Trackman hvor?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
apehest
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 129
Joined: 13 Feb 2012, 15:13
Hcp: Multi
Location: Fredrikstad

Trackman hvor?

Post by apehest »

Bor i fredrikstad. Noen som har kontroll på hvor nærmeste trackman eller noe som måler køllehodehastighet befinner seg? Skal bare slå ett slag så er jeg ferdig med den maskinen.

På forhånd takk!
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Trackman hvor?

Post by Golffreak »

ETT slag? Du trenger nok å slå noen flere slag for å få et bilde av hastighet, dette kan variere etter hvor godt du klarer å "release" kølla blant annet. Minimum 10 slag vil jeg si, men det handler jo om hvor statistisk riktig du vil ha det...

En del proer bruker vel trackman i undervisning, og køllemakere bruker det definitivt til custom fitting. Tror ikke det er så mange steder du får kjøpt "ett slag" eller ti på trackman, men jeg har ikke helt oversikten. Noe av poenget med trackman er at det er et verktøy som krever litt kunnskap for å tolke dataene til noe fornuftig. Custom fitting bl.a. handler ikke bare om køllehastighet, for dermed velge riktig flex. Det kan være et utgangspunkt, og i mangel på flere parametre sikkert bedre enn å velge helt "random". Regner med at du har lest noen av innleggene her inne av meget kompetente folk å det området, så skal ikke engang forsøke meg på å forklare videre...:-).

Regner med at du skal måle køllehastighet kjapt for å bestille køller (på nett), og det er jo bedre enn å ikke gjøre noenting så skal ikke komme med masse råd om full custom fitting etc. For å enkelt få et bilde av hastighet så ville jeg 1)sjekket om noen drivingranger/klubber i nærheten tilbyr leie av trackman (eneste jeg vet om er Fornebu innendørs), 2) dratt på en demodag og testet både ulike køller/merker og fått vite litt om køllehastigheten. De som er seriøse på demodag har med trackman/Flightscope. Det er vel ikke så mange demodager med flere merker nå, så det blir vel stort sett ett merke du treffer. Regner med at du finner en tråd om datoene for demodager, eller at de som driver med det kanskje svarer deg her? Ettersom du kanskje er i markedet for nye køller, så er det mulig de gir deg et godt tilbud også?:-). Litt mer kunnskap og fitting enn bare køllehastighet kan du forhåpentligvis også regne med.

Lykke til iallefall!
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
apehest
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 129
Joined: 13 Feb 2012, 15:13
Hcp: Multi
Location: Fredrikstad

Re: Trackman hvor?

Post by apehest »

Hei, er klar over alt det. Det har ingenting med fitting eller køllekjøp å gjøre, og jeg trenger bare ett slag med min driver for å få mer eller mindre den samme køllehodehastigheten jeg alltid har. (Det er den eneste beste kølla i baggen min;)
Jeg er ikke en av de som tenker så altfor mye på utstyret og svingprofil, flex, kickpoint, cfm og hele greiene. Jeg har fokus på meg selv, men det kommer nok en dag da jeg drar og får en skikkelig custom fit, men det blir nok et par år til jeg er der spillemessig.
Jeg er rett og slett bare nysjerrig på hvor fort firkanten beveger seg.
Post Reply