Chamblee og Harmon med kritikk mot Tigers sving

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Chamblee og Harmon med kritikk mot Tigers sving

Post by furu »

Dårlig lyd så skru opp.

Jeg mener at det ikke er snakk om form i Tigers tilfelle. Det er snakk om feil metode. Feil sving.
Tiger har vel egentlig vært ganske dårlig denne uken. Ja, vi har sett noen gode slag men det skulle bare mangle. Det er som Harmon sier kanskje historiens beste golfer. Da kan man ikke si seg fornøyd med noen gode slag av og til. Og noen av Tigers slag har ikke bare vært dårlige, de har vært grusomme.


Instagram @christianfuru
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Chamblee og Harmon med kritikk mot Tigers sving

Post by Friedman »

Jeg tror det først og fremst sitter i toppetasjen. Men jeg er også enig i at selve svingen litt unaturlig ut per idag, men om samarbeidet med Foley er galt er det bare Tiger som vet.

Det er ikke bare å sammenligne svinger som Chamblee gjør. Sean O'Hair og Justin Rose har heller ikke 100% identisk sving som Mahan. Disse er også Foley-elever.
No laying up
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Chamblee og Harmon med kritikk mot Tigers sving

Post by Zeph »

Problemet til Brandel og Butch er at dei ikkje forstår kva Tiger jobbar med. Brandel er spesielt håplaus, han kjem med mange snodige kommentarer. Eit dårleg resultat på ein sving kan være på grunn av eit køllehovud som var 2-3 grader for mykje åpent. Den gamle svingen hans er borte vekk, og godt er det. No må han berre bruke tida til hjelp for å få den nye på plass for fullt. Det er nok litt mentalt ja sidan det sitter betre på rangen enn på banen.

Ingen har sagt at Tiger prøver å kopiere svingen til Mahan, så kvar han har fått den informasjonen frå kan ein lure på.
Sjølvsagt er svingen ikkje heilt på plass, han har knapt jobba med den eit halvt år. Sist svingendring tok det to år å implementere for fullt.

Jernslagene til Tiger er blitt langt betre dei siste turneringane, driveren er på vei, men har litt igjen der. Ser hovedsakleg ut som eit timingproblem, litt åpe køllehovud og litt stengt her og der. Den gamle svingen hans var veldig avhengig av timing, noko han klarte fordi han har eit fantastisk talent, men med denne svingen vil dei prøve å bli kvitt litt av dette for å unngå ein toveis miss.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Chamblee og Harmon med kritikk mot Tigers sving

Post by furu »

Chamblee sammenligner vel med Mahan for å vise hvor enkelt det egentlig kan gjøres og hvor store feil Tiger gjør. Han har funnet en ganske ulik spiller syns jeg men gjør det for å illustrere et poeng.

Alle spillere kan ikke lære hvilken som helst sving. Foleys metoder - og andre med samme teorier - har vist seg å ikke være det beste for alle. Det finnes mange historier om spillere på mange forskjellige nivå som har droppet det og gått til en annen trener. Tiger gjør så store feil så ofte at det er ufattelig. Han virker ekstremt usikker på seg selv og svingen, som vi har sett så har han jo all grunn til det.

Er det virkelig tilfelle at Tiger er konge på rangen? Jeg klarer ikke å tro at han er det og en time etterpå nesten driter seg ut på banen.

Noen ganger er det bedre å innrømme feil enn å prøve og være en prinsippfast mann.
Instagram @christianfuru
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Chamblee og Harmon med kritikk mot Tigers sving

Post by Friedman »

Ang. det med kopiere svingen til Mahan, så skal Foley ha sagt "Look at Hunter, that's how you wanna swing the club" eller noe sånt til Tiger. Chamblee tolket det tydeligvis dit hen at det betyr å bygge en blåkopi, noe jeg aldri tror Foley ville mene.

Den gamle svingen hans ødela også kneet hans. Det er det mange som glemmer. Han kan ikke gå tilbake til å "snappe" med kneet. Da er karrieren over for godt.
No laying up
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Chamblee og Harmon med kritikk mot Tigers sving

Post by veggiss »

furu wrote:Er det virkelig tilfelle at Tiger er konge på rangen? Jeg klarer ikke å tro at han er det og en time etterpå nesten driter seg ut på banen.

Noen ganger er det bedre å innrømme feil enn å prøve og være en prinsippfast mann.
66 siste dag på Doral, og topp 10 er vel knapt å drite seg ut eller?

Dessuten er jo Tiger den første til å innrømme at svingen ikke alltid funker, og at det er work in progress...fatter ikke hva folk stresser så jævlig for. Han puttet for dårlig denne helgen, rett og slett. Watney hadde 11 putter færre enn Tiger, og endte 8 slag foran.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Chamblee og Harmon med kritikk mot Tigers sving

Post by sirandrew214 »

Det har jo også noe å gjøre med avstand til pinnen da. "Dårlig" jernspill vil gi lengre putter, og ergo flere putter... Men nå bommet han mange innenfor 3-4 meter, noe som er uvanlig. Som han sier selv, så er alt i forandring, og det har gått utover putt og nærspill, noe som er smått utrolig at han vil forandre på, da han har vært blant de aller beste i de kategoriene lenge.
Det ser ukomfortabelt ut når han svinger, men det ser også ut som det blir bedre og bedre, og jeg håper han kan komme tilbake og kjempe helt i toppen. Blir artigere da.
Ang rangen, så sa ihvertfall de amerikanske kommentatorene at de hadde sett på ham på rangen, og det var smått utrolig hvor stor forskjell det var derifra og ut på banen. SÅ, det er ikke bare oss amatører som sliter med dette. :)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Chamblee og Harmon med kritikk mot Tigers sving

Post by veggiss »

alt har jo selvfølgelig en sammenheng, men at han har puttet elendig er det vel liten tvil om.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Chamblee og Harmon med kritikk mot Tigers sving

Post by furu »

Så veggiss sier altså at problemet egentlig er puttingen? Da kan vi jo bruke den teorien om alle de andre som spiller dårlig så ligger plutselig alle litt høyere på listen. 1 god runde av 4 - er det virkelig noe tidenes golfer kan være fornøyd med? Er ambisjonen å spille en god runde i ny og ne? Ble det 10.plass til slutt? Det er en god plassering men jeg vet ikke om du fikk med deg antall slag han var bak Molinari, Hansen, Watney, DJ osv. Hvis man blir #8 av 65 spillere og ligger 7 slag bak vinneren så er man ikke med i kampen om seieren. Da er man i realiteten langt bak.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Chamblee og Harmon med kritikk mot Tigers sving

Post by veggiss »

Når man er midt i en svingforandring så ser jeg ikke helt at det er noen krise.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Chamblee og Harmon med kritikk mot Tigers sving

Post by furu »

Klart dette er normalt og akseptabelt. Se bare på disse fantastiske svingene her. Det er bare småting, han må finne formen og det er puttingen.


Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Chamblee og Harmon med kritikk mot Tigers sving

Post by veggiss »

Hva er det egentlig du forventer? Skal han holde seg borte fra Touren til svingen er perfekt?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Chamblee og Harmon med kritikk mot Tigers sving

Post by furu »

Jeg forventer mer av Tiger enn det han faktisk presterer. Du er kanskje fornøyd med middelmådighet, det er jeg aldri.

Tapatalk!
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Chamblee og Harmon med kritikk mot Tigers sving

Post by veggiss »

Så hva er alternativet? Synes du han skal legge opp?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Chamblee og Harmon med kritikk mot Tigers sving

Post by furu »

Jeg syns han skal gjøre noe som fungerer. 7 måneder med Sean Foley :arrow: absolutt null resultater. Historiens beste spiller er inne i sin dårligste periode noen sinne. Finn en annen trener.

Selvsagt skal han ikke legge opp. Du argumenterer på et "enten er du med oss eller mot oss-vis" som vi kjenner igjen fra politikere. Det er jo en middelvei, det er faktisk mange veier. Det irriterer meg mildt at du trekker slutningen at jeg mener han skal legge opp fordi semi-S&T med Foley ikke funker. Jeg har jo aldri sagt det.

Burde ikke en så fantastisk spiller som Tiger klarer å komme tilbake fra en liten pause?
Burde ikke en så fantastisk spiller som Tiger klare å lære en ny sving i løpet av 7 måneder? Han spiller golf - det er alt han gjør. Han mangler ikke akkurat tid.
Burde ikke en så fantastisk spiller som Tiger sette seg litt høyere mål enn å slå noen gode slag av og til? Å spille en av fire runder under par?
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Chamblee og Harmon med kritikk mot Tigers sving

Post by veggiss »

Tror du virkelig det er så enkelt som å "bare lære seg en ny sving"? For det første så tar det x-antall repetisjoner før muskelminnet tilvenner seg den nye svingen. Så kan vi legge til varisjoner i vind, lie, press etc. Hvis du har en sving du ikke stoler helt på, og det blåser fra høyre og du har vann til venstre, tror du det da er så enkelt som å ha lært seg en ny sving? Når det i tillegg påvirker nærspillet så mye som det har gjort (han er dårligere i bunker nå enn tidligere, han putter dårligere og chipper dårligere) så er det vel ikke rart det tar lengre tid enn vi forventer, og ikke minst ønsker.

Det er jo bare å gå tilbake et par år, så satt Miller og kritiserte svingen Tiger hadde under Haney. Miller er en bedrevitende gjøk, og det vet Tiger og de fleste andre godt.

Tiger gikk tre runder under par i helgen, det samme gjorde Rickie Fowler, Hunter Mahan og Luke Donald. Hører ingen skrike om at de må bytte trener...
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Chamblee og Harmon med kritikk mot Tigers sving

Post by furu »

Å sammenligne Fowler med Tiger når det kommer til resultater........det er bare ikke riktig. Det samme gjelder Mahan. Og Donald. Det er umulig å sammenligne Tiger med noen andre nålevende spillere. Han har alltid vært på et annet nivå. Med denne svingen er han under de bestes nivå.

Variasjoner i vind? Lie? Press? Seriøst? Så du utslagene i klippene fra helgen? Bare tull. Han er vel ikke vant til press heller nei. Sikkert nytt for ham.

Nå skal han spille Tavistock. Hvis din teori om press skal ha noe som helst for seg så bør han spille strålende i denne turneringen.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Chamblee og Harmon med kritikk mot Tigers sving

Post by furu »

Og en ting til - ja, jeg syns det burde være vesentlig enklere enn dette for Tiger å lære en ny sving.

Hvis det er et problem at muskelminnet må endres så burde han jo faktisk funnet en sving som var så lik den gamle som mulig.
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Chamblee og Harmon med kritikk mot Tigers sving

Post by spiderboy »

Jeg tror nok vi vanlige dødelige skal være litt ydmyke for at det er enklere for oss å endre svingen eller til og med en liten svingdetalj enn det er for proffene. De gutta har brukt timesvis på rangen hver dag i årevis for å "få inn" en sving. Den sitter dypt forankret i muskelminnet. F.eks. bruker Elias Bertheussen 20 timer i uka på matte i vintersesongen. Alt dette for å få en sving som er så inngrodd at den er helt lik fra gang til gang, selv under intenst press.
Til sammenligning bruker jeg i snitt 2 timer på matte i uka, og svingen min har vært i kontinuerlig forandring siden jeg startet for 3 år siden. :lol:

Er noen i tvil om hvem av oss som ville klart å legge om svingen kjappest?
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Chamblee og Harmon med kritikk mot Tigers sving

Post by Zeph »

furu wrote:Jeg syns han skal gjøre noe som fungerer. 7 måneder med Sean Foley :arrow: absolutt null resultater. Historiens beste spiller er inne i sin dårligste periode noen sinne. Finn en annen trener.
0 seire kanskje, men null resultater er jo berre tull.
furu wrote:Burde ikke en så fantastisk spiller som Tiger klarer å komme tilbake fra en liten pause?
Om pausen ikkje var så lang i tid så var den ikkje akkurat noko ferieopphald. Det er ikkje pausen som er problemet uansett, det er at han er midt i ein svingendring.
furu wrote:Burde ikke en så fantastisk spiller som Tiger klare å lære en ny sving i løpet av 7 måneder? Han spiller golf - det er alt han gjør. Han mangler ikke akkurat tid.
Han har nok mindre tid til golf i dag sidan han er skilt. Sist svingendring tok vel 2 år før han fekk den heilt på plass. Han vant til dømes kun ein gong i 2004. Korleis veit du kva han driv med på fritida?
furu wrote:Burde ikke en så fantastisk spiller som Tiger sette seg litt høyere mål enn å slå noen gode slag av og til? Å spille en av fire runder under par?
Trur du målet hans er å spele på det nivået han er i dag? Trur du ikkje han har som mål å slå Jack og vinne alle turneringar han er med i? Han er som sagt midt i ein svingendring, sånt tar tid. Resultatmessig har svingen hans blitt langt betre enn den var i begynnelsen, så der har du resultatene. Han har sjølvsagt eit stykke å gå framleis for å kunne setje saman fire rundar og vinne. Sidan han er ein av tidenes beste og har vore udiskutabelt best så lenge han har vore på touren trur folk han er supermann og burde kunne fikse sånt i løpet av to-tre veker. Alle ser ut til å ha gløymd 2004-sesongen med kun ein seier. I tillegg endra han svingen i 2008-09 på grunn av skaden han pådrog seg med den gamle svingen.
Post Reply