Kontrollere sinne/temperament

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
kevin
Guru
Guru
Posts: 17378
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 362 times

Kontrollere sinne/temperament

Post by kevin »

Hva gjør du for å kontrollere sinnet,eller hvordan får du utløp for frustrasjon? Selv hender det at jeg blir litt sint og setter kølla hardt ned i bagen,eller kommer med noen gloser. Tror ikke jeg har gjort noe annet. En kompis av meg måkte til bagen sin med et jern....gikk videre til neste tee og tok opp driveren,den var knekt i 2...litt dumt

Leste dette på turneringsbloggen til golf.se fra Nordea Scandinavian Masters:
Det verkar som att en av fredagens mer spektakulära stories smet undan Tävlingsbloggens lupp.

På 17:e hålet bestämde sig Jarmo Sandelin för att ge bort sin putter till en mycket förvånad åskådare.

Hålet efter slungade Jarmo ner sin driver i vattnet. Genast strippade en man i publiken ner till bara kalsongerna och kastade sig i för att fiska upp den - vilket han också lyckades med.

"Hoppas du slår den bättre än jag gjorde under varvet..." skriver Jarmo på sin blogg jarmo.speaksup.com.
Last edited by kevin on 13 May 2011, 13:47, edited 1 time in total.
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Kontrollerte sinne/temperament

Post by AkE »

Min måte å få ut sinne på er nesten den samme som din kevin, pluss at det blir ekstra mange sigaretter for å roe ned og at jeg knekker noen pegger i lomma. Skaper litt liv å røre når folk gjør som sandelin iallefall, men hadde nok blitt litt for dyrt for meg i lengden hehe.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kontrollerte sinne/temperament

Post by furu »

Jeg har historie fra fotballbanen som en ganske temperamentsfull spiller. Er ikke mulig for meg å legge det bort helt uten videre. Jeg kommer gjerne med noen gloser når det går til et visst sted, selvsagt avhengig av hvem jeg spiller med. Er det Kaffekannen og Grønne Greener så renner det ut, er det noen andre så behersker jeg meg.

Min far sa at jeg måtte slutte å hisse meg opp. Mitt svar var at hvis han ikke takler det så kan vi ikke spille sammen. Jeg må få lov til å blåse skikkelig ut dersom noe går galt. Det er kanskje snakk om en eller to ganger i løpet av en dårlig runde og heller ikke på alle runder selvsagt. I alle andre idretter (kanskje unntatt sjakk og bridge) så føler utøverne for å lette på trykket og da må også vi golfere få lov til det.

Jeg er altså trolig feil person til å svare på hvordan man kontrollerer temperament :lol: men av og til sier jeg bare til spillepartnere at jeg rusler i forveien alene. Går alene i et minutt og snakker litt med meg selv. Det hjelper meg faktisk litt.
Instagram @christianfuru
Fornii89
Forumvant
Forumvant
Posts: 58
Joined: 22 Jun 2010, 23:53
Hcp: 16.6
Hjemmeklubb: Grenland Golfklubb

Re: Kontrollerte sinne/temperament

Post by Fornii89 »

For å kontrollere mitt temperament, så snakker jeg mye til meg selv, slenger rundt køller. kaster ballen i vannet. kjedelig å ha kort lunte gitt :P
men så er det jo de gangene jeg faktisk greier å kontrollere meg selv, å kommer meg tilbake. å får en ganske god score. så hvorfor jeg blir forbanna når jeg vet at jeg kan så mye bedre, det vet jeg ikke gitt.
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Kontrollerte sinne/temperament

Post by eaglebooger »

Jeg har nylig begynt kaste køller, og å slå de i bakken... Ikke bra, men blir så utrolig frustrert når jeg VET at jeg kan bedre, og TROR at jeg skal gjøre et bra slag helt til jeg ser resultatet. Da skjønner jeg ingenting, og blir rett og slett PISSED!
Jeg kaster veldig ofte ballen, helst i vann, men gjerne inn i et kratt e.l dersom det ikke er vann der.

PS! Jeg prøver være forsiktig med utstyret mitt, for det er custom fra topp til tå, og jeg er veldig glad i det...
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
kevin
Guru
Guru
Posts: 17378
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 362 times

Re: Kontrollerte sinne/temperament

Post by kevin »

Og nå er Jarmo Sandelin`s tidligere driver til salgs,se her
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Kontrollerte sinne/temperament

Post by Long-Hit-Wonder »

Jeg tar det generelt veldig rolig. Stort sett reagerer jeg på et dårlig slag ved å bare si "kjedelig...", så går jeg videre.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Kontrollerte sinne/temperament

Post by sumo »

litt høylytte gloser samt å sette kølla hardere enn normalt ned i bagen er meg i et nøtteskall, hehe.
hender i ny og ne at kølla slås ned i bakken i ekstrem frustrasjon, men det og brekke en kølle ved å slå den inn i et tre e.l forekommer ikke hos meg.
er ikke keen på og ødelegge utstyret mitt på grunn av mitt ræva spill.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
kevin
Guru
Guru
Posts: 17378
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 362 times

Re: Kontrollerte sinne/temperament

Post by kevin »

På tide å ta opp denne tråden igjen etter å ha sett Hoffman knekke putteren sin i to på Sawgrass i går. Etter å ha fått en lip-out fra kort avstand. Ekstra komisk når de viste tilbakeblikk fra runden hans på Sawgrass i -08, hvor han kastet putteren i vannet på hull 13......

Selv har jeg vært veldig rolig og behersket siden sist, ingen større utbrudd eller knekte køller :)
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Kontrollerte sinne/temperament

Post by AkE »

Har utviklet en tendens til å glippe kølla på toppen av baksvingen etter ett dårlig slag, ingen god egenskap men noe må skje..
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Kontrollerte sinne/temperament

Post by TomShanks »

Har ødelagt fire golfkøller og to bager. 'Nuff said.
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Kontrollerte sinne/temperament

Post by ShooterMacgavin »

Har en lei tendens til å kaste den aktuelle kølla lengre enn ballen gikk.... + noen gloser..

Jeg har derfor sluttet mer eller mindre å spille golf med min fru...
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
danielgra
Forumvant
Forumvant
Posts: 51
Joined: 30 Jul 2010, 19:45
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Østmarka GK

Re: Kontrollerte sinne/temperament

Post by danielgra »

Startet med å slå kølle i bag, bakke osv. Men å gå med frustrasjon til neste slag funket dårlig for min del.

Den vennegjengen jeg spiller med nå har en ganske god humor, så et dårlig slag blir ofte til litt "småmobbing" og latter, og hele runden blir til en hyggelig selskapsrunde uansett hvordan det går.
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

Kontrollerte sinne/temperament

Post by Procli »

Sier som regel "faen" eller "dritt" og trykker kølla litt hardere ned i bagen enn vanlig!

Med andre ord, ikke noe voldsomme greier! :)
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Kontrollere sinne/temperament

Post by Golffreak »

Hender jeg dunker driveren litt småhardt i bakken hvis jeg ser at den går høyre eller venstre, men har ikke ødelagt noe utstyr (enda). Hvis jeg slår et feilslag med jern så hender det at jeg slipper kølla etter gjennomsvingen. Noen brøl og gloser som "aahhh", "kom tilbake da di h..e" eller ett og annet "helv..." kan vel forekomme. Er dog ikke langsint, så iløpet av noen sekunder så har jeg fokus på neste slag (og recovery). Har lært meg at det viktigste slaget er det neste, og at man alltid kan komme tilbake med gode slag.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Goggskolt
Forumvant
Forumvant
Posts: 52
Joined: 04 Jan 2011, 12:00
Hcp: 19,2
Hjemmeklubb: Salten GK
Location: Trondheim

Re: Kontrollere sinne/temperament

Post by Goggskolt »

Et stille og rolig "aaarrhhh", himle litt med øynene oppover, irritere seg et lite 5-sekund, så er det bare å smile og gå på videre. Slaget er glemt til neste gang jeg står over ballen.

Går jeg i lag med andre som har et full-tilt temperament blir det noe mer banning. Samtidig gjør det runden desto mindre trivelig hvis ikke humøret i flighten bedres.
Driver: Acer XK Ti Driver 12° (UST V2, reg)
Woods: Acer XK Fairway Wood 15° og 19° (Apollo FW Shadow Graphite, reg)
Jern: Acer XK Pro Irons 3-PW (Apollo Hump, reg)
Wedge: Acer XC Wedge 52°, 56°, og 60° (Apollo Hump, reg)
Putter: Acer MC1
Post Reply