Har norske proffer hastverk?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Har norske proffer hastverk?

Post by furu »

Når er en golfer på topp i karrieren? Jeg ser for meg at rundt 35 er en bra alder. Ja, vi har mange unger stjerner i verden nå men den vanlige proffgolferen som tjener sine millioner på PGA og ET er langt eldre enn Ishikawa og Rory.

Har norske spillere hastverk? Er det suksess før de fyller 25 eller så legger de opp? Tenker litt på Bjørnstad men der var det vel også andre faktorer som spilte inn. Thorp er en annen vi kan nevne her. Hvis han bare holder det gående så kan det løsne men det kan ta noen år. Ikke dager eller uker men år.

Er det umulig for norske golfere å leve et anonymt liv med dårlig inntekt i årevis på Ecco, Nordea og Challenge Tour? Klarer andre nasjoner det mens norske golfere trekker seg tilbake til stillinger som lokal pro eller baker?
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Har norske proffer hastverk?

Post by Golffreak »

Bjørnstad ble snekker ett år, og kom jo tilbake sterkere enn noensinne og kvalet hele veien til PGA-touren.. Tom Watson holdt på å vinne The Open når han var 59 og kan fremdeles vinne major. Tror de norske proffene har et press fra seg selv, og rent økonomisk, om å gjøre det bra fra starten. Hadde vært interessant å vite hvordan de nest beste fra de andre landene klarer seg år etter år. Sponsormarkedet for golf i Norge er lite, men det er samtidig få golfere i toppen også. I f.eks. England så er markedet større, men haugevis med golfere i "nest beste" kategorien. Er det enklere for dem å klare seg? Er det familiepenger eller forbundspenger de lever av?
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Har norske proffer hastverk?

Post by TomShanks »

Jeg tror faktisk peak-alderen vil gå ned i fremtiden. Golf er i ferd med å bli en sport for atleter, og long-hitterne får ofte slitasjeskader i ledd når de runder 30. Den "gamle" typen golfere kan holde på lenger ettersom en roligere sving har belastet kroppene deres mindre.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Har norske proffer hastverk?

Post by Golffreak »

Enig i det, men tror fremdeles de fleste kommer til å spille sin beste golf i 30-årene. Er nok verre når de runder 40 etterhvert, da kommer det nye "kanoner" og man har tapt lengdemessig. Det er også litt avhengig av hva som skjer på utstyrsfronten, reguleringer og hvorvidt banene fortsetter å bli lengre på tourene..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
abc
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 07 May 2011, 13:57
Hcp: 23

Re: Har norske proffer hastverk?

Post by abc »

For min del håper jeg at peaken er om 15-25 år, når jeg avrunder yrkeskarieren min. Og knekker koden og slår litt rettere, eller med soft drawen som en sjelden gang dukker opp. Da savner jeg ikke de ekstra meterene jeg en sjelden gang har nå :-)
Post Reply