Customfitting

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Customfitting

Post by raysv »

Hei,
Noen som har erfaring med custom fittingen til både Losby og customgolf?

Ser jo at prisen customgolf tar for dette er tilnærmet "gratis" i forhold til Losby. Er Losby såpass mye mer grundig at det er verdt det eller får man noe ut av customfittingen til custom golf også?

Er det noe losby gjør som de hopper over host CG?
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Customfitting

Post by Rotten »

Har ikke testet Losby, men var på "custom fitting" på CG i fjor. Ikke å anbefale, rett og slett dårlige greier.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk 2
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
smalahove
Rookie
Rookie
Posts: 32
Joined: 27 Jun 2013, 18:06

Re: Customfitting

Post by smalahove »

Var på Losby for noen dager siden for å sjekke jernene - fikk ikke så mye ut av det. Jeg ville muligens benyttet meg av det igjen hvis det var en kølle som oppførte seg / føltes helt annerledes enn de andre.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Customfitting

Post by Golffreak »

Sjekk tråden min jeg nettopp oppdaterte ang nye skaft og investeringer... :)

Jeg har vært hos både Custom golf (hvor jeg kjøpte min nåværende driver) og hos Tom Horley på Losby. Tar du en f.eks. driver fitting hos Tom Horley og sammenligner med hva Custom golf gjør så er det litt to ulike ting.. Det er litt derfor det har ulik pris også, samt at Tom sikkert er noe mer uavhengig av proshopen/varesalget på Losby for alt jeg vet.

Tom er den definitivt beste køllemakeren etter min mening, og ikke minst så gjør han en "ekte" custom-fit ved at du tester ulike skaft som ikke nødvendigvis tilbys av kølleprodusenten (OEM). Ettersom Tom har mange ulike skaft tilgjengelig for demo, og han bygger køller fra bunnen etter spesifikasjoner, så blir det en annen tjeneste kort og godt. Sjekk min andre tråd hvordan driveren min har fått seg en skikkelig "makeover", og det er nytt skaft som er tilpasset og ny vekting av hodet etc. Han observerer flere slag du slår, og gjør vurderinger av mulige tilpasninger enten det er annet hode, skaft, kutte ned skaftet, bygge opp grepet etc etc. Han bruker selvfølgelig Flightscope for å få opp alle data som han også bruker i sine analyser.

Hos Custom golf så sjekker de først litt hvordan du svinger (køllehastighet bl.a.), og så får du et sett med ulike drivere hvor de har satt i et skaft med den flexen og loft på hodet de mener er riktig. Der slår du flere slag med alle køllene, inkl. din egen, for registrere en del data før de gjerne kommer inn igjen. Utfra dataene så ser de på hvilke hoder/køller du slo best med (lengde, spin, launch angle og retningsstabilitet). Hvis f.eks. spin er for høy så får du teste litt lavere loft og/eller stivere skaft. Noe av greia er at du tester kun de "stock" skaftene som produsenten leverer med kølla, og dette er ikke nødvendigvis det beste for deg! Langt mindre at du får et 45,5" skaft som ikke kuttes, med tilhørende justering av svingvekt etc. Jeg vil gjerne kalle det en "OEM Custom-fit" hvis du vil. Det er mye bedre enn å kjøpe helt "random" uten å ha noen formening om loft, flex og hodet. Derimot så har en del "stock" skaft tendens til å være myke i tuppen, for at det skal passe for "alle". Det er mulig Custom golf kan selge deg andre skaft også, men hvis det er mindre mulighet til å teste det så er det jo liten nytte...

Prisen for jobben Tom gjør er høyere, og det er også litt dyrere å kjøpe en driver med premium-skaft som ikke nødvendigvis tilbys av produsenten. Custom golf tilbyr en litt annen tjeneste kort og godt, og ikke noe galt med det og så får hver enkelt selv vurdere kost/nytte. Personlig så har jeg fått noen åpenbaringer i det siste som gjør at jeg heller investerer i custom-fitting og tilpasser eksisterende køller med nye skaft etc, enn å kjøpe nye køller på måfå hvert år....
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Customfitting

Post by raysv »

Jepp, men med nærmere ettertanke rundt dette så har vel ikke customfitting hensikt messig for min del, i og med at svingen min er i endring nesten hele tiden, så måtte hatt en fitting 4 ganger løpet av sessongen hehe :)

Så med nærmere ettertanke er det kanskje like greit å vente med dette til jeg får et par sessonger på baken så det har satt seg litt mer.
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Customfitting

Post by DuffyDuck »

Noen som har testet DG s300 mot x100?
Erfaringer, både real life og monitor. Høyde, spinn og rettning?

Spiller selv s300, liker hvordan de føles. Men lurer på om det hadde vært mulighet å fått ballbanen noe ned ved endring i evnt skaft.

Ikke noe fan av px skaft og har bare testet kbs tour i reg. Noe som gikk altfor høyt.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Customfitting

Post by Franz »

DuffyDuck wrote:Noen som har testet DG s300 mot x100?
Erfaringer, både real life og monitor. Høyde, spinn og rettning?

Spiller selv s300, liker hvordan de føles. Men lurer på om det hadde vært mulighet å fått ballbanen noe ned ved endring i evnt skaft.

Ikke noe fan av px skaft og har bare testet kbs tour i reg. Noe som gikk altfor høyt.
Jeg har spilt både S3 og X1. Det er absolutt forskjell, og du kan absolutt få ned ballbanen og oppnå veldig tett fordeling av slagene...så lenge du treffer ballen dritbra. Noen drittslag blir bedre med X, mens andre blir dårligere. En hook kan bli mindre med X, men et dårlig treff blir "enda dårligere".

Dette er bare min mening, MEN:

Hvis du ikke kan slå ballen lavt med S3 - og da mener jeg hodehøydelavt - er det du som må trene teknikk. S3 er MYE skaft. Det tåler verdens aller beste spillere. Vi snakker om to av de lavestspillene skaftene i verden. Alt av PX går høyere, men mindre du balooner alt, og da er det deg det er noe feil med :) Jeg syns det er moro å eksperimentere, så jeg syns du skal prøve, men det er garantert mulig å oppnå ALT du ønsker å oppnå med S3.
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Customfitting

Post by DuffyDuck »

Franz wrote:
DuffyDuck wrote:Noen som har testet DG s300 mot x100?
Erfaringer, både real life og monitor. Høyde, spinn og rettning?

Spiller selv s300, liker hvordan de føles. Men lurer på om det hadde vært mulighet å fått ballbanen noe ned ved endring i evnt skaft.

Ikke noe fan av px skaft og har bare testet kbs tour i reg. Noe som gikk altfor høyt.
Jeg har spilt både S3 og X1. Det er absolutt forskjell, og du kan absolutt få ned ballbanen og oppnå veldig tett fordeling av slagene...så lenge du treffer ballen dritbra. Noen drittslag blir bedre med X, mens andre blir dårligere. En hook kan bli mindre med X, men et dårlig treff blir "enda dårligere".

Dette er bare min mening, MEN:

Hvis du ikke kan slå ballen lavt med S3 - og da mener jeg hodehøydelavt - er det du som må trene teknikk. S3 er MYE skaft. Det tåler verdens aller beste spillere. Vi snakker om to av de lavestspillene skaftene i verden. Alt a
v PX går høyere, men mindre du balooner alt, og da er det deg det er noe feil med :) Jeg syns det er moro å eksperimentere, så jeg syns du skal prøve, men det er garantert mulig å oppnå ALT du ønsker å oppnå med S3.
Joda er med på tankegangen, punch lavt er en ting :-) Men tanken var å få ned ballbanen litt ved normale fulle slag. Hvertfall 6/7-pw. Knekke jerna litt sterkere og evnt kjøre på med en extra wedge er jo også en mulighet.
Var samlingen mye bedre x1 vs s3?
Slår ballen veldig bra i år og sjelden jeg ballonger, er fan av thin to win :p
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Customfitting

Post by radar1 »

Hva med C-taper Duffy, eller C-taper lite?
Har ikke fått testet noen av de :( men kanskje andre kan gi noe info :)

Mistenker at Franz har rett da ;)
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Customfitting

Post by Lefthook »

DuffyDuck wrote:
Franz wrote:
DuffyDuck wrote:Noen som har testet DG s300 mot x100?
Erfaringer, både real life og monitor. Høyde, spinn og rettning?

Spiller selv s300, liker hvordan de føles. Men lurer på om det hadde vært mulighet å fått ballbanen noe ned ved endring i evnt skaft.

Ikke noe fan av px skaft og har bare testet kbs tour i reg. Noe som gikk altfor høyt.
Jeg har spilt både S3 og X1. Det er absolutt forskjell, og du kan absolutt få ned ballbanen og oppnå veldig tett fordeling av slagene...så lenge du treffer ballen dritbra. Noen drittslag blir bedre med X, mens andre blir dårligere. En hook kan bli mindre med X, men et dårlig treff blir "enda dårligere".

Dette er bare min mening, MEN:

Hvis du ikke kan slå ballen lavt med S3 - og da mener jeg hodehøydelavt - er det du som må trene teknikk. S3 er MYE skaft. Det tåler verdens aller beste spillere. Vi snakker om to av de lavestspillene skaftene i verden. Alt a
v PX går høyere, men mindre du balooner alt, og da er det deg det er noe feil med :) Jeg syns det er moro å eksperimentere, så jeg syns du skal prøve, men det er garantert mulig å oppnå ALT du ønsker å oppnå med S3.
Joda er med på tankegangen, punch lavt er en ting :-) Men tanken var å få ned ballbanen litt ved normale fulle slag. Hvertfall 6/7-pw. Knekke jerna litt sterkere og evnt kjøre på med en extra wedge er jo også en mulighet.
Var samlingen mye bedre x1 vs s3?
Slår ballen veldig bra i år og sjelden jeg ballonger, er fan av thin to win :p
Må si meg enig med Franz her.

Samtidig så kan det hende at X100 vil bidra til at du forbedrer timingen i svingen fordi X100 vil gir bedre feedback.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Customfitting

Post by Franz »

Det er klart, hvis du har bestemt deg for at du er i mål, sånn rent teknisk, og ikke kommer til å endre noe eller utvikle noe, da er det selvfølgelig bare å kjøpe det som går aller lavest :)

Jeg tror nok ikke snittet var mye bedre med X1. Det tror jeg er mest fordi en 4-5-hcp'er som meg slår noen drittslag, og de blir som sagt værre.
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Customfitting

Post by DuffyDuck »

Hmm, merkelig utvikling av denne tråden. Har ikke sagt meg uenig i noe av det franz sier. Var bare ute etter noen synspunkter og erfaringer :-) Den dagen man blir fornøyd og ikke vil utbedre teknikken videre, ja da er det bare å legge kølla på hylla.

Men hadde uansett vært gøy å teste, og som sagt var tanken å få ballbanen litt ned ved normale slag ikke om man kunne punche eller ikke. Det er en annen diskusjon.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Customfitting

Post by Franz »

Kanskje litt dum utvikling. Sorry. Tar min del av skylda.

Greia er vel kanskje at det her er snakk om å gå fra det "nest lavestspillende" jernskaftet til det "lavestspillende". Det er snakk om en relativt marginal forskjell. Svaret er JA, du vil få ned ballbanen og få samlet slagene med X1, men drittslagene vil bli dårligere. DG S300 er, i hvert fall etter min erfaring, et utrolig bra skaft for bedre spillere som ønsker å slå lavt. Går ikke S300 lavt nok er det MYE mer å hente på litt teknikktrening enn et bytte til X1. Husk at dersom problemet er at du flipper litt, og dermed launcher for høyt, er det lite eller ingenting å hente i skaftbyttet i seg selv - da må du evt satse på at X1 hjelper deg videre i utviklingen, som Lefthook nevner.

Men, for all del: Keep up the ho'ing!
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Customfitting

Post by DuffyDuck »

Noen som har ideer til utbedring ? :(

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk 2
Attachments
uploadfromtaptalk1380262266645.jpg
(31.83 KiB) Downloaded 25 times
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Customfitting

Post by veggiss »

Hvis det plager deg så er det vel bare å bestille opp et nytt 6-jern.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Customfitting

Post by DuffyDuck »

Ja fan. Er jo en mulighet. Surt da ,køllene er to uker på dagen.
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Customfitting

Post by radar1 »

Post Reply