Golfens første "store" dopingsak - Vijay Singh?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfens første "store" dopingsak - Vijay Singh?

Post by furu »

Monty ble spurt om saken i Dubai. Svarte med et spørsmål - "Is ignorance innocence?".

Og O'Meara - "Listen, people have had to pay the price before and he should be no different. If the commissioner and the tour feels he needs to be suspended for X amount of time, I think Vijay is man enough that he'll do that."
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: Golfens første "store" dopingsak - Vijay Singh?

Post by kevin »

btw: Sykleren Michael Rasmussen innrømmet også bruk av IGF-1, sammen med masse andre greier. Altså samme stoff som Singh
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Re: Golfens første "store" dopingsak - Vijay Singh?

Post by veggiss »

TomShanks wrote:
radar1 wrote:At golfere ikke har utbytte av doping, som i god gammeldags testo, er hyggelig tanke, men den er nok feil.

"Experts estimate a player could generate 10 percent more clubhead speed using testosterone cream in addition to working out. That translates into roughly 30 more yards of carry for a tour player swinging at 110 miles per hour with a driver. Managed with expert supervision, a player could get the benefits from that relatively small amount of testosterone without even triggering a positive result on a drug test.

Read More http://www.golfdigest.com/magazine/2007 ... z2JY2ipfDh"
Bivirkningen med steroider og testosteron er jo aggressivitet og kort lunte, noe som er veldig ødeleggende for golfere igjen.
Regner med bodybuilder-doser ikke er aktuelt for golfere, så bivirkningene du nevner vil neppe være aktuelle.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Re: Golfens første "store" dopingsak - Vijay Singh?

Post by veggiss »

kevin wrote:btw: Sykleren Michael Rasmussen innrømmet også bruk av IGF-1, sammen med masse andre greier. Altså samme stoff som Singh
Forskjell på å sette vekst i sprøyter slik som kyllingen og å få mikro-doser via nesespray da, ikke at jeg unnskylder det Vijay har gjort men det å trekke paralleller til sykkelsport blir litt drøyt. Der har det en direkte overførbar effekt på prestasjonen, noe man ikke kan si om golf.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: Golfens første "store" dopingsak - Vijay Singh?

Post by kevin »

Hvis man vil kan man selvsagt trekke mange paraleller, det er ikke poenget. Det virker som at så lenge det er snakk om en nesespray og en golfspiller, får man inntrykk av det er noe helt ufarlig stoff og ikke doping. Derfor henviste jeg til at det var et av de stoffene Rasmussen listet opp i går. Doseringen er det vel ingen her inne som vet noe om. Singh har selv sagt at han har brukt sprayen flere ganger daglig i en lengre periode.

Stoffet er forbudt av en grunn, Singh har visst om det (=umulig at han ikke har fått det med seg), enkelt og greit. Han blir nok suspendert for en periode, hvis ikke får golfen et kjempeproblem
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Golfens første "store" dopingsak - Vijay Singh?

Post by GunnarBull »

Nå har jeg ikke satt meg noe særlig inn i saken, men jeg har vanskelig for å tro at Vijay tok en slik risiko bevisst.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: Golfens første "store" dopingsak - Vijay Singh?

Post by kevin »

Han har jo ikke blitt avslørt ved testing, fordi de tester kun gjennom urinprøver og dermed ikke kan avsløre det. Men alle spillerne er kjent med dopinglisten, og har blitt advart mot bruk av dette produktet. Så da har han enten sett vekk, lukket ørene, ikke brydd seg....eller tatt en kalkulert "risiko". Uansett kan han ikke skylde på noe av det, det er hans plikt å vite.

Han kan jo kjøre "Stian Grimseth-kortet" og sagt at innholdsfortegnelsen var feil, og at produsenten løy om innholdet. Og dermed kan han kanskje gå fri, ved en sak. Men det virker som han har litt dårlige odds for det, siden de har blitt advart mot selve produktet i seg selv også.
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Golfens første "store" dopingsak - Vijay Singh?

Post by TomShanks »

"Henrik Bjørnstad, som selv har spilt mot Singh på PGA-touren blir overrasket når Norsk Golf forteller han om avsløringene.

- Det (deer antler spray journ. anm.) har jeg aldri hørt om, fastslår han."

Om Bjørnstad ikke hadde hørt om saken før intervjuet, kan jo det også være en forklaring på at han ikke tar med avstand. Ikke rart han er litt nøktern i sine uttalelser når det er en sak han sikkert ikke har hørt noe om før journalisten pratet med ham.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: Golfens første "store" dopingsak - Vijay Singh?

Post by kevin »

Som jeg sa, når man nærmest bortforklarer med at muskler ikke gjør birdies osv...da er man forhåpentligvis feilsitert. En leder, eller en med verv i norsk toppidrett, bør vise bedre holdninger det.

er saken helt ukjent, og/eller at man vet veldig lite om doping, da sier man minst mulig. Annet enn å ta avstand fra en enhver doping, det er liksom grunnholdningen i å være idrettsleder.

Det er jo ikke sprayen i seg selv som er ulovlig, eller interessant. De færreste har hørt om den, men de som kan litt om doping vet godt hva IGF-1 er.
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Golfens første "store" dopingsak - Vijay Singh?

Post by Lefthook »

Forhåpentligvis er saken med VJ bare starten. Jeg sier forhåpentligvis fordi jeg tror det er en del dop i profesjonell golf.

Det kan da ikke være noe tvil om at mere muskler gir økt lengde, og at økt lengde gir potensielt flere birdies. Og det er viden kjent at det finnes dop som er så muskelbyggende at man knapt trenger å vise seg i treningsstudio for å få en betydelig effekt.

Det profesjonelle golfmiljøet har hatt en hands off holding til doping i mange mange år. Viljeb til å teste er fraværende både blant utøvere og de som administrerer sirkuset. I diverse idretter i USA har doping vært praktisert siden før begrepet ble oppfunnet, så amerikanerne har det ikke akkurat i ryggmargen at det er juks å dope seg. Jeg håper de ansvarlige tar seg sammen og begynner å teste utøverne.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: Golfens første "store" dopingsak - Vijay Singh?

Post by kevin »

+1
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfens første "store" dopingsak - Vijay Singh?

Post by furu »

Jason Zubak - long driver. Sikkert ikke noe kunstig i den kroppen..... :)

Image
Instagram @christianfuru
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Golfens første "store" dopingsak - Vijay Singh?

Post by sumo »

bolehue deluxe.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Golfens første "store" dopingsak - Vijay Singh?

Post by Snowman »

kevin wrote:Som jeg sa, når man nærmest bortforklarer med at muskler ikke gjør birdies osv...da er man forhåpentligvis feilsitert. En leder, eller en med verv i norsk toppidrett, bør vise bedre holdninger det.
Bjørnstad har da ikke vist dårlige HOLDNINGER, derimot har han uttrykt noen MENINGER som du og mange andre er uenig i. Bjørnstad må da få lov å mene at det er lite å tjene på doping i golf.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
apehest
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 129
Joined: 13 Feb 2012, 15:13
Hcp: Multi
Location: Fredrikstad

Re: Golfens første "store" dopingsak - Vijay Singh?

Post by apehest »

For min del hadde jeg nok hatt mye mer nytte av et par mg flunipam enn å bole på meg muskler. Det er huet som er viktigst i dette spillet. Der er det nok mye mer å hente.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: Golfens første "store" dopingsak - Vijay Singh?

Post by kevin »

Snowman wrote:
kevin wrote:Som jeg sa, når man nærmest bortforklarer med at muskler ikke gjør birdies osv...da er man forhåpentligvis feilsitert. En leder, eller en med verv i norsk toppidrett, bør vise bedre holdninger det.
Bjørnstad har da ikke vist dårlige HOLDNINGER, derimot har han uttrykt noen MENINGER som du og mange andre er uenig i. Bjørnstad må da få lov å mene at det er lite å tjene på doping i golf.
Han er landslagsjef, underlagt NGF og NIF sine regler. Er dermed forpliktet til å ta avstand fra en enhver form for doping, uavhengig av om han tror om det har effekt eller ikke. Han er ikke i posisjon til å gjette hva doping har å si i golf, ihvertfall ikke offentlig.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Golfens første "store" dopingsak - Vijay Singh?

Post by GunnarBull »

furu wrote:Jason Zubak - long driver. Sikkert ikke noe kunstig i den kroppen..... :)
Verden er full av folk som er long drivers. Uhyre sjeldent at de blir gode golfspillere.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfens første "store" dopingsak - Vijay Singh?

Post by furu »

GunnarBull wrote:
furu wrote:Jason Zubak - long driver. Sikkert ikke noe kunstig i den kroppen..... :)
Verden er full av folk som er long drivers. Uhyre sjeldent at de blir gode golfspillere.
Ja. Å slå ballen langt har liten betydning. Zubak er ytterpunktet. Hvis du ikke forstår poenget må det være fordi du mener doping ikke har effekt på en golfspillers sving og resultater.
Instagram @christianfuru
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Golfens første "store" dopingsak - Vijay Singh?

Post by GunnarBull »

Fælt så sur du er da.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Golfens første "store" dopingsak - Vijay Singh?

Post by furu »

Nei. Jeg er ikke sur. Det er fullt mulig at en av superkreftene dine er å tolke menneskeres sinnstilstand basert på foruminnlegg men jeg er altså ikke sur. Jeg bare sier at det kan virke som om du aksepterer doping på grunnlag av at du mener det ikke har positiv effekt på en golfers prestasjon.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Instagram @christianfuru
Post Reply