Nytt jernsett eller ikke....

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Nytt jernsett eller ikke....

Post by Golffreak »

Jeg tok et par custom fittinger på sensommeren/høsten ifjor og bestemte meg for at jeg skulle bytte skaft i jerna til ny sesong. Har ikke rørt køllene siden Oktober, og skal over junaiten til uka så det kan hende det blir en golfrunde..:-) (nei, skal ikke på østkysten og snøværet..). Det er jo også en god del billigere å kjøpe utstyr, og kikket jo først på ebay og så at jeg kunne kjøpe 8 stk KBS Tour C Taper for ca. 1500-1700 NOK. Kan jo få dem fraktet til hotellet og ta med hjem selv (vurderer å finne meg en stor hockeybag uansett..). Men skal jeg få skaftene montert hjemme så koster det jo en del, og ut fra prislista til Tom på Losby så blir det 2800 kr (150 for å dra ut skaft og 200 for å montere nytt) slik jeg leser det. Kan kanskje få en litt bedre deal når det er 8 jern, men uansett så er det ikke så langt opp til å kjøpe helt nye jern med de riktige skaftene :-).

Jeg har Callaway X-forged 2009, og testet den nye modellen under custom fitting og slå bra med dem. Ønsker nok jern i kategorien "players irons" med litt tynnere topplinje, såle og hodestørrelse og de må først og fremst være stabile ved balltreff. Har på følelsen av at enkelte jern med mye cavity, speedpockets etc kan være litt mer ustabile på lengden hvis man er ørlitt utenfor sweetspot?

Hvilke andre jern mener dere bør testes i samme kategori som Callaway x-forged? Har noen testet de såkalte speedpocket'ene og har det noe for seg? Hva med Combo sett som har blades i korte jern og cavity i lengre jern, noen som har erfaringer?
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt jernsett eller ikke....

Post by furu »

Ping S55
Adams XTD
Adams CMB
Nike Pro Combo (kommer nytt sett i år)
TaylorMades ny TP-serie som er på vei
Cleveland 588 Forged CB

Produsentene jobber enormt med å gjøre slagflatene like "hot" over det hele. Det blir stadig bedre, man skal ikke merke like store forskjeller nå som for bare 2-3 år siden. Det var nok et lite problem med RBladez Tour, men jeg tror de fikser også dette hvis det kommer en ny versjon. De er så flinke til dette at sweetspot nesten ikke brukes som begrep lenger. Hele slagflaten er snart ett eneste stort sweetspot.

På de køllene du liker er problemet motsatt - treff utenfor kan gi svært mye dårligere lengde. Men de er jo artig å spille med når det går bra :)

Du kan lett spare litt penger på den regningen hos Tom. Stålskaft er enkelt å dra ut selv. Lån en varmepistol så fikser du det.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Nytt jernsett eller ikke....

Post by Golffreak »

Takk Guru Furu, like hjelpsom som alltid :-).

De Adams XTD jerna så spennende ut, likte både utseende og "grind'en" utfra bildene og spørsmålet er hvordan feelingen er med den slot'en. Nike Pro Combo idag har jo en litt hul "klikkelyd", noe som er helt uaktuelt, men ifølge Tom på Losby så skal dette være fikset i neste versjon.

Skjønner jo at de jobber med å gjøre jerna "hottere", og at første generasjon jern med "slot'er" sikkert hadde noen barnesykdommer som nå blir rettet opp. Jeg slår jerna mine idag relativt stabilt på lengde, med mindre jeg treffer litt tjukt eller tynt selvsagt. Det jeg er litt småskeptisk til er en litt uforutsigbar "trampoline" i jerna som plutselig slår til og ikke, slik at det blir mindre stabilt på lengde. Med driver og FW så gjør det jo ikke noe om slaget varierer 10-15m, men scoringsklubbene må være presise. Det er jo mulig at jeg er i overkant skeptisk, men må iallefall teste det litt først :-).

Foruten skaftbytte (som er årsaken til at jeg ser på nye jern), så er jo spørsmålet hvilke nye features jeg ønsker/bør få med meg. Hottere flate er notert, men jeg vil ikke øke lengden mer enn 1 kølle fra idag da jeg evt. må begynne å legge til flere wedger også. En grunn til at jeg så på Pro Combo er at jeg er nysgjerrig på om litt mer tilgivende 3/4 jern kunne vært bedre for meg. Ser at Cleveland 588 forged kommer i kombo Cavity og Muscle back, men finner ikke den komboen på noen nettbutikker f.eks. akkurat nå. Sjansen for å finne det i butikk nå er vel heller liten, og ikke sikkert de har KBS Tour C-taper som skaftopsjon.

Får se når jeg kommer bort hva det blir til..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Nytt jernsett eller ikke....

Post by radar1 »

Er sugen på C-taper jeg også, eller Nippon SP blue, lav launch og lav spin, noen som har testet de her?
Vurderte å kjøpe på ebay og få en shop til å bytte for meg, men synes det ble litt vel dyrt...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt jernsett eller ikke....

Post by furu »

Nye Pro Combo får god kritikk. Nike sender vel køller til meg i disse dager, håper de er smart nok til å sende med noen jern :)

588 kan bestilles custom med akkurat de køllene du vil ha. Men - da er problemet tilgjengelighet og pris. Jeg slengte det nå ut der. Hvis du kommer over et sett på ebay med riktig skaft så er det gode nok hoder til å være verd et forsøk.

XTD skal være bedre enn RBZ Tour med slot. Har jeg hørt. Jeg kan ikke love noe her. Tror ikke jeg får prøvd disse noen gang. Høy pris i Norge, lite marked for dem.

Du har grunn til å være skeptisk. Gode spillere skal vite og stole på lengdene i jernene sine. Hvis du liker å slå 3i og 4i så må du ha samme tillit til disse, og det er der du finner den største feilmarginen.

X Forged 09 er gode køller. Jeg tror de kan bli som nye med oppgradert skaft.

Nipponskaft er jeg svak for. SP Blue, med høyt kickpoint, er ikke noe for meg. Det kan jeg sikkert ikke slå bra nok til å si så mye om. Stiff flex 125 gram med høyt kickpoint - der har du et tøft skaft :) Er ikke mange som er like flinke på feel som Nippon, kan godt være de klarer å overføre det også til denne typen skaft slik at det ikke føles som armeringsjern i x stiff.

Jeg kommer etter hvert til å velge grafitt i 2014. Kommer så mye utrolig bra på markedet nå. UST Recoil. Aldila RIP. Oban Oi. Spent på hvor gode de faktisk er.
Instagram @christianfuru
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Nytt jernsett eller ikke....

Post by Franz »

Å bytte stålskaft er omtrent like vanskelig som å bytte grep. Kanskje LITT lettere. Kjøp på eBay, bytt selv, og bytt evt tilbake.
Ludde
Rookie
Rookie
Posts: 1
Joined: 13 Nov 2013, 12:50

Re: Nytt jernsett eller ikke....

Post by Ludde »

Hvis du ønsker å bestille custom sett tilbyr TGW dette. Finn den kølla du vil bestille og gå inn på "Customize" tab'n. Ser de leverer Cleveland med de skaftene du nevner.

http://www.tgw.com/customer/category/pr ... rVal0/mens
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt jernsett eller ikke....

Post by furu »

Jeg er enig med Franz i at det er enkelt å bytte stålskaft. Men det ligger litt trygghet i å få gjort det hos en som virkelig kan alt om det. Jeg ville uansett dratt dem ut selv, siden det er utrolig enkelt med stål.

Alle butikker fikser custom. TGW er en av dem. Hvis du har god tid er kanskje GSE et helt greit valg. De knuser jo alt og alle på pris.
Instagram @christianfuru
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Nytt jernsett eller ikke....

Post by JonasB »

Jeg fikk hjelp til å bytte skaft i mine cobra S3. Byttet til KBS Tour regular og betalte 2000 inkl skaft og bytte. Har dog kun 5-P så er jo ikke mange jerna :D
Var en privatperson og ikke proshop, men jeg er fornøyd :)
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
Post Reply