Livet på touren - kostnader

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
jos026
Forumvant
Forumvant
Posts: 68
Joined: 04 Mar 2014, 09:43

Livet på touren - kostnader

Post by jos026 »

Er det noen som har peiling på hva det koster enn tourspiller å delta på en turnering. Eksempelvis Koftsad? Ikke det at jeg vurderer nytt levebrød, men rein nyskjerrighet :D
D: Taylormade M2 10,5' - Tour ad di 6s
FW: 14' XR pro m/ tour ad di 7s og 16,5' 915 m/ diamana s+ 70 stiff
H: TM RESCUE mid 22 og 19 m/ stock regular skaft
J: Mizuno Mp 69 4-p m/ DG s300
W: Ping G10 U (50') og S (55')
P: TM Spider
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Livet på touren - kostnader

Post by kevin »

Vi har vært innom noe av det i denne tråden viewtopic.php?f=3&t=4567. Men ca. 1mill for å dekke alle utgiftene i en sesong på ET. Hvis man spiller 22 turneringer i løpet av sesongen, blir det drøye 45 000,- pr. turnering i snitt. Vil tro at det varierer en god del fra turnering til turnering.

I fjor måtte man spille inn 235 000,- euro for å beholde kortet, og med dagens valuta er det ca.2 100 000,- nok.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Livet på touren - kostnader

Post by Freud »

Kevin refererer til noe som "Golffreak" tror. Jeg tror også, og jeg tror han overdriver. Dette må dokumenteres.
Kr. 20 000 for en uke på ET (ref. Golffreak) er antagelig for mye. Hotell pr. natt max kr. 1 000, mat kr. 500 pr. dag, caddie ukjent. Halvparten klarer ikke cuten, og får lavere utgifter enn de andre. Det må tas med i en gjennomsnittsberegning. Kofstad klarte cuten i bare halvparten av sine ET-starter i 2013, og sparte utgifter med det.
Reiseutgifter avhenger ikke lenger så mye av om du reiser innad i Europa eller interkontinentalt, billig er det uansett. På øk.klasse vel å merke, og det er vel det de de alminnelig ET-spillerne benytter. De rike reiser vel på business.
Jeg "tror" at 1 mill. er altfor høyt for et år på ET. Men jeg kan ikke dokumentere det, like lite som Golffreak kan med sitt regnestykke.
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Livet på touren - kostnader

Post by Golfspilleren »

Det er vel ikke så mange som bestiller hotell og fly med tanke på å misse cut?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Livet på touren - kostnader

Post by kevin »

Freud wrote:Kevin refererer til noe som "Golffreak" tror. Jeg tror også, og jeg tror han overdriver. Dette må dokumenteres.
Kr. 20 000 for en uke på ET (ref. Golffreak) er antagelig for mye. Hotell pr. natt max kr. 1 000, mat kr. 500 pr. dag, caddie ukjent. Halvparten klarer ikke cuten, og får lavere utgifter enn de andre. Det må tas med i en gjennomsnittsberegning. Kofstad klarte cuten i bare halvparten av sine ET-starter i 2013, og sparte utgifter med det.
Reiseutgifter avhenger ikke lenger så mye av om du reiser innad i Europa eller interkontinentalt, billig er det uansett. På øk.klasse vel å merke, og det er vel det de de alminnelig ET-spillerne benytter. De rike reiser vel på business.
Jeg "tror" at 1 mill. er altfor høyt for et år på ET. Men jeg kan ikke dokumentere det, like lite som Golffreak kan med sitt regnestykke.
:lol:
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Livet på touren - kostnader

Post by Freud »

Hva ler du av, Kevin?
Du bør vel forklare hva du er uenig i.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Livet på touren - kostnader

Post by Pepper »

En ting er kostnadene pr turnering som vil variere betydelig avhengig av hvor den spilles. I tillegg kommer utgifter til bolig og livsopphold i hjemlandet, pro, treningsopphold, management (skatt, reiseopplegg, praktisk bistand av forskjellig slag) etc.

Antar Espen har utgifter på anslagsvis NOK 750.000-900.000 i året.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Livet på touren - kostnader

Post by Freud »

Kan ikke noen spørre ham, eller andre som har vært på ET, f.eks. ETJ?
Kofstad ble nr. 135 på ET i 2013 og tjente 155 000 euro = NOK ca. 1,2 mill.(gammel kurs). Han gikk altså med overskudd. Lenger ned på listen var det mange som gikk med betydelig underskudd, inkl. ETJ i tre år. Hvordan finansierer disse "middelhavsfarerne" dette underskuddet?

Inntil noen kan fremlegge et "regnskap" fra en vanlig ET-spiller (ikke de 100 beste, for de tjener altfor mye til å være representative), så blir dette bare synsing. Inkl. min egen. Jeg innrømmer gladelig at jeg har tatt feil i dette, når noen kan finne ut hva som er faktiske tall.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Livet på touren - kostnader

Post by Pepper »

For min del er jeg ikke interessert i å spørre noen mer direkte om spillernes økonomi slik Freud foreslår, det er nok ikke alle som synes det er gjevt å offentliggjøre egen privatøkonomi på den måten. Freud kan kanskje gjøre jobben selv?

Marita Engzelius sa tidligere at hun trengte ca. NOK 0,9 for å spille et år i USA. Mitt anslag for Espen er bl.a. basert på en prat med en i familien til Espen, uten at vi gikk mye i detaljer om spørsmålsstillingen.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Livet på touren - kostnader

Post by kevin »

Freud wrote:Kan ikke noen spørre ham, eller andre som har vært på ET, f.eks. ETJ?
Kofstad ble nr. 135 på ET i 2013 og tjente 155 000 euro = NOK ca. 1,2 mill.(gammel kurs). Han gikk altså med overskudd. Lenger ned på listen var det mange som gikk med betydelig underskudd, inkl. ETJ i tre år. Hvordan finansierer disse "middelhavsfarerne" dette underskuddet?

Inntil noen kan fremlegge et "regnskap" fra en vanlig ET-spiller (ikke de 100 beste, for de tjener altfor mye til å være representative), så blir dette bare synsing. Inkl. min egen. Jeg innrømmer gladelig at jeg har tatt feil i dette, når noen kan finne ut hva som er faktiske tall.
Argumentene dine om å spare penger om man misser cut er jo helt bak mål. Det samme er antagelsene rundt utgifter til hotell og mat. Det er mye mer sammensatt enn det.

Hadde du giddet å lese tråden jeg linket til, hadde du sett at jeg refererte til et intervju med Børsheim da han spilte ET. Og kanskje hadde du fått med deg det jeg nevnte ang mine samtaler med CT-spillerne.

Du leser det du vil lese og hopper galant over de tilfellene hvor du blir svar skyldig. Du mener vi andre synser, mens du har ikke et fnugg av hold i dine argumenter. Kom med noe konkret, noe som sier at 900 000-1mill er feil. I mens kan jeg si at jeg senest i går så et intervju med en som har spilt ET, han sa også at det koster ca.1mill. Du kan jo se om du finner det om du googler det.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Livet på touren - kostnader

Post by CharlieB »

Freud wrote: Kofstad ble nr. 135 på ET i 2013 og tjente 155 000 euro = NOK ca. 1,2 mill.(gammel kurs). Han gikk altså med overskudd.
Kofstad gikk nok med underskudd så det sang, han måtte som alle andre skatte til landet der pengene er tjent i tillegg til her hjemme. Noen steder så er skattesatsene vesentlig høyere enn her, 50% er ikke uvanlig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Livet på touren - kostnader

Post by Golffreak »

Det snakkes mye om reisekostnader og hotell. Hadde jeg enda bare hatt kostnader forbundet med reise til jobben min jeg også så hadde det vært fint.... :lol:

Blir litt tåpelig å bare diskutere hotellprisen hvis ikke skatter, entrance fee/avgifter til touren, caddie og ikke minst livets opphold som egen bolig, bil, mat etc blir tatt med i regnestykket.

Det er noen som har spurt noen profesjonelle:
http://golfjuice.tv/blog/much-cost-play ... ional-golf

Tror ikke 1 mill er så langt unna jeg, det er iallefall ikke sterkt overdrevet...
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Livet på touren - kostnader

Post by Freud »

Jeg bøyer meg naturligvis for fakta som er fra spillerne selv.
Jeg kan vanskelig tro at ikke spillerne har en retrettmulighet med å få endret returbilletten på flyet, og la være å betale for de to siste nettene på hotellet, dersom de misser cuten. Noe annet ville vært meningsløst. Det gjelder jo 70-80 spillere hver uke.

Dersom også Kofstad gikk med underskudd i 2013, hvem dekket det? NGF? Med 50 % skatt (?) betyr det man må spille inn ca. 2 mill. NOK for å gå i balanse på ET. Grensen går da ved ca. 100.plass. på RtD.

Blir skatten trukket på stedet, eller er det spillernes ansvar på et senere tidspunkt? De er jo selvstendig næringsdrivende.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Livet på touren - kostnader

Post by Golffreak »

Etter hva jeg har hørt tidligere så er det ET som utbetaler premiepenger og fratrukket lokale skatter, avgifter til touren etc. Lønn til caddie utbetaler nok spilleren selv og betaler naturligvis reise og opphold underveis.

Spiller du 22 turneringer så koster del vel totalt 75 000 NOK bare i entrance fees inkl. årsavgift til ET. Penger det også....
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Livet på touren - kostnader

Post by Pepper »

I Sverige blir spillerne trukket artistskatt av pengepremien! :)
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Livet på touren - kostnader

Post by CharlieB »

Freud wrote: Dersom også Kofstad gikk med underskudd i 2013, hvem dekket det? NGF? Med 50 % skatt (?) betyr det man må spille inn ca. 2 mill. NOK for å gå i balanse på ET. Grensen går da ved ca. 100.plass. på RtD.
En er ganske dum hvis en finansierer en golfkariere med innspillte penger, pengene må på plass først. Espen Kofstad har helt sikkert sponsorer og andre støttespillere som bidrar til at han kan satse. Innspillte penger er nok mer enn bonus i denne sammenhengen.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Livet på touren - kostnader

Post by Freud »

Så du mener at Kofstad har ca. 1 million på plass før sesongen starter?
Vi skulle vel gjerne visst hvor de pengene kommer fra.
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Livet på touren - kostnader

Post by sirandrew214 »

.
Last edited by sirandrew214 on 08 Feb 2015, 15:02, edited 2 times in total.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Livet på touren - kostnader

Post by Freud »

Fordi det er stor interesse for det, for alle golfspillere. Ikke akkurat utgiftene, men i hvert fall for inntektene.
Det er vel ingen grunn til at det skal holdes hemmelig hvem som sponser Norges beste golfspiller?
Dersom det er NGF, så har vel alle vi som "sponser" NGF rett til å vite om - og eventuelt med hvor mye - NGF betaler av utgiftene til våre internasjonale spillere.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Livet på touren - kostnader

Post by CharlieB »

Freud wrote:Så du mener at Kofstad har ca. 1 million på plass før sesongen starter?
Vi skulle vel gjerne visst hvor de pengene kommer fra.
Ikke nødvendigvis hele millionen men ett sted mellom 2/3 og 3/4 er nok på plass ja. Hvordan skulle han ellers klare å planlegge sessongen? Han blir fort sittende i kassa på rema hvis ikke disse tingene er på plass.

Hvis du lurer på hvor pengene kommer fra så foreslår jeg at du går inn på sponsorlinken på websidene til Espen Kofstad, det står der.
Post Reply