Til deg som har 4 til 12 ISH HCP

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Til deg som har 4 til 12 ISH HCP

Post by Rotten »

Sharky wrote:Jeg som mange andre raste ned i hcp det/de første årene. startet såvidt i slutten av 2010 og i 2011 hadde jeg 16.6 i hcp. Jeg var hektet, begynte å lese meg opp på teorier og analyserte mange spillere for å finne den beste måten å svinge golfkøllen. Dette har resultert i at jeg ble mer og mer teknisk innstilt og spillet ble verre. De siste årene har hcp krøpet nedover til 8.3 i slutten av 2014 tross at jeg selv føler bare motgang i spillet. (klarte ikke engang å bruke 3 wood, noe som var desidert den beste køllen i bagen i 2013)

Jeg gjorde en slice om en til en hook og deretter tilbake til en slice, så hadde jeg på et tidspunkt ikke kontroll om ballen gikk høyre eller venstre. Har alltid hatt tålig bra lengde og da resulterer feilslag ofte til problemer.

Når jeg startet året i år måtte jeg tilbake på tegnebrettet. første målet var å få orden på 3 & 5 wood. det tok meg over 1 mnd får jeg faktisk klarte å slå ballen med noe jeg vil anse som et bra balltreff ( i tillegg til ca 2000 rangeballer). Jeg har testet, samt endret på svingspor og grep, frem og tilbake. men nå tror jeg ting er på vei til å snu. å prøve selv å få vekk vonde vaner uten å bruke pro (økonomiske grunner) er ikke alltid det enkleste. Har levert noen få runder i high 70's / low 80's men spillet varer sjeldent alle 18 hull.

Det ble mye tekst her men det jeg kan si er at jeg nå har innsett at mine forventninger til meg selv ødelegger for spillet og gleden av sporten. Resten av året skal brukes på å spille golf uten å tenke for mye teknisk og heller få tilbake gleden av golf. Jeg er rett å slett lei av å reise hjem fra golfbanen med dårligt humør!
Definitivt ett problem at alt for mye fokus på teknikk ødelegger litt av gleden ved å "bare spille". Kjenner meg godt igjen i innlegget ditt, mye teknisk trening og skuffende på banen. Men som i alt man gjør, trening trumfer stort sett alt uansett. Plutselig løsner det, og på ett eller annet merkelig vis, er de dårlige slagene betydelig mye bedre enn før. Med andre ord, kroppen har lært seg nye bevegelser som er mer riktig.

Dette dreier seg nok også litt om hva man vil med golfen og hvordan man ønsker å spille. Jeg kunne f. eks. aldri kost meg med å spille med en kort slice og innsett at bogey er ok. Noen gjør det, spiller rel. bra i forhold til poeng, men vil aldri kunne utvikle seg videre. Men er fornøyd med sin slice :)

Mitt største problem inntil i år har vært driveren. Har liksom aldri helt fått godfølelsen. Slår rel. langt, men aldri kommet dit at jeg ser svingen og balltreffet for meg og ikke minst slaget. Trent mye driver i vinter, plutselig så sitter den. Føles trygt, og treffer som oftest der jeg sikter. Dette har igjen gjort at golfen er betydelig morsommere. I tillegg blir innspillene med jern kortere og ikke minst føles det enda viktigere å være presis med jernene, og det funker. Dette har igjen gjort at fokuset har blitt mer på "hvor lande ballen" og mindre på teknikk. Fornøyelig å spille :D

Men altså, poenget var at teknikkjobben som allerede er nedlagt (med ditto frustrasjon, jinxing på banen og mange baller) betaler seg etter hvert. Tror bare det ikke føles sånn når man holder på fordi det går så smått....
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Post Reply