Utstyrstest Norsk Golf

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Utstyrstest Norsk Golf

Post by TheBigEasy »

Bladet dukket opp i postkassa i dag og det var veldig fornøyelig lesestoff. Har gjort de kjøpene jeg skal til årets sesong(tror jeg), men moro å se hva man kan forvente om man vil oppdatere bagen igjen.
La jo merke til at Callaway X2 Hot jerna kom høyt opp, men selv er jeg sugen på Apex til neste sesong. På driver oversikten er også Big Bertha i føringen. Et godt år for Callaway tydeligvis. Forøvrig la GolfWRX ut en solid driver test ut nylig:
http://www.golfwrx.com/202229/2014-gear ... t-drivers/
Play your best.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Utstyrstest Norsk Golf

Post by furu »

Golfwrx har vært flink med den der. Jeg syns det er vanskelig å sette tilgivende osv. inn i en skala. Et litt artig poeng i forhold til Norge er at de tester 9.5 grader stiff flex i driver. Det er ikke en kombinasjon som selger spesielt bra her.
Instagram @christianfuru
Manager
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 26 Apr 2014, 00:32

Re: Utstyrstest Norsk Golf

Post by Manager »

Er jernsett testet med både grafitt og jernskaft? Vurderer å kjøpe nye jern med grafittskaft og har hatt lyst til å teste Callaway Apex- ser at std grafittskaft er av høy kvalitet og får mye skryt. Men iflg testen så scoret XHot også meget bra og prisen på de er jo flere tusenlapper rimligere så de bør også testes, men ville vært greit å vite type skaft de ble testet med. Har gått fra 15 til 19 i hcp pga lite spilling de siste årene, men nå tenkte jeg å snu den negative trenden. Forsvarer Apex den høye prisen! Eller får jeg like bra valutta i XHot! På mitt nivå er det selvsagt viktig at køllene er så tilgivende som mulig og de bør gjerne gi meg litt mer lengde.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Utstyrstest Norsk Golf

Post by furu »

Kun Apex er testet med grafitt. Recoil representerer en ny generasjon. Derfor var det riktig å teste dem. Vi testet også Apex med stål.

Forsvarer de den høye prisen? Nei.

Vil du bli like fornøyd med X2 Hot og et lett stålskaft? Ja.

Veldig få golfere trenger Recoil. De er utrolig gode og artige. Men man trenger dem ikke. Jeg tror spillere på ditt nivå og bedre vil ha mer nytte av akkurat dette skaftet enn høyhandicapere. Jeg tror :) Må mer testing til for å sjekke dette.
Instagram @christianfuru
Manager
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 26 Apr 2014, 00:32

Re: Utstyrstest Norsk Golf

Post by Manager »

Takker for svar Mr. Furu. Ellers så må jeg berømme denne testen dere utførte, glimrende arbeid :D
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Utstyrstest Norsk Golf

Post by TheBigEasy »

Bra poeng. Men std skaft i x2 hot vs Apex ? XP 95 virker å være et skaft true temper har stor tro på.

Sent fra min HTC One S via Tapatalk
Play your best.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Utstyrstest Norsk Golf

Post by GunnarBull »

Litt synd at dere ikke testet Titleist samtidig, selv om de ikke kom med noe nytt i år. I min personlige, lille drivertest kom ihvertfall den best ut av alle :-)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Utstyrstest Norsk Golf

Post by furu »

TheBigEasy wrote:Bra poeng. Men std skaft i x2 hot vs Apex ? XP 95 virker å være et skaft true temper har stor tro på.

Sent fra min HTC One S via Tapatalk
Vekten er veldig lik eller helt lik på standard stålskaft i disse to. Marginalt lengre skaft i X2 Hot. Mener jeg, kan være jeg husker feil. XP95 føles litt annerledes. Lettere å få mye fart på X2 Hot. Mer stabilt og forutsigbart med Apex. Totalt syns jeg X2 Hot kommer best ut med standard stålskaft for spillere som vil ha virkelig tilgivende jern og sliter med fart/lengde.
Instagram @christianfuru
20legend
Forumvant
Forumvant
Posts: 79
Joined: 15 Nov 2011, 21:33
Hcp: 12.5

Re: Utstyrstest Norsk Golf

Post by 20legend »

Ping Karsten jerna hvordan er de? Mark crossfield sier det er føles som å jukse ;) noe for en med 14 i handicap?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Utstyrstest Norsk Golf

Post by furu »

20legend wrote:Ping Karsten jerna hvordan er de? Mark crossfield sier det er føles som å jukse ;) noe for en med 14 i handicap?
Helt ærlig? Nei. Det er ikke noe for en med 14 hcp. X2 Hot vil være nok juks for deg :)

Bra Crossfield følger opp med samme mening :D De er helt vanvittige. Går bare rett fram med fin høyde uansett hva du gjør. Kult å ta "seniorsvinger" med dem og få superresultat :)

Hybriden er også veldig bra. Den tror jeg mange kunne likt å kjøpe løst, men den kommer dessverre bare i sett.
Instagram @christianfuru
20legend
Forumvant
Forumvant
Posts: 79
Joined: 15 Nov 2011, 21:33
Hcp: 12.5

Re: Utstyrstest Norsk Golf

Post by 20legend »

X2 hot da i forhold til apex?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Utstyrstest Norsk Golf

Post by furu »

Apex for ren kvalitet og kontroll.

X2 Hot for den som føler han/hun trenger mer lengde.

Det finnes jo en del golfere der ute som slår 7i rundt 100 meter. Jeg vil si at de får 15 meter mer nesten uansett hva de spiller med hvis de bytter til X2 Hot.

Apex er lang de og. Men man har mer lengdekontroll og de virker mer stabil på retning med begge skaftvalg. Jeg syns de er litt dyre.
Instagram @christianfuru
20legend
Forumvant
Forumvant
Posts: 79
Joined: 15 Nov 2011, 21:33
Hcp: 12.5

Re: Utstyrstest Norsk Golf

Post by 20legend »

Sammenlignet med mizuno ez, hva ville du gått for?
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Utstyrstest Norsk Golf

Post by TheBigEasy »

furu wrote:
Vekten er veldig lik eller helt lik på standard stålskaft i disse to. Marginalt lengre skaft i X2 Hot. Mener jeg, kan være jeg husker feil. XP95 føles litt annerledes. Lettere å få mye fart på X2 Hot. Mer stabilt og forutsigbart med Apex. Totalt syns jeg X2 Hot kommer best ut med standard stålskaft for spillere som vil ha virkelig tilgivende jern og sliter med fart/lengde.
Sjekka Callaway på specs. Både skaftene i X2 Hot og Apex er like lange, dvs 37" i 7 jern. 1 grad sterkere loft i X2 Hot. Men skaftet i X2 er TT Speed Step 85 (som også er i X Hot). På True Temper har de imidlertid et skaft som heter TT Speed Step 95. Har Callaway en egen variant av denne da ? Er det et såkalt "made for" skaft ?
Det høres jo flott ut på TT sin beskrivning av speed step 95: Speed Step 95 is the perfect shaft for all smooth tempo players seeking increased distance. På Players Profile står get jo også noe mere om flight/spin også.
Men sånn utseendeaktig så er jo X2 litt mindre oversized i såle og topplinje (Christer Falck ville vel ha kalt X Hot modellen Chubby :lol: )
Image
Play your best.
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Utstyrstest Norsk Golf

Post by TheBigEasy »

I likhet med Furu er det flere som lar seg begeistre av X2 Hot. Her er Rick Shiels sin vurdering:
Play your best.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Utstyrstest Norsk Golf

Post by furu »

20legend wrote:Sammenlignet med mizuno ez, hva ville du gått for?
Jeg ble ikke voldsomt imponert av EZ. Det er gode køller, men først og fremst handler det om tilgjengelighet og nye marked for merket. Mizuno for alle. Foretrekker X2 og Apex framfor EZ. Og Nike Covert vil jeg også trekke fram i denne kategorien.

Hvis noen spør meg hvem som har best jernkolleksjon i år vil jeg si TaylorMade.TP serien er snadder. SpeedBlade artige og tilgivende. I sommer kommer trolig SLDR jern.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Utstyrstest Norsk Golf

Post by furu »

Vi hadde det akkurat slik som Shiels i videoen. Slo et slag - måtte nesten bare le etterpå. Sjekket sålen. Kikket rundt og spurte de andre om det som skjedde var virkelig.

Det er mer enn loft som avgjør lengde. Noen mener det kun er loft som gjør at enkelte jern er superlange. De tar feil. Det er min mening. Skal prøve å bevise det senere i år :)
Instagram @christianfuru
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Utstyrstest Norsk Golf

Post by radar1 »

furu wrote:Det er mer enn loft som avgjør lengde. Noen mener det kun er loft som gjør at enkelte jern er superlange. De tar feil. Det er min mening. Skal prøve å bevise det senere i år :)
I følge Rick Shield så var jo snittet med hans Ping 6jern 180ish og det var jo snittet med xhot2 7jern? og de hadde ca samme loft, eller misforstod jeg? Er jo uansett en psykisk greie å plutselig slå "en kølle" lenger.

Hvordan er xhot2 på halv-slag og punch slag?
Eneste jeg har lest så langt som trekker ned er at de får merker av ingenting. Noen erfaringer der furu?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Utstyrstest Norsk Golf

Post by furu »

Slo han ikke 190 da? Jeg må de videoen en gang til når jeg kommer hjem.
Instagram @christianfuru
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Utstyrstest Norsk Golf

Post by radar1 »

furu wrote:Slo han ikke 190 da? Jeg må de videoen en gang til når jeg kommer hjem.
Snittet 181 med Xhot2 7jernet, ca samme som Ping S56 6jernet hans. Ping s56 6jern er en kvart tomme lenger, mens Xhot2 7jern har en halv grad sterkere loft enn Ping S56 6jern.

Jeg synes det var rart at det ble likt, testet S56 for mange år siden og mener å huske at de ikke var spesielt gode på lengde, skal sies at jeg neppe traff midt i kjøttet.
Tipper Xhot2 er litt snillere på dårlige treff.:D
Post Reply