Baneguide/Yardage Book

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Baneguide/Yardage Book

Post by Friedman »

Kom over disse interessante bildene http://www.golfwrx.com/forums/topic/464 ... 1-masters/

Tenker å lage et par slike, i alle fall for de banene jeg spiller mest.

Image
No laying up
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Baneguide/Yardage Book

Post by veggiss »

Har også vurdert det men får aldri gjort det. Dessuten må man gjerne lage det meste fra grunn av siden baneguidene som oftest er for dårlig og for små.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Baneguide/Yardage Book

Post by stianm »

Har en baneguide fra Losby når det ble holdt Nordea tour der, veldig nyttig for distanser mellom punkter fra tee til green og ikke minst green med avstander/konturer osv.
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Baneguide/Yardage Book

Post by Friedman »

veggiss wrote:Har også vurdert det men får aldri gjort det. Dessuten må man gjerne lage det meste fra grunn av siden baneguidene som oftest er for dårlig og for små.
Enkelte baner har detaljerte bilder av hullene i .pdf format på nett. Bare å skalere ned til et hendig format. Greenområdene er derimot gjerne dårlig repesentert.
stianm wrote:Har en baneguide fra Losby når det ble holdt Nordea tour der, veldig nyttig for distanser mellom punkter fra tee til green og ikke minst green med avstander/konturer osv.
Høres bra ut. Er den brukt, altså med kommentarer/piler/break etc. på greenene?

Min erfaring er at man lettere kan legge opp en spilleplan på forhånd dersom man har en god yardage-bok.
No laying up
User avatar
Fredrikkm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 154
Joined: 04 May 2010, 18:20
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Holtsmark GK/Bærum GK
Location: Asker

Re: Baneguide/Yardage Book

Post by Fredrikkm »

veggiss wrote:Har også vurdert det men får aldri gjort det. Dessuten må man gjerne lage det meste fra grunn av siden baneguidene som oftest er for dårlig og for små.
Hvis baneguiden har for små bilder kan det ofte løses ved å gjøre om bildet til "smart object" i Photoshop. Da kan man ofte oppskalere bildet mye uten at det taper seg nevneverdig kvalitetsmessig.
Driver - TM Burner Superfast
Hybrider - TM Burner 3h & 4h
Jern - TM Tour Burner 5-PW
Wedger - Adams 52*, 56* & 60*
Putter - Cleveland Classic BRZ 4.5/ProFound Dark Ace
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Baneguide/Yardage Book

Post by Golffreak »

De fleste av oss er nok relativt fornøyd med å treffe greenen og putte to ganger for par, men det er jo enkelte hull hvor man ligger under 150m fra greenen og kan nyttiggjøre seg denne informasjonen. Selv om man ikke klarer å treffe "frimerket" som gir deg optimal posisjon, så er det definitivt enkelte greener man ikke skal være på feil side av. Er blant annet et langt par 4 hull på Nes med veldig bratt green som heller mot deg. Slår du for langt inn på greenen så er du nesten garantert 3-putt hvis det er raskt der..

Ikke sikkert jeg hadde klart å nyttiggjøre meg info på dette nivået så veldig ofte iløpet av en runde strengt talt....;-)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Baneguide/Yardage Book

Post by veggiss »

Ta f.eks. Holtsmark. Greenene der er helt fantastisk designet, og på den banen ville en slik bok kunne kommet til nytte hvis greenene hadde hatt den hastighet og jevnhet de burde ha. På alle greenene har du posisjoner som du absolutt ikke bør være i om du har noen håp om å få en enkel 2-putt.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Baneguide/Yardage Book

Post by Friedman »

Jeg synes det er spesielt nyttig å vite hvor langt det er til fairway-bunkere og andre farer feks. ved utslag. Det å vite hvor langt man bør slå og kunne få en idé om man skal ta driver eller et 4-jern fra tee er viktig da det gjør at man kan "forplikte" seg til slaget og at man ikke tviler på om man slår riktig kølle.
No laying up
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Baneguide/Yardage Book

Post by Golffreak »

På utslaget på par 4/5 så bruker jeg som regel baneguiden hvis jeg er på ukjente baner. Der står det som regel avstand til bunkere etc. Skal jeg slå meg kort av bunkeren så finregner jeg sjelden så mye at jeg beregner å slå meg 2m ifra, og regner ihvertfall 10m kort. Er jeg i tvil om jeg kan slå over bunkeren så bruker jeg laseren og måler til bunkerkant. Ellers så bruker jeg lasermåleren stort sett bare på innspillet/par 3. Faren med å bruke den ukritisk er at man da alltid slår mot flagget.. Tenker du ikke på hvordan greenene er utformet, hindringer rundt greenen og hvor du absolutt ikke bør være så kan det fort bli 1-2 slag ekstra på nærspillet.

En god baneguide har ikke bare avstand til en bunker eller to fra utslaget, men et godt bilde av greenområdet. Det kunne også stått litt tekst som at "roughen i forkant er høy så man kan ikke rulle ballen opp til greenen", eller "det er kortklipt i bakkant mot vannet så for lange slag må unngås". Er dessverre ofte litt for enkle de fleste baneguidene.

Spillestrategi er morsomt å tenke på, og jeg vurderer å spille runder på baner hvor jeg spiller mye med flere ulike strategier. Er jo litt vemodig å legge igjen driveren i bilen, men blir gøy å se resultatene etter de ulike rundene :-)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Baneguide/Yardage Book

Post by Yorkie »

Laget en for Holtsmark ettersom den man får kjøpt er relativ tynn... når det gjelder sånne små detaljer som avstander, jeg mangler litt ift green, men har en plan om å legge til litt her i løpet av sesongen:)
Image

Tage laget en yardage bok for en eller annen turnering på sin hjemmebane, denne selges i proshoppen, og når jeg var der var det relativt selvsagt at jeg bare måtte ha den. Sikkert grei å få tak i med ett lite brev og litt pæng til Stavanger GK, og det er mye der å plukke hvis man vil lage sin egen for hjemmebanen.

Her er hvordan Tage ser Hull 12
Image
Image

Hull 12 er forøvrig notert her: http://www.golfsnakk.no/viewtopic.php?f ... 2&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;
Fabelaktig par 4, rett og slett
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Baneguide/Yardage Book

Post by stianm »

Friedman wrote:
veggiss wrote:Har også vurdert det men får aldri gjort det. Dessuten må man gjerne lage det meste fra grunn av siden baneguidene som oftest er for dårlig og for små.
Enkelte baner har detaljerte bilder av hullene i .pdf format på nett. Bare å skalere ned til et hendig format. Greenområdene er derimot gjerne dårlig repesentert.
stianm wrote:Har en baneguide fra Losby når det ble holdt Nordea tour der, veldig nyttig for distanser mellom punkter fra tee til green og ikke minst green med avstander/konturer osv.
Høres bra ut. Er den brukt, altså med kommentarer/piler/break etc. på greenene?

Min erfaring er at man lettere kan legge opp en spilleplan på forhånd dersom man har en god yardage-bok.


Her er en oversikt av hvordan hull 9 på Losby Østmork ser ut. Dette var en baneguide produsert av en svenske Mänsson Golfutveckling og delt ut til spillere, denne versjonen fikk jeg fresh fra proshopen så ingen spillerkommentarer.
Image


Det man ser på disse guidene, som den som Yorkie også linker til, er avstandene mellom diverse punkter. Som du sier er dette helt klart en fordel å være klar over når man skal ha en spilleplan. På denne oversikten er også konturer på hullet inkludert. Kanskje ikke så enkelt å se uten å ha spilt hullet, men dette hullet er relativt flatt frem til punkt 2, og derfra er går det sakte men sikkert oppover en 5-6 meter til toppen av greenen ( jo lenger streker, jo slakkere er bakken)

Har ikke hatt laser før nå, så har brukt denne ved innspill, og ved å ha pinneplassering så treffer man ganske så godt med en slik guide.
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Baneguide/Yardage Book

Post by Zeph »

Baneguide kjøper eg alltid i proshop. Kombinert med ein rangefinder føler eg eg har ganske god kontroll på banen.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Baneguide/Yardage Book

Post by veggiss »

Baneguiden burde de norske klubbene gi ut gratis, slik de fleste svenske gjør.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Baneguide/Yardage Book

Post by TinCup »

Enig burde være gratis! Men, kan ihvertfall selge dem til anstendig pris (20-30 spenn).. har spilt på baner hvor baneguiden kostet 60-80 spenn, blir jævlig patetisk når greenfee ligger 350 - 500,-
User avatar
Fredrikkm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 154
Joined: 04 May 2010, 18:20
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Holtsmark GK/Bærum GK
Location: Asker

Re: Baneguide/Yardage Book

Post by Fredrikkm »

Mitt ankepunkt med norske baneguider er ikke prisen, det er at de er så latterlig dårlige. Jeg kunne lett betalt en femtilapp for en god baneguide med lengder til hazards, helning på green, osv...
Driver - TM Burner Superfast
Hybrider - TM Burner 3h & 4h
Jern - TM Tour Burner 5-PW
Wedger - Adams 52*, 56* & 60*
Putter - Cleveland Classic BRZ 4.5/ProFound Dark Ace
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Baneguide/Yardage Book

Post by furu »

En godt laget baneguide er en fin suvenir fra baner man besøker. Hvis de legger litt tid, krefter og stolthet i jobben så kan de kanskje tjene penger på det.
Instagram @christianfuru
User avatar
Fredrikkm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 154
Joined: 04 May 2010, 18:20
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Holtsmark GK/Bærum GK
Location: Asker

Re: Baneguide/Yardage Book

Post by Fredrikkm »

Noen som vet hvor man kan få kjøpt en mappe til å ha baneguider i? Gjerne i en størrelse så den får plass i baklommen.
Driver - TM Burner Superfast
Hybrider - TM Burner 3h & 4h
Jern - TM Tour Burner 5-PW
Wedger - Adams 52*, 56* & 60*
Putter - Cleveland Classic BRZ 4.5/ProFound Dark Ace
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Baneguide/Yardage Book

Post by furu »

Iliac lager noen fine.

Image
Image

Sumi G er mer moderne.

Image

Jeg har en enkel, billig mappe fra Asbri. Kjøpt på ebay. Det er en scorekortmappe men fungerer kanskje til annet også.
Instagram @christianfuru
heikkih
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 319
Joined: 22 Jun 2009, 10:15
Hcp: 17
Hjemmeklubb: Losby Golfklubb
Location: Oslo

Re: Baneguide/Yardage Book

Post by heikkih »

Fikk med en fin mappe ved forrige bestilling på TGW. Bruker den til både baneguider og scorekort.
Titleist 910D2 10.5° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913F 17° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913H 21° Aldila RIP Phenom 65HYB
Titleist AP1 710 5-PW Nippon NS Pro 105T R
Titleist Vokey SM5 50°, 54°, 58°, KBS Hi-Rev
Scotty Cameron Big Sur S Long
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Baneguide/Yardage Book

Post by kevin »

En kar ved navn Craig Scott som jobber for Challenge Tour er i Malmö denne uka og måler opp PGA National Lakes course for å lage baneguide til spillerne. Så kommer han tilbake uka før turneringen i August. Det sier litt om hvor mye jobb det er med å lage en sånn.

Hentet fra banens hjemmeside:
Denna vecka så är Craig Scott från European Challenge Tour här och mäter upp hela Lakes Course i detalj. Craig gör spelarnas banguider för alla Challenge Tour tävlingar. Det är ett enormt detaljerat arbete där minsta lilla kulle och odulering exakt markeras in.

Att mäta upp 18 hål tar ca 27 timmar och sen kommer han tillbaka igen veckan innan tävlingen för att spraya ut alla markeringar och mått på fairways och tees vilket tar ytterliggare en och en halv dag.
Image
Post Reply