Booke seg inn på "andres" starttid

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
fletch
Rookie
Rookie
Posts: 5
Joined: 27 Aug 2012, 01:00

Booke seg inn på "andres" starttid

Post by fletch »

Mulig dette bryter helt med etikette og tradisjon, men hvorfor er det en selvfølge at man alltid kan booke seg inn på «andres» starttid?

Kunne det ikke vært en idé å ha et system der man i hvert fall på visse tidspunkter utenfor prime-time kunne markere for om man ikke ønsket flere spillere?

Prøvde i fjor å finne ledige tider utenfor prime-time de gangene jeg fikk med kona; fordi vi er såpass nybegynnere begge to at en runde tar litt tid, og fordi vi uansett gjerne går bare oss to når hun først er med. Ved et par anledninger hoppet det likevel inn en tredjemann rett før start. Med en til i ballen tok det som forventet for lang tid, vi skapte kø, spilte sikkert ekstra dårlig i tillegg, og tredjemann ville heller ikke spille fra «rødt/dametee» som vi gjorde.

Jeg skjønner at man gjerne vil ha full dekning på starttidene, men på tider der man uansett ikke får til det skulle jeg gjerne hatt muligheten for at baller med 2 og 3 spillere kunne stenge sin starttid. Samtidig ser jeg at mange ønsker å finne noen å spille med, da ville det jo vært ypperlig om de på samme måte kunne markert at de gjerne ønsker flere i ballen.
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Booke seg inn på "andres" starttid

Post by halvorsen84 »

Dere kan slå fra hvert deres utslag? Må ikke spille fra samme!

Å stenge startider blir helt feil da man må ha mulighet til å fylle opp. Så får dere heller snakke dere i mellom hvis dere ønsker å gå alene. Er dere nye og spiller litt sakte, og en eller to raske spillere blir med i flighten, så slipp de gjennom fra start hvis dere ikke vil spille med de.

Har selv opplevd å ikke få lov til dette, de vi spurte tviholdt på at de skulle gå først, med masse venting som resultat, og vi slapp gjennom etter tre hull! Utrolig tåpelig.

Dette bør også klubbene bli flinkere til å ta tak i, og informere skikkelig, så alle kan få en hyggelig runde, uansett spilletempo.
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
fletch
Rookie
Rookie
Posts: 5
Joined: 27 Aug 2012, 01:00

Re: Booke seg inn på "andres" starttid

Post by fletch »

Bare for å presisere så spilte vi selvfølgelig fra hvert vårt utslag da :) Men det tar jo ekstra tid for en allerede treg ball, jeg synes det flyter mye bedre når man spiller fra samme.
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Booke seg inn på "andres" starttid

Post by halvorsen84 »

fletch wrote:Bare for å presisere så spilte vi selvfølgelig fra hvert vårt utslag da :) Men det tar jo ekstra tid for en allerede treg ball, jeg synes det flyter mye bedre når man spiller fra samme.
Av ren nysgjerrighet, hvilket nivå var denne "tilleggsspilleren" på? Syns du han burde spilt fra rød grunnet ferdighet, eller kun fordi du syns det flyter bedre da? Er på ingen måte kritisk til deg, har bare en lei uvane at jeg ofte spør rett ut når jeg lurer på noe! ;)

Nå er det vel slik at man anbefaler folk med hcp 36-54 å spille fra rød, mens, når man runder 36, og på den gamle måten fikk det hvite kortet og etablert hcp, så ønsker vel de fleste mannfolk å spille fra gul? Og noen, om ikke enda tidligere!

Nå får vel uansett de fleste baner det nye systemet med tall/lengdenavn på tee, 48, 54, 59, osv. Gir forhåpentligvis bedre flyt og overall bedre spillopplevelse for de fleste! :)
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
User avatar
madde
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 113
Joined: 13 Oct 2011, 13:34
Hcp: 18,6
Hjemmeklubb: Tyrifjord GK
Location: Bærum

Re: Booke seg inn på "andres" starttid

Post by madde »

Generelt er det fint at man kan booke seg inn på andres flighter. litt venting blir det som regel ila en 18 hullsrunde uansett. er man bedre enn de andre og spiller mye fortere, kan man jo bare gå fra flighten og vice versa.

Ikke minst er det morro å spille med folk man ikke kjenner. Det blir et ekstra press som bare er artig og det er sikkert en grei erfaring å ha med videre hvis man skal spille i turneringer. Man vil jo alltid fremstå som best mulig, og jeg tar det bare som en "stille" challenge å prøve slå vedkommende som har meldt seg på flighten :)
In the bag:
Driver: Taylormade RBZ 10.5
3Wood:Taylormade RBZ
Rescue: Taylormade RBZ #4
Jern: Cobra AMP 4-P
Wedger: Titleist Vokey 50° 56° 60°
Putter: Odyssey Rossie 2
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Booke seg inn på "andres" starttid

Post by raysv »

At man kan melde seg på andres baller, eller at andre joiner sin egen er jo bare gull :) Får man blitt kjent med litt flere golfere også.
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
heikkih
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 319
Joined: 22 Jun 2009, 10:15
Hcp: 17
Hjemmeklubb: Losby Golfklubb
Location: Oslo

Re: Booke seg inn på "andres" starttid

Post by heikkih »

Enig med raysv. I tillegg er det åpent hvilket nivå (hcp) de andre i ballen er på. Dermed vet man hva man går til hvis man setter seg opp med to klubbhcp-spillere.
Titleist 910D2 10.5° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913F 17° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913H 21° Aldila RIP Phenom 65HYB
Titleist AP1 710 5-PW Nippon NS Pro 105T R
Titleist Vokey SM5 50°, 54°, 58°, KBS Hi-Rev
Scotty Cameron Big Sur S Long
apehest
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 129
Joined: 13 Feb 2012, 15:13
Hcp: Multi
Location: Fredrikstad

Re: Booke seg inn på "andres" starttid

Post by apehest »

Vi som ikke ønsker å snakke med folk uten å få betalt for det får booke tid når ingen andre vil spille. Sånn er det bare.
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Booke seg inn på "andres" starttid

Post by Hagean »

apehest wrote:Vi som ikke ønsker å snakke med folk uten å få betalt for det får booke tid når ingen andre vil spille. Sånn er det bare.
Haha, +1. Hadde sikkert vært gunstig å booka seg sammen med noen som var bedre enn seg selv, men føler jeg crasher litt stemninga om det f.eks er en vennegjeng på 3 som skal på en søndagstur, så kommer liksom jeg diltende etter.
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Booke seg inn på "andres" starttid

Post by raysv »

Som PROen min sa, på golfbanen er det eneste stedet til og med nordmenn blir hyggelige.

Har selv erfart at det dog ikke gjelder alle :D
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Booke seg inn på "andres" starttid

Post by Zeph »

Eg synest det er hyggeleg å møte nye folk på banen på denne måten.

At det blir spela frå forskjellig utslag betyr ingenting.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Booke seg inn på "andres" starttid

Post by CharlieB »

Har enda til gode å møte en vaskeekte drittsekk på golfbanen, når jeg gjør det så bør jeg eventuelt takke vedkommende. Bare sånn fordi da står verden til påske likevel.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Booke seg inn på "andres" starttid

Post by Golffreak »

Det er jo veldig "korrekt" å si at man treffer så mange hyggelige mennesker, at man får en koselig runde sammen, alt flyter, man blir venner for livet og golfmiljøet er en eneste stor vennegjeng... ;) . Joda, det er veldig mange hyggelige mennesker og jeg har stort sett bare møtt hyggelige mennesker iløpet av de 13 årene jeg har spilt golf. Det er sjelden noe problem med det sosiale mellom golferne, og alle er jo klar over at man snakker litt om "vær og vind" i 4t (hvor er du medlem, hvor du har spilt etc etc) samt spillet den dagen.

Likevel så husker jeg tilbake på når jeg var helt fersk, og det er jo klart at det både tar litt tid og at man stresser litt. Det er slitsomt å halse bak 3 andre og stort sett hele tiden driver med sitt (rote i skogen, dropp fra vannet, ny duff, plukke opp ballen, rope til de andre at du skal slå etc). Det er jo også hyggelig å prøve greenen innimellom selv om man er nybegynner, enten du faktisk har slått inn på greenen eller droppet en ball for å prøve en putt. Det tar jo kortere tid å spille 2 enn 4 spillere, og det siste man ønsker som nybegynner er å hindre "de gode" ute på banen enten de er i samme ball, foran eller bak. Jeg forstår faktisk godt hva trådstarter mener. Det er jo noen som er litt beskjedne/innadvendte også, og det er jo ikke noe galt i det og de ønsker kanskje å spille når det er rolig og i lag med kjente.

Jeg vet ikke om så mange klubber som ville åpnet for å booke en hel ball for 2 personer utenfor prime-time, men faktisk så kunne det vært en markedsmulighet. Dette er jo tosidig, du mister kanskje enkelte som booker seg inn i "andre" baller for å få selskap men du vinner de som ønsker muligheten til å kunne spille i ro og mak med kona/spillepartneren. Litt av problemet med "å snakke sammen" er jo at personen som kommer har planlagt å spille sammen med dere, og det kan jo være opptatt bakover eller så må han spille alene. Det kan jo personen være uenig i naturligvis, og ingen har jo rett til å "kaste ut" noen. Hvis man ringer klubben så kan det jo hende at de vil sperre de to andre plassene, hvis det er utenfor prime-time. Er jo bare å spørre..

Må bare si at jeg personlig ikke har noe problem med å spille med andre, men har opplevd å spille med nybegynnere hvor det tok laaang tid etterhvert. Vi ble høflig enige om at jeg og kompisen min gikk i forveien etter 9 hull og 3,5t, og det var åpent foran... Jeg tror de følte seg veldig brydd etterhvert. Generelt så anbefaler jeg nybegynnere å spille 9-hullsbaner, fra rød tee, litt utenfor prime-time og gjerne på baner det er flere nybegynnere. Det er hyggeligere, og er du blodfersk på ski tar du ikke utforløypa på Kvitfjell første turen...
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Booke seg inn på "andres" starttid

Post by CharlieB »

+1 golffreak


Sent from my iPad using Tapatalk HD
fletch
Rookie
Rookie
Posts: 5
Joined: 27 Aug 2012, 01:00

Re: Booke seg inn på "andres" starttid

Post by fletch »

Takk til Golffreak for å treffe spikeren på hodet og sette bedre ord på det enn jeg klarte :) Skader ikke å høre om det er mulig å sperre plassene de gangene det er aktuelt, så takk for det tipset!

Må jo berømme golf-folket for tilsynelatende å være et godt hakk mer åpne for ukjente enn det man gjerne ser andre steder! For øvrig hadde dette overhodet ikke noe med at "den ukjente" ikke var hyggelig, og forhåpentligvis klarte jeg også å oppføre meg mellom de dårlige slagene.
User avatar
Mathias
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 144
Joined: 20 Aug 2010, 10:45
Hcp: 15
Hjemmeklubb: Asker GK / Grini GK
Location: Oslo

Re: Booke seg inn på "andres" starttid

Post by Mathias »

Jeg har litt blandet erfaring med å booke inn på andres tid. Jeg har kun 3 venner som jeg spiller med, og jeg er så ivrig at jeg spiller stort sett hver dag, og da blir det en del runder alene.

Jeg vil gjerne ha muligheten til å skrive meg ned (eller opp), og synes det er mye morsommere å spille med andre enn alene. Derfor booker jeg stort sett med andre. Noen ganger er det klaff, andre ganger føler jeg meg litt utfryst fra resten av flighten.
Nike VRS Covert driver, 3-wood & 3-hybrid
Nike VR Pro-Combo 3-PW
Callaway Mackdaddy 2 52/56gr AW/SW
Odyssey Ice White putter

..og mulligan på første.
User avatar
Krosjnak
Rookie
Rookie
Posts: 19
Joined: 17 Sep 2011, 08:21
Hcp: 3.1
Hjemmeklubb: Mjøsen gk
Location: Norway

Re: Booke seg inn på "andres" starttid

Post by Krosjnak »

Jeg booker meg gjerne inn med andre hvis jeg er gira på å spille med noen og ingen jeg kjenner kan. Dette har aldri ført til dårlige opplevelser på golfbanen. Hvis man er veldig nervøs kan man ringe klubben og be om å få spille med noen hyggelige folk. Dersom du er litt fleksibel på tid så vet de som regel om noen trivelige folk og du får en fin golfrunde. Bare vær hyggelig, ikke stjel honnøren uten å spørre, vær klar når det er din tur og reparer alle nedslagsmerker du ser, så er mye gjort. (Alle golfere liker en person som tar nedslagsmerker.)
Jeg gjorde dette selv når jeg studerte utenlands og ikke kjente noen i klubben. Da havnet jeg gjerne med faste firerballer hvor en var bortreist e.l. så jeg var allerede sikret at stemningen var god dem i mellom. Det ble alltid hyggelig og jeg fikk til og med flere tilbud om å spille parturneringer med noen, hvis de egentlig skulle ha spilt med sistemann i en kommende turnering.

Når det gjelder spillehastighet, vil jeg også nevne at ansvaret for å holde farten oppe ligger på den med lavest handicap. Så lenge du ikke kjefter på folk, så tar de gjerne imot tips for å unngå å somle bort unødvendig tid. (Bare ikke be dem slutte med å ta nedslagsmerker, det er verdt tiden det tar. Synes du det går treigt kan du heller hjelpe til! Det kreves baller fra en marshall for å kaste dere av banen fordi dere tok hundre merker på en green før dere gikk videre.)
Golf er gøy, iblant.
User avatar
henrikwl
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 02 Jul 2012, 21:13
Hcp: 32
Hjemmeklubb: Sandnes

Re: Booke seg inn på "andres" starttid

Post by henrikwl »

Jeg har aldri booket meg inn i en flight med fremmede, og skulle jeg gjøre det tror jeg det ville blitt en flight med maks 2 spillere, og de burde nok hatt rundt mitt eget hcp. Jeg kunne aldri utstått å være den bakerste fyren som rotet rundt i skogen, droppet og duffet mens flighten min sto på green og ventet.

Jeg spiller som regel sammen med en kollega, og vi har opplevd at folk har booket seg inn i vår flight og det har bare vært hyggelig. For ikke å si lærerikt, lavhandicappere har jammen en del fornuftig å si om golfspillet, gitt. Hvem skulle trodd det? ;)
Post Reply