Kommersielle aktører på forumet

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Kommersielle aktører på forumet

Post by furu »

Håper det går greit at jeg tar opp en problemstilling. Det er etter hvert dukket opp noen "kommersielle aktører" på forumet. Det er utrolig gledelig at de ser verdien av å poste informasjon her inne, men problemstilling er - skal de få gjøre det gratis som en vanlig bruker eller bør de betale for en liten reklameplass i bytte mot at de får lov til å poste? Jeg syns det hadde vært fair mot stooy at de som bruker forumet til reklame for sin business bør gi noe tilbake. Slik jeg har oppfattet det er denne praksisen vanlig på Hackers Paradise, Mygolfspy og Golfwrx. Selvsagt er dette enormt mye større forum men problemstillingen er jo den samme.

Det er ikke meningen å skremme bort noen og jeg kan ikke understreke nok at det er gledelig å se disse brukerne.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kommersielle aktører på forumet

Post by Kaffekannen »

Det er forskjell på de kommersielle aktørene på forumet. De som kun kommer inn for å promotere sin bedrift og ikke deltar i noen annen form er lite interessante synes jeg. Derimot er aktive debattanter som f.eks. BGS gutta hjertelig velkommen. At de får litt gratis reklame er greit nok så lenge de samtidig svarer potensielle kunder og bidrar med sin kompetanse. Savner egentlig at flere som er ansatt i klubber rundt om deltar i debatter og kan komme med innspill fra "den andre siden av bordet". Dette gjelder selvsagt også NFF ansatte, men det har jeg liten tro på.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Kommersielle aktører på forumet

Post by veggiss »

At innesvingen poster hva status er, og at callaway lister opp når de skal ha demodager synes jeg er helt ok. Forumet her er for lite til at jeg kan se noen kommersiell gevinst for noen av de som kan forsvare en evt sponsoravtale med forumet, så alternativet da vil være at de ikke er her, og det ønsker ikke jeg.

Men til syvende og sist er dette noe forumets eier bestemmer, så dette får han vurdere selv.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Kommersielle aktører på forumet

Post by Smilende Sam »

Jeg synes grensen går mellom de som deltar og informerer og de som bare markedsfører. Aller verst er de som markedsfører uten å angi at det er det de gjør. Hvis f.ekes en ansatt i en importør stadig vekk legger inn Ping omtaler under nicket Karsten, men uten å si at han jobber i importøren så blir det veldig feil. Som mange sikkert har sett synes jeg at aktører a la Golftreff.no går for langt og blir litt som Ramnefjell. Det beste ville være om de kommersielle aktørene ble tagget på en eller annen synlig måte, så vet vi hva de er og i hvilken funksjon de uttaler seg. Blir det for mange av dem så bør de henvises til å annonsere, men jeg synes ikke dette er et problem i dag.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Kommersielle aktører på forumet

Post by veggiss »

Det er jo en lett greie å fikse, er bare å f.eks. ha "Kommersiell aktør" som brukertittel.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kommersielle aktører på forumet

Post by furu »

Kanskje vi kan oppfordre dem til å skrive dette i signaturen? Jeg er enig i at det ikke er et stort problem i dag men det kan jo være greit å ha noen retningslinjer for det før det eventuelt blir et problem. Foreløpig er det selvsagt bare gledelig at de tar seg tid til å skrive her :D
Instagram @christianfuru
User avatar
henke
Rookie
Rookie
Posts: 18
Joined: 27 Mar 2011, 15:05
Hcp: 3
Hjemmeklubb: Leatherhead GC
Location: London

Re: Kommersielle aktører på forumet

Post by henke »

Listen for demodager er mer en "info" til golfglade som har lyst til og prøve utstyr! tidligere har det vert vanskelig og reise for mye rundt p.g.a det kommer alt for lite folk på de fleste demodagene! iår satser vi med rundt 50 events for og få opp alt rundt custom fitting og alle de nye verktøyene vi kan bruke som f.eks Flightscope! og da må vi spre ordet til de som faktisk har lyst til og komme på disse dagene :)

jeg er ikke inne på dette forumet for Callaway sin del, jeg er her for info om hva som skjer rundt i golfværden og ser at her blir det oppdatert jevnlig med "norske" prestasjoner samt utenlandske.
WITB
Razr FIT 9.5 UST VTS Silver S
Razr Hawk #3 Diamana Kai`li 70S
X-Tour u/18 DI PX FLGT 6.0
Razr X Tour 3-PW PX FLGT 6.0
Jaws 51 & 57 PX FLGT 6.0
X-Forged 60.10 PX FLGT 6.0
Metal X #7 MID43"


Henrik Spørck
Callaway Golf Europe
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Kommersielle aktører på forumet

Post by GunnarBull »

Personlig synes jeg det er irriterende på GS når daglig leder på Aurskog benytter enhver sjanse han har til å skrive om banen sin. Han reklamerer vel på siden i og med at AR ikke sier noe. Jeg skrev en gang kritisk om det, men ble saklig imøtegått av daglig leder som ikke kunne skjønne at han gjorde noe galt. Greit nok, det er kanskje ikke så galt, og jeg har kanskje heller ikke stort flere saklige argumenter enn at det irriterer meg.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Kommersielle aktører på forumet

Post by veggiss »

For din egen del kan det være smart å tydeliggjøre det, slik at ikke folk misforstår og tolker det i den ene eller andre retningen. Bare sleng på en "Jobber for Callaway Norge" f.eks. i signaturen din, så vil folk aldri oppfatte poster som f.eks. demodager som snikreklame (ikke at jeg tror noen her har gjort det, men det er utrolig hva folk skal lage kvalm om på nettet).

Jeg synes hvert fall det er udelt positivt at representanter fra det "profesjonelle" golf-norge også finner turen hit, og den oppfatningen tror jeg også jeg deler med resten av forumet :)

Når det gjelder GS så er det jo en salig blanding der annonsørene får carte blanche på hva de vil skrive i forumet, og enhver kritisk røst blir effektivt kneblet. Det som er normalt på forumer med sponsorer er at de har et eget underforum, der de kan reklamere for sine egne produkter og kampanjer.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Kommersielle aktører på forumet

Post by Smilende Sam »

Enig med veggiss, hvis man legger inn i signatur eller andre steder hvor i golfbransjen man jobber så blir dette mye greiere. Da vet alle om det og kjenner utgangspunktet. Transparens heter det i typiske anti-korrupsjonsretningslinjer.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kommersielle aktører på forumet

Post by furu »

Og henke har fulgt oppfordringen :D Da er vi vel egentlig enig alle sammen :)
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Kommersielle aktører på forumet

Post by kevin »

Synes også det er bra for mangfoldet om flere får øynene opp for forumet. Men selvfølgelig går det en grense og tror de fleste er oppmerksom på det. Vi har vel sålangt ikke hatt problemer med det. Tilogmed Bernt S har vært innom her tidligere og fått ose av sin kunnskap om puttere osv, uten at det ble noe fuzz ut av det.
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Kommersielle aktører på forumet

Post by Smilende Sam »

Dette ser altså ikke ut til å være en stor issue - og heldigvis for det. Mitt inntrykk er at den som går utenfor helt normale grenser her ville endt opp med negativ markedsføring.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kommersielle aktører på forumet

Post by furu »

Må bare få si at det ikke var hverken Callaway eller Innesvingen som fikk meg til å tenke på det. Var faktisk golftreff-tråden som brakte tankene mine inn på det.

Bernt S var innom her før ja og det gikk helt greit :D Hadde faktisk vært greit med en oppdatering eller tre fra den kanten.
Instagram @christianfuru
User avatar
henke
Rookie
Rookie
Posts: 18
Joined: 27 Mar 2011, 15:05
Hcp: 3
Hjemmeklubb: Leatherhead GC
Location: London

Re: Kommersielle aktører på forumet

Post by henke »

dette høres bra ut, da satser vi på en lang og fin sesong :)
WITB
Razr FIT 9.5 UST VTS Silver S
Razr Hawk #3 Diamana Kai`li 70S
X-Tour u/18 DI PX FLGT 6.0
Razr X Tour 3-PW PX FLGT 6.0
Jaws 51 & 57 PX FLGT 6.0
X-Forged 60.10 PX FLGT 6.0
Metal X #7 MID43"


Henrik Spørck
Callaway Golf Europe
User avatar
golftreff
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 14 Mar 2011, 18:09
Hcp: 19,2
Hjemmeklubb: Losby

Re: Kommersielle aktører på forumet

Post by golftreff »

Smilende Sam wrote:Jeg synes grensen går mellom de som deltar og informerer og de som bare markedsfører. Aller verst er de som markedsfører uten å angi at det er det de gjør. Hvis f.ekes en ansatt i en importør stadig vekk legger inn Ping omtaler under nicket Karsten, men uten å si at han jobber i importøren så blir det veldig feil. Som mange sikkert har sett synes jeg at aktører a la Golftreff.no går for langt og blir litt som Ramnefjell. Det beste ville være om de kommersielle aktørene ble tagget på en eller annen synlig måte, så vet vi hva de er og i hvilken funksjon de uttaler seg. Blir det for mange av dem så bør de henvises til å annonsere, men jeg synes ikke dette er et problem i dag.
Hei - skriver og lurer på hva du mener med at golftreff.no går for langt og blir litt for lik Ramnefjell?
Oppfatter det slik at noen tror jeg går under flere navn og skryter av prosjektet til golftreff.no, kun for å markedsføre tjenesten - på hvilken måte fremstilles det slik?

Ser også at det ønskes fra flere at komersielle aktører endrer navnet sitt til dette i prodfilnavnet. Ikke dumt, liker ideen, jeg prøvde men klarte ikke. Noen som kan tipse meg om hvordan det gjøres?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kommersielle aktører på forumet

Post by furu »

Det beste hadde vært om stooy (eier av forumet) hadde fikset en egen kategori for f.eks. golftreff, golfhandelen, onlinegolf.no osv. Der vi andre får "Rookie", "Guru" osv. kunne det stått noe annet for dere. Er det mulig? Eller er det andre steder dette kan legges inn?

Kan i hvert fall oppfordre alle til å legge det inn i signaturen sin, da kommer det fram klart og greit hver gang dere skriver noe.

Brukeren "golftreff" er ganske enkel å skjønne hva er knyttet til :D
Instagram @christianfuru
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Kommersielle aktører på forumet

Post by Smilende Sam »

Burde vel egentlig være enkelt. Et diskusjonsforum er ikke et sted for markedsføring. Min opplevelse av golftreffs innlegg er at de går langt utenfor det som er kjernen i en diskusjon og istedet forsøker å reklamere for en tjeneste. Personlig mener jeg det ikke har noe her å gjøre. I visse tilfeller og i begrenset omfang kan informasjon fra kommerse aktører være ok, men erfaringen viser at mange/de fleste ikke klarer å motstå fristelsen til å blande en for stor andel markedsføring inn i i saklig info. For min del oppleves det som negativ markedsføring, dvs. jeg fristes kun til aldri å kjøpe fra sånne aktører.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
Post Reply