Utstyr i Norsk Golf

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Utstyr i Norsk Golf

Post by Golffreak »

Ligger vel i naturen til "ekte custom-fitting" at det er vanskelig å gjøre det mer tilgjengelig:

- Custom-fit og komponenter krever jo at man har et nett av kompetente og særdeles dedikerte køllemakere som kan forhandle og selge produktene dine. Dette markedet er lite av flere årsaker, først og fremt fordi det krever mange timer både av kunden og køllemaker samt en god del utstyr, demoutstyr, lokaler etc. Køllemakeren skal jo leve, og f.eks. i Oslo så er det vel kanskje 2-3 køllemakere som driver seriøst med komponenter? Kjenner ikke dette inngående. Det er også vanskelig å markedsføre mot den vanlige mannen i gata hva fordelene med komponenter er.

- Mer standardiserte og ferdigbygde produkter gjør at OEMene kan selge varer i partier til større golfbutikker, proshoper og sportsbutikker. Kundene forstår enklere argumentene fra OEMene, og de er mye mer tilgjengelige. De har jo begynt å tilby "fitting cart" med enkelte skaftvalg, og de nye hoselene gjør jo ting mye enklere idag. Likevel så tilbyr de jo kun skaftene som OEMen tilbyr i sitt utvalg, som regel på "standard" versjon kun ett skaft, og på "tour" versjon noen flere alternativer. Dette er uansett "big business" hvor OEMene har blitt større selskaper, og gjerne integrert i enda konsern (TM/Adidas). De har selvsagt helt andre marketing budsjetter.

Det blir vel litt Block Watne mot arkitekttegnet hus ;) , selv om jeg nok også tror at OEMene lager bra hoder/utstyr. Dog, vil du bruke tid og penger på å finne det optimale skaftet så kan jo komponent være et alternativ.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Utstyr i Norsk Golf

Post by veggiss »

furu wrote:At de finner opp kruttet to ganger i året betyr jo ikke at det som går ut av produksjon er dårlig?
Nei, men det gir jo ikke akkurat noe eierskap til produktet for kjøperne heller. Man har jo alltid en utgått modell stort sett.
furu wrote: Er det virkelig billigere? Jeg aner ikke hva tingene deres koster, det er sikkert veldig avhengig av hva du velger av f eks skaft. For å være helt ærlig så syns jeg de skulle vært mer åpen og tilgjengelig hvis produktene er så fantastiske.
Greia er jo at tilpasningen er en del av det som gjør produktet bra...uten tilpasningen er det jo nesten bare enda et produkt. Wishon ønsker ikke at folk skal gå rundt med køllene dems uten at de er tilpasset, og de lever godt på den strategien.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Utstyr i Norsk Golf

Post by furu »

Jobber med #3 nå. Blir de vanlige sidene med utstyr og i tillegg har jeg litt om sko og klær. Mulig at vi får tilsendt Oakley Cipher :D Blir fokus på klær/sko/mote og vi har en del produkter vi faktisk skal teste selv. Det blir altså ikke omtaler basert på uttalelser fra produsentene selv men på grunnlag av våre egne erfaringer.

Ellers litt Metal X og Razr Fit. Og noe John Letters. Får se om det kommer noe annet interessant i posten før deadline.

Har det dukket opp noe annet dere vil lese mer om?
Instagram @christianfuru
stooy
Site Admin
Posts: 1513
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 90 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Utstyr i Norsk Golf

Post by stooy »

Kan du bruke golfsnakk-pegger på bildene?! :D
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Utstyr i Norsk Golf

Post by furu »

stooy wrote:Kan du bruke golfsnakk-pegger på bildene?! :D
Får ikke bruke egne bilder :( De må vel ha en viss standard på bildene også......
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Utstyr i Norsk Golf

Post by furu »

#3 er ferdig levert og #4 er påbegynt. Tiden går fort. Altfor fort. Men jeg fant da endelig en driver som funker for meg :D Ganske utrolig bra tall for å være meg med driver men det var artig å teste den. Sikkert noen på den andre siden som kommer til å reagere og si at jeg bløffer med tallene :lol: Må si at livet har blitt roligere og bedre etter at jeg sluttet å besøke den debattsiden. Uansett, jeg har alltid slitt med å få ut potensialet mitt med driver. Har ingen problem med å slå 6i 180 meter + eller en 4w 225, men driveren slet jeg lenge med å få til å gå lenger enn 4w. Litt kjipt å måtte returnere den :(

Har fått noen av ballnyhetene men vil ikke skrive om dem før været er litt varmere. Tenker at det ikke er optimalt å prøve baller i 4-5 grader. Skal bare kommentere litt kort om hver ball og tenkte at hovedfokus blir hvordan de føles på nærspill og hvor holdbart skallet er.

Har en del bra ting på gang for neste nummer. Ønsket å ha med damekøller i #3 men må jobbe videre med det til #4. Da håper jeg vi har noe på plass til de kvinnelige leserne også.

Jeg syns at det har utviklet seg i riktig retning og at #3 blir bedre enn de foregående utgavene. Skal selvsagt bli enda bedre, lærer hele tiden.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Utstyr i Norsk Golf

Post by Golffreak »

furu wrote:. Litt kjipt å måtte returnere den :(
Er det ikke bare å kjøpe samme kølle og specs hvis den funket bra?:-)

Synes du gjør en god jobb, og høres ut som det er progresjon ettersom du får bedre grunnlag og mer utstyr inn også. Ser frem til balltestene, og post gjerne noen av forskjellene når du testet drivere da! Du bør nok sikkert anonymisere hvilke køller det er, men alltid interessant å se hvor store forskjeller du har resultatmessig. Alle må jo gjøre sin egen custom-fit hvis det skal bli relevant uansett.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Utstyr i Norsk Golf

Post by furu »

Når det gjelder drivere så kan jeg si at det er en som har utmerket seg noe voldsomt for meg og det er Razr Fit.
Kjøpe samme kølle med samme specs ja, det er bare litt kjedelig når den koster 3.000,- + :( Men akkurat den her må jeg nesten ha. Tror jeg venter litt og ser om prisene faller litt.

Balltest blir enormt subjektivt bortsett fra når det gjelder holdbarhet. Jeg grubler på hvordan jeg kan finne noen tester for å få konkrete tall vi kan forholde oss til.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Utstyr i Norsk Golf

Post by Golffreak »

furu wrote:Når det gjelder drivere så kan jeg si at det er en som har utmerket seg noe voldsomt for meg og det er Razr Fit.
Kjøpe samme kølle med samme specs ja, det er bare litt kjedelig når den koster 3.000,- + :( Men akkurat den her må jeg nesten ha. Tror jeg venter litt og ser om prisene faller litt.

Balltest blir enormt subjektivt bortsett fra når det gjelder holdbarhet. Jeg grubler på hvordan jeg kan finne noen tester for å få konkrete tall vi kan forholde oss til.
Du lever en gang, og hvis den driveren funker en del bedre så er livet for kort til å spille med utstyr som ikke er det beste for deg;-). Golf er min hobby og jeg bruker penger på det når jeg finner noe som funker, eller en bane jeg vil spille.

Konkrete tall på balltest ja. Hva med det spleiselaget på Iron Byron?;-). Subjektivt blir det jo uansett, men hvis du har tilgang til simulator som måler reell spin (med påtegnede streker på ballen) så bør det la seg gjøre å teste spin ved å bruke ulike baller der? Slår du nok slag i simulator så får du noe som ligner statistisk grunnlag iallefall, selv om det ikke blir en vitenskapelig test.. Lengde kan du jo også få, men her kan du jo også slå på utendørsrange. Hvis du har en gærning som vil måle opp fra der ballen landet og tilbake til deg med laser så får du jo grunnlag der også (bør jo ikke være andre på rangen da... :). Følelse rundt og på greenen er jo alltid subjektivt. Klart, du burde jo også hatt flere spillere med ulik svinghastighet for å kunne måle ballene mot hverandre ift. hastighet og kompresjon. Alt avhenger av hvor godt betalt du får for dette her.... ;)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Post Reply