Finansiering proffgolf

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Finansiering proffgolf

Post by Golffreak »

De beste golferne i verden tjener gode penger. Er du blant de aller beste tjener du latterlig mye penger. Derimot så er det beinhardt å slite ned på rankingene på f.eks. CT og Web.com, for ikke å snakke om Nordic League og andre mindre tourer. Det koster mye penger å "drifte" ett år som profesjonell golfspiller, det er visstnok ca. 20K NOK for en uke på ET og ca.25K for en uke på PGA (reise, hotell, mat, caddie, avgifter etc etc). Reisekostnader er omtrentlig det samme på ET som CT, selv om gutta sikkert i større grad deler rom/bor litt mer sparsommelig. De skal også bo, trene og leve utenom turneringsuker også og må ha en base et sted. Trenere koster også penger, og skal du satse så må du gjøre det skikkelig. Jeg tror at det fort koster 1 million NOK å for å dekke "driftskostnader" samt vanlige levekostnader.

Det er klart at de fleste er avhengige av sponsorer, og/eller folk som vil investere i fremtiden din (mot avkastning om du lykkes selvsagt). De fleste norske proffene som har sluttet i tidlig alder har alle nevnt økonomi som en av grunnene, naturlig nok ettersom penger tross alt er helt nødvendig for å fortsette satsningen.

Er det noen som vet hvilke finansielle midler de norske proffene har hatt? Kofstad spilte inn en del når han vant CT i 2012 og fikk vel litt overskudd da han sikkert også hadde noen sponsorer, men hva med spillere som Eirik Tage Johansen m.fl? Hvor får de pengene fra? Forbundet har vel gitt noe støtte, men neppe nok til å dekke alt. Det har vært mye snakk om økonomi, men ville vært interessant å vite hvordan en spiller som ligger på ca.100 plass på CT faktisk får finansiert satsningen...
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Finansiering proffgolf

Post by kevin »

Skal svare mer på denne når jeg kommer hjem. Men kort innpå her fra Himmerland.

Philip Archer som har vært med en stund og som har vunnet 3 ganger på CT, bor denne uka hjemme hos noen dansker. Ordnet gjennom airbnb. Han spurte også huseieren om han ville gå caddie for han. Det ville han.

Kanskje ikke så glamorøst liv på touren.

ps. Møtte flere spillere på McDonalds på torsdag kveld ;)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Finansiering proffgolf

Post by furu »

500K og opp er trolig normalt. Reiser man på alle turneringer koster det mer.

Mitt inntrykk - vestlendinger støtter sine lokale håp på en annen måte enn østlendingene. Er det dårlig gjort av meg å si det?

Knut Børsheim hadde super støtte.
Øystein Engevik hanket inn sponsorkroner til Asiaopphold og kvalik.
Hvis Mjeldheim, Marøy og Arnøy trenger noe er jeg sikker på at sponsorene stiller opp.

Rogalendingene er jo helsprø når det gjelder å sponse idrettstalenter.

Og en observasjon - her vest får guttene mest mens det er jentene som får mest østpå.

Når du ser Pelle Edberg gå rundt med bærebag uten caddie på turneringer skjønner du at det er et tøft liv. Men er det håp så kjører de på til siste krone er snudd ti ganger.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Finansiering proffgolf

Post by Golffreak »

Kan nok fort hende at vestlendingene er flinkere til å støtte opp og sponse sine lokale spillere. Er nok ikke dårlig gjort å si det hvis de du nevner har fått mye støtte. Er vel da heller ikke dårlig gjort å si at det er mindre forhold, slik at det kanskje er lettere å få oppmerksomhet? :). Jeg kjenner ikke til hva f.eks Kofstad og andre fra Oslo/sentrale østlandet har fått av sponsorer, men uten at jeg har vært direkte involvert i sponsorater i jobbsammenheng så vet jeg at selskapene her i Oslo ser mer på hva de får igjen fremfor å følge "hjertet for lokaldistriktet".. Er vel litt mer brutalt, jeg tror alt avhenger av å ha de rette kontaktene og kunne selge seg inn.

Pelle Edberg uten caddie og spiller med 3 seiere som bor hjemme hos noen sier sitt. Jeg vet ikke hva de norske spillerne har gjort, men man må sette tæring etter næring hvis man vil det nok. Fant ikke helt igjen linken nå, men en spiller på Canada touren skrev en artikkel om hva man måtte ofre og at man måtte ha langsiktige planer. En vanlig inntekt kunne man kanskje ikke forvente før man er 32-33 år, forhold var vanskelig å opprettholde, kontakt med venner blir vanskelig, ensomhet må man leve med, fokus blir golf 100% av tiden etc. Noen som slår igjennom tidlig får det naturligvis enklere, men det krever mye arbeid.

Jeg tviler litt på at de norske kun har budsjettert med 500K. De skal gjerne ha bolig og et liv i Norge, trenere og naturligvis reise på turneringer. Jeg kjenner ikke til om de har bodd på hotell eller rimeligere løsninger, men hvis det er ca.20K per turnering og de spiller 25 turneringer så er det alene 500K. Bo- og levekostnader i Norge er flere hundre tusen, og når man er profesjonell golfer så må en klare å tjene inn til livets opphold også. Det er mulig man klarer seg med litt mindre enn 1 Million, men tror man fort må regne 800K iallefall.

Spørsmålet er hvor pengene kommer fra? For de som ender på 100.plass på CT rankingen så spiller de inn bare 8000 Euro ca (65k NOK) i premiepenger. Dette er jo det samme for engelskmann som en nordmann, og det er jo mange "profesjonelle" golfspillere som er i samme situasjon. Hadde vært interessant å vite mer om ulike spillere og hvem som evt. sponser dem og hvor mye etc...
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Finansiering proffgolf

Post by furu »

Med 500K tenkte jeg på det de får inn fra sponsorer. Premiepenger og eventuell støtte fra andre hold i tillegg til dette.

Hvis man skal satse som golfer i Europa kan man ikke ha normale levekostnader i Norge med egen bolig som utgift. Registrert adresse hos foreldre eller i bofellesskap? Hvis man reiser 30-40 uker i året kan man heller ikke regne med vanlige norske utgifter som mat osv. Hvis spilleren har økonomiske forpliktelser i hjemlandet og eventuell familie å forsørge er det forskjell på engelsk og norsk. Uten det går pengene til å dekke opphold og utgifter i nøyaktig de samme landene på de nøyaktig samme turneringene.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Finansiering proffgolf

Post by Golffreak »

Det mest fornuftige er vel et bofelleskap i Spania sammen med andre spillere, selvsagt i nærheten av gode treningsmuligheter året rundt. Det er billig å bo der, og hvis man deler på utgiftene tror jeg man kunne komme relativt billig unna. Mulig flykostnader hadde vært litt rimeligere også. Det hadde nok også hjulpet på ensomheten, da man kunne både bodd, trent og reist sammen (iallefall hvis man er på samme tour).

Bo i Norge med økonomiske forpliktelser, dårlige treningsforhold opptil 7 mnd i året og mye ensomhet samtidig som venner lever "vanlige" liv hjemme funker nok dårlig.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Finansiering proffgolf

Post by liverglimt »

Møtte en finne i vinter på gran Canaria som hadde ofret alt for å bli god nok til å leve av golfspilling. Delt billig kåk med 2 andre, sponsorer på 70-80.000€ ga han det han trengte for å jobb seg gjennom ett liv uten kort på noen av tourene.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Finansiering proffgolf

Post by Golffreak »

Jeg spilte en gang i Norge med en som spilte på Ecco tour, og han var heldig som hadde en svigerfar med eget firma som sponset han med 100 000. Han hadde gitt seg selv noen år på å komme videre til ET (tror det var 5 år). Var neppe lukrativt idag...

Man skal virkelig ha trua for å holde på sånn i år etter år.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Finansiering proffgolf

Post by kevin »

I et intervju med Børsheim etter at han ikke klarte å fornye kortet på ET, skrev man at han hadde spilt inn ca.670 000,- på ET, og hadde ca.1mill i sponsorstøtte. Og med det gikk han i null det året.

I fjor tjente spilleren som ble nr.100 på ET ca. 2.2mill norske kroner. Mens nr.100 på CT tjente ca. 80 000,- norske kroner. Det er en enorm stor forskjell i inntekter mellom de to tourene. Børsheim sa den gangen at hotellene var dyrere på ET kontra CT. Han vet vel det best, men kan ikke helt se hvorfor det er sånn. Det er vel litt avhengig av hvor turneringen går og hvor man bor.

Da CT var på Miklagard, snakket jeg med en av de utenlandske spillerne. Han sa at de hadde en bra deal på hotell på Gardermoen den uka. Mener han sa 80 euro pr.natt, og da tror jeg de var 2 eller 3 på rommet. Maten hadde de også en bra pris på. Hørte andre spillere, fra vårt nærmeste naboland, klaget på at alt er så dyrt her. Men, denne spilleren fortalte at han spilte i Aserbadajdsjan uka før. Der betalte de 180 euro for hotellrommet, og maten var dobbelt så dyr kontra Norge.

Vil tro at kostnadene varierer veldig. Nå spilles jo flere turneringer utenfor Europa også. Det medfører lange og dyre flyreiser

Men må ikke ha caddie på CT, dermed sparer man mye penger på det. Børsheim nevnte i det samme intervjuet, ca.200 000,- + bonus til caddie.

Det er vel også mer beskjedne utstyrsavtaler på CT, enn på ET.

På Web.com tour i USA har jeg lest at det koster omtrent 75 000$ for et helt år. Det er vel ca.450 000,-. Og man regner ca. 50 000$ for et år på minitourene.

Flere av de svenske og danske spillerne på NL har brukbart med sponsorer. Det burde være mulig å få seg sponsorer i Norge også, om du er god nok. Det finnes jo alt mulig av bedriftsturneringer, turneringer med store premier til amatører. Det er populært å sette opp fete biler som HIO-premie osv osv. Penger er det nok av i dette landet, både i øst og vest.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Finansiering proffgolf

Post by kevin »

Ser at Daffinrud regner med at hun ha 700 000 til en sesong på LET. Det høres ganske mye ut, selv om flere av turneringene går utenfor Europa. http://www.aftenposten.no/100Sport/golf ... 0052_1.snd

Jeg snakket med en av østerrikerne på Challenge tour for litt siden, og han beregnet drøye 50 000,- euro for en full sesong på CT. Litt billigere for han som bor i mellom-europa med tanke på reiser, kontra nordmenn som reiser ut herfra.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Finansiering proffgolf

Post by CharlieB »

Syntes det hørtes billig ut, reise, opphold, caddie ++ blir fort 20 000 pr turnerng


Sent from my iPhone using Tapatalk
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Finansiering proffgolf

Post by kevin »

På Tonje, eller tenkte du CT? På LET er det ikke mer enn ca.20+ turneringer, om man tar bort Evian og British Open. De er vanskelig å få plass i. Men det er klart at reisene til Asia og Australia/New Zealand er ikke billige
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Finansiering proffgolf

Post by Snowman »

Hvis man skal være proff med utgifter som overskrider premieinntektene, da er det lett et puslespill å få ting til å gå ihop. Når kan man få jobbet med enkelte andre inntektsbringene ting, hva tør man å låne, hvor mye kan man snylte på av familien, og hva kan man få i støtte- og sponsorinntekter?

Det ble påpekt geografiske forskjeller ovenfor her, hvor Vestlandet ble fremhevet som mer generøst når det gjaldt å stille opp med støtte for sine. Det fins sikkert flere variabler enn geografi. F.eks, er det flere fra samme klubbnivå som konkurrerer opp mot de samme lokale støttespillerne? Både om man er den ene eller om man er flere som prøver å få støtte fra samme lokalmiljø, så vil det ha mye å si hva slags type man er.

En spiller som oppfattes som positiv og utadvendt, vil lettere oppnå positivitet fra omgivelsene enn en som kan omtales med ord som innadvend, sur, negativ, osv. Sånne variabler i type og personlighet kan lett bety mye for om økonomiske støttespillere vil stille opp, så hvem som får og ikke får lokal støtte, kan gå på mye mer enn rent sportslig talent.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Finansiering proffgolf

Post by CharlieB »

kevin wrote:På Tonje, eller tenkte du CT? På LET er det ikke mer enn ca.20+ turneringer, om man tar bort Evian og British Open. De er vanskelig å få plass i. Men det er klart at reisene til Asia og Australia/New Zealand er ikke billige
Tenkte på LET ja, men 20+ turneringer = 400 000 i utgifter, så kommer utgifter til trening og vanlig livsopphold ellers i tillegg. Da er ikke 700 000 veldig mye.. Det generelle utgiftsnivået på CT er sannsynligvis lavere enn på LET, uten at jeg har undersøkt saken vel og merke :)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Finansiering proffgolf

Post by kevin »

Nei, det stemmer helt sikkert. Koster straks mer når man må ha caddie også.
Post Reply