Klær på golfbanen

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Klær på golfbanen

Post by Kaffekannen »

furu wrote:Det var Hello Kitty baller som skulle brukes av taperen. Men rosa Barbie-baller er helt ok :lol: Og det var vel egentlig jeg som skulle spilt med det :oops:
Jeg fikk sett litt på de ballene GG spilte med og stakkars mann. De fremsto som sprettballer med hakk(dimples)
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Klær på golfbanen

Post by furu »

Jeg mener at det ikke er greit å gå med dri-fit t-skjorte med rund hals dersom klesreglene skal følges. Syns ikke det er holdbart at f.eks. Tiger spiller med det på PGA Tour. Samme hva de kaller det, det er fremdeles kun en t-skjorte.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Klær på golfbanen

Post by Kaffekannen »

Minner meg på en tidi historie:

Laaangt sør i USA kommer det, urovekkende nok, en svart mann inn i klubbhuset til en av de fornemme countryklubbene. Etablissementets hovmester kommer småjoggende bort til herren og sier i sin fremskredne beskjedenhet(tog du an?): Jeg tror kanskje ikke at dette er stedet for deg. Golfklubben som passer for deg finner du en god drive nede i veien. Den nyankomne svarer: Vet du ikke hvem jeg er, Jeg er f**n med Tiger Woods. Hovmesteren svarer i samme toneleie: Da beklager jeg, Golfklubben som passer for deg finner du et greit femmerjern nede i veien
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Klær på golfbanen

Post by furu »

:lol: :lol: :lol:
Instagram @christianfuru
User avatar
Mr. Slice
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 119
Joined: 07 May 2009, 18:37
Hcp: 34,7
Hjemmeklubb: Sotra

Re: Klær på golfbanen

Post by Mr. Slice »

Skal jeg ta kleskoder for golf seriøst, må det være golf-relevante grunner til reglene. Er klærne til hinder eller ulempe under spillet, bør en bruke noe annet. Er de ikke det - så kan de brukes.

Jeg spilte en del i dongery før, men fant fort ut at det er upraktisk med de trange lommene. Så jeg har kjøpt noen tynne bomullsbukser med gode sidelommer. De er utvilsomt bedre både i varmt vær og i regn også. Syntetisk, dri-fit osv? Sikkert bra, men til priser flere ganger mer enn "vanlige" bukser, gidder jeg ikke vurdere det en gang, så lenge 199-kroners boksa fra Dressmann, H&M eller Cubus fungerer greit nok.

Jeg har noen piquet-skjorter, som jeg bruker med en viss ironisk distanse. De er helt greie, men selvsagt er vanlige t-skjorter like greit. Hvorfor skulle det ikke være det? Noen som slår dårligere i t-skjorte enn i piquet? Det er ikke det som er poenget, nei? Nettopp. Regelen har altså ingenting med golf å gjøre.

Bomull uegnet fordi det ikke transporterer fuktighet godt nok? Tja - vanligvis er ikke svette noe stort problem. SÅ slitsomt er ikke dette spilet. Men hvis det er stekende sol og en svetter av den grunn - ja, da ser jeg poenget.

Respekt for historien, tradisjoner osv? Vel, den egentlige tradisjonen er jo at golf ikke krever spesielle klær - en spiller i vanlige klær. Så var det historisk sett tilfeldigvis slik at de samfunnsklasser som spilte golf, gikk relativt "pent" kledd til daglig - kleskodene i forretningslivet og i offentlig administrasjon osv. krevde det. Derfor ble dette også golfens kleskode. Skulle vi "oppdatere" dette til dagens kleskoder i arbeidslivet, ville vel det for mange av oss tilsi - tja, dongery og t-skjorte? (Men så var det disse trange lommene, da...) ;)
Nickent 4DX 12,5°
Cobra Baffler TWS 3W 15°, Hybrid 23°
Wilson Fybrid 19,5°, 27°
Taylor Made Burner Plus 5-PW, AW
Taylor Made Burner XD SW, LW
Rife Barbados
(... som blir 15 køller. Tar oftest ut 3W-en)
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Klær på golfbanen

Post by Keyser »

Snakket med en golfer som spilte endel biljardturneringer i sin ungdom - han sa at *der* var det strenge regler. I turneringer var det hvit skjorte, svart bukse og pensko, ellers kunne du glemme å få spille.
Sjekket litt, og fant denne listen, som overgår de fleste golfbaners krav til kleskode

<Keyser/>
</Keyser>
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Klær på golfbanen

Post by furu »

Fin liste de hadde hos biljardgjengen :D Likte best denne regelen under ting som ikke er tillatt;
Ingen strømper i det hele tatt, eller strømper som ikke matcher fargene til buksene og/eller skoene
Alt kan jo matche :D
Instagram @christianfuru
Post Reply