Aksjon Klipp Roughen

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply

Kan snillere rough gi mer spilleglede?

Poll ended at 14 Apr 2014, 19:26

Ja
10
91%
Nei
1
9%
Bryr meg ikke, har aldri vært der
0
No votes
 
Total votes: 11

User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Aksjon Klipp Roughen

Post by furu »

Hvordan få flere til å nyte golf. Ha det gøy. Finne ballen. Spille videre.

I år bør vi ha Aksjon Klipp Roughen på norske baner. Ha en stordugnad eller tre i løpet av sesongen og rydd opp litt utenfor det kortklipte.

Image
Instagram @christianfuru
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Aksjon Klipp Roughen

Post by Yorkie »

Merker at jeg er litt ambivalent, roughen skal være så høy og "grippy" at man taper 1/2 til 1 slag på å mose ballen ut i den. Og er den tynna ut nok til at man finner ballen raskt, så er den perfekt.
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Aksjon Klipp Roughen

Post by furu »

Skjønner hva du mener Yorkie. Er litt sjarm å i vandre rundt i 70cm høyt brunt, tynt gress og faktisk finne ballen. Og spille videre. De banene som kan ha det slik bør gjøre det. Jeg vil ikke disse til livs.

Men hvis vi skal la folk ha det gøy på banene, bør vi etter min mening ta en klippe- og lukerunde. Noen baner er enten-eller. Du er enten ok i fairway eller semirough. Eller så er det ikke vits å lete.
Instagram @christianfuru
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Aksjon Klipp Roughen

Post by Yorkie »

Helt enig, der veksten og gresstypene er sånn at det blir lav jungel, bør man ta grep for å holde den så tynn og lav som mulig (ikke alltid det er lurt å klippe siden det da ofte bare blir enda tjukkere) Dog, vi skal kanskje være fornøyd med norsk rough, er lite klapperslanger, svart mamba, skorpioner eller alligatorer som vi sliter med nå vi en sjelden gang er noe skjev fra tee
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Aksjon Klipp Roughen

Post by kevin »

Norske golfbaner kunne alliert seg med norske bønder. Tatt inn sauer på begrensede områder og latt de tynne ut roughen. Husker det var det på Elisefarm da jeg spilte der. Området mellom to hull hadde de gjerdet inn og hadde disse til å beite der. Da vokser ikke roughen like fort og blir ikke saftigere som ved klipping.

Litt halvhøy og glissen rough er greit. Men ikke 1m og tjukk som i kompostbinge. Da foretrekker jeg heller de banene hvor det er skog tett på banen, hvor det er åpent og greit i mellom trærna. Da er det som oftest vinkelen man har som avgjør hvilket slag man har ut igjen.

Endel baner kunne hatt godt av å rydde litt mer. Det behøver ikke være rough som på US Open banene.

Jeg har klar tro på at det vil minske tiden man bruker på leting, og sørge for at spilletempoet blir litt bedre.
apehest
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 129
Joined: 13 Feb 2012, 15:13
Hcp: Multi
Location: Fredrikstad

Re: Aksjon Klipp Roughen

Post by apehest »

Hjemmebanen min kjører fullstendig utrimma rough frem til midt i August. Fordi det gresset som blir 70cm er så jævla fint å se på.
Helt bak mål med tanke på at nesten ingen klarer å finne ballen, og er man uheldig nok til å finne den så klarer folk faen ikke å slå den ut igjen.
Har opplevd at kølla stopper før ballen, og jeg er en heavy hitter.
Post Reply