Fana GK i lokalavisen

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by furu »

Sticho wrote:Legger man seg på rygg og sier at Fana skal være 9 eller 12 hull så går man imot medlemsmassen sin, og det vil ikke være nok medlemmer igjen til å drive noe annet enn en postkasseklubb.
Det tror jeg ikke. Jeg er helt sikker på at det ikke ville skjedd. Ja, medlemmer ville falt fra men andre ville komme til. De bør ha vesentlig lavere kostnader ved driften og dermed klare seg med mindre budsjett.

Jeg er fullstendig klar over at knapt noen som helst er enig med meg men jeg står fremdeles fast ved at 9 eller 12 gode hull er bedre enn en halvveis ok 18-hullsbane.

Hvor mange liker å spille #5 slik det har vært? Hvor mange tror det kommer til å bli et bra hull med den nye tee'en?
Hvor mange syns #6 er et bra hull når man må stå bak gresshaugen og slå fra matte?
Er det noen som tror at #16 og #17 kommer til å bli "fredelige" og problemfrie hull å spille? Er ny tee på #16 en god løsning?
Instagram @christianfuru
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by Sticho »

Jeg er selvfølgelig bekymret for alt bråket rundt 16 og 17. Hva som skjer borte på 5 og 6 føler jeg er litt underordnet. Tror ikke det er i tankene at man skal bruke noe særlig penger på den siden av veien.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by CharlieB »

Fana er vel i utgangspunktet en bane som er designet som en forholdsvis kort, by nær 18 hulls bane. Lett tilgjengelig og rask å spille - en 18 hulls runde på Fana skal ikke ta 6 timer og dette er "by design".

I mitt hode så er det liten tvil om at Bergen og omegn trenger to 18 hulls baner, vi trenger i alle fall ikke enda en 9 hulls bane. Og reduseres banen til 9 eller 12 hull så vil det bli mange utmeldinger som forsurer miljøet og klubben fordi de *aldri* vil kunne få igjen penger investert i anndeler etc. Jeg tror ikke klubben vil overleve en sånn knekk.

Jeg og er betenkt over hull 16/17 - hull 5 er kaputt i stor utstrekning, (kjempeflott par 3 da, det året de kjørte den løsningen), hull 6 har jeg mindre problemer med. Jeg håper at ting går i boks og at banen kan få lagt alle hullene på samme side av veien, men innser at det kan ta litt tid. Inntil videre så spiller jeg banen som den ligger .. jeg har ikke noe valg :)
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by Yngvebol »

Hull 5, 6, 16 og 17 gir klubben masse utfordringer. I tillegg er det mange meninger om hullene og om hva som kan og bør gjøres.
Jeg tror at hvite staker kan hjelpe mye, stakene stopper ikke baller, men kanskje noen tenker seg om før de plukker opp driveren (etter å ha tenkt meg om er det ikke sikkert, men det er lov å håpe)

Det som klubben virkelig trenger er engasjerte medlemmer som tar i et tak for klubben sin, ref et tidligere innlegg om dugnad og dugnadsavgift, dog fra Bjørnefjorden.
Det er mange ting som må gjøres før sesongen starter og her er medlemmene en løsning til hvordan banen blir ved sesongåpning og hvordan man tar vare på den underveis.
Jeg håper jeg ser grønne greener, kaffekannen og mange flere på årets dugnader, kanskje Furu kommer også hvis han forter seg å melde seg inn i Fana. Det er lov å kjøpe innskudsbevis utenom klubben og kanskje går det an å få de litt billigere en 20K som var det opprinnelige innskuddet. Fordelen med å være innskuddsbevis er rimeligere rangekort, anledningen til å ta med tjommier til rabattert pris + bestille starttid 10 dager før man skal spille.
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by Sticho »

Ble ikke forslaget om billigere rangekort nedstemt? Eller er det slik at prisen økes for ikke-medlemmer, slik som GF-prisene?

Så lenge dugnadsavgiften er satt så lavt som 500kr så tror jeg det er vanskelig å få folk til å stille, slik er Norge anno 2011. Saken blir ikke bedre av at klubben ikke har rutiner på innfordring av skyldige avgifter heller. Det bør være styrets første store oppgave å få på plass skikkelige rutiner for å få inn pengene man har rett på.
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by Yngvebol »

Jeg håper/tror ikke medlemmer stiller på dugnad for å spare 500,-. Jeg håper og ønsker at så mange medlemmer som mulig stiller på dugnad eller gjør en dugnads/kommitee oppgave gjennom hele året fordi de ønsker å videreutvikle klubben og banen slik at den gir en bedre golfopplevelse tilbake til spilleren.

Hvis 600 medlemmer gjør 5 timer dugnad hver blir det samme effekt som å ansette 1,5-2 helårsstillinger på bane drift og vedlikehold.

Rangekort, det blir forskjell på prisene på medlemmer med innskudd og medlemmer uten innskudd.

Hull 16 .. Hvorfor slå driver når det er nok å slå en hybrid.. De fleste medlemmene har fremdeles ekstraslag på hullet og trenger ikke gå på i 2.
Hull 17.. Wood, 6-jern og wedge, putter for birdie :)
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by CharlieB »

Yngvebol wrote: Hull 16 .. Hvorfor slå driver når det er nok å slå en hybrid.. De fleste medlemmene har fremdeles ekstraslag på hullet og trenger ikke gå på i 2.
Hull 17.. Wood, 6-jern og wedge, putter for birdie :)
Nettopp, course management in practice :-)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by furu »

Hvis tee på #16 trekkes skrått bakover og man må slå 160 meter carry (fra gult) så er det faktisk veldig mange golfere som vil slite med det. Jeg er enig i at man kan/bør velge annen kølle, jeg har selv ofte brukt 5w og hybrid på #16.

Nå tror jeg egentlig ikke at det er de "dårlige" golferne som slår de verste slagene ut av banen mot mennesker, biler og hus. Jeg tror det er de bedre spillerne. De færreste med høyt hcp og gjerne også høy alder slår ballen langt opp til høyre på #16. De går heller ikke for green på #5 og #6. Noen av problemene på Fana kunne vært unngått hvis de bedre spillerne klarte å kontrollere både slag og iveren sin.
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by Grønne greener »

Hull 17 er DRIVER + 9i + sw + put = birdie. Sånn er det bare. :)
Ellers er jeg enig med Furu rett over. Bortsett fra hull 5. Med det nye tee stedet er det alt for fristende å gå for green med driver og en liten fade. Fra gult er det jo bare en wood eller jern. Men her må faden være større enn fra hvit.
Unntaket på hull 5 er når flagget står oppe. Da er det lurest å spille safe.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by furu »

#17 for meg - Mashie + toppet 6i + dropp + 7i + wedge som flytter to kilo jord + ny wedge + chip + putt + putt :D
Instagram @christianfuru
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by Yngvebol »

Etter å ha lest mine egne innlegg er jeg nok litt off-topic etterhvert. #16 er blitt en plage og det kan godt være at flytting av utslagssted bakover gir flere slicer fordi flere må "ta i" for å komme over vannet.. Jeg kunne godt tenke meg å slå jern på utslaget til 140 meter og slå innspillet derfra. Problemet er vel når El Macho kommer og skal nå greenen på utslaget og ender opp i enden på en hest ved hook, eller inn på kjøkkenet til klagerene når den høye superslicen slår til.

Furu har et kjempepoeng i det opprinnelige innlegget, hvor mange golfere spiller egentlig på #16 og #17 i skoletiden. Jeg trodde dessuten at ungene på Repelen hadde skolebuss siden det ikke er fortau ved siden av Grimseidveien.
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by furu »

Yngvebol wrote:Jeg kunne godt tenke meg å slå jern på utslaget til 140 meter og slå innspillet derfra. Problemet er vel når El Macho kommer og skal nå greenen på utslaget og ender opp i enden på en hest ved hook, eller inn på kjøkkenet til klagerene når den høye superslicen slår til.
Ja :!: :!: Det er glimrende sagt. Hvorfor ikke gjør det motsatt og flytte utslaget nærmere fairway? Blir banen for kort?
Instagram @christianfuru
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by Sticho »

furu wrote:
Yngvebol wrote:Jeg kunne godt tenke meg å slå jern på utslaget til 140 meter og slå innspillet derfra. Problemet er vel når El Macho kommer og skal nå greenen på utslaget og ender opp i enden på en hest ved hook, eller inn på kjøkkenet til klagerene når den høye superslicen slår til.
Ja :!: :!: Det er glimrende sagt. Hvorfor ikke gjør det motsatt og flytte utslaget nærmere fairway? Blir banen for kort?
Jeg mener ja. Den blir for kort. Den utfordrende avslutning med 16, 17 og 18 er svært viktig for at Fana skal fremstå som en bra bane. Tror heller ikke det løser noe, men bare flytter problemet ved å korte ned 16. Blir nok fortsatt slått en del driver, og det blir gården og huset oppe ved greenen som får problemet.

For å toppe den lykkelige situasjonen så ser det ut som det huset som ligger mest utsatt til har bygget en oppstillingsplass for biler nesten helt frempå kanten. Vi snakker vel å be om bråk her..
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by Sticho »

Yngvebol wrote:Hvis 600 medlemmer gjør 5 timer dugnad hver blir det samme effekt som å ansette 1,5-2 helårsstillinger på bane drift og vedlikehold.
Ser effekten dugnadsarbeid kan ha på tilhørigheten og klubbmiljøet, men hvor effektiv og kvalifisert denne arbeidskraften er vil fort være en helt annen sak. Hadde de samme medlemmene sittet 5 timer ekstra på jobb, så kunne de lett betalt 1000kr i dugnadsavgift (etter skatt). Da hadde man fort finansiert de 2 årsverkene med folk som kan golfbanedrift (arbeidsgiveravgift medregnet).
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by furu »

Sticho wrote:
Yngvebol wrote:Hvis 600 medlemmer gjør 5 timer dugnad hver blir det samme effekt som å ansette 1,5-2 helårsstillinger på bane drift og vedlikehold.
Ser effekten dugnadsarbeid kan ha på tilhørigheten og klubbmiljøet, men hvor effektiv og kvalifisert denne arbeidskraften er vil fort være en helt annen sak. Hadde de samme medlemmene sittet 5 timer ekstra på jobb, så kunne de lett betalt 1000kr i dugnadsavgift (etter skatt). Da hadde man fort finansiert de 2 årsverkene med folk som kan golfbanedrift (arbeidsgiveravgift medregnet).
Jeg ser på deg som en venn Sticho men må få si at den teorien der ikke er helt bra :D 1.000,- ekstra er mye penger for mange av Fanas medlemmer. De som ikke ser på det som mye penger kan allerede i dag betale det. Innteksprøvet dugnadsavgift? Det hadde vært noe :) Greenkeeper på BJGK var tidligere på Voss. Han har stor tro på dugnad som tilskudd til arbeidet klubben trenger å gjøre i løpet av året. Han har regnet mye på det og på Voss jobbet de tilsvarende 2 årsverk. Det er utrolig mye av arbeidet som ikke er spesielt vanskelig. De fleste av medlemmene på Fana klarer å grave en grøft, sette ut noen staker eller flytte en benk.
Instagram @christianfuru
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by Yngvebol »

Jeg tror dugnad er bra pga klubbfølelsen. Plutselig blir det kanskje en greie at man sier fra når spillere driter i å reparere nedslagsmerker eller legge på plass oppslått torv.
Jeg har ikke lyst å jobbe overtid, fordi jeg er nok på jobben og betaler nok skatt allerede.

Tilbake til #16 og #17. Hullene vi snakker om vil kanskje lage så mye problemer at de til slutt blir stengt. Her har spillerne makten til å styre resultatet.
Jeg synes det er tragisk at vi slår baller opp til naboene slik at det blir grining i avisen og jeg synes det er rart at banens nye naboer ikke klarer å koble golfbaner med golfspillere/golfballer før de flytter inn.
Hvis vi øker årsavgiften med x kroner kan vi kanskje få 6 nye hull på sørsiden av flyplassveien og lage noen gode hull som tilskudd til de som finnes. Kanskje blir hull 16 et kjærkomment par 3 hull på det siste strekket inn til klubbhuset.
Det viktigste nå er å snu trenden med at det er mye bråk rundt banen til at den blir en positiv grønn lunge i nærmiljøet. Det bisarre er at golfklubben har opparbeidet turstier og gjort området fremkommelig. Før var det sump/ innmark/ urskog som beboerene (som ikke fantes før banen) ikke kunne gå i. Nå som banen er blitt et grønt område skal de som har laget/ bruker banen helst fortrenges vekk, med unntak av de som steller området slik at det kan bli et fantastisk grøntområde uten de forhatte golferene i rutete bukser som slår baller på alle som våger seg i nærheten av området
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by furu »

Her er noen bilder fra det som ser ut til å bli ny tee på #16. Jeg kan rett og slett ikke se at dette skal hjelpe nevneverdig. Dere kan også se muren ved den nye parkeringsplassen de har laget....... Det siste bildet viser det nye huset til høyre for greenen.

Image
Image
Image
Image
Image

Leilighetene ved #1 ble ikke plassert slik jeg trodde. De merket av et område som lå mye nærmere banen og lenger til venstre. Heldigvis ligger ikke bygget der jeg trodde, det hadde vært helt håpløst. Det kommer fremdeles til å havne baller der borte og det gjenstår å se om de skal bruke området til parkering eller uteareal.
Fra fairway
Image
Fra tee. Rød strek markerer enden på bygget. Den gule sirkelen er et område de opprinnelig merket av. Er redd for at de skal bygge noe her, som f.eks. garasje, parkeringsplass eller uteareal.
Image

Så denne jordvollen ved #17. Hjelper det å bygge den 4 meter høyere? De slagene jeg har sett gå mot vei og gangvei hadde aldri blitt stoppet av den. De aller fleste slår høyere, for å treffe jordvollen må man slå 150 meter framover i 15 meters høyde før den slicer ut til høyre. De ballen som lander i jordvollen hadde aldri nådd fram til veien.
Image
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by kevin »

Har aldri spillt Fana så dere får unnskylde min uvitenhet, men det hull 16 som vises på de første bildene her, ser ut til å bli(er?) et skikkelig møkkahull

Hvor langt er det bort til det treet på venstre side og evt til den knausen på høyre side?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by furu »

Det er 142 meter carry fra gult. For å komme over grusveien må man vel slå 155 meter. Med ny tee blir det 10-15 meter ekstra. Jeg syns det er et fullstendig håpløst hull som bare blir dårligere nå. Andre syns det er et spennende og vanskelig avslutningshull som avgjør mye.

Et problem er at 10% lengre å slå = 200% ekstra kraft fra mannlige golfere = enda flere slicer :D
Instagram @christianfuru
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by Sticho »

Personlig synes jeg hull 16 er et meget bra golfhull. Vanskelig som seg hør og bør i avslutningen av runden. Bare synd at det er så mye problemer knyttet til husene som er ført opp de siste årene. Men det er jo slik det er over alt i verden, golfhull blir lagt ned eller man må sette opp store nett fordi det bygges tett inn mot banen... eller... Nei, pokker ta bare i Norge hvor man har lov til å være så dum at man kan bygge helt inntil golfbanen, og så klage på at det kommer baller inn på eiendommen.
Post Reply