Norge - golfens bakgård

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Norge - golfens bakgård

Post by furu »

Norge er golfens bakgård. Det er trøtt, trist, grått og kjedelig her. Og hva skjer når man prøver å gjøre noe nytt? Jo, man møter alltid de samme menneskene med de samme holdningene som sier det samme som før.

Eksempel på forslag som har blitt droppet grunnet null interesse fra klubber/leverandører/distributører;
- Forslag om turnering på bane i Bergensområdet. Stor sponsor var med men banen ville ikke tillate bruk av banen i 5-6 timer. De var redde for å tape greenfee. Det de ikke forstod var at turneringens spillere ville betale greenfee og at de faktisk kunne ende opp med å tjene mer penger enn normalt. Turneringen var ment å ha et litt annerledes konsept enn det "vanlige".
- Forslag om forumturnering med tidlig booking av tid ble ikke godkjent i fjor.
- Forslag om forumturnering i år går trolig gjennom men ikke uten problemer.
- Forslag om utstyrsdag for golfere i Bergensområdet (mitt lille prosjekt) blir avfeid som uinteressant.

Er det i det hele tatt noen som helst som klarer og våger å tenke litt nytt her i Norge?
Er det noen der ute som har lyst til å gjøre noe? Og vil gjøre noe? Og gidder å gjøre noe?

Ping Norge - Min mening er at de ikke skjønner noe som helst. De må være ekstremt fornøyd med salgstall og interesse rundt merket for de gidder å ikke å være med på noe som helst.

Titleist/SMD - Kan ikke låne ut utstyr uten at de har en representant til stede. Visste dere at Titleist mener at vi er for dumme til å teste en Vokey wedge alene? Greit at komplett fitting skaper en best mulig kølle for en spiller men det er ikke det vi snakker om. Er Titleists køller så avanserte at de kommer med egen servicemann? Er det kun disse som har kunnskap om produktene? Nei.

Cleveland/Srixon/TWT - Kanskje det selskapet i Norge som selger best og er mest opptatt for tiden. Må være det som er tilfelle for de har ikke svart på noen av mine fem - 5 - henvendelser siden desember 2010. Har kontaktet dem om forskjellige ting men de gidder ikke svare. Oppløftende.

Jeg har tidligere sagt at klubbene virker fornøyde med tingenes tilstand og driter i utvikling av nye ideer. Dette gjelder i aller høyeste grad også leverandørene.
Det skjer ikke noe nytt her i Norge. Vi utvikler oss ikke i det hele tatt. Vi gjør ingenting for å gjøre golf mer positivt og inkluderende.
Angående kritikken av klubbene så registrerer jeg at flere og flere har nye medlemsordninger, rabatter, samarbeid med andre klubber osv. Veldig bra.

Jeg er litt oppgitt i dag, som dere kanskje skjønner. Jeg har vanskelig for å forstå at det skal være så vanvittig vanskelig å få til noe. Har aldri opplevd lignende motstand innen fotball eller radiostyrt bil i hhv. tidligere idrettskarriere og hobby.
Instagram @christianfuru
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Norge - golfens bakgård

Post by Knut »

Norge er vel egentlig bakgård uansett hvilken sommeridrett du snakker om?

Men Norge er et ekstremt lite land golfmessig. Leverandørene har ikke nødvendigvis flust med demokøller å låne ut.
Vi betaler nokså store summer hvert år for våre utvalg i demokøller.

Leverandørene frykter nok også at "deres" køller skal bli testet og så bli kjøpt på nettet til billigst mulig pris.

Vi på Bergen Golfsenter tilbyr uansett å låne ut våre køller til din "demodag"

At klubbene er trege, det er vi enige om.

Nå søker de vel snart ny daglig leder på vakre Bjørnefjorden.
Kan dette være din sjanse til å revolusjonere golf-Norge? :D
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Norge - golfens bakgård

Post by CharlieB »

Norge er et lite, konservativt, sidrompa golfland. Ingen tvil om det, noen flere konkurser så kan det være at noen lytter med litt større ører.
Som furu sier, vi _må_ være villige til å tenke nytt og prøve ut nye ting. Det eneste som er sikkert er at står du stille så blir du overkjørt.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Norge - golfens bakgård

Post by Golffreak »

Forstår at det er frustrerende og demotiverende å være "golf-blogger" og entusiast hvis jeg kan kalle deg det?;-). Når det gjelder importørene så er mitt inntrykk at de nok har få ressurser (ansatte, tid, penger, demoutstyr etc), men at de heller ikke satser spesielt stort for å øke salget. Kanskje de er fornøyde hvis de kan leve av det uten å strekke seg ekstra? Forstår samtidig deres frustrasjon over utenlandske nettbutikker som driver i større skala og kan tilby lavere priser, men enten så må de takle det eller finne på noe annet å gjøre.. Jeg tror prisene i de norske proshopene har gått noe ned de siste årene, men likevel så er det en del å spare ved å handle på nett. Det man ikke kan få så enkelt på nett er service, og her har importører og proshoper sviktet i mine øyne. Importørene må ha lager, kunne levere ulike skaftalternativer, proshop må tilby tilpasning og ta imot bestillinger som leveres til sluttkunde etter max 3-4 dager fra bestilling. Idag så "pusher" gjerne proshopene hva de har i butikken, og spør du om andre skaft etc så mumler de om å bytte ut skaftene og at du må betale for de gamle, nye og arbeidet... Da er det jo vesentlig enklere å bestille på nett fra utlandet, hvor du kan konfigurere hva du vil og få det levert etter ca. 3 dager (fra USA!). Klart, hvis hele kostnaden legges på proshopen så forstår jeg jo at de ikke kan "bytte skaft gratis".. Her må importørene hjelpe til, og det er eneste måten de kan konkurrere med nettbutikkene på: OK priser (5-10% dyrere vs. netthandel etter at mva, frakt, UPS gebyr etc er tatt med), like rask levering, overholdelse av reklamasjonsregler og god kundeservice, BEDRE tilpasningsmuligheter enn via nett, rådgivning etc.

At de ikke ser potensialet i å arrangere en felles messe/demodag i Bergen forstår jeg ikke, og jeg vet såpass fra forretningsdrift at man må være der kunden er..

Når det gjelder turneringen dere ønsker så har jeg litt samme erfaring ifbm en bedriftsturnering jeg er involvert i. Klubben ville faktisk ikke selge så mange greenfees som vi ønsket, da de syntes at vi tok opp så mange spilletider.. Det er snakk om å bo på hotellet ifbm banen også. En annen "morsomhet" var at vi skulle betale mer for middagene enn "vanlige" gjester, selv om vi tross alt skulle bestille to middager for opptil 30 pers. Mye drikke hadde vi sikkert kjøpt i tillegg..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Norge - golfens bakgård

Post by furu »

@ Golffreak - Det du sier om din erfaring med turnering og klubb er ikke ukjent. Det er rett og slett litt trist.

Når det gjelder forslaget mitt om "utstyrstreff" så hadde jeg håpet på en del konstruktive innspill fra de jeg kontaktet. La meg først si at Callaway er unntaket! De andre som har gitt meg svar har vært negative og ikke vært villig til å utdype det videre. Bortsett fra Titleist da som må ha et eget serviceteam til stede når noen skal teste køllene deres. Forslaget mitt var første utkast. Det var en ide, et prosjekt, en tanke. Hva med å være med i denne prosessen og påvirke hvordan dette kan bli?

Når det gjelder proshop og opplevelsene der så tror og håper jeg at vi de neste årene kan få se en utvikling der de forskjellige klubbene finner det som passer dem. De må finne sin plass, sitt marked, sine varer.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Norge - golfens bakgård

Post by furu »

Knut wrote: Nå søker de vel snart ny daglig leder på vakre Bjørnefjorden.
Kan dette være din sjanse til å revolusjonere golf-Norge? :D
De hadde ikke tatt meg seriøst og vurdert meg som søker :D Hvem blir ansatt og hvem er best for klubben? En med forretningsbakgrunn, rette kontakter og nettverk? Eller en entusiast med en annen type nettverk? Jeg er 110% sikker på at selv den minste golfklubb heller ansetter en tidligere direktør i Fana Sparebank som knapt kjenner noen golfere utenfor sin egen "flight klokken 16 hver tirsdag" framfor en som virkelig bryr seg.
Instagram @christianfuru
Post Reply