Tekniske "nyvinninger" hos norske golfklubber

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Tekniske "nyvinninger" hos norske golfklubber

Post by kevin »

I det siste har jeg lest om golfklubber som har fått kortautomat på driving rangen, sånn at man slipper å ha 10/20-kroninger tilgjengelig, eller å ha fyllt på et range-kort.

Dette er jo på høy tid og kanskje ikke noe revolusjonerende? Men tror ikke det har vært veldig vanlig, jeg har ikke sett det i Norge før.

Mitt inntrykk er at man henger endel etter. I Sverige har veldig mange klubber en betalingsterminal, hvor man kan betale greenfee utenfor vanlig åpningstid for kansli eller proshop. Dette har jeg heller ikke sett her til lands, såvidt jeg kan huske.

I dag kan man betale parkering med app på en smartphone mange steder rundt omkring, man kan kjøpe drikke på brus-automater etc. Noen klubber har kanskje en app allerede, men hva finnes i de?

Er det andre tekniske løsninger man kan ha for å gjøre det enklere for golferne?
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Tekniske "nyvinninger" hos norske golfklubber

Post by Yorkie »

Tja, noen klubber har jo vært raskt ute. Her f.eks

Image
IMG_0798

Fra venstre til høyre: I bua til venstre skimtes såvidt restauranten med to automater for kaldt drikke, i midten resepsjon/range området med scorekort, oppslag, baller, kurver osv. og så til høyre betalingsterminalen for greenfee.
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Tekniske "nyvinninger" hos norske golfklubber

Post by furu »

Trodde det var parkeringsautomaten Yorkie :)

Apper med funksjoner for kjøp har jeg ikke sett hos norske klubber. Noen har app, men det er vel rene infoapper med baneguide og i noen tilfeller GPS.

Det første de burde gjøre er å lage nettsider som funker på mobil. En gratis wordpresside tilpasser seg det du surfer på. Men svært få norske klubber tror medlemmer og gjester surfer på noe annet enn den stasjonære kontormaskinen. Mitt første og største ønske er at de skal oppdatere sidene sine med baneinfo. Både full guide og statusrapport med jevne mellomrom.

Leste jeg ikke noe nylig om Miklagard som har utvidet bilparken? Og har GPS i dem + at de sporer alt bilene foretar seg og dermed kan bruke det til planlegging?

Når det gjelder kortautomat på rangen må jeg nevne Sotra. De hadde myntinnkast eller poletter. Jeg skulle en gang kjøpe poletter i rangen men fikk 20-kroner. Fordi det var lettere for dem. Jeg spurte om de ikke var redd for at noen skulle rane dem. Nei. Vel, noen brøt opp og ødela automatene fordi de var på jakt etter småpenger. Jeg har fått kjeft fordi jeg tok en "told you so" i dette tilfellet, men det illustrerer så godt hvordan mange norske klubber venter litt lenger enn så lenge som mulig med å gjøre endringer.

Vi bruker brikker på rangen. Så vidt jeg vet rfid. Kan sikkert brukes til mye artig hvis man først gidder.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Tekniske "nyvinninger" hos norske golfklubber

Post by veggiss »

Skoger har vel hatt kortautomat på rangen i noen år nå?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Tekniske "nyvinninger" hos norske golfklubber

Post by CharlieB »

Golfmiljøet har igrunnen ikke slått meg som det mest fremoverlente og inovative miljøet i verden..

Golfbox appen vil jo ha verdi, når den engang funker. Jeg har ikke så mye tro på egne apper for klubbene rundt omkring, de har ikke resurrser til å lage noe som faktisk er nyttig - da vil det antagelig være bedre å sørge for at nettsidene er mobiltilpasset. Muligheten for å lage noe som man ville bruke finnes jo, men tipper det blir for dyrt for de fleste klubbene.
apehest
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 129
Joined: 13 Feb 2012, 15:13
Hcp: Multi
Location: Fredrikstad

Re: Tekniske "nyvinninger" hos norske golfklubber

Post by apehest »

Østmarka GK har har kortautomat på ranged. Jævlig kurant!
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Tekniske "nyvinninger" hos norske golfklubber

Post by Rotten »

Grini gk har hatt kortautomat for betaling av greenfee noen år. Funker bra.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Tekniske "nyvinninger" hos norske golfklubber

Post by kevin »

Godt at det finnes noen som har fulgt med i timen da :)

Leser at Hakadal har fått innført kortbetaling og sms-løsning. Onsøy har også fått kortterminal i år
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Tekniske "nyvinninger" hos norske golfklubber

Post by ShooterMacgavin »

Drammen har kortautomat og range kort.
Andre "nyvinninger" er golfbilene med GPS.
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
Post Reply