Kutting av driver

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Kutting av driver

Post by raysv »

Hei,
Hvor mange av dere har kuttet ned lengden på driveren ? og hvor stor forbedring føler dere at dere har fått?

En kollega gitt ut i garasjen og tok baufila på sin i går og skjærte av 2,5" fra bakenden, uten å legge på noe vekt på hodet. Jeg har aldri hatt sjans på å slå en rett drive i det hele tatt, og med den istad stod jeg å slo den ene rette ballen etter den andre så nå har jeg planer om å gjøre det samme.

Hva er greia med svingvekt? er det strengt talt nødvendig å gjøre noe mer enn å kutte kølla? Kan ikke si jeg tenkte noe spesielt over at det var noe endring når jeg testet i dag. Eneste forskjellen jeg merket var at drivene gikk... ja rett og ditt jeg ville ha de.
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Kutting av driver

Post by yuran »

Du må vel kompensere med noe vekt på hode for å beholde samme svingvekt, men det kan jo hende du liker den sånn den blir.

Har du prøvd å bare gripe ned på driveren? Merk av med litt teip og se hvilken lengde som virker komfortabel.

Her er svar fra guruen Nerd i tidligere tråd:
Nerd wrote:Dette er for dårlig gutter, det er galt det meste som skrives i denne tråden.

Nå vi gjør en kølle kortere, taper vi swing vægt, og tilsynelatende har vi styrkket flex, men det er FEIL
- Flex måles med "samme swing vekt verdi", men når den her er redusert, må vi korrigere for dette, og da ender der vi startet fra.
(1 SW point = 1 CPM - 10 CPM er en flex klasse.)

MEN - skal vi gjøre en kølle 1 tomme kortere, så "koster" det 6 SW points, og den nye driveren vil du ha vansker med å føle hodet på, da den nå "virker som om" du har tatt bort ca 9 gram fra hodet, uten at du har rørt ved det.
- Om vi nå resetter SW verdien tilbake til standard, og ALT ble kortet ned fra butt/grip siden, står vi med et skaft som nå spiller BLØTERE og med højere launch end det vi startet med.

Årsaken er veldig enkel å forklare. Den stiveste delen av et skaft er den med størst diameter, altså grip siden. Tar vi bort deler av denne, blir skaftet bløtere, og derfor SKAL man vurdere om flex og launch er OK som den er, før man kan svare på hva som er rigtig metode.

Om vi vil beholde skaftets egenskaper og flex som det er, skal vi inn i skaft produsentens anvisning for tip trim til driver og woods.
- Her vil man generelt se, at man tip trimmer 0.5 tommer pr 10 gram ekstra hode vekt (variarer så sjekk ditt skaft), og det betyr i praksis at skal vi kappe ned 1 tomme, og tilføre 9-10 gram for at swing vekten skal bli som før, så skal halvdelen kappes på tip siden, den andre på grip siden, og det koster altså mere en 300 kroner.

Så kommer der også et spørsmål om hvordan vi kan tilføre 9-10 gram til dette hodet. 10 cm bly tape er jo bare 2 gram, så her er behovet "en halvmeter" og hodet ser ut som en "mumie". HOTMELT heter det vækt stoff som brukes på Touren, men dette finner man ikke hos alle som lager utstyr, og de som har slikt, tar ofte betalt noen rigtig stygge priser, da jo dette er "Tour saker".
- Hot melt er en klebrig silicone lignende lim masse som aldrig strørkner helt, og denne fyller vi inn i selve køllehodet.
På Nike Covert TOUR er dette enkelt, da vi bare åpner vektpluggen in bunnen, så er der fri adgang, mens den vanlige modellen er en helt annen dans.

Vi kan IKKE tip trimme et R flex skaft til å spille som S flex. Vi kan få BUTT stiv nok, men profilen blir en helt annen enn "orginalen i s flex", så en som har behov for S flex, kan ikke starte fra R flex.

Om noen har fått kappet ned en driver med alt fra grip siden, UTEN at SW verdien er justert, har egentlig fått rasert sitt skaft, og slutt produktet er ikke spillbart, så om dette anbefales, gå et annet sted der de vet hva de holder på med, for dette er uvitenhet og galskap i skjønn forening.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Kutting av driver

Post by Franz »

Hvis du slår den rett frem er det ingenting i veien med den!

Hva skulle det hjelpe å bare gripe ned, yuran?
Han endrer jo opplevd svingvekt da også,
men "går glipp av" redusert totalvekt.
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Kutting av driver

Post by yuran »

Har lest det tipset tidligere, så får man en indikasjon på om det kan ha noe for seg å kutte ned før man gjør noe irreversibelt med skaftet.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Kutting av driver

Post by raysv »

Jeg hoppet rett til kutting jeg, tenkte som så at det får ikke blitt noe værre slag enn det jeg allerede produserer med driveren, i værstefall blir den bare liggende igjen hjemme som den gjør pr i dag hehe :)
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kutting av driver

Post by Kaffekannen »

Nerd har nok, som vanlig, helt rett. Likevel ga jeg en god bæng i det og kappet ned driveren min med litt over en tomme. Aldri angret på det. Dagens drivere er rett og slett for lange for spillere på mitt nivå.

PS: jeg er nesten to meter og har forlenget jernsett
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Kutting av driver

Post by TheBigEasy »

Jeg tok av 1" på min Razr Fit og den leverer stort sett alltid. Mulig jeg har mistet potensiell distanse og skaftet blir noe stivere, men fasit for meg er atskillig flere treff i FW.
Play your best.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kutting av driver

Post by furu »

Nerd har helt rett ja. Ingen tvil om det tekniske i saken. Men golfhodet ditt er et merkelig vesen. Hvis du har råd til å eventuelt kjøpe et nytt skaft så bare kutt i vei og prøv.
Instagram @christianfuru
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Kutting av driver

Post by raysv »

Da er driveren kuttet etter at 2,5" ble fjernet, og må jo si at rettningen kan jeg ikke nå lengre klage på. Ballbanen blir nå riktignok litt i høyeste laget ... så må finne på noe lurt for å få ned den.. det kan jo rett og slett være svingen min også og ikke nødvendigvis kuttinga sin skyld.
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Kutting av driver

Post by Golffreak »

Jeg hadde en lengre fitting hos Tom på Losby ifjor, hvor vi endte opp med bytte av skaft og reduksjon av lengden med 1". For å rette opp svingvekt/tilpasse min sving og få litt bedre MOI så byttet han også vektene på min TM R9 Supertri. Det funket veldig bra, slår rettere og faktisk lengre nå enn før fittingen. Han økte vekten på hodet relativt mye, selv om det "bare" ble kuttet 1"..

2,5" høres veldig mye ut, men er naturligvis avhengig av hvor langt skaft du hadde i utgangspunktet. Vil jo tro at ballbanen blir påvirket, uten at jeg skal forsøke meg på det faglige her, og det å "finne på noe lurt" blir jo litt begrenset uten eksperthjelp..;-). Skal du f.eks. øke vekten på hodet med "hot melt" så koster det også noen kroner, og ikke sikkert resultatet blir optimalt. Hvilke komponenter du har (f.eks vekt på skaftet) er jo også avgjørende. Skal du finne ut av hva som funker så må du nesten ha Trackman og hjelp fra noen som kan dette, men skader aldri å prøve. Tross alt prøving og feiling som gjelder :-)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Kutting av driver

Post by veggiss »

Mange drivere er jo 46" i utgangspunktet, så da er 2,5" akkurat passe å kutte ned for de fleste. 43,5" er en fin lengde.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Kutting av driver

Post by raysv »

Som Veggis sier var det fra 46" og ned til 43,5 jeg kuttet, testa den på banen i dag , noen dårlig slag ble det, men fairway hit prosenten gikk sikkert opp med 150%, så med litt innlagt range trening så var nok den kuttinga en smart ting.
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
User avatar
joergu
Forumvant
Forumvant
Posts: 64
Joined: 02 May 2011, 13:15
Hcp: 12
Hjemmeklubb: Atlungstad GK

Re: Kutting av driver

Post by joergu »

Etter og ha lest dette om kutting av driveren, har jeg også gjort det.Kutta ned ca 3 cm.Til ca 44,5 .Resulterte i flere fairway treff,synes ikke lengden på driven har gått ned.Har gjort det på woodne også,ble ok.Brukte foresten trykkluft for og ta av og sette på igjen greppet.Brukte opp igjen samme tapen på skaftet,dynka det i sprit og sette det på igjen.Hvis du skal gjøre dette med trykkluft, må du huske på og bruke ett rør utenpå greppet når du blåser det opp.
Driver : Cobra
Hybrid :Cobra 18` 25`
Jern : Ping G 15
Putter : Odyssey Two-ball putter
Post Reply