Skifte skaft på jernsett...?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Skifte skaft på jernsett...?

Post by Golfspilleren »

De RBZ Tour-køllene var vel omtrent det kjedeligste på listen der.
Ikke er de spesielt billige og ikke spesielt gode køller.

Synes vel at det var mye som var gøyere.....
RealDamion
Rookie
Rookie
Posts: 23
Joined: 12 Jul 2013, 09:43
Hcp: 6,6
Hjemmeklubb: Sandnes Golfklubb

Re: Skifte skaft på jernsett...?

Post by RealDamion »

Prisen var da veldig god, nye 3-pw me de skafta?
Driver : Ping G25
Woods : TaylorMade RBZ 3w
Hybrid : TaylorMade RBZ 4h
Jern : Mizuno mp-59 (5-pw)
Wedger : Ping Gorge 50* 52*, Titleist Vokey 60*
Putter : Nike Method Core mc01w
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Skifte skaft på jernsett...?

Post by Golffreak »

RealDamion wrote:Takk for mange gode tips.
Virker som True temper DG kan være noe for meg da.
Jeg føler selv at jeg drar til litt i fra toppen, men folk rundt meg sier det ser rolig og behersket ut. Kan sikkert med fordel roe ned litt på kraften, og da vil vel svinghastigheten også falle litt. Som sagt så har jeg ikke spillt lengre en 1 1/2 år, så svingen kommer nok til å forandre noe på seg en stund til.

Jeg hadde opp mot 130mph med den forrige driveren (Callaway razr-X. stiff) Men fikk meg en G25 med tour stiff, og 1" kortere skaft i vår, og da målte jeg kun 115-118mph... skal det ha så mye å si? eller er det kanskje bare svingen min som har forandret seg litt?

Uansett så tror jeg jeg skal høre med noen på bærheim golfpark om det er mulig å prøve de alternativene jeg har fått her. Trodde ikke det skulle være så vanskelig å velge skaft, men ser ut til at jeg kanskje må teste ut likevel. :p
Ettersom du i tilfellet er langt over gjennomsnittet og faktisk helt opp til toppen på PGA-tour statistikken i svinghastighet, så må jeg nesten spørre om du faktisk har sett på swing speed/club head speed eller om du har sett på ball speed?!? Bubba Watson hadde i 2012 i gjennomsnitt 124.7 club head speed, og opp til 129.7 mph på den raskest målte. Dette var den raskeste køllehastigheen på touren. At en amatør som kun har spilt 1,5 år har en fysikk og teknikk til å klare å generere opp mot 130 køllehastighet ville i tilfellet vært unikt.. :) . Hvis du har målt med et skikkelig instrument (Trackman eller Flightscope), og det er køllehastighet på opp mot 130mph eller 120mph idag så må du i tilfellet ha det stiveste og tyngste du får kjøpt.... Anbefaler Maxbo og spett fra Sandvik ;)

Ball speed er noe annet enn swing speed. Hvis du hadde 130 mph i ball speed, og smash factor på 1.3 så hadde du da club head speed på 100 mph...

Enig med veggiss i at det neppe lønner seg nevneverdig å bytte skaft på jernkøller.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
RealDamion
Rookie
Rookie
Posts: 23
Joined: 12 Jul 2013, 09:43
Hcp: 6,6
Hjemmeklubb: Sandnes Golfklubb

Re: Skifte skaft på jernsett...?

Post by RealDamion »

Hehe, jeg er ikke her inne for å skryte eller lyve på meg noe. Det ville jo bare være å lure meg selv. :p
Vet at tallene høres høye ut, å det er de kanskje også, så jeg tar det litt med en klype salt.

Det ble målt med en liten dings som ble satt nede ved ballen, så er nok ikke like nøyaktig som trackman.
Jeg husker at pro'en som var med meg da jeg ble målt sa at det var hastigheter som spillere på touren hadde, men tenkte ikke at det var uvanelig.
Og de gangene jeg traff ballen riktig drivet jeg godt over 200m på VTG kurset.

Så litt swingspeed ligger det nok i meg, men at den var opp mot Bubba sin høres veldig galt ut. :p
Og som sagt så har jeg ikke det nå uansett, siste gang jeg målte lå den på 115-118mph med samme måledings.
Driver : Ping G25
Woods : TaylorMade RBZ 3w
Hybrid : TaylorMade RBZ 4h
Jern : Mizuno mp-59 (5-pw)
Wedger : Ping Gorge 50* 52*, Titleist Vokey 60*
Putter : Nike Method Core mc01w
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Skifte skaft på jernsett...?

Post by furu »

Klart det kan lønne seg å bytte skaft på jernkøller. Spørs hva du skal kjøpe. Og ikke minst lønner det seg for svingen :)

En stor forskjell på jernskaft vs. driver/fw/hybrid er at jern nesten alltid er ekte vare. Du får det originale skaftet.
Instagram @christianfuru
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Skifte skaft på jernsett...?

Post by Franz »

RealDamion wrote:Og de gangene jeg traff ballen riktig drivet jeg godt over 200m på VTG kurset.
Med 130 mph bør du ha rundt 300 meter…i lufta/uten rull… :)

Jeg har 115-116 mph køllehastighet med driver.
Spiller S300 skaft, og får gode resultater med R300.

Skal selvfølgelig ikke mene noe om ditt tilfelle,
men for min egen del ser jeg nå at jeg kunne spilt mykere
skaft myyye lenger ned på hcp-stigen. Jeg byttet skaftene selv,
like mye fordi det var moro å prøve. Kjøpte pull outs på ebay.
RealDamion
Rookie
Rookie
Posts: 23
Joined: 12 Jul 2013, 09:43
Hcp: 6,6
Hjemmeklubb: Sandnes Golfklubb

Re: Skifte skaft på jernsett...?

Post by RealDamion »

Med 130 mph bør du ha rundt 300 meter…i lufta/uten rull… :)
Det er jo mer en bare køllehastigheten som har noe å si på lengden da. Som å treffe sweetspoten, draw/fade, grader osv.

Jeg kunne nok også spillt meg lengre ned med g15 køllene, men nå har jeg kun 6,7,8,9 igjen av de....
Mistet wedgen og knakk 5'ern, så da er det på tide med et nytt. Da kan jeg like gjerne kjøpe et sett jeg kan bruke i noen år framover. :) å som passer bedre til min sving.
Driver : Ping G25
Woods : TaylorMade RBZ 3w
Hybrid : TaylorMade RBZ 4h
Jern : Mizuno mp-59 (5-pw)
Wedger : Ping Gorge 50* 52*, Titleist Vokey 60*
Putter : Nike Method Core mc01w
BillyJoe
Rookie
Rookie
Posts: 31
Joined: 06 May 2012, 19:51

Re: Skifte skaft på jernsett...?

Post by BillyJoe »

Du har en PM.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Skifte skaft på jernsett...?

Post by Golffreak »

RealDamion wrote:
Med 130 mph bør du ha rundt 300 meter…i lufta/uten rull… :)
Det er jo mer en bare køllehastigheten som har noe å si på lengden da. Som å treffe sweetspoten, draw/fade, grader osv.

Jeg kunne nok også spillt meg lengre ned med g15 køllene, men nå har jeg kun 6,7,8,9 igjen av de....
Mistet wedgen og knakk 5'ern, så da er det på tide med et nytt. Da kan jeg like gjerne kjøpe et sett jeg kan bruke i noen år framover. :) å som passer bedre til min sving.
Ikke for å starte noen kjempediskusjon om tallene her, ettersom det ørlitt off-topic, men hvis du (tidligere) har hatt opp mot 130mph køllehastighet så måtte du da hatt usannsynlig lav smash factor for at du ikke skulle ha drivet lengre enn litt over 200m. Selv om den nå er "nede" i 115-120, så er det fremdeles veldig veldig høyt for vanlige hobbygolfere og da skulle du i tilfellet slått ca. 270m carry og ca. 300m med "vanlig" rull. Smash factor er hvor effektivt du klarer å overføre energien fra køllehastigheten for å få fart på ballen (køllehastighet x smash factor = ballhastighet). Jo høyere fart ballen har, jo lengre går den men den vil også avhenge av backspin. Smash factor er ikke bare avhengig av om du treffer sweetspot, men av flere andre variabler også. Om du slår draw eller fade gir ikke utslag på carry lengden på 70-100m.

Poenget mitt er at det er noe med tallene som ikke helt går opp, og hvis du søker råd om hvilke skaft du bør kjøpe så er det jo essensielt å vite både tallene og hvordan du svinger forøvrig.. Utfra de køllehastighetene du har kommet med så må du jo generelt kjøpe det stiveste og tyngste du får kjøpt. Utfra carry lengden du har oppgitt så bør du kjøpe "regular", husk bare på at samme flex-benevnelse mellom ulike skaft varierer veldig..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Skifte skaft på jernsett...?

Post by radar1 »

Med 130mph så burde du shanke over 200m :lol:
Med så mye fart på lur så tror jeg du hadde hatt stort utbytte av en fitting. :)
RealDamion
Rookie
Rookie
Posts: 23
Joined: 12 Jul 2013, 09:43
Hcp: 6,6
Hjemmeklubb: Sandnes Golfklubb

Re: Skifte skaft på jernsett...?

Post by RealDamion »

Nå sa jeg ikke at jeg hadde 130mph på nybegynnerkurset... Regner me at teknikken ble litt bedre frem til den første målingen, da drivet jeg vel rundt 250 (carry) på de gode slagene. Alikevel ser jeg jo at det må være noe feil med den målingen, så jeg legger meg flat på den. :p

Men nå har jo det lite betydning siden den siste målingen var mye lavere. Å det er den jeg baserer nytt skaft på.

Var forresten en Swing Speed Radar jeg ble målt med. Som nå har blitt lagt til ønskelisten til jul. :)
Driver : Ping G25
Woods : TaylorMade RBZ 3w
Hybrid : TaylorMade RBZ 4h
Jern : Mizuno mp-59 (5-pw)
Wedger : Ping Gorge 50* 52*, Titleist Vokey 60*
Putter : Nike Method Core mc01w
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Skifte skaft på jernsett...?

Post by furu »

Swingsmart, Golfsense, Swingbyte og Skypro koster bare litt mer men gir deg mye mer å jobbe med. Speed Radar er svært lite brukt.

Hvis du skal måle hastigheten skikkelig må du komme deg på toppsimulator eller Flightscope, Foresight GC2 eller Trackman.
Instagram @christianfuru
RealDamion
Rookie
Rookie
Posts: 23
Joined: 12 Jul 2013, 09:43
Hcp: 6,6
Hjemmeklubb: Sandnes Golfklubb

Re: Skifte skaft på jernsett...?

Post by RealDamion »

Hvilken av de anbefaler du da?
Driver : Ping G25
Woods : TaylorMade RBZ 3w
Hybrid : TaylorMade RBZ 4h
Jern : Mizuno mp-59 (5-pw)
Wedger : Ping Gorge 50* 52*, Titleist Vokey 60*
Putter : Nike Method Core mc01w
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Skifte skaft på jernsett...?

Post by furu »

De sistnevnte er altfor dyre. Snakket sekssifret beløp for TrackMan. Men sensorene er greie. Swingsmart og Skypro får mest skryt. Swingbyte har best app.

Husk at hastigheten du får med sensor og billig radar aldri er helt korrekt. Du må ha de dyre for å være sikker.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Skifte skaft på jernsett...?

Post by veggiss »

Omtalene jeg har lest er at infoen fra disse dingsene er like pålitelige som FrP sine valgløfter. Er det noen her som har testet de grundig?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Skifte skaft på jernsett...?

Post by furu »

mygolfspy.com har testet dem grundig. Jeg har brukt Swingbyte og Golfsense sammen med HD Golf og About Golf simulator.

De er ikke dårlig på svinghastighet. Shaft lean og slike ting sliter de veldig med.

Andrew Rice har gjort Swingbyte vs. Trackman - http://www.andrewricegolf.com/2013/06/s ... -trackman/
Instagram @christianfuru
RealDamion
Rookie
Rookie
Posts: 23
Joined: 12 Jul 2013, 09:43
Hcp: 6,6
Hjemmeklubb: Sandnes Golfklubb

Re: Skifte skaft på jernsett...?

Post by RealDamion »

Da endte jeg opp med å kjøpe et sett Mizuno MP-59 med KBS x-stiff.
Gleder med til å få testet dem ordentlig til våren!!

Takk for alle tips og svar folkens!

God Jul til alle golfnerder! ;)
Driver : Ping G25
Woods : TaylorMade RBZ 3w
Hybrid : TaylorMade RBZ 4h
Jern : Mizuno mp-59 (5-pw)
Wedger : Ping Gorge 50* 52*, Titleist Vokey 60*
Putter : Nike Method Core mc01w
Post Reply