Rød tee utfordringen 2011

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Rød tee utfordringen 2011

Post by furu »

Vi har vel alle skuet bort i horisonten mot rød tee og tenkt;"Hmmm, de har det litt for enkelt de som spiller fra rødt. Jeg slår jo ut fra en annen kommune!"

Hva tror du at du spiller din hjemmebane på fra rød tee? Blir den vanvittig mye enklere? Kanskje vi kan lære litt om "course management" ved å ta en runde eller tre fra rødt? Tenke litt annerledes enn å kline ut en drive og ha alt fra 200 til 120 meter igjen?

Fana blir min hjemmebane i år. De planlegger så vidt jeg vet noen små endringer men per dags dato så er banen 3905 meter og par 70 fra rødt. På noen av hullene virker fordelen for rødt ganske formiddabel.
#2 -- Par 5 som blir 87 meter kortere og kun måler 358m fra rødt.
#3 -- Par 4 som blir 108 meter kortere (kun 251m) og man slipper carry over vann.
#5 -- Par 4 der man fra rødt slipper å slå ut med punch eller slice, slik man gjerne må fra gul og hvit. Med 215m fra rødt og stor høydeforskjell skal det være mulig å nå green med en #2 Mashie 8-)
#7 -- Par 3 på 158 fra gult og 118 fra rødt. Stor høydeforskjell, 5i vs. 8i.
#9 -- Par 4 som kun måler 230 meter fra rødt, 72 meter kortere enn gul.
#11 -- Par 5 som kun måler 311 meter fra rødt.
#14 -- Par 4 som vi driver fra gult (241) og i hvert fall skal nå fra rødt med sine 183 meter.
#16 -- Par 4 som er skikkelig vanskelig fra gult. 343 meter og carry over vann. Fra rødt er det 290 meter og vel 3 meter carry over sivet.
#17 -- Par 5 som er hele 127 meter kortere fra rødt med sine 317 meter.
#18 -- Par 4 på 258 meter og null carry over vann.

Par er altså 70 slag.

Jeg tror jeg skal klare å gå Fana på 75 slag fra rødt :D

Jeg skal selvsagt dra fram denne tråden når vi nærmer oss slutten av sesongen. Kanskje jeg kan skaffe en rød premie til vinneren? Og vinnere blir den som er nærmest tipset sitt. Forutsetter en god porsjon ærlighet fra dere ;)
Instagram @christianfuru
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Rød tee utfordringen 2011

Post by Smilende Sam »

For meg som har den store svakheten i nærspillet er det likegyldig om jeg spiller fra rød eller hvit......trur eg. Forøvrig er jeg enig med deg furu - å bruke rød tee som course management trening er ikke dumt.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Rød tee utfordringen 2011

Post by furu »

Er enig i at nærspillet uansett stjeler slag, men Fana har en god del hull der fordelen er svært stor. Par 4 på ett slag på flere av dem og to par 5 på to uten problemer. Da må det gjøre utslag på scoren.
Instagram @christianfuru
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

Rød tee utfordringen 2011

Post by Procli »

Artig.. Har ikke tenkt på det å spille fra rød tee!
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
kevin
Guru
Guru
Posts: 17379
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Rød tee utfordringen 2011

Post by kevin »

Har spillt hjemmebanen fra rødt et par ganger, uten spesiellt hell. Banen endrer karakter og blir nødvendigvis ikke så mye lettere selv om den er kortere.
Når jeg spiller fra gult så vet jeg stort sett på forhånd hvilken kølle jeg skal slå ut med, litt avhengig av tee-plassering, pinne-plassering og selvfølgelig vind.

Når jeg spiller fra rødt endrer det køllevalget seg ganske mye på enkelte hull, så man mister kanskje litt den gode følelsen og rytmen. Blir litt usikker på køllevalg og strategi.
Men sliter man med nærspillet generelt er det ikke sikkert det har så mye å si. Men får man slå inn fra 90-110m istedenfor 140-150m så kommer man kanskje oftere nærmere pinnen og kan dermed sette flere 1-putter

Har også spillt 9-hullsbanen på Borre fra rødt og den blir endel lettere fra rødt, mest fordi lengdene blir så overkommelige og at hindringene ikke endrer seg vesentlig. Den har jeg spillt vesentlig bedre enn hovedbanen, og sågar gått siste runden på par eller 1-2 over.

Jeg tror alle har godt av å spille litt fra forskjellig tees. Spesiellt hvis man spiller hjemmebanen sin mye, da kan man lære mye av å variere. Selv om man kanskje ikke har spillet til å spille fra hvit eller annen backtee så kan dette også være svært verdifullt. Man lærer seg mye om valg av spillestil, hvor man tjener på å spille konservativt og hvor man kan satse
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Rød tee utfordringen 2011

Post by Drizzit »

Hjemmebanen min (Bærheim) er vel den banen i Stavanger området hvor det er størst forskjell på gul og rød tee(1159 m), og jeg tror jeg på en god dag skulle kuttet 6-7 slag på scoren.
Kan jo liste opp de hullene jeg mener blir mye lettere fra rødt.

Hull 1: Enkel par 5 som er 70 m kortere fra rødt. Blir som et litt langt par 4 fra rødt.
Hull 2: Tøff par 3. 165 fra gul mot 123 fra rød. Problemet på dette hullet er skogen på høyre side foran greenen. Svært magnetisk skog som sluker alle slice og litt dårlige balltreff. Vil være mye lettere å unngå med et kort jern i handa.
Hull 3: Par 4 med 130! m forskjell fra gul til rød. Er i tillegg oppover til ca 170-180 m fra greenen så du må ha ca 200 m carry fra gul for å få noe som helst rull. Fra rødt er det mulig å drive green med en god smell.
Hull 5: Nesten samme som hull 3 på denne, men bare 65 m forskjell. En smal green som vil være mye lettere å treffe med en wedge i forhold til et langt jern.
Hull 7: Kort par 4 som er bare 215 fra rød. (291 fra gul) Når greenen med 3w og burde være bidrie ganske ofte fra rød.
Hull 9: Lang par 5 som er 80 m kortere fra rød. Går fra et hull som jeg kun når på 2 i stiv kuling og våte drømmer til at det skal være ganske enkelt.
Hull 10: Utslag hvor en må lande på øy for å kunne score. Er 83 meter kotere og sinnsykt mye lettere å treffe fra rødt. Må ha ca 180 - 200 carry for å klare det fra gul.
Hull 11: Par 5 som er 65 m kortere fra rød. Spilles som par 4 fra rødt.
Hull 14: Banens letteste og bare 213 fra rødt. Er 270 fra gult og mulig å nå greenen hvis en kan slå en draw over dog legen ca 100 fra greenen. Åpen fra rødt og enkelt å nå greenområdet.
Hull 17: Kort par 4 som er over 60 m kortere fra rødt. Her er det mulig å nå helt opp i greenområdet og gjøre en relativt enkel birdie. Litt risky med en OB venstre som kommer i spill med en hook fra tee som er vanskelig å nå fra gul da.
Hull 18: Kort par 5 som er nesten 90 m kortere fra rødt. Vil spilles som par 4 på kun 354m.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Rød tee utfordringen 2011

Post by veggiss »

Har spilt flere runder fra rød tee både på Asker og Holtsmark. Når det kun er meg og fruen som spiller ser jeg ingen grunn til å traske alene bak til gul for egoets skyld. 3900 meter og par 70 fra rødt er jo helt hinsides kort da, selv for damer.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Rød tee utfordringen 2011

Post by Drizzit »

veggiss wrote:Har spilt flere runder fra rød tee både på Asker og Holtsmark. Når det kun er meg og fruen som spiller ser jeg ingen grunn til å traske alene bak til gul for egoets skyld. 3900 meter og par 70 fra rødt er jo helt hinsides kort da, selv for damer.
3900 er tom over 600 meter kortere enn fra rødt på Bærheim. Sikkert gøy å spille og god trening med wedgene. Blir vel sikkert litt pitc og putt bane av det... :D
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Rød tee utfordringen 2011

Post by veggiss »

Herlig å kunne gå drive green på et par 5 hvis du har en del medvind :D
Last edited by veggiss on 13 Feb 2011, 23:25, edited 1 time in total.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Rød tee utfordringen 2011

Post by furu »

Fana er veldig kort fra rødt. Ingen tvil om det. På mange av hullene har de fullstendig kuttet ut alle problemer fra tee og flyttet rødt laaaangt frem. Det er også ekstremt god vinkel inn mot hullet fra tee.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Rød tee utfordringen 2011

Post by veggiss »

Hull 17 ser jo ut som om det er dogleg også? Da er det vel faktisk kortere enn 317 meter fra tee til selve green vil jeg tro.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Rød tee utfordringen 2011

Post by furu »

veggiss wrote:Hull 17 ser jo ut som om det er dogleg også? Da er det vel faktisk kortere enn 317 meter fra tee til selve green vil jeg tro.
Liten dogleg helt på toppen. Kanskje 25 meter kortere. #11 er veldig kort par 5 men skikkelig motbakke opp mot greenen.

Skal bli gøy å prøve fra rødt. Husker da jeg begynte med golf. Dro min far med ned til rød tee på Bjørnefjorden. Faktisk flere som kommenterte at vi skulle spille fra gult. Jeg svarte bare at vi var nye og spilte for å trene.
Instagram @christianfuru
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Rød tee utfordringen 2011

Post by JanB »

Her i Spania opplever jeg flere baner faktisk lettere å spille fra hvit enn gult. Jeg har ofte med elever på banen for å lære corse management og vi har på forhånd tegnet ned strategien (fra scoresaveren). For mid/lav hcp er fairwaybunker lagt strategisk for å fange opp utslaget. Når slike spillere beveger seg bak til hvit, rekker de ikke fram til disse bukerene. Dermed får de et lettere andreslag. Smart ?
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Rød tee utfordringen 2011

Post by Long-Hit-Wonder »

Det å spille fra rød tee er ikke så veldig mye enklere enn å spille fra gul. De gangene jeg har prøvd rød tee blir ikke scoren så fryktelig mye bedre enn ellers. Det er snakk om kanskje 2-3 slag mindre enn vanlig. Et litt penere scorekort, men that's it. Du raser ikke ned i hcp.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Rød tee utfordringen 2011

Post by Drizzit »

Drizzit wrote:Hjemmebanen min (Bærheim) er vel den banen i Stavanger området hvor det er størst forskjell på gul og rød tee(1159 m), og jeg tror jeg på en god dag skulle kuttet 6-7 slag på scoren.
Kan jo liste opp de hullene jeg mener blir mye lettere fra rødt.

Hull 1: Enkel par 5 som er 70 m kortere fra rødt. Blir som et litt langt par 4 fra rødt.
Hull 2: Tøff par 3. 165 fra gul mot 123 fra rød. Problemet på dette hullet er skogen på høyre side foran greenen. Svært magnetisk skog som sluker alle slice og litt dårlige balltreff. Vil være mye lettere å unngå med et kort jern i handa.
Hull 3: Par 4 med 130! m forskjell fra gul til rød. Er i tillegg oppover til ca 170-180 m fra greenen så du må ha ca 200 m carry fra gul for å få noe som helst rull. Fra rødt er det mulig å drive green med en god smell.
Hull 5: Nesten samme som hull 3 på denne, men bare 65 m forskjell. En smal green som vil være mye lettere å treffe med en wedge i forhold til et langt jern.
Hull 7: Kort par 4 som er bare 215 fra rød. (291 fra gul) Når greenen med 3w og burde være bidrie ganske ofte fra rød.
Hull 9: Lang par 5 som er 80 m kortere fra rød. Går fra et hull som jeg kun når på 2 i stiv kuling og våte drømmer til at det skal være ganske enkelt.
Hull 10: Utslag hvor en må lande på øy for å kunne score. Er 83 meter kotere og sinnsykt mye lettere å treffe fra rødt. Må ha ca 180 - 200 carry for å klare det fra gul.
Hull 11: Par 5 som er 65 m kortere fra rød. Spilles som par 4 fra rødt.
Hull 14: Banens letteste og bare 213 fra rødt. Er 270 fra gult og mulig å nå greenen hvis en kan slå en draw over dog legen ca 100 fra greenen. Åpen fra rødt og enkelt å nå greenområdet.
Hull 17: Kort par 4 som er over 60 m kortere fra rødt. Her er det mulig å nå helt opp i greenområdet og gjøre en relativt enkel birdie. Litt risky med en OB venstre som kommer i spill med en hook fra tee som er vanskelig å nå fra gul da.
Hull 18: Kort par 5 som er nesten 90 m kortere fra rødt. Vil spilles som par 4 på kun 354m.
Testet denne i går og det gikk rimelig som forventet. Gikk på 75(+3). 4 birdies, 5 bogeys og en dobbel. Var moro og spille fra rødt, og med bedre nærspill kunne scoren vært enda bedre.
Var i greenområdet på 2 slag på alle par 5 hullene, og på 1 slag på 3 par 4 hull. Deriblant en litt kjip lip-out eagleputt på hull 14.
Post Reply