Kraftig juniornedgang i Norge

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Kraftig juniornedgang i Norge

Post by TomShanks »

Synes dette var veldig interessant lesing: http://norskgolf.no/node/6466

Spesielt feltet for "Aldersfordeling i norske klubber sammenlignet med 31. juli 2013". Alarmerende at juniorandelen synker såpass kraftig, samtidig som "oldisene" hoper seg opp. Jeg blir i hvertfall bekymret når jeg ser nesten 11 prosent nedgang i alderen 13-19 år, mens 70+ er eneste aldersgruppe som øker.

Er golf i Norge i ferd med å bare bli en voksensport? Desto færre yngre som spiller golf, desto "særere" blir det å være golfer. Og er det noe man ikke ønsker å fremstå som i en ungdomsperiode med pubertet og usikkerhet er å fremstå som sær.
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Kraftig juniornedgang i Norge

Post by halvorsen84 »

Så det samme i det lokale korpsmiljøet tidligere. Korpsene slet rundom, noen slo seg sammen, og noen bare forsvant. Problemet var ene og alene rekruttering. De gamle forsvant. Ikke lenger noen forbilder for de yngre å se opp til. Det samme ser jeg mtp. juniorsituasjonen i hjemmeklubben min.

Vi har to veldig gode juniorer, ingen av de satser noe særlig lenger. De har gått lei. Hvilke signaler sender dette nedover i de yngre rekkene?
Klubben har besøk av barnehage/SFO noen ganger i uka. Forhåpentligvis vil noen av disse bli værende for fremtiden. Vi har også ukentlige besøk av idrettslinje-elever ved en lokal vgs. Kommer de kun for å få en annerledes skoledag, slippe tavleundervisning osv?

Personlig ser jeg det som en fin mulighet til å vise frem golfen og klubben. Men hvordan fungerer dette på lang sikt? Får vi noe igjen?

Ser også at endel "gode" juniorer har en tendens til å bli litt høy på pæra. Ja, litt kreves for å prestere på høyt nivå (Northug), men å ikke ta nedslagsmerker, divots, trenespill med flere baller som blokker ettermiddagsrunden til klubbens respektive golfere, det har jeg lite til overs for! Er dette et problem i noen av dere andres klubber?
Blir de gode såpass ego at de glemmer å prøve å dra med seg de yngre? Skal nevnes at vår beste junior har stilt opp mye for de yngre opp gjennom årene!

Må vi begynne å tillate mer lek og moro på banen for at de små skal trives?

Seniorgruppa er klubbens absolutt største. Fast samling/turnering hver tirsdag, og årlige bussturer til f.eks baner i Sverige. Kan slike ting gjøre golf mer attraktivt for de yngre? Bør klubbene gå mer aktivt ut mot lokalmiljøene? Og på hvilken måte? Er økonomi inne i bildet?

Som dere sikkert skjønner er jeg mer glad i å spørre enn å svare! ;)
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Kraftig juniornedgang i Norge

Post by TomShanks »

Du må ikke følge opp en trådstart med masse egne spørsmål, da sporer det jo av før tråden har rukket å komme i gang! :)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17377
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Kraftig juniornedgang i Norge

Post by kevin »

Det er helt klart bekymringsfullt. Men for å si mer trenden burde man ha tallmateriale fra en lengre periode. Det kan være svingninger. Til sammenligning har snittalderen i UK gått fra 48 til 63 år, på de 5 siste årene :!:
Kanskje dette er en trend hos våre naboer også? Hadde vært interessant å vite.

For å finne tiltak og løsninger må man bli bedre på å finne ut hvorfor frafallet er som det er.
User avatar
jenstf
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 134
Joined: 29 Jul 2014, 20:17
Hcp: 29.7
Hjemmeklubb: Mørk GK
Location: Spydeberg

Re: Kraftig juniornedgang i Norge

Post by jenstf »

Misunner de gamle litt, de har jo ti ganger flere aktiviteter enn det er for nybegynnere.
Etter at jeg begynte har det vært nybegynnerturneringer en gang per mnd, seniorturneringer er det ukentlig ++
  • Callaway FT Optiforce 460cc @ 12.5°
  • Callaway Big Bertha Alpha 815 2h @ 17°
  • Callaway X2 Hot 3h og 5h
  • Callaway X Hot 4h og 6h
  • Callaway X Hot 7i-pw
  • Callaway Mack Daddy 2 (52/56/60)
  • Odyssey Metal-X 2-Ball
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Kraftig juniornedgang i Norge

Post by Snowman »

Jeg la inn dette på norskgolf.no og håper på en del 2:

"Jeg syns dette er interessant informasjon, så takk til deg, Døvle, for godt arbeid! Men det jeg er enda mer interessert i enn antall medlemsskap, det er hvilke klubber som har flest juniorer med golf som konkurranseidrett. De som bare rusler selskapsrunder med pappa, det er på linje med skiturer med familien, men de som deltar i konkurranser, det er det som er juniorer med golf som idrett."
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17377
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Kraftig juniornedgang i Norge

Post by kevin »

Det er jo langtfra det samme Snowman. Juniorer betaler medlemskap, er kunder i proshop, kafe, instruksjonstimer etc, og er potensielle voksne medlemmer på sikt. Voksne medlemmer betaler mye mer enn juniorer. For å kunne drive en golfklubb/bane, er man avhengig av en bra og stabil økonomi. En stor nedgang i rekrutteringen av barn og ungdom, kan ha veldig store ringvirkninger på sikt. Like sikkert som at livet ebber ut for alle etterhvert, er det at det vil alltid falle fra golfere i den eldste generasjonen også. Sakte men sikkert.

Å gå på skiturer med familien er helt gratis. Kreves ingen kurs, ingen medlemskap og kan utføres i kommunale løypenett, eller i utmark. Det er heller ikke målbart, med mindre man er medlem i et idrettslag.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Kraftig juniornedgang i Norge

Post by Snowman »

kevin wrote:Det er jo langtfra det samme Snowman. Juniorer betaler medlemskap, er kunder i proshop, kafe, instruksjonstimer etc, og er potensielle voksne medlemmer på sikt. Voksne medlemmer betaler mye mer enn juniorer. For å kunne drive en golfklubb/bane, er man avhengig av en bra og stabil økonomi. En stor nedgang i rekrutteringen av barn og ungdom, kan ha veldig store ringvirkninger på sikt. Like sikkert som at livet ebber ut for alle etterhvert, er det at det vil alltid falle fra golfere i den eldste generasjonen også. Sakte men sikkert.

Å gå på skiturer med familien er helt gratis. Kreves ingen kurs, ingen medlemskap og kan utføres i kommunale løypenett, eller i utmark. Det er heller ikke målbart, med mindre man er medlem i et idrettslag.
Jeg er enig i alt du skriver her, Kevin, for juniorer som spiller hobbygolf, er ganske riktig potensielle voksne hobbyspillere som vil være viktig for klubbenes økonomi. Så sånn sett er dette interessant, helt enig i det.

Men juniorer med golf som konkurranseidrett, det er det som er grunnlaget for hva det kan bli til med golf som eliteidrett. Derfor syns jeg det også er interessant, for det sier noe om den delen.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Kraftig juniornedgang i Norge

Post by Freud »

Uten å vite det sikkert, så tror jeg vel at Snowman her tenkte på de juniorene som satser på golfen, og som skal utgjøre våre fremtidige toppspillere.
Da spiller det liten rolle egentlig om de bidrar til klubben på noen måte. Her er vi ute etter talentene, de fremtidige Tutta `er og Thorp `er, som vi håper havner på de store tourene.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17377
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Kraftig juniornedgang i Norge

Post by kevin »

Jaha, da har jeg misforstått artikkelen. Skjønte ikke at den handlet om toppidrett...
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Kraftig juniornedgang i Norge

Post by Snowman »

kevin wrote:Jaha, da har jeg misforstått artikkelen. Skjønte ikke at den handlet om toppidrett...
Du har neppe misforstått artikkelen, og jeg ga også Døvle berøm for den. Og jeg sa til deg at jeg var enig i det du skrev i din forrige post. Men det går vel an å mene at en del to også er interessant, med det andre perspektivet? Synes ikke du også det?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Kraftig juniornedgang i Norge

Post by Snowman »

... for øvrig merker jeg meg at 6 av topp-10-klubbene i antall jr.medlemmer ligger innenfor 25 min kjøring fra der jeg bor. Så det er en viss geografisk konsentrasjon her.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17377
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Kraftig juniornedgang i Norge

Post by kevin »

Snowman wrote:
kevin wrote:Jaha, da har jeg misforstått artikkelen. Skjønte ikke at den handlet om toppidrett...
Du har neppe misforstått artikkelen, og jeg ga også Døvle berøm for den. Og jeg sa til deg at jeg var enig i det du skrev i din forrige post. Men det går vel an å mene at en del to også er interessant, med det andre perspektivet? Synes ikke du også det?
Joda, men jeg trodde ikke det var det som temaet i artikkelen. Selv om det selvsagt går litt hånd i hånd.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17377
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Kraftig juniornedgang i Norge

Post by kevin »

hadde vært fint om flere bidro i denne tråden :)
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Kraftig juniornedgang i Norge

Post by Pepper »

Det er tydeligvis nødvendig å skille mellom i) antall juniormedlemmer i klubbene, og ii) juniorer som satser på golf som sin konkurranseidrett.

Når det gjelder antall medlemskap ser vi at i gruppen gutter t.o.m. 25 år er nedgangen på 27 % fra 2009 til 2013, og for jenter t.o.m. 25 år er nedgangen på hele 37 %. Både for jenter og gutter i alderstrinnet 6-12 år er nedgangen fra 2009 til 2013 i området 42-43 %. Det er også klar nedgang fra 2012 til 2013 i alle aldersgruppene under 25 år. Det er en utvikling som klubbene må ta tak i.

I min klubb var proen for flere år siden på flere skoler for å promotere golfen, få elevene interessert og få nye medlemmer. I tillegg hadde vi sommercamp mv. Resultatet var sånn passe, og initiativene førte ikke til varige resultater. De siste 2 årene har vi igjen satset på dette, både bredere og mer fokusert, inkl. utdeling av utstyr til skolene og involvering på flere skoler. Kapasiteten på campene er også økt. Foreløpig ser det bra ut, med mange nye barn på organisert trening. Vi har også sendt flere unge og gode spillere på trenerkurs, og de involveres i betydelig grad i barnearbeidet fordi det blir for mye for proen alene. Konklusjonen min så langt er at klubbene er helt avhengig av engasjerte juniorledere som tør å satse og involvere seg, og klubbene må ha gode ressurser til å håndtere arbeidet mot skolene.

Del ii) vil forhåpentligvis bli lettere når del i) bedres. Det er nødvendig å skape gode treningsmiljøer, spesielt for jentene. Det sosiale må fungere, de må ha det gøy på trening og ikke bare terpe sving på rangen. For flere år siden hadde vi en juniorpro som tok med seg alle juniorspillerne ut banen en dag den var stengt på grunn av mye vann. Regnet høljet ned, men de slo over trær fra fairway til fairway og gjorde andre ting man normalt ikke kan gjøre på banen. Min datter kom hjem klissvåt, men strålende fornøyd.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17377
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Kraftig juniornedgang i Norge

Post by kevin »

User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Kraftig juniornedgang i Norge

Post by GolfMickey »

vært den tendensen helt side 09-10 sesongen . når kullet mitt ikke var junior var det ikke junior igjen, og knapt blitt nye siden.
Post Reply