gap i gradene på jern

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: gap i gradene på jern

Post by halvorsen84 »

halvorsen84 wrote:
furu wrote:Kan også være litt greit å huske på at hverken kevin eller noen andre her inne representerer gjennomsnittsgolferen i Norge.
Vi har da noen "høyhandicappere" her inne også? :lol:
http://www.norskgolf.no/artikler/nyhete ... icap-norge En liten pekepinn på at snittet i hcp og spilleferdigheter ligger høyt, ergo er Furu's påstand på trygg grunn! 8-)
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: gap i gradene på jern

Post by halvorsen84 »

kevin wrote:At de fra produsentene sier det er ingen overraskelse, de vil gjerne styre hva vi kjøper. Og de har rett i at loftene har endret seg. Jeg tør påstå at man behøver ikke være veldig god for å spille med 5`er jern, med mindre loft er endret radikalt. Jeg er middels dårlig og har ingen problemer med å spille med 4-5`er jern, og har mange kompiser og bekjente som spiller golf(noen har tilogmed 2-3èr i bagen). Såvidt jeg husker er det ingen av de som har gått bort fra 4-5. Hvis noen her inne(som kjenner meg) er uenig i det, må de selvsagt rope ut. Nå er det jo ikke sånn at alle spiller med det absolutt nyeste heller, og dermed ikke har vært med på de endringene som har kommet. Samtidig sier jo produsentene at utstyret blir mer og mer tilgivende, hvorfor skal det bli vanskeligere å spille med de jerna da?

Nå er jo mine erfaringer selvsagt subjektive, men jeg synes det er altfor generelt å si at man må være veldig god for å spille med 5`er jern i dag.
Man må ikke nødvendigvis være veldig "god" for å slå et 5i, men hvis man ser på gjennomsnittsgolferen, både i Norge og ellers i verden, og hvordan denne slår 5i kontra f.eks 7i, så tror jeg vi ser mer stabilitet med 7i! Gode treff med 5i går selvfølgelig lenger, men man har nok oftere gode treff med 7i.

Og det finnes selvfølgelig alltid unntakk! :)
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: gap i gradene på jern

Post by liverglimt »

jos026 wrote:
liverglimt wrote:I teorien er det lengden som fikser det sammen med loften. Hvis du ikke har rimelig greie avstander i mellom hvert jern så bør du absolutt få sjekket loft og lie. Kan godt hende de er enda mer skakke enn du tror og derfor gir det slike utslag. :)
Da blir det en tur på verkstedet=) Tusen takk for innspillet. Alltid greit å få "bekreftelse" på at det ikke er noe feil med meg, men køllene :D
furu wrote:Det er ikke så enkelt som å se på gradene. Sjekk hvordan jernet er laget. 6-7i kan ha en form for konstruksjon, 8-9i en annen og P-G igjen noe annerledes. Vektfordeling og konstruksjon av hodet spiller inn.

Med mindre du er en veldig god spiller og alltid treffer ballen rent, slår du 5i og lavere ganske dårlig. De aller fleste slår bra helt til 7i, der stopper det.
Jeg så på signaturen til jos026 og antar det er hans oppsett. Loft og lie er obligatorisk hvert år eller oftere om man slår mye på matter/hardt underlag. Mange som glemmer det, eller ikke vet det.

Når det gjelder konstruksjon på køllene så har det alltid vært slik. Bare det at nå er fokus på forskjellig design, tilgjivelse, omforlatelse osv ;) .

Ett eksempel som jeg kjenner godt er Miura CB501, der er "CG klumpen" betraktelig større på de korte jernene og gradvis blir den finere. En plass må alle gjøre av 40-45 gram som er forskjellen på en PW og 4-jern.

Når det gjelder nummer på køllene så er det rimelig uinteressant. Mitt 7er jern er 34 grader. Ping G som er diskutert i en annen tråd nylig er 30,5 grader. Begge to er 37 tommer. Klart jeg ville slått lenger med Ping G jernet. Mitt mål med meg selv og kundene mine er å gi dem en selvtillit når de skal svinge kølla slik at de mer eller mindre vet hvor langt de slår. MEN, vi skal aldri glemme at variasjonen sideveis og lengden økes dess høyere HCP spilleren har. :)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: gap i gradene på jern

Post by kevin »

Spørs jo litt hva man mener med "veldig god". I mine øyne er det under 4 i hcp, minst. Man kan ikke si i det ene øyeblikket si at man må være veldig god, i det neste dra inn snitt hcp i norge. Det er jo himmelvid forskjell mellom det. Som nybegynner var jeg ikke komfortabel med noe lavere enn 7`er. Men det er noen år siden, og etter at jeg gikk under 20 brukte jeg alle. I dag ville jeg ikke byttet 4`er jernet mot noe, og jeg er veldig langt unna "veldig god".

Men snakker vi 26hcp så er jeg enig i at 4`er kanskje kan være vanskelig, og kanskje 5`er også

Og igjen, hvor mange spiller egentlig med det aller nyeste utstyret?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: gap i gradene på jern

Post by furu »

Ok. Jeg gir meg. Har ikke peiling på hva jeg snakker om. Noen som sitter i sofaen og sjekker ting kan heller svare.
Instagram @christianfuru
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: gap i gradene på jern

Post by TheBigEasy »

Intresant dette. Nå er jeg ikke god og vil heller aldri bli det, men 5i ga jeg opp for lenge siden. Det er såpass mye lettere å slå en 5 h i stedet.
Play your best.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: gap i gradene på jern

Post by kevin »

furu wrote:Ok. Jeg gir meg. Har ikke peiling på hva jeg snakker om. Noen som sitter i sofaen og sjekker ting kan heller svare.
Tåler du ikke at noen er uenig? At du jobber for Norsk golf betyr vel ikke at du alltid sitter på fasiten, vel? Svar heller på argumentene da om vi skal diskutere. Jeg er ingen utstyrsekspert, ei heller utgir jeg meg for å være det. Jeg snakker ut ifra mine personlige meninger og erfaringer, og er uenig i at man må være "veldig god" for å spille med mellom-/-lave jern. At man bør ha et visst nivå for å mestre det, er det vel ingen tvil om.
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: gap i gradene på jern

Post by Rotten »

Jeg er nok sikkert ikke i kategorien "veldig god", men trener jevnlig. Sånn sett har Furu helt rett, som så mange andre her inne, er jeg ikke gjennomsnittgolferen. Slår "bra" med de lange jernene, gjerne i4 fra fairway, men helst ikke i3. Liker imidlertid god i3 fra tee.
Uansett, jeg trives godt med lange jern, selv om jeg ikke er scratch. De går både langt og høyt nok. Overraskende ofte relativt rett også :-)
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: gap i gradene på jern

Post by halvorsen84 »

kevin wrote:Spørs jo litt hva man mener med "veldig god". I mine øyne er det under 4 i hcp, minst. Man kan ikke si i det ene øyeblikket si at man må være veldig god, i det neste dra inn snitt hcp i norge. Det er jo himmelvid forskjell mellom det. Som nybegynner var jeg ikke komfortabel med noe lavere enn 7`er. Men det er noen år siden, og etter at jeg gikk under 20 brukte jeg alle. I dag ville jeg ikke byttet 4`er jernet mot noe, og jeg er veldig langt unna "veldig god".

Men snakker vi 26hcp så er jeg enig i at 4`er kanskje kan være vanskelig, og kanskje 5`er også

Og igjen, hvor mange spiller egentlig med det aller nyeste utstyret?
Regner med denne var til meg! :mrgreen:

Det jeg mener er at man bør være en god ballstriker for å ha utbytte av de lengre jernene. Man kan selvfølgelig være en god ballstriker, med null lengdekontroll, eventuelt og/eller dårlig til å putte, som resulterer i et høyere hcp, dette blir da, som jeg sa; unntakene!

"Veldig god" blir jo subjektivt, og for meg er en god golfer en med singelhcp og lavere. Grunnen til at jeg linket til artikkelen i Norsk Golf, mtp. hcp nivået i Norge, og ellers i verden, for oss hobbygolfere, var å poengtere Furu sin kommentar om at;

"De aller fleste slår bra helt til 7i, der stopper det." Når "de aller fleste" som spiller golf befinner seg i kategori 3-4-5 vil jeg si at dette stemmer ganske bra! :P
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: gap i gradene på jern

Post by eivaan »

Jeg spiller med oppsett fra 4 og opp, dog er 4 jernet av den tilgivende "nye" sorten, jeg slår 4-5 jern mye fra fairway. Jeg tenker dette like mye handler om hvordan man kommer inn i ballen, ser at mange som trakterer 4-5 jern slår flatere og dermed kommer inn riktig....dog blir de jo straffet på de "lettere" jerna fordi de duffer...jeg ser ikke helt den store forskjellen på om man har 3 eller 15 i hc, men heller hvordan man kommer inn i ballen. Mye handler også om å ha ballen riktig i oppstilling. Legg ballen litt frem fra 5 og ned, no problemo!!! Og husk at man trenger ikke svinge hurtigere/slå hardere på et 4 jern kontra et 7 jern....sving rolig igjennom og fokuser på ball/køllehode!!
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: gap i gradene på jern

Post by halvorsen84 »

eivaan wrote:Jeg spiller med oppsett fra 4 og opp, dog er 4 jernet av den tilgivende "nye" sorten, jeg slår 4-5 jern mye fra fairway. Jeg tenker dette like mye handler om hvordan man kommer inn i ballen, ser at mange som trakterer 4-5 jern slår flatere og dermed kommer inn riktig....dog blir de jo straffet på de "lettere" jerna fordi de duffer...jeg ser ikke helt den store forskjellen på om man har 3 eller 15 i hc, men heller hvordan man kommer inn i ballen. Mye handler også om å ha ballen riktig i oppstilling. Legg ballen litt frem fra 5 og ned, no problemo!!! Og husk at man trenger ikke svinge hurtigere/slå hardere på et 4 jern kontra et 7 jern....sving rolig igjennom og fokuser på ball/køllehode!!
Hcp 3-15 er jo milevis fra hverandre, men som nevnt tidligere finnes det unntak. Det er mange måter å spille golf på! 8-) Ballplassering, hvordan man kommer inn i ballen osv, er ting man lærer seg/får til etterhvert, ergo når man blir en bedre spiller. Sier ikke at man må ned på hcp 3 før man kan slå lave jern, men så er heller ikke hcp 15 "tellende" for majoriteten av golf-Norge! ;)
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
jos026
Forumvant
Forumvant
Posts: 68
Joined: 04 Mar 2014, 09:43

Re: gap i gradene på jern

Post by jos026 »

furu wrote:Det er ikke så enkelt som å se på gradene. Sjekk hvordan jernet er laget. 6-7i kan ha en form for konstruksjon, 8-9i en annen og P-G igjen noe annerledes. Vektfordeling og konstruksjon av hodet spiller inn.

Med mindre du er en veldig god spiller og alltid treffer ballen rent, slår du 5i og lavere ganske dårlig. De aller fleste slår bra helt til 7i, der stopper det.
Jeg tenkte jeg skulle ta opp denne tråden igjen. For som Furu sier, kan det ikke være tvil om at det er vanskeligere å slå et 3-4 jern på rundt 20* enn et 7 jern på ca. 32*.

Selv spiller jeg på 7 i hcp og treffer kula jevnt over greit. 5i i mitt sett er fra fabrikanten 26* og sånn sett ikke veldig "strong". Oppsettet er også litt endret for neste år, se signaturen.

Hvorfor jeg tok opp denne tråden rundt "gap i gradene på jern" er at jeg opplever at ved god treff er avstanden mellom de lengre jerna kortere enn avstanden mellom de korte jerna. Jeg har da vanskelig med å forstå logikken at gapet i grader er større på de korte jerna (som presumtivt er lettere å slå) og at gapet grader er mindre på de lengre jerna (som presumtivt er vanskeligere å slå). I mitt enkle sinn skulle gapet da vært motsatt, mindre i de korte jerna og lengre i de lengste jerna. Forholdene Furu tar opp forklarer jo hvorfor produsentene har det oppsettet på køllene som de leveres med, men her er det nok individuelle forskjeller. Jason Day har for eksempel bøyd sine jern mellom 2.5 og 3 grader strong....

For min del kan vel litt bøying og tilpassing av loftene være et adekvat tiltak for å få litt mer avstand mellom de lengre jerna?
Last edited by jos026 on 20 Jan 2016, 10:56, edited 1 time in total.
D: Taylormade M2 10,5' - Tour ad di 6s
FW: 14' XR pro m/ tour ad di 7s og 16,5' 915 m/ diamana s+ 70 stiff
H: TM RESCUE mid 22 og 19 m/ stock regular skaft
J: Mizuno Mp 69 4-p m/ DG s300
W: Ping G10 U (50') og S (55')
P: TM Spider
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: gap i gradene på jern

Post by liverglimt »

Dette er en av de mest interessante diskusjoner jeg har deltatt i på golfsnakk og flotte innspill fra alle kanter og deler av hcp skalaen.

Jeg vet det er en del spillere med jern helt ned på lavt 20 tall i grader. Det jeg ser når slike spillere kommer til meg er at de er merkelig skinnende og lite skrammer på. Det resulterer ofte i prat om hva og hvorfor akkurat det. Har sjelden noen som sier nei til replassering av jern med wood eller hybrid.

En annen "feil" jeg ser i mange bager er 3w 15, 5w 18 også har de en hybrid på 19 grader. Når vi snakker om oppsettet så kommer det ofte fram at hybriden slås bedre og med mer kontroll enn 5w. Hvorfor? Hybriden er kortere, ballen går i en høyere ballbane og lander ofte veldig pent og kontrollert. Løsningen er nytt oppsett med litt mer harmoniske lengder på køllene, samt en første wood som spilleren kan få opp i lufta. Det kan for en være 14 grader, for en annen er det 20 grader.

Her er min bag med grader og lengde i tommer:
Driver: 11 - 44 1/4
Første w: 16,5 - 42,5
Andre w: 21,5 - 41,5
Hybrid: 24 - 39
5: 27 - 38
6: 30 - 37,5
7: 34 - 37
8: 38 - 36,5
9: 42 - 36
Pw: 46 - 36
Gw: 50 - 36
Sw: 55 - 36
Lw: 60 - 35 3/4

Dette oppsettet gir meg kontroll på lengder. Jeg ville slått lenger innimellom med 1/2-3/8, men med mindre kontroll. Jeg føler meg nå veldig komfortabel med stort sett hele bagen, det er stort sett bare dagsvariasjoner som gir feilmarginer. Jeg mener ikke dette er det rette oppsettet for alle, men det kan gi en pekepinn på hvordan ett sett kan bygges opp.
jos026
Forumvant
Forumvant
Posts: 68
Joined: 04 Mar 2014, 09:43

Re: gap i gradene på jern

Post by jos026 »

Er det en tommelfingerregel hvor mange grader opp og ned en kan (ikke bør overstige) et wedge/jern?
D: Taylormade M2 10,5' - Tour ad di 6s
FW: 14' XR pro m/ tour ad di 7s og 16,5' 915 m/ diamana s+ 70 stiff
H: TM RESCUE mid 22 og 19 m/ stock regular skaft
J: Mizuno Mp 69 4-p m/ DG s300
W: Ping G10 U (50') og S (55')
P: TM Spider
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: gap i gradene på jern

Post by liverglimt »

De fleste "forged" kan bøyes minimum +/-2 grader. Noen helt opp til 4 grader.
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: gap i gradene på jern

Post by yuran »

Hvor ofte bør man for øvrig sjekke loft + lie på smidde køller?
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: gap i gradene på jern

Post by liverglimt »

1-2 ganger per år. Kommer selvsagt an på hvor mye du spiller, men aller viktigst er hvor mye du slår på matter/simulatorspill.

Jeg sjekker mine jevnlig, men justeringer stort sett 2 ganger per år. Wedgene mine flytter mest på seg. :)
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: gap i gradene på jern

Post by yuran »

Lite mattespill, men får ta en sjekk. Spilt tre år uten å sjekke dem :) Dette antar jeg at er en jobb for køllemakeren.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: gap i gradene på jern

Post by liverglimt »

http://www.benhogangolf.com/Ft-Worth-15

Kanskje dette er veien å gå? Grader på jernene og ut med nummer. :)
jos026
Forumvant
Forumvant
Posts: 68
Joined: 04 Mar 2014, 09:43

Re: gap i gradene på jern

Post by jos026 »

Bryson DeChambeaus bag er stilig. Spillet hans er jo også fascinerende; samme sving og "samme" kølle bare forskjellige loft. Køllene ser jo skikkelig kule ut også, se http://www.golfwrx.com/308080/bryson-de ... witb-2015/

Irons: Edel Cavity Back (20, 26, 30, 34, 38, 42 and 46 degrees)
Length: 37.5 inches
Lie Angle: 69 degrees

Wedges: Edel Cavity Back (50, 55, 60 degrees)
Length: 37.5 inches
Lie Angle: 69 degrees

Når det gjelder svingen hans så jeg et intervju hvor han forklarer dette. Han opplyser at han for ca. 5 år siden forenklet svingen. Med dette mener han at han har samme svingspor med alle køllene. Han har da en sving og forholde seg til, og mener at dette gjør det hele enklere og mer stabilt. For å få til dette har alle køllene samme lengde og lie.

Kanskje dette hadde vært noe også for oss vanlig dødlige?
D: Taylormade M2 10,5' - Tour ad di 6s
FW: 14' XR pro m/ tour ad di 7s og 16,5' 915 m/ diamana s+ 70 stiff
H: TM RESCUE mid 22 og 19 m/ stock regular skaft
J: Mizuno Mp 69 4-p m/ DG s300
W: Ping G10 U (50') og S (55')
P: TM Spider
Post Reply