig lenge.
Litt dyre i innkjøp, men Ping bruker veldig bra stål, så du har knallgode køller i årevis.
Støtter Ping G20. De kan sikkert kjøpes litt rimeligere nå når G25 er ute.

Men Ping bruker ikke bedre stål enn de andre merkene. Produsentene bruker samme typer stål men gjør det ofte på forskjellige måter. AMP Cell er f.eks. 431 "kropp" og 17-4 slagflate. G20 er 17-4 i hele hodet. At Ping bruker bedre stål og støper bedre er i mine øyne i dag en myte. Det var sikkert riktig for noen år siden.
Dette er ikke mitt felt, men man kan da ha ulik kvalitet selv om blandingforholdet i legeringen er den samme?

Hører jeg egen tråd? :)

Kanskje er det en myte, men den stemmer med min erfaring; Ping lager meget slitesterke køllehoder.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Vurderer å kjøpe nytt jernsett (gratis med pokerpenger =

Post by furu »

Er med på hva du mener Frank. De har alltid hatt svært høy kvalitet på stål og støping, men jeg basert på det jeg lærer når jeg snakker med produsentene så vil jeg si at forskjellen er utlignet.

Ping lager hele G20 i 17-4. Det er et hardt stål. Derfor er de svært slitesterke. 431 er mykere. Da kan man tenke at mykere stål er bedre pga følelse men de færreste merker forskjell. 17-4 gir bedre ballhastighet siden det er hardere. Derfor sveises gjerne en 17-4 slagflate på en 431 kropp.

Ulik kvalitet i samme blanding. Ja, den er jeg helt med på. Jeg har bare ikke klart å finne noe som tilsier at de andre merkene bruker dårligere stål. Jeg må sjekke litt mer. Skal ikke se bort fra at du har rett der. Foreløpig lar jeg tvilen komme de andre til gode.

Ping er et veldig bra valg. Nye G25 ser litt friskere ut enn tidligere G-serier men koster.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Vurderer å kjøpe nytt jernsett (gratis med pokerpenger =

Post by veggiss »

Derimot er det nok ganske stor forskjell i hva som leveres fra de forskjellige støperiene og smiene, men det har vel neppe noen her kompetanse til å skrive noe fornuftig om.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Vurderer å kjøpe nytt jernsett (gratis med pokerpenger =

Post by yuran »

spiderboy wrote:Burner 2.0 er gulle gode, og skikkelig value for money! Hvis du vil ha noe dyrt som er like bra er AP1 flott, Rakettbladene likeså.
Tourspillere bytter gjerne til de nye kølle(hodene) som kommer på markedet. Men bytte skaft gjør de ikke. Luke Donald har sagt at han har spilt på DG S300 stålskaft så lenge han kan huske, men han bytter stadig til de nyeste køllene fra Mizuno.
At han bytter hode har vel noe med krav fra sponsor også å gjøre - tar seg dårlig ut om den beste tourspilleren til Mizuno spiller på flere år gamle køller. Hvorvidt han hadde valgt MP64 hvis han kunne velge helt fritt og tjent akkurat like mye som i dag vil jeg påstå er noe usikkert :)

Jeg skal absolutt ikke påberope meg noe som helst peiling innenfor golf, men mitt inntrykk er uansett at det finnes et utall skaft- og hodekombinasjoner som passer den enkelte, samtidig så er det viktig for noen å ha f. eks. køller med større hode som er/ser tilgivende ut og gir selvtillit ved adressering. Har i alle fall lært at det mentale aspektet ved golfspillet aldri bør undervurderes, i så måte har jeg litt tro på placeboeffekten - er man overbevist om at man har det beste utstyret for seg og kan slå ballen med overbevisning så fungerer ting stort sett greit.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Vurderer å kjøpe nytt jernsett (gratis med pokerpenger =

Post by Franz »

Mizuno krever nok ikke stort av stjerna si.
Presser nok litt forsiktig, men krever ikke.
Han "hang etter" flere år før siste oppgradering.
Simmyr
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 23 May 2012, 21:03
Hjemmeklubb: Holtsmark
Location: Lier

Re: Vurderer å kjøpe nytt jernsett (gratis med pokerpenger =

Post by Simmyr »

Røyk på Rocketbladez og ny Taylor Made stand bag 2013 =)

http://www.onlinegolf.co.uk/product/Tay ... 12069.aspx

http://www.onlinegolf.co.uk/product/Tay ... 13276.aspx

Gratis frakt er nice!
Post Reply